Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Ulyd høyre side foran, drivknute eller aksel?

  1. #1
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Ulyd høyre side foran, drivknute eller aksel?

    Hadde et litt kraftig pådrag her i forrige uke og etter dette så har jeg hatt en dunke / klunke lyd foran i bilen.. høres mest fra høyre, men virker som om det er noe på venstre side også.. om jeg rygger og vrir om på ratet så kommer det en kraftig serie av knakke lyder (men ikke hver gang?)

    En venn av meg hørte dette også og mente det var drivknuten.. Noen andre meninger?

    Hvordan vet man om det er drivknuten eller hele akselen jeg må bytte..

    Kjekt å vite før jeg bestiller deler

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Drivknute er noe som blinker oppe i hodet ja.....

  3. #3
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Ut i fra din beskrivelse så er det drivknuten ja.
    Den indre knuten gir ikke slike beskrivelser.
    Et godt tegn på at den indre er slitt er at det blir slakk i den sideveis, dvs. kjør bilen i første gir og nøkk litt i gass pedalen, da både hører du og merker det med en gang. du får et veldi dødpunkt der. akkrat som det skulle vært et slitt lager eller noe, den slår på en måte, har ingen andre forklaringer på det akkurat nå men jeg tror du skjønner hva jeg mener hehe.

    knaker det ved rattutslag og spes ved fullt ratt utslag så er det garantert den yttre. og at det er både H og V er bare en tilfeldighet.

    Et godt tips, ta det med ro med kjøringen, orginale drivaksler er ikke bygd for slikt og tåler lite.
    Tommy Aleksandersen

  4. #4
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard finnes det bedre drivknuter

    Finnes det bedre drivknuter som tåler litt mer da? isåfall hvor kjøper jeg dem?

  5. #5
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Da må du vel over på racing tror jeg, er ikke sikker men tror det er noe sånt.
    Tommy Aleksandersen

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Koster ikke ofte det en del mere enn det egentlig smaker?
    Vil tro at knutene har gått noen hundretusen allerede, og på den måten klare for utskifting uansett. Jeg valgte "original" knuter da jeg byttet for vel 100.000 Km siden. Merker ingen problemer så langt i alle fall.

  7. #7
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Nei er som jeg sa, de holder ei stund men skal du drive å hardkjøre en framhjuls bil som ikke er bygd for det så slites det på og noen ganger så knekker de fortere enn du kan si kake og drivaksler er vel det som slites mest på.

    Det slites no rent jævligt på driverket og spes akselene og spes på asfalt.

    Så alt i alt så kommer jo alt ann på kjøringen da.

    vil nok tro at forsterka drivaksler koster litt ja men er ikke verd kronene hvis du bare skal kjøre rundt i gatene. jo det koster mere enn det smaker sånn sett. Da er det vel greiere å ta det litt med to med bilen vil jeg anta Synest det er gøy å frese rundt i gatene jeg og men ikke med en framhjuls dreven bil hehe

    Et tips er å ringe Pedersens racing så får du nok svar der tenker jeg
    Tommy Aleksandersen

  8. #8
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Okei.. har handlet litt fra Pedersen tidligere.. får ta en tlf..
    Men før jeg dro på jobb i dag, testet jeg bilen litt.. jeg fant en stor parkeringplass, og kjørte i ring med fullt rattutslag, først til venstre kjørte noen runder slik.. uten at det kom noen lyd.. okei tenkkte jeg da er det sikkert den andre drivknuten.. så kjørte jeg mot høyre.. ingen ulyd da heller.. ?? er det kanskje ikke drivknutene da eller??

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Kan fortsatt være drivknute.
    Alt ettersom pådrag og slikt vil den lyden kunne komme og gå, sånn litt i alle fall.
    Men det er nok mest vanlig at du "finner" den hver gang på samme rattutslag ja.
    Kan det være at det er på litt mindre enn fullt utslag du har mest lyd?

  10. #10
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Kommer mest lyd når jeg kjører rett frem.. spesielt i oppover bakke eller nedover.. men hører det mye spesielt når jeg kjører rolig.. Så jeg skjønner ikke noe.. Er lei av å bytte deler jeg tror det er.. Trodde lenge det var det nye eksos anlegget.. så her om dagen var jeg hos eksos mester, og fikk det bygget om igjen.. men det var ikke der lyden kom fra.. sukk..

  11. #11
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Du skrev :

    "om jeg rygger og vrir om på ratet så kommer det en kraftig serie av knakke lyder (men ikke hver gang?) "

    Du har jo svaret der og som alle har vært innpå, drivknuten din eller støtdemer hatten din. trenger ikke være hver gang heller, spørs hvor slitt det er.

    undersøk disse to tingene først og se om det er det. vi kan sitte her i evigheter å komme med 100 forskjellige meninger men ende opp med det samme svaret hehe. Det er mange flinke dudes her så følg rådene demmes. og er det ikke det så går vi videre til neste punkt
    Sist endret av 850freak; 06/05/11 kl 01:58
    Tommy Aleksandersen

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Vel Okasin.
    Bir gjerne en del slike kvalifiserte gjetninger.
    Og at du merker mest når du kjører rett frem tyder på at det er relatert til den delen av knuten som selvfølgelig har belastningen det meste av tiden du er i bilen.
    Kan riktignok ikke huske at jeg selv har reagert før jeg har merket lyder ved større rattutslag.
    Men som sagt: Er slitasjen midt på knuten, så forlater kulene der inne den delen av ytre drivaksels hus den delen av kulebanen som kan være mest slitt, og da hører man lite.
    Tror ikke det er så veldig mye å spekulere på egentlig.
    Hjullagre uler gjerne dersom de er slitt. Men knutene de knaser/knakker. Er jo bare 6 kuler der inne. Hjullageret har vel 70 om jeg ikke minns feil .

  13. #13
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    De har ihvertfall flere enn drivknuten og er mindre så de uler og skråler mere en de knaser

    Nei er jo ikke det, er ikke såååå mye det kan være sånn sett. De gangene jeg har opplevd en slik dunkelyd relatert til en drivaksel så har det vært den indre som har tulla, kan sikkert skje med den yttre og men det tror jeg er ytterst skjeldent, du hører det som regel under sving ja.
    Kulene og banen er litt anderledes bygd vil jeg anta så det er ikke så mye rom for framover slakk, du må vinkle den for å finne slitasjen i den, hvis ikke den sabla ringen har knekt da, da kan kanskje saken bli litt anderledes men har aldri opplevd at den har knekt heller.
    Tommy Aleksandersen

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Det kan jo tenkes at stabstag er slakke også. Men da ville det først og fremst vært ved forsering av ujevnheter i alle rattutslag klunkelyden hadde dukket opp.

    Nei jeg tror fortsatt på drivknuten jeg.

  15. #15
    Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Innlegg
    345
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Det kan jo tenkes at stabstag er slakke også. Men da ville det først og fremst vært ved forsering av ujevnheter i alle rattutslag klunkelyden hadde dukket opp.

    Nei jeg tror fortsatt på drivknuten jeg.
    i hvertfall en av dem
    Tommy Aleksandersen

  16. #16
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850freak Vis post
    i hvertfall en av dem
    Det aller meste i forstilling er byttet under de siste 12 mnd, nye dempere+fjærer, nye stabstag foran og bak (IPD), nye fjærskåler og støtdemper lager foran, og alle foringer rundt om på bilen er byttet ut til polyforinger.. og IPD kyllingben (litt kraftigere type.. høne bein he he)

    ..Så jeg får nok støtte med til ekspertpanelet her og se å få byttet drivknutene..

    Takk for hjelpen

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Rælingen
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Jeg hijacker denne tråden litt.
    Har en slags lavfrekvent murring/during fra høyre side ved kjøring rett fram og venstresving. Merker det egentlig bare når jeg kommer over boligfeltfart, fra 40-50 km/t og oppover.
    Jeg har denne våren byttet dempere, fjærer, fjærskåler og tårnlager fremme. Og ut fra murringen/duringen utelukker jeg stabstaget (som jo kommer ved kjøring over ujevnheter etc).
    Jeg har ikke 100% oversikt over absolutt alt som rører seg der fremme, men det er vel nesten bare ytre og indre drivknuter igjen?
    BTW, drivknuter og endeledd, er det en og samme del?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Drivknuten er del av akslingen.
    Endeledd er en del av styringen, så det er nok ikke samme del nei.
    Sjekk gjerne for eventuelle småstener som ligger og gnir på ringen for
    ABS
    -føleren, men mye tyder på drivknuteproblem ja.
    Indre drivknuter er sjelden noe problem, med mindre det er STOR motor og skikelig hard kjøring.

  19. #19
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hmm sorry gutter at jeg ikke har oppdatert status på hvordan det gikk med ulyden jeg hadde i forstillingen..
    Men her kommer svaret he he..
    Dro opp til et firma i skien som selger brukte volvo deler til en billig penge.. De skulle ha 3000,- for to pent brukte drivaksler.. men han ville gjerne prøve bilen først, til tross for at jeg har hatt 2 bilmekanikere som allerede har testet bilen for meg og støttet deres teori.. etter en kort prøvetur, sier han at det IKKE er drivakslene.. men noe som er løst..
    Løst tenkte jeg og dro hjem og gikk over forstillingen.. og kyllingbena var helt løse.. skjønner ikke et pøkk !! hadde den på forstillings kontroll, og de løsner jo ikke på dem for å justere forstillingen.. så hvorfor har de plutselig løsnet nå?? hmm jeg strammet dem til igjen med samme moment som sist..(etter boka) og all ulyd forsvant som dugg for solen

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2011
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2496
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av okasin Vis post
    hadde den på forstillings kontroll, og de løsner jo ikke på dem for å justere forstillingen.. så hvorfor har de plutselig løsnet nå?? hmm jeg strammet dem til igjen med samme moment som sist..(etter boka) og all ulyd forsvant som dugg for solen
    Er du nå helt sikker på att de ikke ble løsnet på under forstillingskontroll?
    Volvo S80 2.0T, 2001

  21. #21
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Travellingman Vis post
    Er du nå helt sikker på att de ikke ble løsnet på under forstillingskontroll?
    Hvilken hensikt skulle det ha å løsne disse i forbindelse med forstillingskontroll?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2011
    Sted
    Oslo
    VCCN medlemsnummer
    2496
    Innlegg
    84
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke men noen har tydeligvis løsnet de?
    Volvo S80 2.0T, 2001

  23. #23
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    jepp, slik tenkte jeg også,, men blir ikke klok på det.. men det er nå ett fett nå, for nå er alt i orden.. iallefall i forstilling.. og fått alt i vognkortet også

    Nå gjennstår bare å finne ut hvorfor den bruker 1.4 på mila ved rolig normal kjøring

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. sep. 2010
    Sted
    Rælingen
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Puster litt liv i denne igjen.
    Jeg har nå kjørt drøye 125 mil med det som høres ut som en Twin Otter (flyet ja) innvendig.
    Det durer både høyt og ille, og er noe vibrasjoner også. Jeg har ved flere anledninger jekket bilen opp foran for å kjenne på hjullager, uten å merke noe som helst slakke i hverken høyre eller vesntre framhjul.
    Men jeg har gjort en "oppdagelse". I høyresvinger blir støyen borte, spesielt i hastigheter under motorveifart. Og støyen kommer først i 30-40 km/t.
    Hjullager har jo relativt mange kuler, og skal vel ule og bråke mere. Dette er ikke tilfelle hos meg, så vidt jeg vet (jeg siiter jo inni bilen, men har kjørt med rutene nede for å høre etter ulyd). Begynnende hjullagerproblem?
    Indre og ytre drivknuter har visstnok færre kuler og skal gi ulyd ved sving etc.
    Er i grunnen litt grønn på hva jeg skal se/kjenne etter, og ikke minst på hvordag drivakselen er bygd opp (Vadis, anyone?).
    Sist endret av DonCato; 22/07/11 kl 22:41

Lignende tråder

  1. Ulyd venstre side foran,S80
    By waterboy in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 17/03/11, 13:38
  2. Ulyd venstre foran på V70N
    By AndersE88 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 26/05/10, 16:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •