Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 70

Tråd: Polestar erfaring

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juni 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Polestar erfaring

    Tenkte å gi litt erfaring med trimming ved hjelp av polestar. Jeg har en XC70II D5 av de første som kom i sept 07. Jeg valgte før jul ved service hos Volvo i Lysekil at de også gjorde Polestar oppgradering samtidig. Det ble for meg 20 hk mere og 50 Nm for totalt 205hk/450 Nm nå.

    Polestar er en softwareoppgradering og ikke en separat boks. Fordelen med dem er at det er Volvo godkjent og garanti opprettholdes (selv om den var gått ut på min bil som kom fra Sverige). Etter å ha snakket med Volvo i Norge så sier de at dette er en bra oppgradering og at den ikke forsvinner selv om det gjøres sowtware oppgradering ved service. Dette pga av at det legges inn i databasen til Volvo på chassisnummeret så polestar softwaren lastes ned på oppgraderinger også. I tillegg så opplyste de om at både motor og girkassestyring ble oppgradert (totalt 3 computere).

    Så til erfaringene. Merker man 20 hk mere? Det er nok ikke de 20 hk som merkes mest, men synes draget er bedre så dreiemomentet spiller nok større rolle. I tillegg så er den nå mere kontant på giringa og legger inn lock-up'en tidligere. Så alt i alt synes jeg det er mere kontant og drar bedre, men det er ikke en revolusjon (men en 2010 2.4 D med 163 hk går til 225 og det merkes nok bedre......). Uansett så synes kona det gir ett kick i ryggen når 6 gir legges inn i 140 i forbikjøringene og smiler;-)

    Forbruk? Det har falt med godt og vel 1 dl på mila. På langkjøring klarer jeg nå å snike meg under 0,65 på pen langkjøring (har sett 0,62) og ligger komfortabelt under 0,7 med vinterdekk og skiboks.

    Ulemper. Ingen spesielle som kommer opp. Jeg måtte her i vinter bytte ett hovedkort i computeren pga av jordfeil på kortet, men jeg tror ikke det hadde sammenheng med oppgraderingen, da den hadde begynt å jukse før dette (fant jeg ut i ettertid)

    Pris. Jeg betalte 8900 svenske så ser jo at en del av de andre boksene er billigere, men jeg valgte dem pga av trygghet og salgbarhet etterpå.

    Så det var min erfaring. Ingen spesielle ulemper, men heller ingen revolusjon på ytelse.

  2. Takk Cane, Tarell, KvarminJ, Cap. takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Takk for at du delte din erfaring caterham!

    Jeg er helt enig med deg ift. alle fordeler det er ved å velge Polestar. Eneste ulempen jeg kan se er at Polestar koster noe mer - men det er det helt klart verdt, synes jeg. Jeg mener programvaren på en dieselbil til flere hundre tusen er såpass sentral og viktig at jeg aldri skulle satse på en av alle disse tredjepartsleverandørene om det så var gratis - men det er meg.

    Selv har jeg en V70II 2008 på 163hk - den skal fort justeres til 205hk ila sommeren!

  4. #3
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    En sak til caterham; har du en norsksolgt XC70 eller er den importert?

    Grunnen til at jeg spør er at braBil i Göteborg i dag mente at de likevel ikke kunne laste ned Polestar til min norskregistrerte bil da det var en bevisst sperre for norskregistrerte biler. For meg er det en motsigelse når Volvo i Lysekil (www.brandtbil.se) rett etterpå bekreftet at dette ikke var noe problem i det hele tatt. Håper å høre fra deg.

    Er det andre her som har erfaring fra Polestar som kan fortelle hvilken forhandler de har brukt?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. juni 2011
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard svar Cane

    Hei

    Det er en svenskkjøpt bil. Jeg gjorde trimmingen hos Brandtbil i Lysekil og de sa ingenting om "sperrer"

  6. #5
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av caterham Vis post
    Hei

    Det er en svenskkjøpt bil. Jeg gjorde trimmingen hos Brandtbil i Lysekil og de sa ingenting om "sperrer"
    Ok, da er jeg spent på hva som faktisk skjer når dem kobler til min norsksolgte Volvo. Det er som sagt delte meninger om at det går, men da får jeg bare stole på at Brandtbil har rett.

  7. #6
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Etter en tur til Brandt i Lysekil fikk jeg en aldri så liten nedtur; det er visst nok en sperre i norske biler som gjør at programvaren fra Polestar ikke kan lastes inn. Hvis jeg husker riktig har norske biler Markedskode 11. Polestar støtter kun biler med Markedskode 10 - dvs. biler solgt i Sverige.

    Det betyr høyst sannsynlig at jeg kan se langt etter original programvare ved effektoptimering. :(

    Er det noen Volvoansatte her på forumet som kan tipse meg om en alternativ løsning? Det hadde f.eks vært svært interessant å kunne endre markedskoden.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Finnmark
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Chippet min xc 60 2.4 163 i dag hos Bil og traktor i Luleå i dag 8600 svenske kr,
    Merker bra forskjell både på motor og gearkasse i positiv forstand, Anbefales

  9. #8
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nazira2 Vis post
    Chippet min xc 60 2.4 163 i dag hos Bil og traktor i Luleå i dag 8600 svenske kr,
    Merker bra forskjell både på motor og gearkasse i positiv forstand, Anbefales
    Herlig! Går ute fra at du har en importbil fra Sverige?

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Cane Vis post
    Etter en tur til Brandt i Lysekil fikk jeg en aldri så liten nedtur; det er visst nok en sperre i norske biler som gjør at programvaren fra Polestar ikke kan lastes inn. Hvis jeg husker riktig har norske biler Markedskode 11. Polestar støtter kun biler med Markedskode 10 - dvs. biler solgt i Sverige.

    Det betyr høyst sannsynlig at jeg kan se langt etter original programvare ved effektoptimering. :(

    Er det noen Volvoansatte her på forumet som kan tipse meg om en alternativ løsning? Det hadde f.eks vært svært interessant å kunne endre markedskoden.
    hva med BSR? http://www.bsr-tuning.no

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Finnmark
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Dette er en norsk bil.

  12. #11
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyG Vis post
    Det er absolutt et alternativ jeg har tenkt på - samtidig er jeg mer glad i tanken på å bruke Volvos egen software (les:Polestar).

  13. #12
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nazira2 Vis post
    Dette er en norsk bil.
    Norsk!? I følge Polestar og flere forhandlere jeg snakket med, skal det ikke være teknisk mulig da norske biler har sperre for dette. Er du helt sikker på at ikke din forhandler har importert bilen fra Sverige?

  14. #13
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    detta er intresant , blir sikert gjört ner er skall til Sverige
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Cane Vis post
    Norsk!? I følge Polestar og flere forhandlere jeg snakket med, skal det ikke være teknisk mulig da norske biler har sperre for dette. Er du helt sikker på at ikke din forhandler har importert bilen fra Sverige?
    I følge noen forhandlere kan en ikke gjøre software oppdateringer i norge eller sverige dersom bilen er importert fra Tyskland eller andre steder, men det fungerer likevell når du finner en forhandler som er villig til å gjøre det.

    Jeg har en formening om at det der bunner i at de ikke vil at en skal importere biler utenom volvos egne forhandlere.

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Finnmark
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Nei bilen er kjøpt ny i norge, Bil i Nord Tromsø, Det ble ikke nevnt med et ord hær i sverige at det ikke var mulig å chippe den, Kan jo hende jeg er lurt men jeg synes da vilkelig at bilen går bedre, Skal dra vogn i morgen så da får jeg iallefall testet :-)

  17. #16
    Steelseries850
    Gjest

    Standard

    Har sett på dette selv jeg ! men man får mere hk med BSR chipen ! men da er det ingen garanti på den ! , der du gjorde har du garanti på bilen og motor isammen

  18. #17
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TommyG Vis post
    I følge noen forhandlere kan en ikke gjøre software oppdateringer i norge eller sverige dersom bilen er importert fra Tyskland eller andre steder, men det fungerer likevell når du finner en forhandler som er villig til å gjøre det.

    Jeg har en formening om at det der bunner i at de ikke vil at en skal importere biler utenom volvos egne forhandlere.
    Det er dessverre ikke riktig. For det første er det ingen som tilbyr Polestar i Norge. Sverige gjør det, men der handler det ikke om vilje hos forhandler. Dessverrre. Jeg har snakket med minst 6-8 svenske Volvoforhandlere om dette tema, og hvor vidt det finnes en workaround. Samtlige har fortalt meg at det ikke er mulig på importbiler (ref. at disse har en egen markedskode). Det samme har jeg fått bekreftet fra Volvos egen supporttelefon i Göteborg. Med samme fakta fra forskjellige hold er jeg derfor rimelig sikker på hva som gjelder ift. Polestar.

    Samtidig er det ikke noe som er umulig (det tar bare mer tid osv.), og jeg er derfor i dialog med Polestar´s hovedkontor i Sverige. Kanskje kan jeg komme nærmere en løsning, men jeg tviler på det.

  19. #18
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nazira2 Vis post
    Nei bilen er kjøpt ny i norge, Bil i Nord Tromsø, Det ble ikke nevnt med et ord hær i sverige at det ikke var mulig å chippe den, Kan jo hende jeg er lurt men jeg synes da vilkelig at bilen går bedre, Skal dra vogn i morgen så da får jeg iallefall testet :-)
    Da har jeg en forklaring på hvorfor du fikk Polestar. Bilinord har nemlig importert noen av sine biler direkte fra Volvo i Sverige. Det kan derfor høres ut som din XC60 er en av disse - så det er bare å gratulere! Min bil er også fra Bilinord - men uheldigvis er den ikke importert.

  20. #19
    Steelseries850
    Gjest

    Standard

    Dere veit at 2,4D er nedplombert !ganske mye :P XD

  21. #20
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Steelseries850 Vis post
    Dere veit at 2,4D er nedplombert !ganske mye :P XD
    Er annen software.

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2011
    Sted
    Finnmark
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard

    Litt flax skal man ha av og til, Bilen dro 2,5 tonn campingvogn (Fullastet etter mye shopping i ferien) som en lek opp til Finnmark igjen Forbruk 1,5 l (kan nok kjøre billigere men hva skal man da med 225 hk )

  23. #22
    Registrerte brukere ragge1 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    300
    Antall takk

    Standard

    min er svensk importert hehe så blir en oppdatering til nesta sommer
    -V90 T8 R-design - 18
    -VW E-golf -19
    tidigare bil : https://www.garaget.org/ragge1
    -XC70II D5 -09 ; - V70N - 04 ; -97 - V70 ; Golf 1,6TDI -14
    -96 Opel vectra ; -95 Audi A6 ; -94 Opel vectra ; -86 mazda 626 ; - 80 Audi 80

  24. #23
    Steelseries850
    Gjest

    Standard

    Det er snakk om VOLVO her ikke Forææææææd !:P har 5 år garanti på v70

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. aug. 2011
    Sted
    Ski
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Oppgraderte min norske 2011 XC60 D3
    AWD
    hos HK-bil i Strømstad denne uka. Dette bød ikke på problemer.
    225HK, skikkelig skyv fra 3000 rpm.

  26. #25
    Registrerte brukere Cane sin avatar
    Medlem siden
    03. des. 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    114
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 1xemil Vis post
    Og hvor stammer denne informasjonen fra da? Eneste svenskimporterte biler fra Bil i Nord som jeg vet av, er bruktimport... I og med at Sverige opererer med bare 2 års garanti, vil det være ugunstig å kjøpe svenskimporterte nybiler :/
    Den informasjonen stemmer fra to samtaler til to forskjellige selgere i Bil i Nord - så jeg anser det som en rimelig sikker kilde.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. erfaring med led lys på 744 foran og bak
    By VOL VO in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 07/06/11, 20:59
  2. VM-säsongen är igång för Polestar Racing
    By vccn in forum Volvo i media
    Svar: 0
    Siste post: 20/03/11, 22:50
  3. tips/erfaring om kam
    By Ove B in forum Motor og gir
    Svar: 13
    Siste post: 03/12/10, 18:40
  4. Bane-erfaring?
    By Amundsen T5r in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 35
    Siste post: 28/02/10, 11:05

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •