Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: How-To Lakkering

  1. #1
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard How-To Lakkering

    How-To Lakkering

    Da har jeg fått summet meg litt til å lage en liten tråd om lakkering. Her vil jeg komme med tips og triks angående lakkering.
    Jeg har også fått benytte meg av THolandsli sine bilder når han pusset opp en framskjerm.
    Jeg håper folk kan dra nytte av denne tråden, og hvis folk er uenige om noe som står her, vil jeg gjerne at folk skal si ifra, da denne tråden skal være til hjelp og ikke til forvirrelse.

    Jeg er heller ingen billakkerer og har ikke noe fagbrev innenfor dette faget, men er derimot den glade hobbymann.
    Noe kan med andre ord være riktig mens andre ting kan derimot være litt feil.
    Jeg vil prøve å skrive guider på en slik måte at folk forstår hva som sies og at det blir så lite som mulig med spørsmål, men for all del, er det noe dere lurer på, send meg en PM, så kan jeg se om jeg kan hjelpe dere med noe.

    Jeg deler tråden i forskjellige linker så folk kan komme til det "emnet/meldingen" dem ønsker.


    PS: Alt som dere prøver på å gjøre etter denne tråden, foregår på EGET ANSVAR. Jeg tar ikke ansvar om lakken deres begynner å koke eller lingnende.

    Emner:

    1. Basics om hobbylakkering

    2. THolandsli sin How-To rette opp rådyr(e) bulker
    Sist endret av Erlend Dystland; 02/06/11 kl 18:43
    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  2. Takk R-israelsen takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    Basics om hobbylakkering:

















    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  4. Takk Øyvind G takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere Erlend Dystland sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Biristrand/Skogbygda
    Innlegg
    1.162
    Antall takk

    Standard

    THolandsli sin "How-too rette opp rådyr(e) bulker"

    Her er skadene. Vises ikke så godt på bildene, men skjermen er betydelig deformert og døren har 4 mindre bulker.
    Skjermen skulle egentlig byttes i følge taksten.





    Lista på skjermen demontert, bak den skjuler det seg noen hull som jeg brukte til å feste verktøy for å trekke ut de værste bulkene med.



    Etter at jeg hadde grovrettet for å få rette formen på skjermen ble den demontert for vidre hamring.



    Opprettingen påbegynt, brukte et antall med hamre og mothold for å få rette formene. Jo bedre rettejobb jo mindre sparkel og bedre resultat.
    Etter litt hamring sluttet skjermen også å "sprette" tilbake til den forma den hadde da den var deformert.



    Etterhvert som jeg trodde rettinga begynte å bli bra brukte jeg en plan slipekloss som jeg dro over for å finne toppene. Når jeg var fornøyd pusset jeg over hele området som skulle sparkles og litt til med 100 papir.



    Før sparking er det viktig at overflaten er godt rengjort. Bruker da silikonfjerner til å vaske med. Her etter første runde med sparkling.
    Brukte en smal og en bred sparkelspade for å smøre utover. Sparkling er ikke så enkelt som det kan se ut som så dette er en treningssak.



    Bra sparkel er viktig for å et godt resultat.
    Et godt sparkel kjennetegnes ved lite porer, lettslipt og smørmykt å smøre utover. Ikke bruk f.eks Hagmans produkter.
    Jeg anbefaler f.eks Lesonal, Carsystems, Wurth og C4R. Dette er "proffe" sparkel. Til den vanlige hobbymann er Plastic Padding PP100 er alternativ som er bra og som selges på mange bensinstasjoner.

    Her er sparklet ferdig grovslipt med 80 papir. Viktig å bruke grovt for å få retta av ujevnhetene.



    Her har jeg gått over en liten runde med 240 papir over der jeg har pusset med 80 tidligere. Der hvor jeg har tenkt å hatt skille mellom filler og gammel lakk matter jeg med 400 papir.



    Påbegynt maskering, skal ikke sprøyte helt ut til tapen for å unngå kanter.



    Framfanger demontert.



    Bakfanger demontert.



    Har også demontert døren for retting og grunnarbeid. Her hadde Volvo noen geniale løsninger for lett å demontere døra.
    Bare å vri av pluggen til ledningsnettet, løsne dørstopperen og løsne to settskruer på hengslene så var det bare å løfte døra rett opp.



    Nå begynner det å se skikkelig ribba ut. Sideskjørtene er også demontert.



    Fangerne og sideskjørta løse. Fangerne skal mattes og ha på litt filler i noen sår. Sideskjørta er fulle av steinsprut så dem skal få en runde med plastgrunning før filler.



    Her er døra lagt på operasjonsbordet. Har mattet over et par plasser som er bare å sparkle. Men 2 av bulkene var litt dypere så dem vil jeg rette før jeg sparkler. Forsøker etter beste evne å bruke maks 1 mm sparkel.



    Siden det ikke er enkelt å komme til fra baksida må bulken rettes utenfra. Dette gjøres ved hjelp av en "slagtæsj". Sliper rent i senter på bulken og dekker til irundt for å unngå sveiseperler ellers på døra.



    Jordingspunkt var ikke enkelt å finne på døra, så jeg tok ut en bolt til henglsen og erstattet den med en rustfri bolt for å ha noe å henge jordingsklipa i.



    Slagtæsjen sveist fast i døra. Bare et lite kakk med loddet så var bulken ut.



    Da var sveisen slipt bort og bulken er klar for siste finish.



    Døra klar for sparkling.



    Sparklet.



    Ferdig pusset sparkel.



    Det som skal ha filler mattet.



    Fikk litt hjelp av brodern til å pusse sideskjørtene.



    Skjørtene å tørker etter en liten runde med Sikken Plastoflex plastgrunning. Skal ha på filler når det har tørket.



    Første strøk med filler på skjermen.



    Grunningen jeg bruker.



    Skjørtene ferdig grunnet.



    Døra ferdig grunnet.



    Skjermen ferdig grunnet.



    Filleren ferdig slipet. Imorgen skal resten av skjermen mattes ned. Slipte gjennom 3 flekker så jeg har sprayet på litt Sikkens Spot-primer for å dekke det.



    Bakfangeren mattet ned å klar for litt filler.



    Framfangeren under vasking med silikonfjerner. Etter vask drar jeg over med en "Tack rag" for å fjerne støv.



    Spøytet på filler der det trengtes på bakfangeren.



    Sprøytet filler der hvor det var værst med riper og steinsprut på framfangeren.



    Skjørtene klare for lakk.



    Mye fint å få i slipeutstyr.



    Deler som er ferdig pusset, klar for lakk.



    Dørpanel, speil og håndtak demontert.



    Døra mattet og klar. Skal ta det rundt ruta før maskering imorgen.



    Alle delene ferdig. Montert på bilen for transport 5 mil til lakkverksted.



    Delene på plass i lakkboksen.



    Basen tørker.



    Simsalabim ferdiglakket!



    Slik så bilen ut etter jeg kom hjem fra lakkereren. Regn og drittvær gjorde at delene ble fort like skitten som resten av bilen.



    Ferdig montert. Mangler bare noen klips til sideskjørt og innerskjermer. Men dem kommer etter påske.
    Tusenmetringene er lagt på hylla for sesongen. Bilen ble MYE finere uten, men savner det gode lyset.

    Prosjektbil:
    Volvo 242L 1975

    Bruksbil:
    Volvo 945LT 1995

  6. Takk Luddemann, Øyvind G, TomX95 takket for denne posten
  7. #4
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Hviss man hellakkerer bilen, kan man bare pusse den gammle lakken med litt fint pappir så den nye har noe å ta tak i? Eller bør man slipe den nesten ned til grunninga?
    Skal ta rust på dører, kanaler etc. , men taket og slikt er jo like fint, så lurte på hva som er lurt å gjøre der før hellakkering?

  8. #5
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Meget flott guide.

  9. #6
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Løfter denne litt igjen Har lakka eindel redskap her på garden og har før tykt det har vore greit. No med ny sprøyte syns eg at lakken dekkar so lite før det er tomt. Eg må dra mangen gonger over før det blir eit lag, eller so må eg ta det sakte. Har eg blanda lakken for tynn, gjer eg noko anna gale, eller skal det vere sånn?
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  10. #7
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.609
    Antall takk

    Standard

    Følger denna
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  11. #8
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Veldig fin guide, denne skal brukes når jeg skal lakkere

    Sendt fra min Huawei Honor 6 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Lignende tråder

  1. Lakkering av 855
    By Subject in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 19
    Siste post: 19/06/10, 17:09
  2. Lakkering av crom
    By NilsenTurbo in forum Generelt / Alle modeller
    Svar: 17
    Siste post: 23/05/10, 12:31
  3. Lakkering av skinn
    By Morgis in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 11
    Siste post: 17/05/10, 21:39
  4. Lakkering av hjulbuer
    By TeamBørnOut in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 7
    Siste post: 26/03/10, 17:36

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •