Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 11 av 12 FørstFørst ... 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 298

Tråd: MegaSquirt "Hjelp/Triks og spørsmål"

  1. #251

  2. #252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    men ser på loggen at jeg er oppe i 6485rpm så det er vell egentlig nok. Men er nå litt rart siden sperra står på 7000rpm så det er jo noe som ikke fungerer helt som det skal :P

  3. #253
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Da har du riktig forspenn på WG. Men den burde nok portes litt ja, bruker du ventilen som open loop eller closed loop?

  4. #254
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Da har du riktig forspenn på WG. Men den burde nok portes litt ja, bruker du ventilen som open loop eller closed loop?
    Ja skal ta av turboen å porte den litt
    Tror jeg kjører den i closed loop, open loop er vell ganske vanskelig å få til?

  5. #255
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Slik jeg har skjønt handler om riktig frekvens.

  6. #256
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Slik jeg har skjønt handler om riktig frekvens.
    hmm ja jeg får den ikke til å regulere noen ting, har prøvd flere frekvenser å justert på minimum duty å maximum duty.
    ligger ganske så stødig på 1bar etter jeg fikk porta wastegate hullet

    sliter også med at den ikke ligger stødig på tomgang ligger og hopper mellom 800-1200rpm, noen som har peilig på hvorfor den gjør det?

  7. #257
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Bruker du tomgangsregulator? Prøv å sett strøm på spola direkte og hør om det klikker i den.

  8. #258
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Ja bruker den orginale tomgangregulatoren å den funker som den skal, jeg måte justere på duty får å få den til å gå på tomgang.

  9. #259
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Men den går fortsatt ujevnt? TomX95 du klundra vel også endel med den tomgangsregulatoren?

  10. #260
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Men den går fortsatt ujevnt? TomX95 du klundra vel også endel med den tomgangsregulatoren?
    løsning: Open loop etter motortemp.... Nytter ikke, de 2 pola sakene er helt på tryne som closed loop.

  11. #261
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Bare for ren nysgjerrighet.
    Går det å kjøre anti-lag ved bruk av den topolte tomgangsmotoren?

  12. #262
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    løsning: Open loop etter motortemp.... Nytter ikke, de 2 pola sakene er helt på tryne som closed loop.
    okei er det vanskelig å få til open loop?

  13. #263
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Bare for ren nysgjerrighet.
    Går det å kjøre anti-lag ved bruk av den topolte tomgangsmotoren?
    Ja men det var visst noe puk etter det jeg skjønte på savarturbo.se

    Sitat Opprinnelig postet av Vebjørn Vis post
    okei er det vanskelig å få til open loop?
    Lettere enn closed etter hva Tom skriver da.

  14. #264
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Ja men det var visst noe puk etter det jeg skjønte på savarturbo.se



    Lettere enn closed etter hva Tom skriver da.
    Tomgansmotoren er mulig å kontrollere greit mellom 35% til 70% duty.. Ellerno rundt der. Men! den beveger seg veldig "tregt" får du trykkforskjell på sidene blir det bare værre, som det jo er i en motor..

    Jeg opplevde att den aldri kunne bli "rask nok" fordi den gikk over i jaging, er jo PID så stilte som en gal i timevis tilsammen. Blei aldri venner med den, gikk heller for å stille grunnstilling på hovedspjeld til 800 på varm motor og hjalp til med tomgangsmotoren når den var kald.

  15. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Jeg har mitt på ca 1000 på varm motor. Som gjør at den går på ca 400rpm i 20 blå.

  16. #266
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg justert gass spjeld til ca 900-1000rpm virker som det funker greit, men den jager enda pittelitt på turtall.
    Fikk liv i den n75 ventilen men enten så ble det veldig masse trykk eller så ble det ingen ting.

    Prøvde å montere på den turbosmart ventilen jeg har for å justere turbotrykk.
    men jeg la merke til at når jeg girer på fullgass eller gir fullgass på høyt turtall, så får jeg en ganske høy topp på turbotrykket 0,2-0,3 bar mere en det skal være, er bare 1-2 sekunder før det faller ned igjen.
    Leser på nettet at det er en problem mange har.

    Noen som har erfaring med det?

  17. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Det problemet heter vel boostcreep. Mange grunner til at du kan ha det. Les litt står masse info både her på forumet og ellers på nettet.

  18. #268
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vebjørn Vis post
    Da har jeg justert gass spjeld til ca 900-1000rpm virker som det funker greit, men den jager enda pittelitt på turtall.
    Fikk liv i den n75 ventilen men enten så ble det veldig masse trykk eller så ble det ingen ting.

    Prøvde å montere på den turbosmart ventilen jeg har for å justere turbotrykk.
    men jeg la merke til at når jeg girer på fullgass eller gir fullgass på høyt turtall, så får jeg en ganske høy topp på turbotrykket 0,2-0,3 bar mere en det skal være, er bare 1-2 sekunder før det faller ned igjen.
    Leser på nettet at det er en problem mange har.

    Noen som har erfaring med det?
    Jeg har i alle fall erfaring med att mekaniske ladetrykksventiler er no ustabile fæle greier. Enten elektrisk PWM ventil via sprutet eller still aktuatorstaget der det ska være

    Det vil i alle fall jeg anbefale. Jeg hadde fjærspennet der det skulle være, så har jeg solenoid som holdt aktuator til friluft helt til trykket kom. Så kobla den trykket på aktuator på ett gitt turtall.

    Dette hindrer att WG begynner å åpne før trykket er der, som igjen gir kjappere spool

    Den toppen du får i ladetrykket er grunnet att "mekanisk""strupeventil" ladetrykkstyring har en krets med strupeventil og en liten drenering. Når du har trykk på galskapen så stiller man slik att dem får litt mer luft enn den blør ut dreneringa, så stiller du trykket med det siden den vil drenere i forhold til trykk. bla bla bla....
    Når du gir kjapp gass så får du ikke fyllt opp den kretsen fort nokk med trykk, som fører til att wg får for lavt trykk, dette gir ladetrykkshopp...

    Slikt utstyr kaller jeg søppel
    Sist endret av TomX95; 11/07/16 kl 06:52

  19. #269
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Av erfaringer jeg har gjort så er elektronisk ladetrykksstyring via sprutet ved hjelp av en PWM styrt solenoidventil best og mest nøyaktig. Aller best er det med en wg med nippel på begge sider av membranen.

  20. #270
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Jeg har tenkt litt, om man monterer en slik: http://www.ebay.com/itm/121089465978...%3AMEBIDX%3AIT
    Med ladeluft inn på P, port A på undersiden av membran og B på oversiden. Da ville man jo holdt wastegaten stengt helt til man aktiverte spolen.

    Spolen kunne man jo aktivert med en trykkbryter på eller med sprutet. Men mulig man ville fått for brå åpning av wg slik at trykkbryter hadde slått spolen av-på-av-på? Eller blitt veldig ustabil om man lå og gasset på setpunktet til spolen.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  21. #271
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Jeg har tenkt litt, om man monterer en slik: http://www.ebay.com/itm/121089465978...%3AMEBIDX%3AIT
    Med ladeluft inn på P, port A på undersiden av membran og B på oversiden. Da ville man jo holdt wastegaten stengt helt til man aktiverte spolen.

    Spolen kunne man jo aktivert med en trykkbryter på eller med sprutet. Men mulig man ville fått for brå åpning av wg slik at trykkbryter hadde slått spolen av-på-av-på? Eller blitt veldig ustabil om man lå og gasset på setpunktet til spolen.
    Fjæra alene på en en-ports sak bør fint klare å holde tett uten ladetrykk i klokka

    Med mindre du snakker om de eksterne tassene, de har jeg lite peiling på.

  22. #272
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vebjørn Vis post
    her er noen filer

    [
    Har tatt en titt på mappen og maxrpm loggen.
    Begyner hovedsaklig med mappen, og nevner de punktene jeg lurer på/ser noe galt med.
    -Du har valgt narrow band ego sensor, men jeg tipper du har bredbåndslambda. Av denne grunn stoler jeg heller ikke helt på AFR i loggen.
    Du har høy tomgang, og det ser ut til at du kan komme så langt opp at EGO controll aktiveres på tomgang. Til du eventuelt har fått tomgang lavere, aktiver EGO controll førtst på litt høyere turtall så den ikke får innvirkning på tomgang inntil videre.
    -Siemens 630ccm dysene du har? Ser du ikke har målt og justert dødtid. Om det er de dysene du har, så juster foreløpig dødtid til 0.55ms ved 13.2v, 0.65ms ved 12,1v og 0.35ms ved 15,3v. Siemens dysene jeg har målt hadde litt forskjellig leveringsmengde og dødtid fra dyse til dyse, så mål dødtid og kapasitet på din installasjon før du fintuner bensin. Men tallene jeg har skrevet her bør være en hel del bedre enn det du har før måling.
    -Problemene du har med tomgang er nok relatert mer til justering av bensin og tenning enn tomgangsventil. Gjør som Tom skriver og juster tomgang ved varm motor med tomgangsskrue, slik at ventilen ikke behøvs ved varm motor. Ikke kast bort tid på closed loop på verken tomgang eller ladetrykkstyring i den fasen av justering du er nå.
    Bruk mer konservative verdier for tenning og AFR på tomgang, og unngå store hopp i VE tabellen rundt tomgang.
    I loggen vises det at du er oppimot 30 grader tenning på tomgang. Det er vanskelig å få stabil tomgang på de fleste motorer med slike verdier. Bruk en fast verdi i de rutene som kan tenkes å berøres av tomgang, og ikke riktig så store hopp til rutene rett over tomgang på turtall. Avhengig av motor bruker fra 10-16 grader på tomgang å fungere fint. Litt mindre tenning kan hjelpe til å få tomgang mer stabil, ettersom motoren blir litt sløvere og kan ha tilgang til litt mer luft.
    Ikke direkte under tomgang, men prøv med litt mindre tenning enn 10 grader under oppstart. Det kan gi lettere start. Jeg bruker som regel fra 0-5 grader med bensin.
    Bruk litt lavere AFR på tomgang enn 14,7 i den fasen du er nå, og bruk heller tid til å fintune senere om det er nødvendig med tanke på avgass. F.eks ca 13,5 i rutene som berører tomgang.
    -Tenningstabell. Har allerede dekt tomgang. Jeg ville brukt litt mere plass av tabellen på ladetrykk, men fortsatt ha ca halve tabellen fra 100kpa og ned om du har tenkt å justere den for gunstig forbruk. På 100kpa linjen vil nok en del mer tenning hjelpe.
    På 8v ville jeg begynt med ca 36 grader fra 3700rpm og opp på 100kpa, og interpolert ned mot tomgang.
    -AFR tabell. Glem verdier over 15 i fasen du er i nå. Du kan enkelt gå tilbake og forandre det i ettertid for å spare bensin på langkjøring, men nå er det bare en kilde til problem.
    Den delen av tabellen kommer i konflikt med tomgangen slik den er nå.
    -Boost controll. Du har aktivert open loop boost controll, men du har ingen verdier tastet inn i tabellen. Om ventilen har koblet slanger rett, og den styres med rett polaritet, så kjører du i praksis bare wastegatetrykk.
    -Og så til litt mer fra loggen. Du mister ikke triggersignal, så begrenset turtall kommer ikke der fra. Men det ser ut som du ivertfall har bensinproblemer. Du tømmer dysene ved fult turtall og ca 1 bar ladetrykk. Om dysene faktisk leverer 630ccm der, så betyr det at du i såfall har en teoretisk sugemotoreffekt på litt over 200hk ca.
    Det kan være at du har stilt bensintrykk for lavt, bensinpumpe har for dårlig kapasitet, eller at du rett og slett drukner motoren helt. Jeg tipper at "turtallsperren" din kommer enten av at du drukner motoren helt og/eller at gnisten blir for svak. Klarer ikke å se årsaken i loggen.
    Prøv å juster ned bensin litt, til AFR rundtom 12 slik som i AFR tabellen. Juster ned litt manuelt der først og bruk gjerne smooth tasten.
    Prøv å juster opp dwell, til si 3.5ms og se om det blir forskjell. Hjelper ingen av de delene, så prøv å juster ned pluggap litt.

    Det var det jeg kom på foreløpig
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  23. Takk Vebjørn takket for denne posten
  24. #273
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Meløy
    VCCN medlemsnummer
    353
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Takk for alle svarene! har fjerna den jalla turbotrykksventilen å montert den n75 ventilen igjen.

    har fått prøv ut noen av de tingene truckdriver nevnte.
    Justerte tenningen til 15 grader på tomgang, å det ble mye bedre.
    satt inn verdier i den tabellen til boost controll å de virker som den funker nå, blir jo en sabla tikkelyd av den ventilen
    prøvde å justere dødtid på dysene men syntes motoren ble helt rar når jeg satt 0.55ms på 13,2v. vis det blir riktig den tabellen står jo i %, 100% 13,2v 0.55ms?

    Har forandret til wideband o2 sensor som jeg selfølgelig har.
    kjører orginale bensintrykksregulatoren den er vell 3 bar?
    har walbro 255lph montert i tanken.
    burde jo ikke klare å tømme bensin systeme med å bare ruse den opp, uten motstand?
    da burde den iværtfall bli tom på fult pådrag å 1,4bar trykk å de virker ikke slik på AFR verdiene
    pluggene har en åpning på 0.6
    bruker msd blaster 2 coil.

    Har montert en ny termostat så nå gikk motor temp ned fra 95grader til 82grader. Er det litt for lav motor temp?

  25. #274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Høres ut som det blir bedre å bedre nå. Nei 82 grader er ikke for lavt racetermostat som man får kjøpt er noe rundt 60 grader.

  26. Takk Vebjørn takket for denne posten
  27. #275
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    hva har folket rundt om på trigger offset på org svinghjul på rødblokk? 108* ellerno rundt dær?
    Ska sjekkes med lampe, men for å få det ca riktig ved oppstart.

Side 11 av 12 FørstFørst ... 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

  1. "Hjelp" lekkasje i ac v70 2004
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 19:22
  2. Hjelp - Termostatbytte på v70 - frostvæske "problem"
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 10/11/10, 19:01
  3. 960 spørsmål, ac, takluke og simring. Hjelp!
    By volvo240v8 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/10, 11:57
  4. Hjelp ang ombygging fra a motor til "at"
    By Tufte_ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/08/10, 21:26
  5. dekk dim spørsmål 240 og 18"
    By A.Finstad in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 7
    Siste post: 18/07/10, 21:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •