Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Bytte innetemp (kupe) temperaturmåler

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Bytte innetemp (kupe) temperaturmåler

    Hei.

    Min A/C har begynt å oppføre seg merkelig etter at jeg "renset" grillen foran temperaturmåleren for støv. Antagelig har jeg kommetborti noe og ødelagt måler eller vifte - eller begge?

    Når jeg styrer varmen manuelt (dvs setter til blått) kommer det kald luft, men ellers kommer det full spiker med varme kontinuerlig. Varmen & viften roer seg når bilen blir varm og deretter reguleres temperaturen noenlunde normalt. Men jeg tror nok det er tid for å bytte denne måleren (http://www.swedishautoparts.com/XC90...-ac-parts.html)

    Så da er spørsmålet - Hvordan kommer jeg til på baksiden av gitteret der føleren sitter?

    Mvh Jørn

  2. #2
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Er dette en XC 90?
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juli 2011
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Jeg har akuratt samme problem og symptomer. Det så ut som en sikkerhetsnål på baksiden av "gitteret". Den skulle jeg nokk ikke ha fjernet... :-(

    Dette glelder en XC90 2005 modell.

    Noen som vet billigste måte å fikse på? Men trenger vel ikke å bytte hele midtkonsollen

  4. #4
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    "sikkerhetsnålen" din bak gitteret, er desverre tråden som måler temperaturen i kupeen, og må ikke under noen omstendighet, bøyes eller fjernes...
    Vet at noen har delt klimamodulen, og reparert/byttet ut tråden. Men du får nok ingen reservedeler til denne operasjonen på volvo...
    Søk litt på svxc.se eller jagrullar.se
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  5. #5
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Du må bytte hele klimapanelet.
    har hatt noen innom der som har hatt samme problem.
    er vel fort 5-6000kr på volvo + software.. (det må du ha ellers fungerer ingen ting)
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen. Ja - dette er jo ikke blitt bedre. Har brukt litt tid på å undersøke, lurer på om et brukt klima-panel kan brukes. Kan dette byttes rett over uten å endre software? Isåfall er det sikkert veldig viktig at den kommer fra samme modell osv, eller hur?

    PS - snakket med Bilia, som var "helt sikker" på at det var viften som sitter på baksiden av panelet som var problemet. Den har jeg nå byttet, ikke feil med den gamle, og ingen endring seff.. men en vifte som varer noen år håper jeg.

  7. #7
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Bytte panel resulterer sannsynligvis i ny software og, med mindre du finner et med samme funksjoner og samme delenr. (Jeg er usikker på om det trengs sw, siden det er en styreenhet)

    Det enkleste er bare å prøve. du KAN få en load med feilkoder på airbag etc, som da må slettes med volvoutstyr.


    Sitat Opprinnelig postet av jfsbc Vis post
    Hei igjen. Ja - dette er jo ikke blitt bedre. Har brukt litt tid på å undersøke, lurer på om et brukt klima-panel kan brukes. Kan dette byttes rett over uten å endre software? Isåfall er det sikkert veldig viktig at den kommer fra samme modell osv, eller hur?

    PS - snakket med Bilia, som var "helt sikker" på at det var viften som sitter på baksiden av panelet som var problemet. Den har jeg nå byttet, ikke feil med den gamle, og ingen endring seff.. men en vifte som varer noen år håper jeg.
    Hvis de var sikker på det, og det ikke hjalp, så ville jeg returnert den (om du kjøpte den der da)

    Forholdsvis kostbar del, som - etter min erfaring - sjeldent tar kvelden.
    er som regel nåla bak der som blir full av møkk etc.

    Har du lest ut feilkoder?
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Se her: Det er noen som bytter selv... noen som har prøvd dette på en xc90?
    http://www.jagrullar.se/forum/viewto...t&sd=a&start=0
    prisen er noen kroner + arbeid, men virker som man bør være stø på hånden ...

  9. #9
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Det beste forslaget er 60-279-32 (minst), den har Elfa-butikken i Oslo (Sandakerveien 76F) faktisk på lager når jeg sjekket i dag.
    Hvis man er mer klønete med fingrene og loddebolten kan man prøve den større 60-280-39 som må bestilles på nettbutikken. Ulempene med større og mer solid sensor er dobbelt så treg reaksjon på temperaturendringene, men det er bedre enn ingen sensor.
    Prisen er mindre enn kr 10 pluss frakt for hver, med mindre man kan stikke innom butikken i Oslo.

    Jeg vet ikke hvordan det er gjort på XC90, men på min XC70 er kun viften enkelt utbyttbar fra baksiden. For å komme til sensoren må man derimot løsne 4 skruer for å få av både bakdeksel og frontdeksel på
    CCM
    . Den sitter overskrevs over viftekanalen, med ledninger ned til kretskortet. Når man skal lodde på en ny er det samme hvilken vei man snur den.
    Både sensor og vifte var fulle av støv hos meg, men jeg skjønte hva som var skjult bak støvet og unngikk å skade sensoren.
    Sist endret av FroBe; 11/02/12 kl 22:19
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Da er ny måler loddet på plass - det var egentlig veldig greit. Demonter, ta ut
    CCM
    , skru løs bakdeksel, løft forsiktig av klemmene, og løft bakdekselet rett ut. Løft kretskorter rett opp, så ser du hvor føleren skal sitte. Jeg brukte Elfas 60-279-32, så da gjenstår å se at alt funker. Det får jeg ikke vite før bilen er ferdig på verksted. Gleder meg ... kommer tilbake med funksjonsbeskrivelse dersom noe ikke fungerer som det skal.

    Etter 1 mnd bruk; Full funksjon. Dvs rep for kr 11,- i stedenfor ny A/C control unit.
    Sist endret av jfsbc; 14/03/12 kl 11:18 Begrunnelse: Ny status

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mai 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Har gjort rent føleren på min bil også, veldig forsiktig med trykkluft og støvsuger. Ikke helt sikker på om det ordnet kjøleproblematikken helt, men et relevant spørsmål dukket opp mens jeg holdt på. Hvorfor er det en sensor når det er to-sone klima på bilen? Er det noe mer et sted?

  12. #12
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Godt spørsmål. Så vidt jeg vet er det bare denne ene sensoren i midten av bilen.
    Dermed kan den finne gjennomsnittstemperaturen, og justerer deretter sonene ut i fra innstilte temperaturer.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  13. #13
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.922
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jfsbc Vis post
    Da er ny måler loddet på plass - det var egentlig veldig greit. Demonter, ta ut
    CCM
    , skru løs bakdeksel, løft forsiktig av klemmene, og løft bakdekselet rett ut. Løft kretskorter rett opp, så ser du hvor føleren skal sitte. Jeg brukte Elfas 60-279-32, så da gjenstår å se at alt funker. Det får jeg ikke vite før bilen er ferdig på verksted. Gleder meg ... kommer tilbake med funksjonsbeskrivelse dersom noe ikke fungerer som det skal.

    Etter 1 mnd bruk; Full funksjon. Dvs rep for kr 11,- i stedenfor ny A/C control unit.
    Måtte du ha noen form for software oppdatering? Siden du hadde bilen på verksted. Ser sensoren fra Elfa har utgått, men ett annet alternativ har kommet.

    https://www.elfadistrelec.no/no/ntc-...005/p/16029067

    Volvo skulle forøvrig ha i overkant av 1200kr for delen

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Noen som har prøvd denne erstatningen? Jeg trenger sårt ny føler
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  15. #15
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke prøvd erstatningen, men for bruk i
    CCM
    er det lite kritisk med de to andre verdiene (B0 og W25) enn motstanden ved 25 grader (10 kohm).
    Det har liten betydning om den bommer på temperaturen med en halv grad eller en grad.

    Jeg har en kollega som trengte en tilsvarende NTC-sensor dagen etter. Han tok et billig termometer fra Clas Ohlson eller Biltema, klippet av sensorledningen, og koblet sensoren til bilen.
    Sist endret av FroBe; 02/08/18 kl 21:19
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

Lignende tråder

  1. Hvordan skifte kupe/pollen filter på en XC 60 2009
    By ArildS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 22/04/12, 17:13
  2. Ute-temperaturmåler på 240
    By MortenA in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 20/11/10, 21:58
  3. Ute-temperaturmåler
    By Rico in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 08/10/10, 20:42

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •