Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: Jeg fylte servo-olje istedenfor motor-olje! Krise?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2011
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Jeg fylte servo-olje istedenfor motor-olje! Krise?

    Hei!

    Etter jobb i dag peilet jeg olje på min Volvo V70 og oppdaget at der var lite olje. Faktisk under streken, men det var heldigvis olje der. Skal ikke lampen lyse?

    Uansett, jeg var ganske stresset (dumt når man er i en slik situasjon) og presterte å fylle på ca 2 dl servo-olje istedenfor motor-olje! Jeg kjørte hjem (ca 300 m) og oppdaget det ikke før da.

    Oljen jeg fylte på var semi syntetisk gir/servo olje. Jeg har ikke flasken her jeg er nå, men jeg kan gi mer detaljer senere om det betyr noe. Det er forøvrig en bensinmotor, men jeg har ikke nøyaktige spesifikasjoner for hånden.

    Hva gjør jeg nå? Er det skjedd noen skade hittil? Jeg må vel tappe all oljen? Hvordan gjør jeg det?

    Mange spørsmål dette, men jeg er virkelig grønn når det gjelder bil så jeg setter pris på all hjelp

    Takk!

    Mvh

    Jon

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tappe plugg under / ved bunpanna


    Edit: det har nok ikke så mye og si uansett.. men isteden for å etterfylle olje så er det bedre å ta et skikkelig oljeskift
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Servo olje er
    ATF
    , og har ingenting på en motor å gjøre. Eneste du kan gjøre er å tappe alt å helle på ny olje med nytt filter. Gjerne kjør en omega rens også for sikkerhets skyld.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #4
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    nyere scania bruker
    ATF
    olje på motorene sine så det har noe å gjøre på enkelte motorer.
    ellers gjør du som gutta sier, rens og bytt for all del oljefilter. vet mange bytter det bare hver 2. gang.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  5. #5
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    vet mange bytter det bare hver 2. gang.
    Da kan du jo drite i oljeskift annenhver gang også da..

  6. Takk Torra takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    tviler på det gjør noe skade så er sikkert helt i orden å bare ta et olje og filter bytte...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    jeg fylte på over 1liter hydraulikk olje på min 850, kjørte flere uker før jeg skyfter merket aldrig noe galt gikk bra det ja men olje lampa mi lyser aldrig heller! :(
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men du merket at det luktet litt traktor av bilen?


    Edit: Aner ikke hvordan jeg vet det selv :P (men jeg kjørte faktisk lenge på den olja. lukta traktor og da reagerte jeg. Men motoren tok ikke skade faktisk :P )
    One Ring to rule them all

  10. #9
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cossykiller Vis post
    Da kan du jo drite i oljeskift annenhver gang også da..
    derfor jeg nevnte det meningsløst å bytte olje om du skal bruke ett filter med all dritten fra den gamle olja.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  11. #10
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    vi kjører jo rundt i gamle traktorer så da må jo det være greit...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. jan. 2011
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar!

    1) Må jeg bytte filter nå?

    2) I så fall, har de det på bensinstasjonen? Og er dette noe jeg greier å gjøre selv? Jeg er relativt praktisk av meg, men har aldri vært noen bilentusiast.

    3) Er det andre måter å tappe oljen på? En slange? Jeg prøvde å legge meg under bilen etter jobb, men det virket veldig trangt å komme til. Kan vel alltids jekke den opp, men usikker på om jeg er komfortabel med å ta den risikoen

    Saken er at jeg så absolutt skulle hatt bilen på jobb i morgen, så jeg håper jeg får fikset det i kveld etter at jeg er ferdig på jobb nr 2 kl 2230

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    står howto skifte olje på howto delen
    One Ring to rule them all

  14. #13
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    er jo ingen problemer med og jekke den opp og legge seg under, så lenge du ikke bruker kun originaljekken, kjøp det enten bukker til og sette under, eller så legger du noe plank under bilen, slik at om jekken svikter, så hviler den på treverket. Filteret må du nok kjøpe hos mekonomen eller lignende, få tak i en litt stor beholder til og legge under når du skrur ut pluggen, nytter ikke med slange da det blir ett jævla søl overalt..

  15. #14
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jon Vis post
    Takker for svar!

    1) Må jeg bytte filter nå?

    2) I så fall, har de det på bensinstasjonen? Og er dette noe jeg greier å gjøre selv? Jeg er relativt praktisk av meg, men har aldri vært noen bilentusiast.

    3) Er det andre måter å tappe oljen på? En slange? Jeg prøvde å legge meg under bilen etter jobb, men det virket veldig trangt å komme til. Kan vel alltids jekke den opp, men usikker på om jeg er komfortabel med å ta den risikoen

    Saken er at jeg så absolutt skulle hatt bilen på jobb i morgen, så jeg håper jeg får fikset det i kveld etter at jeg er ferdig på jobb nr 2 kl 2230
    Er ingen stor sak. Dra på Biltema, kjøp en bukk eller 2. De koster 79,- stk. Kjør bilen varm, da blir oljen tynnere, og renner raskere ut, og du får med deg mer. Jekk opp bilen, sett bukkene under og finn tappepluggen. Den sitter i bunnpanna. Stor bolt.

    Egentlig står det meste under denne guiden:

    http://www.bilxtra.no/admin/common/g...sp?Fileid=1062
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. #15
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Eventuelt kan du la den lokale bensinstasjonen ta seg av oljeskiftet, koster ikke så mye

  17. #16
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    er nå vel ikke så mange lokale bensinstasjoner så gjør dette lengre ? uansett, tar deg lengre tid og gjøre det slik. du bruker ikke lengre tid på dette enn at du åpner tappepluggen og lar det renne, så setter den på og fyller olje...
    Når du bytter filter, ta og stapp fingen nedi oljekanna så smører du gummien på det nye filteret som skal på

  18. #17
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Tja, de fleste stasjonene her omkring gjør det
    Tenkte slik siden trådstarter sier han ikke har den helt store bilinteressen

  19. #18
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    er jo en god plass og starte da, tjener også inn unødvendige regninger.. Samt du trenger egentlig ikke like bil for og kunne det, akkuratt som hjulskift har du gjort det engang så kan du det

  20. #19
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Forsåvidt enig i den
    Synes d er flaut når mannfolk kommer og spør om jeg kan hjelpe de med å bytte lyspære på bilen (deltidsjobb på esso stasjon)

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Tromsø
    VCCN medlemsnummer
    1551
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Litt skeptisk til enkelte påstander her. Noen sier de har fyllt hydraulikkolje/girolje på motoren ....og motoren har ikke tatt skade!!! hvordan veit dere at motoren ikke har tatt skade, har dere demontert den og sjekket?? En motor kan ta mye skade av slike tabber, selvom den ikke havarerer helt med en gang. Slike tabber kan nedsette levetiden på en motor med flere hundretusen kilometer, selvom det ikke merkes noe skade der og da.
    ATF
    -olje/hydraulikkolje og giroljer har ikke noe på en forbrenningsmotor å gjøre, såfrems det ikke er spesifikt anbefalt av fabrikken som har konstruert motoren. Slike oljer tar ihvertfall raskt knekken på katalysatorer og partikkelfiltere på nyere biler, ja selv en gammel "traktor" av type volvo, tar raskt skade av slike stunt!! Så har du fyllt feil oljetype på motor eller gir, så få den ut snarest mulig og fyll på rett oljetype, er også en stor fordel å bare kjøre et kort stykke før man bytter en gang til for å være sikker på at man har fått ut all gammel feilfyllt olje... Når det gjelder filtere på motor og gir, så SKAL disse byttes hver gang olje byttes. Skal man spare på noe, så er det faktisk bedre å bytte filteret oftere enn oljen...

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Tromsø
    VCCN medlemsnummer
    1551
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av sveinh Vis post
    Litt skeptisk til enkelte påstander her. Noen sier de har fyllt hydraulikkolje/girolje på motoren ....og motoren har ikke tatt skade!!! hvordan veit dere at motoren ikke har tatt skade, har dere demontert den og sjekket?? En motor kan ta mye skade av slike tabber, selvom den ikke havarerer helt med en gang. Slike tabber kan nedsette levetiden på en motor med flere hundretusen kilometer, selvom det ikke merkes noe skade der og da.
    ATF
    -olje/hydraulikkolje og giroljer har ikke noe på en forbrenningsmotor å gjøre, såfrems det ikke er spesifikt anbefalt av fabrikken som har konstruert motoren. Slike oljer tar ihvertfall raskt knekken på katalysatorer og partikkelfiltere på nyere biler, ja selv en gammel "traktor" av type volvo, tar raskt skade av slike stunt!! Så har du fyllt feil oljetype på motor eller gir, så få den ut snarest mulig og fyll på rett oljetype, er også en stor fordel å bare kjøre et kort stykke før man bytter en gang til for å være sikker på at man har fått ut all gammel feilfyllt olje... Når det gjelder filtere på motor og gir, så SKAL disse byttes hver gang olje byttes. Skal man spare på noe, så er det faktisk bedre å bytte filteret oftere enn oljen...
    Tilleggsnotat om girolje:
    ATF
    olje er ikke lenger bare Dexron I-II-III og type F. Det kreves på nye biler helt spesifikke olje på manuelle og automater. Her må det ikke gjøres feil, disse girkassene tåler meget lite. Eks: volvo's nye 5 trinns automat som skal ha en
    ATF
    JWS 3309 olje(mobil) Vanlig
    ATF
    Dexron-III dreper disse girkassene fort som f...

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Sted
    Tromsø
    VCCN medlemsnummer
    1551
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jon Vis post
    Hei!

    Etter jobb i dag peilet jeg olje på min Volvo V70 og oppdaget at der var lite olje. Faktisk under streken, men det var heldigvis olje der. Skal ikke lampen lyse?

    Uansett, jeg var ganske stresset (dumt når man er i en slik situasjon) og presterte å fylle på ca 2 dl servo-olje istedenfor motor-olje! Jeg kjørte hjem (ca 300 m) og oppdaget det ikke før da.

    Oljen jeg fylte på var semi syntetisk gir/servo olje. Jeg har ikke flasken her jeg er nå, men jeg kan gi mer detaljer senere om det betyr noe. Det er forøvrig en bensinmotor, men jeg har ikke nøyaktige spesifikasjoner for hånden.

    Hva gjør jeg nå? Er det skjedd noen skade hittil? Jeg må vel tappe all oljen? Hvordan gjør jeg det?

    Mange spørsmål dette, men jeg er virkelig grønn når det gjelder bil så jeg setter pris på all hjelp

    Takk!

    Mvh

    Jon
    2 dl, har nok ikke noe å si hvis du tar et olje/filterskift om ikke så alt for lenge..

  24. #23
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    Fint om du sjekker datoen neste gang. Men det er veldig fint med engasjerte svar og en ny mening i diskusjonen.
    -90 VOLVO 745
    -84 TOYOTA Hilux

    Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!

  25. #24
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    Fint om du sjekker datoen neste gang. Men det er veldig fint med engasjerte svar og en ny mening i diskusjonen.
    Hehe, tråden som ikke vil dø! Lurer på åssen det gikk med den bilen om han fikk bytta olje?

  26. #25
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Det tror jeg aldri vi får svar på Han har ikke vært pålogget på et år nå den 2. Feb.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Lignende tråder

  1. Volvo 850 lekker servo olje
    By RoddH in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/08/13, 09:10
  2. olje trykk i motor 2.0 lt
    By klinkern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 07/01/11, 21:16
  3. Riktig olje til K motor
    By christoffera in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 14/09/10, 16:27
  4. spm ang olje
    By Arrnty90 in forum Motor og gir
    Svar: 6
    Siste post: 04/09/10, 15:46

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •