Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 12 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 298

Tråd: MegaSquirt "Hjelp/Triks og spørsmål"

  1. #1
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard MegaSquirt "Hjelp/Triks og spørsmål"

    Ser det ligger utallige tråder rundt om med forskjellige spørsmål ang MegaSquirt datasprut. Så synes vi heller kan sammel spørsmål, tips og triks på en og samme tråd??

    Ska selv kjøre MegaSquirt V3 i banebilen til neste år.. Så vil lære meg litt før jeg setterigang selv.
    Sist endret av Marius Skau; 24/05/11 kl 00:33
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Rakkestad
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Vis det er noen som føler de har grei peil på tunerstudio, kan jo kanskje legge ut med noen bilder og forklaringer på diverse grunnlegende ting i programmet. vis skulle hatt en egen undergruppe som er til ms
    Volvo 940 Turbo MegaSquirt

  3. #3
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Youtube har mye flott


  4. #4
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Kobling av Volvo 850 TPS:
    1: Jord
    2: +5v
    3:Signal

    Kobling av Innovate LC-1

    Rød= +12v
    Blå = - til varmingen av sonden, koble til godt jordpunkt
    Hvit= System jord, altså jord til selve enheten, og ikke sonden.
    Gul = Analog ut 1, standard simulerer denne en smalbåndslambda til styreenhet
    Brun= Analog ut 2, standard bredbåndssignal til måleren
    Black= Calibration, her skal du montere kalibreringsled'n og bryteren

    Kalibreringsled'n og bryteren skal monteres slik at bryteren "kortslutter" mot jord, altså den ene siden av bryteren i jord og den andre på kabelen, samme med LED'n..


    Ikke sett lambda i eksosen enda..

    Først må du kalibrere oppvarmingstiden på sensoren, dette gjøres ved å slå på strømmen i 10 sek og kutte den igjen, så slå på strømmen til LED'n slutter å blinke og slå av igjen.

    Deretter må du kalibrere sensoren mot friluft, slå på strømmen og trykk inn kalibreringsknappen i 3 sekunder, LED'n vil da begynne å blinke i en stund (ca 30 sek?) vent så i ett minutt før du kobler av strømmen og monterer den i eksosrøret, den vil da være ferdig kalibrert ! =)

    Måleren er følgende kabling på..
    Rød= + 12v
    Svart= - 12v
    Hvit = til analog output 2
    Gul= Dimming av måler, koble til kjørelys, evt rett på jord.. Husker ikke om den var lysest når gul kabel var mot jord eller ikke.. =)

    Forutsetter at det er DBgauge måleren du har =) Finnes i rød og blå, digitale tall..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Innlegg
    160
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Kobling av Volvo 850 TPS:
    1: Jord
    2: +5v
    3:Signal

    Kobling av Innovate LC-1

    Rød= +12v
    Blå = - til varmingen av sonden, koble til godt jordpunkt
    Hvit= System jord, altså jord til selve enheten, og ikke sonden.
    Gul = Analog ut 1, standard simulerer denne en smalbåndslambda til styreenhet
    Brun= Analog ut 2, standard bredbåndssignal til måleren
    Black= Calibration, her skal du montere kalibreringsled'n og bryteren

    Kalibreringsled'n og bryteren skal monteres slik at bryteren "kortslutter" mot jord, altså den ene siden av bryteren i jord og den andre på kabelen, samme med LED'n..


    Ikke sett lambda i eksosen enda..

    Først må du kalibrere oppvarmingstiden på sensoren, dette gjøres ved å slå på strømmen i 10 sek og kutte den igjen, så slå på strømmen til LED'n slutter å blinke og slå av igjen.

    Deretter må du kalibrere sensoren mot friluft, slå på strømmen og trykk inn kalibreringsknappen i 3 sekunder, LED'n vil da begynne å blinke i en stund (ca 30 sek?) vent så i ett minutt før du kobler av strømmen og monterer den i eksosrøret, den vil da være ferdig kalibrert ! =)

    Måleren er følgende kabling på..
    Rød= + 12v
    Svart= - 12v
    Hvit = til analog output 2
    Gul= Dimming av måler, koble til kjørelys, evt rett på jord.. Husker ikke om den var lysest når gul kabel var mot jord eller ikke.. =)

    Forutsetter at det er DBgauge måleren du har =) Finnes i rød og blå, digitale tall..
    Hvilke ledning skal kobles til ms da?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Kan velge om du vil bruke gul eller brun ved å sette opp LC1`n på nytt, hvis ikke så ville jeg ha brukt gul ledning til MS og brun til eventuelt ekstern måler...

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Ser det ligger utallige tråder rundt om med forskjellige spørsmål ang MegaSquirt datasprut. Så synes vi heller kan sammel spørsmål, tips og triks på en og samme tråd??

    Ska selv kjøre MegaSquirt V3 i banebilen til neste år.. Så vil lære meg litt før jeg setterigang selv.
    PCB v3.0? MS1, MS2, eller MS3? Som du ser, bare V3 kan fort bli litt misforstått

    Når folk trenger hjelp med ettelleranna så er det lurt å nevne pcb verjon, MS versjon og kode først som sist. F.eks pcb v2.2, pcb v3.0, eller pcb v3.57. Og hvilken prosessor det er snakk om, MS1, MS2, MS2, eller Microsquirt/DIYPNP modul(begge MS2, men litt forksjellig fra standard MS2).
    Eksempler:
    Kommunikasjonsproblem MS1 PCB v3.0 HR-11 kode.
    Mangler triggersignal MS2 pcb v3.57, 3.1.0 kode.
    Dette er basic info som er viktig å få med.
    MS2 med høyere extra kode har rimelig bra utbygd diagnosefunksjon på triggere, så bruk disse ved mangel eller feil på triggersignal. Tror det kom først i 2.1.0 koden og nyere. MS3 har også samme funksjonene.
    Sist endret av Truckdriver; 24/05/11 kl 17:17
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Rakkestad
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Hvor kan man kjøpe den 25uF kondensatoren man trenger til edis tenning?
    Volvo 940 Turbo MegaSquirt

  9. #9
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Du som skal ha MSv3. Kan du sjekke om det er ALS funksjon/system der?
    Kompis som sa det hadde kommet ut. Usikker på om det var i en tilligspakke eller noe til v2, eller om det var v3?

  10. #10
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    PCB v3.0? MS1, MS2, eller MS3? Som du ser, bare V3 kan fort bli litt misforstått

    Når folk trenger hjelp med ettelleranna så er det lurt å nevne pcb verjon, MS versjon og kode først som sist. F.eks pcb v2.2, pcb v3.0, eller pcb v3.57. Og hvilken prosessor det er snakk om, MS1, MS2, MS2, eller Microsquirt/DIYPNP modul(begge MS2, men litt forksjellig fra standard MS2).
    Eksempler:


    Dette er basic info som er viktig å få med.
    MS2 med høyere extra kode har rimelig bra utbygd diagnosefunksjon på triggere, så bruk disse ved mangel eller feil på triggersignal. Tror det kom først i 2.1.0 koden og nyere. MS3 har også samme funksjonene.
    Såpass Da må jeg finne ut va som egner seg best til mitt bruk da.. Noen i nordland som førhandler dette? Tenk da på ferdig loddet
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Kommer akkurat an på hva du mener med V3. Mener du pcb v3.0, som er der man bruker versjonbetegnelsen, så er det avhengig av prosessoren du pakker oppå.
    MS2 har ikke denne muligheten. MS1 har vel antilag, men det er veldig lite utprøvd, og pga dårlig kapasitet i prosessoren betyr det at funksjonen går på bekostning av en anna funksjon.
    MS3 har muligheta i pre 1.1 alpha koden.

    Dette finner du raskt utav selv ved å laste ned nyeste alpha koden, som er alpha9.
    Alpha kode er ikke anbefalt for førstegangsbrukere, så om du er førstegangsbruker anbefales det det at du starter med nyeste 1.0.x koden. Jeg tenker å prøve ut nyeste alpha koden snart.
    Sist endret av Truckdriver; 25/05/11 kl 22:41
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius-Skau Vis post
    Såpass Da må jeg finne ut va som egner seg best til mitt bruk da.. Noen i nordland som førhandler dette? Tenk da på ferdig loddet
    Ingen i Norge, eller for densakskyld skandinavia som er offisielle forhandlere av MS. Så om du finner noen som markedsfører seg som forhandlere her i norden så bør du vise stor foriktighet. Jeg vet at det finns svensker som selger MS1 pcb v3.0 under navnet MS v3. Denne betegnelsen gikk enda ann før man fikk MS2 og MS3 prosessoren, men en slik betegnelse er veldig missvisende med det større mangfoldet vi har i dag.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  13. #13
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Såpass ja Blir mye og lære seg ang dette ser jeg.. Men nån times lesing og spørring så ska de sikkert gå ann..

    Husker du va Håvard kjørte på Bmw'n? Er dette noe som kunn ha fungert på 5 syl turbomaskin?
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Han hadde MS2 pcb v3.57. Ettersom det trengtes litt modding så hadde pcb v3.0 vært et bedre valg for han.
    5 syl kan være litt vrient, og avhenger av hvilke triggere man har, og hva man skal styre.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  15. #15
    Registrerte brukere Marius Skau sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2010
    Sted
    Bodø, Norway, Norway
    Innlegg
    3.437
    Antall takk

    Standard

    Trur jeg må lese mye mere om dette fremover
    Volvo 945 Turbo - http://forum.vccn.no/showthread.php?...olvo-945-Turbo
    Volvo 745 - Missile Drift Car

  16. #16
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.929
    Antall takk

    Standard

    Skulle vært en sånn bok på norsk med "MS for dummies" ...
    Hadde vært noe å hatt å lest på

  17. Takk Audun takket for denne posten
  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Rakkestad
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har kjørt edis som kan dele litt info hvor dere fikk kondensatoren fra?
    Volvo 940 Turbo MegaSquirt

  19. #18
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    min fulgte med coilen/ edis kitet.
    kjøpt fra boost engineering.
    Sist endret av VolvoR-Sport; 26/05/11 kl 21:24

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Prøver og finne ut av hvordan jeg kan få satt opp MS2 extra2.1 til vann/sprit innsprøyt.

    Har tenkt å kjøre en dyse som tilfører vann/sprit før kompressoren og få kjølt ned rotorene og luften litt, og for og kunne slippe unna litt tenningsbank...

    Hadde håpet på og kunne bruke den ene dyseutgangen til det, men finner ikke ut av hvordan...

    Noen som har noen ide?

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Med MS2 er vel eneste muligheten å sette den opp for dual tabel om du ønsker å kontrollere vanninnsprøytninga direkte med MS.
    MS1 og MS3 har egen funksjon for vanninnsprøytning.

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    Skulle vært en sånn bok på norsk med "MS for dummies" ...
    Hadde vært noe å hatt å lest på
    Om du søker litt finns det mye info på norsk også Men en eksakt ovesettelse av alt matrialet blir vanskelig, da dette først må gjøres, og så holdes oppdatert hele tiden. Men f.eks på det forumet jeg tilbringer mes tid så har vi en MS tråd som er på neste 40 sider nå, der du kan plukke opp en del tips, + at jeg har en proskjekttråd som for det meste handler om temaet.
    Før påske begynte jeg såvidt på norsk oversettelse til TS. Men da det ikke var noen interesse for dette så ble det lagt dødt.


    @volvo-r-sport: Den rette kondensatoren finner du enklest på en bil som har edis orginalt, og slik finner man ofte hos huggere.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE=Truckdriver;344061]Med MS2 er vel eneste muligheten å sette den opp for dual tabel om du ønsker å kontrollere vanninnsprøytninga direkte med MS.
    MS1 og MS3 har egen funksjon for vanninnsprøytning.


    Hvis jeg kjører dual table vil jeg da få VE1 på dyseutgang nr 1 og VE2 på dyseutgang nr2? Så hvis jeg da vil ha 15% vann/sprit så trenger jeg bare å sette den VE tabellen til 15%

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post

    Hvis jeg kjører dual table vil jeg da få VE1 på dyseutgang nr 1 og VE2 på dyseutgang nr2?
    Jepp, slik skal det være. Jeg har ikke prøvd dette selv, så jeg vil anbefale deg å les litt om det først. Den funksjonen var vel opprinnelig laga for v8 slik at man kunne tune hver bank litt forksjellig om man ønsker.

    Sitat Opprinnelig postet av sleepy Vis post
    Så hvis jeg da vil ha 15% vann/sprit så trenger jeg bare å sette den VE tabellen til 15%
    Ikke riktig så enkelt. Om du vil ha den åpen 15% av tiden så setter du VE tabellen slik at du har 15% dutycycle. Men solonider for vanninnsprøytning kan fungere litt annerledes enn dyser, og flowen kan være veldig ulinjær i forhold til dutycycle. Har du vurdert ett eget vanninnsprøytningsystem? Du kan gjerne bruke MS til å kontrollere ett eksternt vanninnsprøytningsystem.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. april 2011
    Sted
    Arendal
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Har vurdert det, men har lyst til å prøve med vanlige dyser først. Har hørt om en del som har brukt spylervæske med bra resultat, så planen var og teste det og se om det går fint eller om det blir rust..

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Om du bruker en form for glykol i blandinga kan kanskje dysene holde. Mange bruker spyevæske ja.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  26. #25
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Om jeg skal hooke opp MS så den får kontakt med dataen, hvor må jeg sette spenning? Har den liggende på pulten, ikke i bil

Side 1 av 12 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. "Hjelp" lekkasje i ac v70 2004
    By nordan27 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/11, 19:22
  2. Hjelp - Termostatbytte på v70 - frostvæske "problem"
    By Nilsebu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 10/11/10, 19:01
  3. 960 spørsmål, ac, takluke og simring. Hjelp!
    By volvo240v8 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 21/10/10, 11:57
  4. Hjelp ang ombygging fra a motor til "at"
    By Tufte_ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 25/08/10, 21:26
  5. dekk dim spørsmål 240 og 18"
    By A.Finstad in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 7
    Siste post: 18/07/10, 21:08

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •