Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Takluke-justering på 850

  1. #1
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard Takluke-justering på 850

    Tips/linker? Gjelder altså en 850, 1997-modell.

    Problemet er at motoren hadde løsnet ved at skruene hadde rett og slett skrudd seg ut, og heldig som jeg er så falt den ut akkurat da jeg hadde åpnet luken for å smøre pakningen med litt ekstra silikon...

    Siden jeg ikke har tak over bilen her ble den innlagt hos verksted som fikk motoren på plass sånn at luken virker, men det virker ikke som kontroll-boksen er helt i sync med hvor luken befinner seg.

    Hvis den er åpen og jeg kjører den igjen så skal den lukke seg og parkere når jeg holder knappen inne i overkant, men nå bare snur den og går opp igjen

    Mistenker det er finjustering som må til, og verkstedet sa det kunne ta alt fra en halvtime til en hel dag å få det riktig, så da kan jeg fort kjøpe ny hele takluken med motor og alt for prisen av den jobben tenker jeg.... Takknemlig for alle tips!

    Hvis motorstyringen og mekanismene der ligner på systemet for el-vinduer så burde det kanskje kunne være så enkelt som å plukke ut motoren, justere luken til å være 100% riktig lukket, og så koble strøm på motoren og la den "åpne og lukke" luken før den skrus på igjen(?). Men litt rart om verkstedet ikke prøvde dette...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  2. #2
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    om du kjøper hele greia nytt så må det vel fremdeles justeres? men høres ut som om du er inne på noe, med og sette den slik den skal være, for så og åpne og stenge

  3. #3
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Var ikke så enkelt gitt, og det er egentlig bra for ellers hadde jeg blitt forbanna på verkstedet...

    Fant denne her: http://www.volvoclub.org.uk/tech/ser...werSunroof.pdf

    Har nå justert styreboksen som angitt her 4-5 ganger på rad, og hver gang jeg kjører luken opp og igjen så har de hvite merkene flyttet seg selv om luken er på samme sted.

    Hører med til historien at det som står der "Ensure mechanism is in this position" er en mekanisme det ikke ser ut som jeg har på min takluke. Har dratt ned taktrekket nok til å se hele utsiden av takluke-mekanismen, og det er ingenting som ligner verken utenpå eller inni

    Hadde vært greit å vite om det etterhvert vil bli riktig hvis man gjentar prosedyren, eller om jeg bare løper i sirkel.

    Hvis jeg ikke får gode tips eller på mirakuløst vis finner ut av dette selv i ettermiddag så blir det handlet ny/brukt komplett luke i kveld :(
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  4. #4
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cossykiller Vis post
    om du kjøper hele greia nytt så må det vel fremdeles justeres? men høres ut som om du er inne på noe, med og sette den slik den skal være, for så og åpne og stenge
    Hvis jeg kjøper komplett takluke med motor og alt så skal den være ferdig justert Dvs mulig den vil ligge litt for høyt bak eller foran, men det er minimale problemer sammenlignet med det jeg har...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  5. #5
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg byttet luke, men det må da være andre som har drevet med dette her... ?

    Hvis jeg fremdeles har gamleluken til sommeren kan jeg gjerne koble spenning på den og kaste bort noen timer på å finne ut av dette mens jeg nyter sommervarmen og en halvliter eller tre...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  6. #6
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Har ingen ide om dette er likt på W201 og Volvo 850.
    Datteren min har en MB C W201 og der gikk soltaket skeivt.
    Skrudde ned taklukemotoren og fikk lukket soltaket beint og i lik høyde bak.
    Kjørte så taklukemotoren til åpen stilling og tilbake til lukket stilling på bryteren før jeg monterte den tilbake.
    Den fungerer helt som den skal nå.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

Lignende tråder

  1. Takluke 940 rasler!
    By Yngste Haugerud in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 11/02/11, 19:23
  2. Takluke motor 240?
    By iNsane92 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 25/10/10, 14:22
  3. Takluke på 760
    By TurboHansen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 05/01/10, 21:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •