Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 57

Tråd: Polakk på norske veier :)

  1. #26
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    ok. da skal ikke jeg utale meg om det siden jeg ikke har kjørt noe særlig mere enn rundt bygget, men jeg trodde det blei ganske likt. som jeg sa over, så har en 4x2 bil en annen plassering av skiva iforhold til en 6x2. kan ikke tenke meg at det skal være no annen grund til at de er forskjellige og kjøre på vinterføre.
    på en 3-akslet trekkvogn med drift på 2. aksling så får du myyye mer vekt på drivakslingen når du løfter boggien, tar litt vekt fra framakslingen og (pga skiva er bakenfor drivakslingen)

    men programerer dere om bilene for å få løfta boggien med fullt lass ? brannbilene vi bygger (scania) nekter og løfte boggien når den er for tung, kommer bare melding i displayet om at den er for tung...

  2. #27
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    ja når vi først snakker om øst-europeiske trailere i norge, her er den nye praksisen til politiet i flekkefjord.... synes egentli det var bra tiltak av politiet.... http://avisenagder.no/Nyheter/tabid/...ticleView=true

  3. #28
    Registrerte brukere Karlsen88 sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    228
    Antall takk

    Standard

    På jobb så har vi stort sett bare flis-kombinasjoner og tømmerbiler, Flis-bilene som er volvo løfter boggien fri med fullt lass, men scanian er litt treiger til det.. Prøvde på en volvo her om dagen den løftet fri
    05`V70N D5
    86`740 Turbo intercooler.


    Si ifra om du trenger deler til 700/900 serie.

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    1097
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    eg og har sett den med tilhørande tralle.. var i bergen i fjor haust en gang.
    sjekk ut heimesida deira då masse tøft lakkerte bila der.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Ørsta
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Roffy Vis post
    ja når vi først snakker om øst-europeiske trailere i norge, her er den nye praksisen til politiet i flekkefjord.... synes egentli det var bra tiltak av politiet.... http://avisenagder.no/Nyheter/tabid/...ticleView=true
    Som en av de som prøver å løse transportkabalen på norske vinterveier daglig kunne eg ikke ha sagt meg mer enig. Drittlei av elendig skodde utenlandske vogntog som står overalt og spinner. Nekter å ta imot hjelp,skaper trafikkfarlige situasjoner , betaler ikke bomavgifter pga. Selskapene som driver bommene ikke har noe system å kreve inn pengene de skulle ha betalt.... Eg har sågar måtte ha betalt per telefon fergebilletten til en utanlands sjåfør som ikke hadde nok penger til å betale billetten over.....Grunnen var at han hadde med seg viktige varer til vår bedrift ,hadde det ikke vært så viktig skulle han fått stått til våren.....Eneste måten å få bukt med slike problemer er akkurat slik som Flekkefjord politiet gjorde , gi de en bot som svir og har han , eller selskapet bakom ikke penger til å betale så ta bilen , lås den inn og la den stå til pengene er kommet på bordet, eneste veien å gå for å få slutt på denne ukulturen som har blitt i denne bransjen......

  6. #31
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v70awd Vis post
    Som en av de som prøver å løse transportkabalen på norske vinterveier daglig kunne eg ikke ha sagt meg mer enig. Drittlei av elendig skodde utenlandske vogntog som står overalt og spinner. Nekter å ta imot hjelp,skaper trafikkfarlige situasjoner , betaler ikke bomavgifter pga. Selskapene som driver bommene ikke har noe system å kreve inn pengene de skulle ha betalt.... Eg har sågar måtte ha betalt per telefon fergebilletten til en utanlands sjåfør som ikke hadde nok penger til å betale billetten over.....Grunnen var at han hadde med seg viktige varer til vår bedrift ,hadde det ikke vært så viktig skulle han fått stått til våren.....Eneste måten å få bukt med slike problemer er akkurat slik som Flekkefjord politiet gjorde , gi de en bot som svir og har han , eller selskapet bakom ikke penger til å betale så ta bilen , lås den inn og la den stå til pengene er kommet på bordet, eneste veien å gå for å få slutt på denne ukulturen som har blitt i denne bransjen......
    No må du ut og hente bilane dine!

    http://www.mre.no/4755053.o2.html
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  7. #32
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Roffy Vis post
    på en 3-akslet trekkvogn med drift på 2. aksling så får du myyye mer vekt på drivakslingen når du løfter boggien, tar litt vekt fra framakslingen og (pga skiva er bakenfor drivakslingen)

    men programerer dere om bilene for å få løfta boggien med fullt lass ? brannbilene vi bygger (scania) nekter og løfte boggien når den er for tung, kommer bare melding i displayet om at den er for tung...
    akkurat det jeg også mente. kan ikke huske at noen har løfta boggien når det er last på bilen. det blir jo en enorm belastning på putene til driven hvis du gjør dette ihvertfall.

  8. #33
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v70awd Vis post
    http://www.mre.no/4755053.o2.html

    VEIT DET!


    I rest my case......
    http://www.smp.no/article/20100226/N...702269997/1002
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Roffy Vis post
    på en 3-akslet trekkvogn med drift på 2. aksling så får du myyye mer vekt på drivakslingen når du løfter boggien, tar litt vekt fra framakslingen og (pga skiva er bakenfor drivakslingen)

    men programerer dere om bilene for å få løfta boggien med fullt lass ? brannbilene vi bygger (scania) nekter og løfte boggien når den er for tung, kommer bare melding i displayet om at den er for tung...
    3-akslet trekkvogn kan være så mangt:
    6x4: drift på begge bakaksler også kalt tandem, begge aksler med tvillinghjul, her kan akslen ikke løftes kun avlastes for lastfordeling, men omtrent samme effekten som å løfte.
    6x2 med drift på aksel nr 2 og den 3. uten drift, kan løftes helt opp
    6x2 danskerompe som ovenfor med den akseln har styring
    6x2 pusher: drift på 3. aksel og enkel hjul på nr 2, med eller uten styring, kan løftes.
    På busser med 6x2 er det ikke laget plass i karosseriet for å løfte akseln, men den kan avlastes.
    Det finnes også kjøretøy som har begrensning i hastigheten for å løfte eller avlaste aksel dvs at når kjøretøyet passerer f.eks. 30kmh slippes den ned igjen.
    Ikke enkelt å bli klok av alle muligheter.
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  10. #35
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Helt enig! Disse folka syns jo det er DYRT i Norge og vil spare penger. Eneste måten de lærer på er hvis de får disse bøtene, som faktisk tilsvarer flere månedslønner der de kommer fra :/.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men det er helt høl i hue å ikke giddeå redde dem fordi di ikke har penger heller. da får man heller stoppe de på grensa neste gang å gi kjøreforbud! (de fleste må jo innom tollen uansett. da burde det vært et system som sa i fra at han ikke kommer inn før viking har fått penga sine...)
    Er jo enkelte firmaer som har utenlandske sjåfører TIL norge. og derretter norske sjåfører for å slippe sånt som dette. grei vinterjobb for lastebil sjåfører innen annlegsbrangsjen å sånn. men desverre ikke mange som gjør dette..
    One Ring to rule them all

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. mars 2010
    Sted
    Hareid
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    eg HATER polakker kjøyrer lastebil om vinteren i brøyting og ser det meste, polakken kjem somregelt raskere ned en opp bakkene for å sei det sånn og det gjerne baklengs, ikkje har dei altid kjetting og har dei det kan dei ikkje å ha dei på! å alle som skryt av løftebogge her 6x4 tamdem er det som skal til om vinteren! meir hjul som trekker= meir framdrift og er det for lite tyngd har man trykkavlasting på bakerste akslingen...

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Boggi er fint på is om vinteren. Tandem bare slurrer på is men det funker fint i løsmasse som leire etc fordi det ikke graver seg så ned. Jo mindre aksler med drift jo mindre kan gå i stykker.

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    VCCN medlemsnummer
    2850
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Jeg får løfta boggien på min 520 uansett og mye jeg veier, drar med meg ei boggikjerre til vanlig og selvom jeg framlaster den, løfter fremre akselen så får jeg opp boggien, har dårlig styring da. he he.
    Men greit og ha muligheten, kjører fast på nord norge og Finnmark, og kan ha bruk for litt marktrykk på islagte veier. Må vel programeres om for og få opp boggien med fult lass, men vil nå si bilen blir ubrukelig hvis man ikke får løfta den.

    Fattern har tandem på nye bilen sin og er storfornøyd, og han har stort sett kun kjørt med løfteboggi i de 35 åra han har kjørt bil, tar seg bra fram.

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    1240
    Innlegg
    59
    Antall takk

    Standard

    Kjørte/kjører sjøl bergingsbil i nokon år og har prøvd det meste; boggi, pusher, danskeræv og tandem. Må sei min favoritt er tandem. På vinters-tid køyrte eg med ekstra seipa dekk med pigga hjul (10 stk) Når eg måtte på med kjetting var det GLATT!

    Problemstillinga med østeuropeiske/utenlandske vogntog på vinterføret har nok komen for å bli fram til det kan bli sett i gang gode kontrollrutiner på grenseovergangane... :(

    Andre ting i tillegg til bilane deira; Dekk, tralle-type, lasting osv..
    Det var/er stort sett ei plage å få pengar av dei, dette gjer det vanskleg for oss som hjelper. Men er det sperring av veg etc må jo sjølvsagt bilen vekk. Politiet har også blitt redde/skeptiske for å stå som garantistar med åra.

    Menmen... Bransjevær? Ja!
    1969 Amazon 121
    2014 V60 R-Design (Diesel-femma)

  16. #41
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Men dette er jo ikke polakkene, eller sjåførene sin feil, er jo ikke de som skal kjøpe kjetting til bilen. Det er vel firma/eiger av bil som ikke spytter inn penger, men heller tviholder på dem. Slik at sjåfør og vogntog verken kommer hjem eller har penger til mat.

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    jo mer vekt du har på bakakslingen jo bedre grep har du i oppover bakker og lignende, og han der har vekt på bakakslingen med drift på hjula hele tia, mens de med boggi ofte kan justere med å heve boggien for å legge mer tyngde på den akslingen med drift på hjula.

    Men samtidig så kan en trekkvogn med to aksling kanskje gjynge litt mer enn en med tre aksling, men dette med tyngde på forskjellige akslinger og fremkommelighet på best mulig måte er det veldig mye teori og praktisk i, når man skal ta lastebil lappen.

    Og de fleste lastebila klarer da sjølsagt å løfte opp en god del med last også, boggi som kan heves/senkes er jo lagd for å fordele ut marktrykket som bilen påfører veien.
    Sist endret av Ola Hagen; 08/04/10 kl 18:00
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Innlegg
    331
    Antall takk

    Standard

    Har sett denne Biln flere ganger.. og den er Grymm..!!

    får faktisk kjøpt Modellbil av denne



    http://www.modelcar.co.kr/ttmall/mal...tegory_code=81

    finnes det en God del Norske biler som er rimelig Rå..

    Telhaug Transport sine biler er jo ikke dumme.. "rett merke" har dem også

    http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3807
    Sist endret av JP_Ra©ingTeam; 08/04/10 kl 20:07

  19. #44
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JP_Ra©ingTeam Vis post
    Har sett denne Biln flere ganger.. og den er Grymm..!!

    får faktisk kjøpt Modellbil av denne



    http://www.modelcar.co.kr/ttmall/mal...tegory_code=81

    finnes det en God del Norske biler som er rimelig Rå..

    Telhaug Transport sine biler er jo ikke dumme.. "rett merke" har dem også

    http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3807
    Den Nemo lastebilen har jeg også sett!

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    734
    Antall takk

    Standard

    Så den idag jeg!
    2000 V70 TDI "black edition"

  21. #46
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JP_Ra©ingTeam Vis post
    Har sett denne Biln flere ganger.. og den er Grymm..!!

    får faktisk kjøpt Modellbil av denne



    http://www.modelcar.co.kr/ttmall/mal...tegory_code=81

    finnes det en God del Norske biler som er rimelig Rå..

    Telhaug Transport sine biler er jo ikke dumme.. "rett merke" har dem også

    http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=3807

    Ja, både Volvo og Scania... :P
    Fet lakkering.. ATL har også noen fine, bl.annet Longliner'n som er ny nå.



    Klart, ikke like mye stæsj som den/de til Telhaug..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #47
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard



    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  23. #48
    Registrerte brukere Sunflyer sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Bø i Telemark
    Innlegg
    85
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind.G Vis post
    akkurat det jeg også mente. kan ikke huske at noen har løfta boggien når det er last på bilen. det blir jo en enorm belastning på putene til driven hvis du gjør dette ihvertfall.
    heller det enn å stå fast. Blir jo bare i korte perioder med lav fart uansett

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2010
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    så den på Bjorli i sommer, den er motivlakkert inni dørene også og er har rimelig spesiell fargekombinasjon på interiøret. Guttungen på 3,5 år ble mildt sagt lamslått av synet

  25. #50
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post


    kjører oppover rv3 østerdalen en gang i hver uke den der
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •