Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: XC70II og høy km

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard XC70II og høy km

    Vurderer å kjøpe en 08 XC70 som er taxikjørt og nærmer seg 300' km. Noen som har formening om hvor driftsikre de nyere XC70ene er med såpass høy km?

    Den har org motor og gearkasse, er heller ikke overhalt eller noe slikt men har full historikk.

    Spesiell svakheter/feil som går igjen på disse bilene og som bør sjekkes opp?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2010
    Sted
    Der ingen trudde at nokon kunne bu
    Innlegg
    97
    Antall takk

    Standard

    en ting er motor og gir, men all elektronikken som kan feile..

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. mai 2011
    Innlegg
    49
    Antall takk

    Standard

    en viktig ting er vel om den er utstyrt med "Taxi pakke" etter det jeg har skjønt skal det da være litt mer robust understell, Og litt div som gjør at bilen ikke slites så fort eks: liten plastikk folje på døra innafor dørhåndtaket som forhindre riper av negler o.s.v ved åpning av dørene...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Innlegg
    18
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turboleif Vis post
    en ting er motor og gir, men all elektronikken som kan feile..
    Slites elektronikken pga km.stand? Sier ikke at det er tilfelle, har bare aldri hørt snakk om det tidligere.

    Sitat Opprinnelig postet av jan ole Vis post
    en viktig ting er vel om den er utstyrt med "Taxi pakke" etter det jeg har skjønt skal det da være litt mer robust understell, Og litt div som gjør at bilen ikke slites så fort eks: liten plastikk folje på døra innafor dørhåndtaket som forhindre riper av negler o.s.v ved åpning av dørene...
    Taxi pakken mener jeg bl.a. består av større batteri og dynamo itillegg til noe med understellet ja, mulig det også er noen andre småforskjeller.

    Har forøvrig forhørt meg litt mer den siste uka vedr D5 med høy km stand, og utifra det har jeg blitt mer skeptisk. Har ikke hørt om totalhavari, men flere sliter med svært høyt oljeforbruk og pga det har flere måtte bytte motor, overhaling har ikke hjelpt.

    Gearkassene derimot har jeg mye positivt om, så lenge de har blitt byttet olje på regelmessig så skal de være svært bra og lite plaget med feil. Mao overhodet ikke som på forrige utgave av XC70 der svært mange har måtte bytte gearkasse på rundt 200'

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av baldrick Vis post
    Slites elektronikken pga km.stand? Sier ikke at det er tilfelle, har bare aldri hørt snakk om det tidligere.



    Taxi pakken mener jeg bl.a. består av større batteri og dynamo itillegg til noe med understellet ja, mulig det også er noen andre småforskjeller.

    Har forøvrig forhørt meg litt mer den siste uka vedr D5 med høy km stand, og utifra det har jeg blitt mer skeptisk. Har ikke hørt om totalhavari, men flere sliter med svært høyt oljeforbruk og pga det har flere måtte bytte motor, overhaling har ikke hjelpt.

    Gearkassene derimot har jeg mye positivt om, så lenge de har blitt byttet olje på regelmessig så skal de være svært bra og lite plaget med feil. Mao overhodet ikke som på forrige utgave av XC70 der svært mange har måtte bytte gearkasse på rundt 200'
    Snakk med TBO her inne. Han har byttet nok girkasser på sin 06 XC70
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Har kjøpt en drosjekjørt XC 70 med 310.000 km. En eier, det fulgte med en svær perm med papirer, kvitteringer osv. Det kan altid skje noe med en bruktbil. Men min erfaring sier at det KAN være mer lurt å kjøpe en bil som har gått 300.000, en samme bil som har gått 200.000. Di fleste reparaturer kommer etter 200.000km. Og det stemte vel også på bilen min. Utrolig mye ble byttet etter 200.000. Kjøreinntrykk er den av en ny bil, ikke noe spill på rattet. Selvfølgelig få du ikke noe garanti når du kjøper en bil som har gått såpass langt.
    Gearkasse skifter gear som den skall, motor brukte ikke noe olje.
    Men, Januar i år ble også jeg medlem i klubben av di som hadde motorhavari pga rykt generatorreim. Fikk ny topp, turbon hadde ikke noe slakk, ac-kompressorn ble ny pluss selvfølgelig ny reim til ac pluss generatorreim og ny registerreim inkl. vannpumpe.
    Etter denne havari har bilen gått 16.000km og bruker enda ikke noe olje. Var heldig at bilforsikring min ( kasko-Gjensidige ) betalte 50% av skaden, som totalt kom på 97.000,- NOK inkl. leiebil.
    Det er en del småting på bilen, som skal fikses etterhvert, men jeg er veldig fornøyd med bilen
    Generatorreim-havari har mange opplevt uansett km. Jeg kommer nå å skifte generator- og AC reim hvert år... Dette er vel på sikt billiger
    Kommer også å skifte automat-olje hvert år. Det kan ikke skade.
    Ting som gjenstår nå er:
    - Utløpsslange AC er tett
    - Servon går tung i tomgang
    - Bakluke åpnes elektrisk via brytern i dashen og fjerrkontroll, men går ikke an å lukke elektrisk

    Flere småting kommer sikkert, men dette er vel normalt for en bruktbil

    Jeg kan hvertfall anbefale XC 70 II - også med tanke på det virkelig perfekte vinterbil.
    Bilen bruker 0,7 på langkjøring, og 0,85 maks på korte strekninger
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  7. #7
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Har kjøpt en drosjekjørt XC 70 med 310.000 km. En eier, det fulgte med en svær perm med papirer, kvitteringer osv. Det kan altid skje noe med en bruktbil. Men min erfaring sier at det KAN være mer lurt å kjøpe en bil som har gått 300.000, en samme bil som har gått 200.000. Di fleste reparaturer kommer etter 200.000km. Og det stemte vel også på bilen min. Utrolig mye ble byttet etter 200.000. Kjøreinntrykk er den av en ny bil, ikke noe spill på rattet. Selvfølgelig få du ikke noe garanti når du kjøper en bil som har gått såpass langt.
    Gearkasse skifter gear som den skall, motor brukte ikke noe olje.
    Men, Januar i år ble også jeg medlem i klubben av di som hadde motorhavari pga rykt generatorreim. Fikk ny topp, turbon hadde ikke noe slakk, ac-kompressorn ble ny pluss selvfølgelig ny reim til ac pluss generatorreim og ny registerreim inkl. vannpumpe.
    Etter denne havari har bilen gått 16.000km og bruker enda ikke noe olje. Var heldig at bilforsikring min ( kasko-Gjensidige ) betalte 50% av skaden, som totalt kom på 97.000,- NOK inkl. leiebil.
    Det er en del småting på bilen, som skal fikses etterhvert, men jeg er veldig fornøyd med bilen
    Generatorreim-havari har mange opplevt uansett km. Jeg kommer nå å skifte generator- og AC reim hvert år... Dette er vel på sikt billiger
    Kommer også å skifte automat-olje hvert år. Det kan ikke skade.
    Ting som gjenstår nå er:
    - Utløpsslange AC er tett
    - Servon går tung i tomgang
    - Bakluke åpnes elektrisk via brytern i dashen og fjerrkontroll, men går ikke an å lukke elektrisk

    Flere småting kommer sikkert, men dette er vel normalt for en bruktbil

    Jeg kan hvertfall anbefale XC 70 II - også med tanke på det virkelig perfekte vinterbil.
    Bilen bruker 0,7 på langkjøring, og 0,85 maks på korte strekninger
    Det er veldig viktig å følge med på/skifte strammer, reimhjul og reim til dynamo/AC/servo (går under navnet mulitreim). Ryker denne så skjer det som du akkurat har fått erfare, reimen går inn i registeret og fører til at regreim ryker.

    Med en reim som dette er det veldig ofte et lager i strammer eller reimhjul som er årsaken.

  8. #8
    Registrerte brukere ovlov86 sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    3.655
    Antall takk

    Standard

    Har ikke Morgis sin V70II gått over 500.000 da?
    <-- Link
    Pompel & Pilt

  9. Takk Morgis takket for denne posten
  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Helt riktig, Øyvind- derfor kommer jeg å skifte regelbundet. Gidder ikke en slik havari til... Og har ikke råd til det :(
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  11. #10
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Har kjøpt en drosjekjørt XC 70 med 310.000 km. En eier, det fulgte med en svær perm med papirer, kvitteringer osv. Det kan altid skje noe med en bruktbil. Men min erfaring sier at det KAN være mer lurt å kjøpe en bil som har gått 300.000, en samme bil som har gått 200.000. Di fleste reparaturer kommer etter 200.000km. Og det stemte vel også på bilen min. Utrolig mye ble byttet etter 200.000. Kjøreinntrykk er den av en ny bil, ikke noe spill på rattet. Selvfølgelig få du ikke noe garanti når du kjøper en bil som har gått såpass langt.
    Gearkasse skifter gear som den skall, motor brukte ikke noe olje.
    Men, Januar i år ble også jeg medlem i klubben av di som hadde motorhavari pga rykt generatorreim. Fikk ny topp, turbon hadde ikke noe slakk, ac-kompressorn ble ny pluss selvfølgelig ny reim til ac pluss generatorreim og ny registerreim inkl. vannpumpe.
    Etter denne havari har bilen gått 16.000km og bruker enda ikke noe olje. Var heldig at bilforsikring min ( kasko-Gjensidige ) betalte 50% av skaden, som totalt kom på 97.000,- NOK inkl. leiebil.
    Det er en del småting på bilen, som skal fikses etterhvert, men jeg er veldig fornøyd med bilen
    Generatorreim-havari har mange opplevt uansett km. Jeg kommer nå å skifte generator- og AC reim hvert år... Dette er vel på sikt billiger
    Kommer også å skifte automat-olje hvert år. Det kan ikke skade.
    Ting som gjenstår nå er:
    - Utløpsslange AC er tett
    - Servon går tung i tomgang
    - Bakluke åpnes elektrisk via brytern i dashen og fjerrkontroll, men går ikke an å lukke elektrisk

    Flere småting kommer sikkert, men dette er vel normalt for en bruktbil

    Jeg kan hvertfall anbefale XC 70 II - også med tanke på det virkelig perfekte vinterbil.
    Bilen bruker 0,7 på langkjøring, og 0,85 maks på korte strekninger
    For meg ble dette et litt selvmotsigende innlegg, først snakker du så varmt om biler som er gått over 300 som drosje, for så etterpå skrive om en reparasjon du hadde på 97 000,-
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  12. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    For meg ble dette et litt selvmotsigende innlegg, først snakker du så varmt om biler som er gått over 300 som drosje, for så etterpå skrive om en reparasjon du hadde på 97 000,-
    En feil som skjer uansett kilometerstand. Ser ingen selvmotsigelse der.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. Takk orfaman68 takket for denne posten
  14. #12
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    En feil som skjer uansett kilometerstand. Ser ingen selvmotsigelse der.
    Dne har en viss sammenheng med km jo. Ikke ofte at spenneren og lager til diverse reimhjul er dårlig etter 100 000km, men etter 300 000 er det mye større sannsynlighet for at sånne ting er dårlig. Men for all del, man kan få mye bra bil som har gått over 300 000km. Det som gjør at drosjer ofte er mer motorslitt enn hva km skulle tilsi, er at mange av dem står ufattelig mange timer på tomgang.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  15. #13
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Dne har en viss sammenheng med km jo. Ikke ofte at spenneren og lager til diverse reimhjul er dårlig etter 100 000km, men etter 300 000 er det mye større sannsynlighet for at sånne ting er dårlig. Men for all del, man kan få mye bra bil som har gått over 300 000km. Det som gjør at drosjer ofte er mer motorslitt enn hva km skulle tilsi, er at mange av dem står ufattelig mange timer på tomgang.
    Du sier det jo selv, feilen hadde ikke noe med høy kilometer på bilen å gjøre, men dårlig vedlikehold og bytte av slitedeler. Strammere o løpehjul burde jo byttes lenge før 300k, og som regel, om man har kontroll på intervallene, er det ikke noe problem for en motor som dette å nå 500k, ref Morgis sin D5
    AWD
    .
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  16. Takk orfaman68, Morgis takket for denne posten
  17. #14
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Du sier det jo selv, feilen hadde ikke noe med høy kilometer på bilen å gjøre, men dårlig vedlikehold og bytte av slitedeler. Strammere o løpehjul burde jo byttes lenge før 300k, og som regel, om man har kontroll på intervallene, er det ikke noe problem for en motor som dette å nå 500k, ref Morgis sin D5
    AWD
    .
    Du catcher ikke poenget mitt, jeg sier ikke at man ikke KAN få mye bra bil som har gått over 300 000km, men at sannsynligheten for at du får en som er dårlig er større enn om du halverer km.standen. Morgis har hatt flaks med sitt kjøp, men det er jo som han selv sier, at med så høy km, så er det mye større sannsynlighet for at det skjer noe kostbart, enn ved f. eks 150 000km.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  18. #15
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Du catcher ikke poenget mitt, jeg sier ikke at man ikke KAN få mye bra bil som har gått over 300 000km, men at sannsynligheten for at du får en som er dårlig er større enn om du halverer km.standen. Morgis har hatt flaks med sitt kjøp, men det er jo som han selv sier, at med så høy km, så er det mye større sannsynlighet for at det skjer noe kostbart, enn ved f. eks 150 000km.
    Med mindre man kjøper en bil som etter all sannsynlighet er nøye vedlikeholdt for driftssikkerhetens og videresalgsverdiens skyld, eksempelvis taxikjørte biler, om ikke alltid, så ofte. Jeg skjønner poenget ditt, men poenget til han du mente var selvmotsigende er jo at "barnesykdommer", som girkasseproblemene på de første
    P2
    , som regel er luket ut og utbedret ved høy kilometer. At en bil har høy kilometer er ikke utelukkende synonymt med masse feil, en motor som har gått langt har jo demonstrert at den kan gå langt; et alt var riktig montert, tilstrammet og justert fra fabrikk, og at vedlikeholdet har vært nøye nok til å tillate den å gå så langt.

    Jeg ser det du mener, men jeg er ikke like enig. Kjøper heller en bil med fullt servicehefte og høy kilometer av en kar jeg får inntrykk av vet hva han driver med, enn en bil med lav kilometer, mye høyere pris og manglende historikk.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Jeg skrev i innlegget mitt at jeg har en svær perm med fakturaer og kvitteringer, pluss alle servicer var fulgt opp. Reim og spanner ble allerede byttet to ganger før jeg kjøpte bilen. Og som jeg skrev før: Etter MINE erfaringer med rundt 35 biler hittil, er det mer lurt å kjøpe en bil med 300.000 enn å kjøpe en med 200.000. Feil kan alle biler har, du kan få en motorhavari også med 100.000km. For meg var den fulle dokumentasjon viktig, feks er ALLE foringer og bærearmer byttet, nye hjullager pluss bremser på begge aksler, DPF byttet. Men likevel er jeg fullstendig klar over, at det finnes mange ting som kan skje. MEN- jeg betalte også mye mindre for denne bil enn for en som kun har gått 100.000km.
    Risiko har du med ALLE bruktbiler uansett merke...
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  20. Takk mrstfu takket for denne posten
  21. #17
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av orfaman68 Vis post
    Risiko har du med ALLE bruktbiler uansett merke...
    Risiko har man med alle biler uansett merke. Barndomssykdommer som med kassene nevnt over, BMW hadde en sak for litt siden der et helt lass med kunder hadde fått gjennomrustne tak pga dårlig lakkarbeide, og samtlig fikk dekka det på garanti, etter utløpt garantitid.

    En ting, og kun en ting er sikkert: det er ikke gratis å eie bil.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  22. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. juli 2014
    Sted
    Skui
    VCCN medlemsnummer
    1178
    Innlegg
    420
    Antall takk

    Standard

    Nope, da er jeg enig med deg. Men en hobby skal vi gutter jo har
    -08 XC 70 D5 summum automat, 362.000km

  23. #19
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Bil er relativt dyrt, idrett på litt nivå er dyrt, men du verden så gøy det er. Skal man sitte inne å spare penger, så blir livet kjedelig!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  24. Takk orfaman68 takket for denne posten
  25. #20
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Det aller viktigste er å kjøpe en bil som har en gjennomsnittlig kilometerstand.
    En 15 år gammel bil som har gått 100k er i mine øyne verdt mindre enn en som har gått 300k.
    Og vice verca, en fem år gammel bil som har gått 250k bør vurderes strengere enn en som har gått 100k.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

Lignende tråder

  1. Felgdimensjon til XC70II
    By ogjerstad in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 7
    Siste post: 06/04/11, 11:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •