Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Volvo og rustbeskyttelse

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard Volvo og rustbeskyttelse

    Har nettopp anskaffet en 06 xc70 etter å ha slitt med rustne mercer i mange år. Nå leser jeg i håndboken at Volvo er så godt rustbeskyttet fra fabrikken at man ikke trenger å tenke på rust de første fem årene. Min bil er dermed akkurat så gammel at det er på tide å tenke tectylbehandling. Eller? Rustne Volvoer er et sjeldent syn, og jeg lurer på om de virkelig er så godt beskyttet fra fabrikken at de greier seg livet ut uten ytterligere beskyttelse, selv i saltsørpen i norske byer? Gjør jeg lurt i å tectylere bilen min for å sikre den et langt liv, eller er det bortkastet på disse bilene. Da tenker jeg også på all beskyttelsesplast og - plater rundt om på bilen, som jeg tviler på at et tectyleringsverksted tar seg tid til å skru ned for å komme til i kriker og kroker med tectylsprøyten. Og hva er da vitsen, liksom? Sjansen er vel også tilstede for at tectylen kan forstyrre følsomme sensorer rundt om på bilen ?
    Kunne vært interessant å høre hva andre mener om dette.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Har nok tilgode å se rust på disse bilene ja...og jeg har sett under mange...selvfølgelig, fjærbein og andre understellsdeler kommer det lettere rust på, men også mye enklere å skifte ut i forhold til å sveise rust i gulvet...
    Og de få bilene jeg har sett som er tectylbehandlet, så har dem ikke tatt bort beskyttelses platene under motoren og bilen generelt...et skikkelig søl i motorrommet var det også...

    Hadde det vært meg så tror jeg bare jeg hadde tatt en " hulroms behandling " som de kaller det...
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  3. #3
    Registrerte brukere Aashome sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Maura
    Innlegg
    741
    Antall takk

    Standard

    De som driver seriøst leverer ikke bilen i fra seg med et møkkete motorrom trur jeg!

    Det vanlige(som jeg har fått med meg) er at de skrur av plasten i innerskjermer osv og sprøyter der også.
    1999 V70R AWD

    Ta kontakt hvis du trenger hjelp med anlegg!

  4. #4
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Vask den godt jevnlig hele året, men spesielt på vintern. Og du kan godt få den tectylbehandla.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Aashome Vis post
    De som driver seriøst leverer ikke bilen i fra seg med et møkkete motorrom trur jeg!

    Det vanlige(som jeg har fått med meg) er at de skrur av plasten i innerskjermer osv og sprøyter der også.
    Ja det er jo det de bør gjøre, men disse jeg har sett har dem ikke tatt bort noen plast, innerskjermene var fulle i tectyl...nå husker ikke jeg navnet på disse firmaene, men de hadde klistra på en sånnen lapp i front / bakruta...
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    28
    Innlegg
    1.262
    Antall takk

    Standard

    Annebefaler å ikke gjøre noe med bilen i forhold til rustbeskyttelse. Vi har biler på jobben som har gått over 450.000 og ikke antyding til rust, bortsett fra en dør som har vært skadet, og reparert.

    Og ved tectylering kan 12 årig rustgaranti forsvinne..

  7. #7
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Petter Vis post
    Annebefaler å ikke gjøre noe med bilen i forhold til rustbeskyttelse. Vi har biler på jobben som har gått over 450.000 og ikke antyding til rust, bortsett fra en dør som har vært skadet, og reparert.

    Og ved tectylering kan 12 årig rustgaranti forsvinne..
    Kan du Petter eller andre med kunnskap si noe om hvordan Volvo rustbeskytter bilene? Jeg tenker i forhold til hva "antirust-bransjen" gjør, og som enkelte fremdeles tenker er en selvfølge at man gjør med en ny bil "for å ta skikkelig vare på den".

    Jeg hadde nesten bestilt time til dinitrolbehandling nå i dag, men sjekket med garantiansvarlig hos forhandler for sikkerhets skyld, og han sier egentlig det samme som i posten sitert her.

    Så da blir det vel bare underspyling tenker jeg...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    En ting og tenke på er at ved Dinitrol behandling så får du rustgaranti fra de som er bedre enn hva Volvo har Dinitrol gir 15 år vis bilen tas innen den er 1 år gammel.
    Og de fleste rustgarantier fra fabrikk er mot rustskade innen ifra og ut så de er som oftest verdiløse og lakkrust skal jo dekkes fortsatt selv om bilen har blitt Dinitrol behandlet.
    Jeg vet selv om biler som har blitt Dinitrol behandlet fra nye og kan virkelig anbefale det bilen får en mye lengre levetid og etter min mening en nødvendig ting og gjøre.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Halden
    VCCN medlemsnummer
    28
    Innlegg
    1.262
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Kan du Petter
    Volvo sine biler er galvanisert fra fabrikk, så det kunne aldri falt meg inn å understellsbehande en Volvo, med mindre det er en V40 før 2004 modell. Eller forresten, de kan bare ruste opp!!!!

    Tilfellene med rust jeg har hatt kommer av ytre påkjenning fra dårlige reparerte skader og evt steinsprut spes i hjulbuer hvor understellemasse også blir fort slitt bort.

    Jeg hadde heller kostet på med litt steinsprutfolie i stedet for understellsbehandling, da får du en blidere PST også uten tvil....

  10. Takk hgnubel takket for denne posten

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •