Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 19 av 19

Tråd: prosjekt: stivere 240?!?!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Question prosjekt: stivere 240?!?!

    Hei alle sammen. har et lite spørsmål ang å få bilen stivere.
    med tanke på dempere og fjærer er bilen min dønn original med tanke på understell osv osv.
    pleier å si at å kjøre volvo er som å kjøre båt på røff sjø.

    Si jeg bytter ut alle foringer med superflex, kjøper SAM støtdempertårnstag, IPD stabstag, foran og bak 25/25? Har jeg kommet langt da? evt andre ting jeg kan gjør?
    Kan dette få bilen stivere?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Bilstein CS + Lesjöfors gjør underverker, spesielt sammen med krafitgere krengestag, ev. spacers bak (om du har plass) og mer negativ cambervinkel fremme.

    Om du vil ha org høyde, kan du vel kjøre på org fjærer sammen med feks gule koni og kraftigere krengestag.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Bilen er senka 25mm, det er brukt monroe dempere, fjører er jeg ikke sikker, tenkte jeg skulle beholde det en så lenge. Er ikke så fan av oversenka 240er.

  4. #4
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    IPD 25mm Krengehemmer gjer susen!

  5. #5
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    IPD 25mm Krengehemmer gjer susen!
    Bak også ?

    Har hørt og lest at det er litt i overkant bak og at bilen fort blir for villig til å legge ut ræva ?

    25\23mm er kanskje et bedre valg ?
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. #6
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Bak også ?

    Har hørt og lest at det er litt i overkant bak og at bilen fort blir for villig til å legge ut ræva ?

    25\23mm er kanskje et bedre valg ?
    er det ikke ræva alle mann vil ha ut a? el stort sett di fleste
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  7. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  8. #7
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Hehe, joda... Tenkte bare det kunne være en kombi kanskje =)

    Neida, har hørt at ræva kommer FORT med 25mm bak, og det er ikke alltid like spennende Så derfor jeg spør
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  9. #8
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Det er jo alltid spennende det er bare at det kan fort bli litt for spennende!

    Min er faring er at det blir helt greit med lesjøfors, skikkelig dempere (ikke monroe sykkelpumper) og 25mm krengestag forran. Bak så holder det med ett nytt krengestag og på 240 så hjelper det også å få hjula ut i hjulbuene for å få den til å oppføre seg bedre på rævva.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  10. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. mars 2011
    Sted
    Vældre
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Eventuelt sette på mindre dekk profil da. Krenger jo en del i hjula også.
    2012 Volvo V60

  12. #10
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard

    min oppskrift på 242n...
    lesjøfors. polyforinger all over. justerbart panhard. justerbare momentstag med polyforinger i. gt stag fra fjærbeintårnet og mot torpedoen, mangler enda fjærbeintårnstag... bilstein clubsport. nye topplagringer og alt...

    det eneste som flekser på bilen når du prøver å vugge på den er dekka... 16" med 205\55 er for mye gummi på vintern til og med om man vil bilen skal stå helt stille når man rugger på den. knallherlig å kjøre slik!! pinnestivt og godt i svinger

  13. #11
    Registrerte brukere vazborris sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Vestfossen
    Innlegg
    426
    Antall takk

    Standard

    selv om han på pedersen ikke hadde testet selv fikk jeg anbefalt og ha 25mm stag foran og 22mm bak vist ikke ble det fort spennede på våt føre og bilen ble (understyrt? overstyrt?)eller noe sånt, på min bil skal jeg ha bilstein racing foran og clubsport bak (også anbefalt av pedersen og ikke ha racing bak for at bilen skal sette seg mere ned når man gir på) ikke testet enda men tror det er noe som burde funke.. har jo da også færtårn stag, torpedostag, polly foringer og justerbare momentarmer og phandarsdag..


    men sånn billigere altarnativ har jeg kjørt lenge på polly foringer, lesjefors senk, bilstein sport fjærtårnstag og torpetostag og ganske fornøyd men det kunne deffinitivt funket bedre noe jeg håper det gjør når jeg er ferdig nå

    et annet tips er også og spandere på seg nye ytre og indre endeledd og nye bærekuler, sammen med polly foringer etter jeg gjorde det foran på min bil ble den mye mye bedre og nei den var ikke noe mere en normalt slitt foran
    242 turbo bil oppbygning.
    242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil


    Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    så jeg bør kvitte meg med "sykkelpumpene" ?
    Hadde igrunn ikke tenkt det i første omgang, vi får se, skal nokk bli stivt nokk. Takker for svar

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av team240racing Vis post
    selv om han på pedersen ikke hadde testet selv fikk jeg anbefalt og ha 25mm stag foran og 22mm bak vist ikke ble det fort spennede på våt føre og bilen ble (understyrt? overstyrt?)eller noe sånt, på min bil skal jeg ha bilstein racing foran og clubsport bak (også anbefalt av pedersen og ikke ha racing bak for at bilen skal sette seg mere ned når man gir på) ikke testet enda men tror det er noe som burde funke.. har jo da også færtårn stag, torpedostag, polly foringer og justerbare momentarmer og phandarsdag..


    men sånn billigere altarnativ har jeg kjørt lenge på polly foringer, lesjefors senk, bilstein sport fjærtårnstag og torpetostag og ganske fornøyd men det kunne deffinitivt funket bedre noe jeg håper det gjør når jeg er ferdig nå

    et annet tips er også og spandere på seg nye ytre og indre endeledd og nye bærekuler, sammen med polly foringer etter jeg gjorde det foran på min bil ble den mye mye bedre og nei den var ikke noe mere en normalt slitt foran
    Spacers bak => understyring
    Grovt stag bak => overstyring, potensielt hjulløft (kan rase trutrac)
    Mer Negativ camber fremme => mindre understyring
    Grovere krengestag fremme => mindre understyring

    Et greit oppsett er som jeg kjørte på 242en, som mange andre også gjør:
    bilstein cs
    lesjöfors
    grovt krengestag fremme (gjerne 25mm)
    bak kan man kjøre 23 eller 25.. men med trutrac, hold deg unna 25 (om du skal kjøre bane).
    justebare moment og panhardstag med poly
    spacers bak
    gode dekk, lavere profil.

    ps. lavere profil betyr ikke egentlig bedre grep, ofte betyr det egentlig dårligere grep.. (da har jo ikke dekket mulighet for å "flekse", så man får en bråere reaksjon). Men det ser jo kulere ut, he he..

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    Mye bra svar her. Takker for det, tror det blir fjærtårnstag og foringer for å begynne med. så får jeg ta det videre når lommeboka sier det er greit.

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Trangmyr Vis post
    Mye bra svar her. Takker for det, tror det blir fjærtårnstag og foringer for å begynne med. så får jeg ta det videre når lommeboka sier det er greit.
    hei, jeg vil si det er siste stedene du bør investere.. du vil ikke merke avstiving så bra der, når resten er en balje :P

  18. #16
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    jeg hadde 245 med polyforinger i alt understell, bilstein cs foran og bak + lesjøfors fjærer.. ganske så stiv den ja

    på 242n kjører jeg med lesjøfors fjærer, IPD 25mm stag foran, bilstein cs bak, 23mm IPD stag bak og aussie locker. jeg personlig mener at 245n slapp mye letter men det kan være pga ekstra vekt på rævva? :P

  19. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. aug. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    93
    Antall takk

    Standard

    planen er vell egentlig mye det samme som du har gjort, men må ta det etappevis da økonomien ikke tilsier at jeg kan kjøpe alt på en gang.

    Har gått til innkjøp av foringer i understellet nå i første omgang, så blir det nokk bilstein cs og stabstag fra ipd i neste. fjærtårnstaget får la seg vente, virker ikke som det har så mye effekt som jeg trodde, så det kommer vel sist i rekken nå..
    Titt gjerne på "prosjekt tråden" min

  20. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VolvoR-Sport Vis post
    jeg hadde 245 med polyforinger i alt understell, bilstein cs foran og bak + lesjøfors fjærer.. ganske så stiv den ja

    på 242n kjører jeg med lesjøfors fjærer, IPD 25mm stag foran, bilstein cs bak, 23mm IPD stag bak og aussie locker. jeg personlig mener at 245n slapp mye letter men det kan være pga ekstra vekt på rævva? :P
    Grovere krengestag fører selvsagt til at den danser lettere med hekken ja..
    Med trutrac bør man ikke gå over maks 23mm, da hjulløft kan ødelegge diffen.

  21. #19
    Registrerte brukere VolvoR-Sport sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Trondheim/ Fosen
    Innlegg
    3.161
    Antall takk

    Standard

    ja, men det var 19mm eller noe bak på 245n og den spant lettere syns jeg enn 242 med locker, bilstein å ipd 23mm bak..

Lignende tråder

  1. hvordan få 740 stivere med passasjerer?
    By Cato in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 1
    Siste post: 19/03/11, 16:20
  2. Svar: 5
    Siste post: 23/11/10, 01:32
  3. stivere 240
    By volvo2før in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 89
    Siste post: 30/07/10, 11:20
  4. Orginal høyde med stivere fjering bak?
    By session in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 10/07/10, 20:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •