Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

Thread: Zeeker's Volvo 242 -76 B230FT - Megasquirt 3 X - ZF girkasse - Coilover - GTX3071R

  1. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Batland View Post
    Misforstått brel hele greien spør du meg.
    Volvotermostatene er spesielle. De har en fjærbelastet plate som dekker passasjen mellom termostathus og vannpumpe i øvre enden og gjør ett 5 krone stykket i nedre enden helt unødvendig.
    På kald motor er termostaten stengt og med stengt varmeapparat kran så øker kjølevannsttrykket motoren. Dette kunstig høye trykket åpner den fjærbelastede tetteplaten på termostaten slik at vannet kan sirkulere ned til vannpumpen. Ett 5-krone stykket i utløpet saboterer kapasiteten.

    Jeg kjører en 65 graders universaltermostat uten volvo sin tetteplate. Jeg har derfor bruk for en slik restriksjon i returpassasjen da denne står åpen hele tiden. Jeg må derfor være påpasselig med å kjøre med varmeapparatet på full varme på kald motor.

    I bilcross og slikt hvor man monterer radiator i bagasjerommet kan trykket i blokken øke slik at ett slik 5 krone stykke kan tilføre noe positivt selv når man kjører en original termostat.

    De med vanlige oppsett sliter når de skal forklare forskjellen med og uten 5kronestykket. Grunnen er at forskjellen ikke er tilstede.

    Søkeord 5kronestykket


    Nå skjønte jeg ikke forklaringa di :/

    5-kroningen sitter i trykkdelen på pumpa opp til toppen, mens termostaten sitter i utgående ut av toppen.
    Nå har ikke jeg sett inni en sånn topp, men er det da en kanal rett ifra innløp til utløp på toppen?
    Last edited by Zeeker; 08-08-13 at 12:21 AM. Reason: la til quote'n
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  2. Teigen said:

    Default

    For oss som bare prøver, så blir tempen på vannet bakerst i motoren desidert best i benken av å kjøre uten termostat, med 5'er og la sprute styre vifta.
     
  3. gaupe's Avatar

    gaupe said:

    Default

    Aukar trykket på vatnet, slik at kaldare vatn når lengre bak før det blir varma opp. Netto kjøleeffekt blir nok lik.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
     
  4. Tor24's Avatar

    Tor24 said:

    Default

    Med el vann pumpe uten termostat og med orginal vannpumpe med termostat. Det beste er egentlig en pumpe som klarer å skape høytrykk og sammen med en el.termostatventil. Prøve å ha jevnt høyt trykk i systemet hele tiden .
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt
     
  5. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Da skjønte til og med jeg litt mer
    Når jeg var på Vålerbana og Rudskogen sist så var i hvertfall tempen smooth.
    Har ikke fått testa den på skikkelig hærjing enda, selv om det gikk mye på full gass på skogen. Det som er fint der er at det er 2 langstrekker hvor bilen får mye luft og kan få kjølt seg ned bittelitt.

    Hvis ting passer seg så stikker jeg på OMC-treff på vålerbana den 24. august. (hvis det er lite OMC folk som skal dit) Da får andre merker kjøre også.
    Dokka 21. september.
    VCCN Gardermoen 12. oktober

    Så hvis noen vet av noen fete treff så er det bare å si ifra. Jeg har ikke planlagt noe mer denne sommersesongen.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  6. Holck said:

    Default

    Quote Originally Posted by Batland View Post
    Misforstått brel hele greien spør du meg.
    Volvotermostatene er spesielle. De har en fjærbelastet plate som dekker passasjen mellom termostathus og vannpumpe i øvre enden og gjør ett 5 krone stykket i nedre enden helt unødvendig.
    På kald motor er termostaten stengt og med stengt varmeapparat kran så øker kjølevannsttrykket motoren. Dette kunstig høye trykket åpner den fjærbelastede tetteplaten på termostaten slik at vannet kan sirkulere ned til vannpumpen. Ett 5-krone stykket i utløpet saboterer kapasiteten.

    Jeg kjører en 65 graders universaltermostat uten volvo sin tetteplate. Jeg har derfor bruk for en slik restriksjon i returpassasjen da denne står åpen hele tiden. Jeg må derfor være påpasselig med å kjøre med varmeapparatet på full varme på kald motor.

    I bilcross og slikt hvor man monterer radiator i bagasjerommet kan trykket i blokken øke slik at ett slik 5 krone stykke kan tilføre noe positivt selv når man kjører en original termostat.

    De med vanlige oppsett sliter når de skal forklare forskjellen med og uten 5kronestykket. Grunnen er at forskjellen ikke er tilstede.

    Søkeord 5kronestykket
    Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)
     
  7. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Holck View Post
    Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)

    Det er bare å tegne og paste og forklare.
    Jo finere jo bedre
    Men at så mange bruker 5'ern der, så skulle en jo tro at det funker, og at noen i tillegg har en teori om hvorfor det funker, så er det jo rart at det evt ikke funker.
    Men fyr løs
    Me want more info
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  8. Batland said:

    Default

    Quote Originally Posted by Holck View Post
    Jeg trodde termostaten var dobbeltvirkende jeg, dvs jo mer termostaten åpner (varmere vann) jo mer tetter den ned mot bypass kanalen. Men jeg er enig med deg Batland at hvis termostaten er fullt åpen (dvs at bypasskanalen er fullt stengt hvis jeg forstår systemet riktig) så skjønner heller ikke jeg oppgaven til den femmern. Kan eventuelt prøve å få tatt en kopi av Volvo sin egen tegning over kjølesystemet å legge ut her, da blir det lettere for alle å se hvordan vannet faktisk går med piler :-)
    Når man starter opp med kald motor, da er termostaten lukket. Hvis varmeapparatet står på kaldt så vil kranen på denne sløyfen også være lukket. Vannpumpen prøver å pumpe store mengder vann inn i motorblokken. Spørsmålet blir da; Hvor tar dette vannet veien? Det kommer seg ikke inn i radiatoren fordi termostaten er lukket. Det kommer seg heller ikke tilbake til vannpumpen via røret på eksossiden pga lukket kran.

    Min versjon av sannheten er at den nederste tetteplaten på termostaten kun er fjærbelastet som en sikkerhets trykkventil.
    Last edited by Batland; 10-08-13 at 10:33 AM.
     
  9. Batland said:

    Default

    Quote Originally Posted by Zeeker View Post
    Nå skjønte jeg ikke forklaringa di :/

    5-kroningen sitter i trykkdelen på pumpa opp til toppen, mens termostaten sitter i utgående ut av toppen.
    Nå har ikke jeg sett inni en sånn topp, men er det da en kanal rett ifra innløp til utløp på toppen?
    Så du mener at vannpumpen først kjører store mengder kjølevæske inn i motorblokken, opp i toppen og frem til termostathuset for kjølingen sin del og samtidig har de en passasje mellom trykksiden av vannpumpen og termostathuset slik at man pumper kaldt vann direkte opp og forsinker åpningen av termostaten og saboterer "kjøleflødet" gjennom motoren?
     
  10. Batland said:

    Default

    Quote Originally Posted by Teigen View Post
    For oss som bare prøver, så blir tempen på vannet bakerst i motoren desidert best i benken av å kjøre uten termostat, med 5'er og la sprute styre vifta.
    Hvis man fjerner termostaten eller monterer en universaltermostat da vil denne bypass passasjen stå åpen og sabotere kjøleflødet gjennom radiatoren og redusere kjølekapasiteteten.
    Hvis man passer på at varmeapparatkranen står åpen på kald motor så trenger man ikke hull i 5 kroneren heller.
     
  11. buster83's Avatar

    buster83 said:

    Default

    Quote Originally Posted by Batland View Post
    Hvis man fjerner termostaten eller monterer en universaltermostat da vil denne bypass passasjen stå åpen og sabotere kjøleflødet gjennom radiatoren og redusere kjølekapasiteteten.
    Hvis man passer på at varmeapparatkranen står åpen på kald motor så trenger man ikke hull i 5 kroneren heller.
    leit å finne en femmer uten hull...

    '80 242 Turbo
    '86 240 16v Tic (langtidsprosjekt)
    '90 940 - s90
    '05 V70 2.0T
     
  12. Ekren's Avatar

    Ekren said:

    Default

    Heisann! Så grom bilen har blitt. Er morro og se at det fungerer

    Har du foresten mål på "pinnen" til slavecyl ned på girboksen?
    Laga en til en annen bil jeg har men husker ikke målene.
    Styremedlem VOLVO-klubben trøndelag
    -1977 242 Turbo -1978 242 L SOLGT -1983 240 Turbo orginalare -1989 740 Turbo SOLGT -1990 240 Turbo - 2006 VW Transporter -1989 245 Turbo
     
  13. Holck said:

    Default

    Quote Originally Posted by Zeeker View Post
    Det er bare å tegne og paste og forklare.
    Jo finere jo bedre
    Men at så mange bruker 5'ern der, så skulle en jo tro at det funker, og at noen i tillegg har en teori om hvorfor det funker, så er det jo rart at det evt ikke funker.
    Men fyr løs
    Me want more info
    Kommer med bildet
     
  14. Holck said:

    Default

    Quote Originally Posted by Batland View Post
    Når man starter opp med kald motor, da er termostaten lukket. Hvis varmeapparatet står på kaldt så vil kranen på denne sløyfen også være lukket. Vannpumpen prøver å pumpe store mengder vann inn i motorblokken. Spørsmålet blir da; Hvor tar dette vannet veien? Det kommer seg ikke inn i radiatoren fordi termostaten er lukket. Det kommer seg heller ikke tilbake til vannpumpen via røret på eksossiden pga lukket kran.

    Min versjon av sannheten er at den nederste tetteplaten på termostaten kun er fjærbelastet som en sikkerhets trykkventil.
    I mitt hodet så blir svaret på ditt spørsmål følgende: Gjennom bypass kanalen. Bypass kanalen er jo der for å få varme i motoren så fort som mulig og for at vannet skal ha et sted å gå når termostaten ikke har begynt å åpne enda.

    Men uanset, jeg testet en original termostat for å se hva som faktisk skjer med den når du dunker den i kokende vann. Hvis man da etter dette tar en titt ned i toppen under termostathuset å ser hvordan det ser ut under der så har man svaret
     
  15. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Ekren View Post
    Heisann! Så grom bilen har blitt. Er morro og se at det fungerer

    Har du foresten mål på "pinnen" til slavecyl ned på girboksen?
    Laga en til en annen bil jeg har men husker ikke målene.

    Takk for det

    Jeg husker dessverre ikke hvor mye jeg skjøta den, men noe sier meg at den ble totalt 12cm eller no sånt.
    Men tror det er en fordel å måle opp sånn at den blir mest mulig riktig
    Skal du ha ZF-kasse eller skal du lage til noen ?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  16. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Holck View Post
    I mitt hodet så blir svaret på ditt spørsmål følgende: Gjennom bypass kanalen. Bypass kanalen er jo der for å få varme i motoren så fort som mulig og for at vannet skal ha et sted å gå når termostaten ikke har begynt å åpne enda.

    Men uanset, jeg testet en original termostat for å se hva som faktisk skjer med den når du dunker den i kokende vann. Hvis man da etter dette tar en titt ned i toppen under termostathuset å ser hvordan det ser ut under der så har man svaret
    Så det vil si at når termostaten åpne så tetter den den lille kanalen som er nede til venstre eller noe sånt når'n titter inn i termostathullet?
    Hvis ja.
    Da må vel 5'ern ha noe for seg hvis den skaper ett annet vanntrykk for å transportere vann lengre bak i toppen?
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  17. Holck said:

    Default

    Quote Originally Posted by Zeeker View Post
    Så det vil si at når termostaten åpne så tetter den den lille kanalen som er nede til venstre eller noe sånt når'n titter inn i termostathullet?
    Hvis ja.
    Da må vel 5'ern ha noe for seg hvis den skaper ett annet vanntrykk for å transportere vann lengre bak i toppen?
    Termostaten tetter bypasskanalen mer jo mer den åpner ja, sånn jeg har forstått det. Det som er er at vannet blir trykka inn i blokka av vannpumpa, går opp i toppen og så videre mot termostaten der vannet enten vil (avhengig av åpningen på termostaten) gå gjennom bypass kanalen og ned til vann pumpa igjen eller ut av termostaten, til radiator, ut av radiator tilbake til vannpumpa.
    Det vil si at det eneste den femmern gjør er å hindre fløde ned til vannpumpa igjen hvis jeg har forstått det riktig.
    Jeg kan se at femmern kan hjelpe hvis man kjører et system uten termostat i det hele tatt får å "tvinge" mest mulig vann gjennom radiatoren, men da ville det kanskje vært greiere å blokkert hele bypass kanalen fullstendig spør du meg.
    Jeg skal komme med den tegningen så fort jeg klarer, så får du se selv å danne din egen mening Zeeker :-)
     
  18. Knallert's Avatar

    Knallert said:

    Default

    Det som Holck så når han varmet opp vannet at fjæra i termostaten er av bimetall og vil ved oppvarming trekke seg sammen.
    Den ene fjæra åpner termostaten og den andre dytter tallerkenen nedover mot bypasskanalen.
    Eller den blir jo dyttet nedover uansett når termostaten åpner,så fjæra mot bypass er der kanskje kun for å trykke mot for bedre tetting.


    Så når man starter motoren så er det stengt mot radiator pga. at termostaten ikke har begynt å åpne enda.
    Derimot er det åpent ned til vannpumpa via bypasskanalen så vannet kan sirkulere internt i motoren.

    Når vannet blir varmere så begynner termostaten å åpne mens den tallerkenen i bunn av termostaten blir dyttet nedover mot bypasskanalen og etterhvert lukker den.
    Da vil vannet begynne å sirkulere gjennom radiatoren istedet for bare rundt i motoren.

    Dette med femmeren er vel kanskje sånn at den tallerkenen som stenger bypasskanalen ikke tetter 100% siden det er tetting kun mellom en tynn blekkplate og ru aluminium.
    Så femmeren sørger for mere vann er nødt til å gå gjennom radiatoren selv om det er hull i femmeren da dette er veldig lite. Men allikevel tillater intern sirkulasjon i motoren når vannet er kaldt og bypass er åpen.
    Dette er vill gjetning selvfølgelig.

    Termostaten legger man jo på plass og den er jo ikke fjærbelastet ned mot bypasskanalen som en ventil,det er derimot tvertom.
    Fjæra nederst er der for å sørge for tallerkenen tetter bedre.
    Så da har jeg også fått forklart min versjon
    Ser at Holck hadde rukket å svare også... Så ble denne avhandlingen unødvendig...
    Last edited by Knallert; 11-08-13 at 11:11 PM.
     
  19. Holck said:

    Default

    Bedre forklart Knallert, ordet sirkulere gjorde underverker .
     
  20. Knallert's Avatar

    Knallert said:

    Default

    Sirkulasjon er fine greier
     
  21. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Knallert View Post

    Når vannet blir varmere så begynner termostaten å åpne mens den tallerkenen i bunn av termostaten blir dyttet nedover mot bypasskanalen og etterhvert lukker den.
    Da vil vannet begynne å sirkulere gjennom radiatoren istedet for bare rundt i motoren.
    Men hvis den kanalen er lukket, så går det ikke noe vann i retur internt i motor?
    Og uten 5'ern så vil pumpa bare pumpe det den klarer med ett stort volum uten mye trykk.
    Det er da jeg lurer på om 5'ern kommer til sin rett som noen skriver at den da vil øke vanntrykket slik at det kommer mere vann bakover i toppen.
    Da vil det bli mere vann som kan dra med seg varme fra bakkant av motoren til radiatoren. Og da er det vel greit å ha en bra radiator for å kjøle ned igjen den ekstra varmen du drar ut av motoren.
    Den returkanalen vil jo stenge uavhengig av 5'ern.
    Eller hur? Bare slenger ut noen tanker jeg
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  22. Knallert's Avatar

    Knallert said:

    Default

    Man vil ikke ha sirkulasjon internt annet enn ved kald motor,bimetallfjæra i termostaten regulerer derfor både når bypasskanalen og åpning ut til radiator via termostat trenger å være åpen eller stengt alt ettersom behovet for å kjøle ned vannet melder seg.

    Når vannet blir varmt nok så vil alt vannet bli nødt til å gå gjennom radiatoren.
    Da trenger man ikke å bypasse noe heller fordi man trenger maks kjøling.

    Hadde bypassen vært åpen samtidig som termostaten så ville vannet mye heller sirkulert bare internt pga. motstanden i radiatoren eller hvertfall endel av det.

    Trykksiden på vannpumpa er hullet inn til blokka, alle andre tilkoblinger på andre siden av impelleren er sugeside som retur fra varmeapparat,bypass og tilkoblingen for nedre radiatorslange.

    Pumpa lager bare fløde,det er motstanden i komponentene og varmen som lager trykket.
    Uten en bypass så hadde det blitt veldig høyt trykk inne i motoren og man hadde fått trøbbel med lekkasjer pluss det hadde krevd mye effekt å snurret pumpa rundt.
    Står varmekranen på varmeapparatet åpen så slipper man dette problemet men man kan ikke forvente at den alltid er åpen
    Så om man av en eller annen grunn har redusert kjøling en varm sommerdag så vil det hjelpe å sette på varmeapparatet på full effekt både på varme og vifte da registeret vil fungere som en radiator.

    Angående den femmeren så bryr ikke den seg om termostaten men den er muligens til hjelp om ikke bypassen er helt 100% tett når plata fra termostaten dyttes ned mot bypasskanalen.
    Altså at den sørger for at mer vann må passere radiator og dermed får man bedre kjøling.

    Ser ikke helt hvordan en struping av en bypass som bare er der for intern sirkulasjon skal bedre fløde bak i blokka.
    Men kanskje noen har en logisk forklaring.
    Kanskje det er ett triks man bruker hvis man kjører uten termostat,siden man da ikke lenger har noen innretning som kan stenge bypassen.

    Titter man på topplokket der termostaten sitter så er hullet i midten bypass og åpningene rundt er trykksiden fra pumpa.
    Der er det fritt leide for vannet ned til pumpa ved kald motor.

    Gruppe A borret ekstra hull i bakkant på toppen for mere fløde, muligens kan en toppakning med flere og større hull desto lengre bakover på blokka man kommer fungere også.
    Eller bygge om hele kjølesystemet som flere gjør med flere vannrør koblet til på utsiden av blokka.
    Last edited by Knallert; 12-08-13 at 01:51 AM.
     
  23. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Knallert View Post
    Man vil ikke ha sirkulasjon internt annet enn ved kald motor,bimetallfjæra i termostaten regulerer derfor både når bypasskanalen og åpning ut til radiator via termostat trenger å være åpen eller stengt alt ettersom behovet for å kjøle ned vannet melder seg.

    Når vannet blir varmt nok så vil alt vannet bli nødt til å gå gjennom radiatoren.
    Da trenger man ikke å bypasse noe heller fordi man trenger maks kjøling.

    Hadde bypassen vært åpen samtidig som termostaten så ville vannet mye heller sirkulert bare internt pga. motstanden i radiatoren eller hvertfall endel av det.

    Trykksiden på vannpumpa er hullet inn til blokka, alle andre tilkoblinger på andre siden av impelleren er sugeside som retur fra varmeapparat,bypass og tilkoblingen for nedre radiatorslange.

    Pumpa lager bare fløde,det er motstanden i komponentene og varmen som lager trykket.
    Uten en bypass så hadde det blitt veldig høyt trykk inne i motoren og man hadde fått trøbbel med lekkasjer pluss det hadde krevd mye effekt å snurret pumpa rundt.
    Står varmekranen på varmeapparatet åpen så slipper man dette problemet men man kan ikke forvente at den alltid er åpen
    Så om man av en eller annen grunn har redusert kjøling en varm sommerdag så vil det hjelpe å sette på varmeapparatet på full effekt både på varme og vifte da registeret vil fungere som en radiator.

    Angående den femmeren så bryr ikke den seg om termostaten men den er muligens til hjelp om ikke bypassen er helt 100% tett når plata fra termostaten dyttes ned mot bypasskanalen.
    Altså at den sørger for at mer vann må passere radiator og dermed får man bedre kjøling.

    Ser ikke helt hvordan en struping av en bypass som bare er der for intern sirkulasjon skal bedre fløde bak i blokka.
    Men kanskje noen har en logisk forklaring.
    Kanskje det er ett triks man bruker hvis man kjører uten termostat,siden man da ikke lenger har noen innretning som kan stenge bypassen.

    Titter man på topplokket der termostaten sitter så er hullet i midten bypass og åpningene rundt er trykksiden fra pumpa.
    Der er det fritt leide for vannet ned til pumpa ved kald motor.

    Gruppe A borret ekstra hull i bakkant på toppen for mere fløde, muligens kan en toppakning med flere og større hull desto lengre bakover på blokka man kommer fungere også.
    Eller bygge om hele kjølesystemet som flere gjør med flere vannrør koblet til på utsiden av blokka.

    Vi vel enig i alt bortsett fra dette med trykket ut fra pumpa med 5'ern. At bypass'n stenger når termostaten åpner er jo grei og da går det ikke noe vann i retur internt. Så lenge motor har driftstemp så går alt av vann ut i radiator.
    Det jeg tenker på med bedre trykk med 5'ern er som å tenke på en hageslange med justerbar tut.
    Hvis det er 5 bar i tanken og tar av alt av koblinger i andre enden av slangen så vil vannet bare fosse ut uten mye trykk. Det kommer bare masse vann.
    Med en justerbar tut som vil strupe åpningen vil mye av sammen mengden komme gjennom men med ett høyere trykk og vil nå lenger bortover.
    Eller tenker jeg helt feil?

    Jeg har også borret opp de gruppe A hullene i toppen i bakkant av toppen og langs eksossiden btw
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no
     
  24. Holck said:

    Default

    Quote Originally Posted by Zeeker View Post
    Vi vel enig i alt bortsett fra dette med trykket ut fra pumpa med 5'ern. At bypass'n stenger når termostaten åpner er jo grei og da går det ikke noe vann i retur internt. Så lenge motor har driftstemp så går alt av vann ut i radiator.
    Det jeg tenker på med bedre trykk med 5'ern er som å tenke på en hageslange med justerbar tut.
    Hvis det er 5 bar i tanken og tar av alt av koblinger i andre enden av slangen så vil vannet bare fosse ut uten mye trykk. Det kommer bare masse vann.
    Med en justerbar tut som vil strupe åpningen vil mye av sammen mengden komme gjennom men med ett høyere trykk og vil nå lenger bortover.
    Eller tenker jeg helt feil?

    Jeg har også borret opp de gruppe A hullene i toppen i bakkant av toppen og langs eksossiden btw
    Da får di isåfall høyere trykk til vannpumpa fra bypass kanalen. Tenkte litt på det istad: Det er kun et sted vannpumpa trykker inn vann, det er i blokka. Alle de tre andre ( fra varmeapparat, bypass kanal og fra radiator) er tilbakeføringer av vann. Hvis det du sier skulle fungert så skulle man strupet vannet som vannpumpa trykker inn i blokka, ikke noe som kommer tilbake til vannpumpa.
    De Gruppe A hullene hjelper veldig for avkjøling av toppen, dvs de hjelper for å få mer vann bakerst i toppen.
     
  25. Zeeker's Avatar

    Zeeker said:

    Default

    Quote Originally Posted by Holck View Post
    Da får di isåfall høyere trykk til vannpumpa fra bypass kanalen. Tenkte litt på det istad: Det er kun et sted vannpumpa trykker inn vann, det er i blokka. Alle de tre andre ( fra varmeapparat, bypass kanal og fra radiator) er tilbakeføringer av vann. Hvis det du sier skulle fungert så skulle man strupet vannet som vannpumpa trykker inn i blokka, ikke noe som kommer tilbake til vannpumpa.
    De Gruppe A hullene hjelper veldig for avkjøling av toppen, dvs de hjelper for å få mer vann bakerst i toppen.
    Der 5'ern ligger er det eneste stedet pumpa pumper inn vann til motoren, men hvordan vannet går etter det går inn i toppen vet jeg ikke.
    Så det er i "trykkdelen" til pumpa 5'ern ligger og lager enda mere trykk.
    VW Transporter - 02 - Trekkbil/Arbeidsbil

    Volvo 242 - 76 - Lekebil

    Videos:
    Peite @ facebook
    Peite @ youtube

    simpel engineering is easy to maintain, and it works

    BCB.no
    Realcar.no