Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Ønsker tips til bilvask, hvilken avfetting, shampo osv?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    Gloppen Sogn og Fjordane
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard Ønsker tips til bilvask, hvilken avfetting, shampo osv?

    Hei.
    Har en Volvo S40 2010 mod som jeg ønsker og ta godt varepå.
    Bilen var på Ditec behandling for ca et år siden. Så avfetting og shamp må vere skånsom og ikke skade lakkbehandlingen. Har søkt og lest en den her på forumet at Prikkbort er en god avfetteing. Mulig jeg prøver denne. Prisen var heller ikke ille. ca 500 for 10 liter. Noen erfaringer med denne?
    Avfetting brukes kun om vinteren når de har salta veiane.

    Hvilken type shampo anbefaler dere? Ønsker som sikkert alle andre: blink ren bil til en ok pris. Kjøper gjerne en 10 liter eller lignende. Svart bil krever ukentlig vask. Kom gjerne med link til de som selger de anbefalte produkta.

    Ønsker også tips til svamp/vaskehanske som er egna. Bruker og tørke tørr bilen med pusseskin. Men er dette egenlig idielt?
    Ingen erfaring med bilpleie men ønsker og holde bilen bra
    På forhond takk for tips.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2011
    Sted
    Bryne
    Innlegg
    26
    Antall takk

    Standard

    prikkbort er veldigt bra bruker det sjøl shampo anbefaler eg meguiars sin ultimate wash&wax detn er noe av det beste markede å seff vaske hanske

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    Gloppen Sogn og Fjordane
    Innlegg
    35
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar. Er det noen som har erfaringer med en god glass puss som ikkje sjolder.
    Trenger og noe til og bruke på skinn seter?

  4. #4
    Registrerte brukere Evolvo sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Buskerud, Svene
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dennis02 Vis post
    Takk for svar. Er det noen som har erfaringer med en god glass puss som ikkje sjolder.
    Trenger og noe til og bruke på skinn seter?
    Hvis du skal ha glass skikkelig fint er det viktig og få det helt reint.
    Har prøvd mye forskjellig og funnet ut at det fungerer bra med fin clay på glass før du polerer, f.eks meguiars detailing clay. Den som selges i papp sammen med quick detailer. Rutene blir vannvittig rene, prøv på ei gammal rute hvis du er i tvil.
    De fleste glasspolishene er greie men det er viktig å ha en god klut som er beregna på glass når du tørker av.
    242 1978 samler støv
    940lt 1995 strøken (bruksbil
    850 2,5 20v bredda/cameleon
    (240 1982 200hk gasser Technoblå solgt)

  5. #5
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Her kan du lese om forskjellige produkt, og samt få nokre tips Dennis
    http://www.detailersclub.no/forum/

    Ellers er det mykje interessant lesing i desse lenkjene:
    http://forum.vccn.no/showpost.php?p=252422&postcount=45

    Har brukt dette i kombinasjon med vaskehanske på 850 og 740 med greit resultat:
    Avfetting: http://www.scandicshine.no/nettbutik...roducts_id=499
    Såpe:http://www.scandicshine.no/nettbutik...products_id=13
    I tillegg en orginal Volvo vaske-voks.
    Sist endret av oar83; 05/04/11 kl 22:03

  6. #6
    Registrerte brukere Bolten91 sin avatar
    Medlem siden
    26. april 2010
    Sted
    Vennesla, Norway
    Innlegg
    434
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av dennis02 Vis post
    Bruker og tørke tørr bilen med pusseskin. Men er dette egenlig idielt?
    ja, dette er idielt, men kun når du har svampet bilen, hvis du ikke svamper bilen skal den heler ikke tørkes for hånd

  7. #7
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Vasker og vokser en del biler på jobb, bruker bare Cartec.
    på nye biler som skal i utstilling bruker vi en meget flytende blå voks fra Cartec, den passer bra til og fjerne asfalt, og blir blank og fin.
    meget lett og påføre og ta av, og blir heller ikke skjoldete. kan at et bilde av flaska neste gang jeg bruker den husker ikke navnet i hue.
    Den funker også meget bra til og fjerne skjolder som kan komme når du rubber en bil.

  8. #8
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    prickbort er en fin avfetting det, men den er best på alfalt

    skjeldent et stoff er best på alt.

    for generell skitt, salt osv bruker jeg valet pro orange prewash og synes denne er veldig god. har ikke prøvd voldsomt mye forskjelliga avfettinger/prewasher, men kan trygt anbefale denne.

    valet pro snow foam er også fin men denne lukter ikke så godt :P

    disse avfettingene som jeg nevner her blandes med vann etter ønsket styrke. kjøper du 5l av en av de så har du avfetting lenge.

    bilt hammer surfex HD er også godt omtalt. har ikke prøv denna selv, men den står på handlelista mi

    ang. shampoo så er chemical guys wash and wax + gloss veldig fin. er mye fint å velge i når det gjelder shampoo da. selv bruker jeg den CG såpa som jeg allerede har nevnt. bruker også Stjärnägloss körsbär wash and wax endel og er veldig fornøyd med den. har sett at duragloss 901 også er populær og mye omtalt (har ikke prøvd denna selv)

    ang. tørking så er det microfiberkluter som gjeller. mange liker chemical guys miracle dryer, men valet pro sitt blå håndkle med rød kant er min favoritt (husker ikke hva det heter. var et veldig langt navn)
    Sist endret av Øyvind G; 10/04/11 kl 22:02

  9. #9
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bolten91 Vis post
    ja, dette er idielt, men kun når du har svampet bilen, hvis du ikke svamper bilen skal den heler ikke tørkes for hånd
    Nei det er ikke noe ideelt med pusseskinn i det hele tatt, som Øyvind.G nevner på en skånsom måte

    Pusseskinnet er veldig lite effektivt (absorberer lite vann), og vil også skubbe mikroskopiske urenheter bortover lakken og lage fine vaskeriper siden eventuelle urenheter legger seg utenpå det. Det at en bil er grundig vasket betyr ikke at nødvendigvis at den er 100% ren. Urenheter kan sitte grundig fast i lakken under vask og bestemme seg for å slippe når du gnir på dem med pusseskinnet ...

    Skaff et tørkehåndkle av microfiber (oar83 har fine linker for mer info der), så tørker du bilen både raskere, sikrere og enklere. Det går sikkert an å ripe med microfiber også, men de mange små fiberene som dette er bygget opp av gjør at urenheter helst legger seg mellom dem og ikke utenpå. Som en bonus kan du med et skikkelig sugende håndkle bare legge det på bilen, fjerne og evt. vri, og så legge på et nytt sted. Trenger ikke å dra det over lakken i det hele tatt (selv om produsentene sier det skal være 100% trygt det også).

    Jeg bruker selv Autobahn-bilpleie sitt tørkehåndkle (og der har jo VCCN-medlemmer 15% ), men har hørt mye bra om Miracle Dryer også.
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  10. #10
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Nei det er ikke noe ideelt med pusseskinn i det hele tatt, som Øyvind.G nevner på en skånsom måte

    Pusseskinnet er veldig lite effektivt (absorberer lite vann), og vil også skubbe mikroskopiske urenheter bortover lakken og lage fine vaskeriper siden eventuelle urenheter legger seg utenpå det. Det at en bil er grundig vasket betyr ikke at nødvendigvis at den er 100% ren. Urenheter kan sitte grundig fast i lakken under vask og bestemme seg for å slippe når du gnir på dem med pusseskinnet ...

    Skaff et tørkehåndkle av microfiber (oar83 har fine linker for mer info der), så tørker du bilen både raskere, sikrere og enklere. Det går sikkert an å ripe med microfiber også, men de mange små fiberene som dette er bygget opp av gjør at urenheter helst legger seg mellom dem og ikke utenpå. Som en bonus kan du med et skikkelig sugende håndkle bare legge det på bilen, fjerne og evt. vri, og så legge på et nytt sted. Trenger ikke å dra det over lakken i det hele tatt (selv om produsentene sier det skal være 100% trygt det også).

    Jeg bruker selv Autobahn-bilpleie sitt tørkehåndkle (og der har jo VCCN-medlemmer 15% ), men har hørt mye bra om Miracle Dryer også.
    Gløymde å skrive med dette også ja.
    Brukar meguairs sitt microfiber tørkehandkle. Men er ikkje heilt fornøgd med dette, må bytast ut før sommaren.

  11. #11
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oar83 Vis post
    Gløymde å skrive med dette også ja.
    Brukar meguairs sitt microfiber tørkehandkle. Men er ikkje heilt fornøgd med dette, må bytast ut før sommaren.
    Har ikke prøvd det selv, men har hørt Meguiar's sitt skal være litt oppskrytt ja.

    Prøvd avfettingstrikset? Legg det i en bøtte med litt vann og en god dash avfetting i et par timer, vrir det opp i rent vann før du hiver det i vaskemaskinen med Milo så kan det bli så godt som nytt.

    Brukte metoden over på en håndfull små kluter jeg har brukt til alt fra felgtørk til tepperens og å tørke av overflødig stoffimpregnering (det siste der var nok ikke veldig lurt), og de ble som nye Så nå ligger et par andre gamle kluter og en gammel microfiber-mitt i samme type blanding. Kjekt å se vannet bli brunt av "rene" kluter..
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  12. #12
    Registrerte brukere oar83 sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    1.538
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Har ikke prøvd det selv, men har hørt Meguiar's sitt skal være litt oppskrytt ja.

    Prøvd avfettingstrikset? Legg det i en bøtte med litt vann og en god dash avfetting i et par timer, vrir det opp i rent vann før du hiver det i vaskemaskinen med Milo så kan det bli så godt som nytt.

    Brukte metoden over på en håndfull små kluter jeg har brukt til alt fra felgtørk til tepperens og å tørke av overflødig stoffimpregnering (det siste der var nok ikke veldig lurt), og de ble som nye Så nå ligger et par andre gamle kluter og en gammel microfiber-mitt i samme type blanding. Kjekt å se vannet bli brunt av "rene" kluter..
    Det skal eg prøve. Har nokre microfiber klutar som er rimelig brun flekkete.

  13. #13
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    tørkehåndkle til megs er utrulig dårlig ja (i mine øyer) og dyrt. veldig få som er fornøyd med det.

  14. #14
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard


    Denne var det jeg beskrev tidligere her. supert middel!

Lignende tråder

  1. Ønsker bilder / tips til basskasse i 944.
    By jensen in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 0
    Siste post: 31/10/10, 18:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •