Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: How to regreimbytte B230 og How to montere fordeler i FK\FT blokk for bruk i 240

  1. #1
    Registrerte brukere Kodja sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    5.425
    Antall takk

    Standard How to regreimbytte B230 og How to montere fordeler i FK\FT blokk for bruk i 240

    HOW TO regreimbytte på B230
    og
    HOW TO montere fordeleraksling på B230FK\FT, for å bruke i 240 med blokkmontert fordeler.


    man tar en ordinær b230 motor. skrur av frontdeksel.


    slik


    bruker et mildt sagt genialt verktøy fra IPDUSA.com for å holde igjen reimhjulet på veiva mot bolten for regreimstrammeren, da er det bare å dra bolten rett av uten problem


    så får man blottet dette.


    plukk av deksler og tannhjul.


    skruer for å ta av merket med rød ring.


    tar av dekslet foran veiv og oljepumpe\fordelerakslingen.


    fjern oljeåndingen og dra opp den lille akslingen med tenner på som står nedi under den store sorte boksen til høyre på motoren under innsuget. hjelper veldig om du har den i motorbukk så du bare kan snu den på hodet. da faller den ut av seg selv. hvis ikke så må du finne noe å dra den rett opp med. litt knotete. men det går. skal få tatt bildet av hvordan den aklsingen som står i oljepumpa ser ut senere nå. glemte helt å ta bildet av den!


    sånn ser det ut i det store tomme intet inni blokka når du drar ut akslingen i front av motoren.


    du skal ha en slik aksling med tenner på fra en 240 med B230 når du skal montere i FK blokka. den nederste på bildet altså.


    så kakker du løs "frostpluggen"\Pluggen som står i blokka der fordeleren skal nedi. bare bruk hammer og skrujern f.eks.


    sånn skal det se ut da nedi hullet for fordeleren. der er det da tenner for å driver rotoren i fordeleren til 240 rundt.


    pass på i hullet til oljeåndingen at du får plassert akslingen der så den treffer oljepumpa og hakket nedi pumpa til denne.


    der er tannhjul plassert til oljepumpa. skal gå lett nedi.


    så tar du 240 fordeleren, gjerne bytt o-ringen som skal tette nesten øverst på den delen som står nedi blokka før montering, dytter hele saken nedi. enten vri på rotorakslingen eller tannhjulet i framkant av motor for å treffe rett på tennene nedi blokka.


    sånn blir det da ferdig montert.


    glem ikke skruen som skal holde fordeleren riktig justert her i sporet mot blokka på fordeleren.


    når du har sett at det kommer på plass må du også huske å justere inn rotoren på fordeleren til riktig retning. dette gjøres med å sette fordeleren nedi hullet slik at rotoren peker mot hakket merket med tallet 1. det er godt mulig du ikke treffer helt riktig med en gang. men så lenge du kommer nære nok til at du kan la fordeleren forskyves i det utfreste sporet du skal skru den fast med en skrue i og treffe sporet med rotoren så er det godt nok.


    slik skal rotor peke.


    Sett på fordelerlokket og montere pluggledninger i rekkefølgen fra der rotoren peker: 1-3-4-2



    rengjør deksel i framkant av motoren godt. (for syns skyld og god samvittighet...)


    sett i nye simlringer så man slipper så mye svetting og oljesøl med en gang etter regreimbytte.


    ny pakning mot blokka.


    på med dekslet og sørg for at simlringene tetter og ikke den stålringen inni spretter ut eller av på noe vis under montering på innsiden. da har den ingen mening. kan være litt knotete. hold f.eks. plata litt i nedkant av inngående aksling for å få litt rom i simlringen og så dytt forsiktig på så du får det som det skal og ringen inni der ikke faller av.


    så er det på med tannhjulet til kam\toppen. på regreima er det en hvit strek. på tannhjulet er det en hvit prikk, på regreimdekslet i bakkant er det et hakk. disse skal stå rett ovenfor hverandre slik som på bildet.


    samme på fordeler\oljepumpeakslingens sitt tannhjul. der også er det hvit strek på reim. hvit prikk på tannhjul og merke i dekslet hvor de skal times opp.


    få reimen på tannhjulet på veiva nederst der. da må du nok holde strammeren litt inne så du får trødd reima innpå men det går selv om du er alene, bare bruk ei rørtang eller stor tang av noe slag. litt lettere akkurat det når man er to personer riktignok.


    bare sett på regreimdekslet her. der er det igjen merkinger. står 0 og en strek på dekslet som man skal time mot.


    så tar man reimhjulet til veiva. sørger for at det treffer hakket i tannhjulet på innsiden der så det sitter korrekt montert. hvis du ikke da får de tversover hakkene på reimhjulet til å treffe på 0 og streket på dekselet må du av med reimhjul og deksel igjen og vri på tannhjulet til veiva uten reima på. så prøver du om igjen helt til både tannhjulet til kam + fordeler\oljeaksling og veiva treffer 0punktene\merkingen der. når det er på stell er det bare å skru sammen igjen.



    sånn da er den klar for nye 90 000km etter regreimbytte om jeg ikke husker bytte intervalet feil

  2. Takk 900Kenneth, christoffera, Øygard, KennethV8, Eskil95 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere christoffera sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    982
    Antall takk

    Standard

    Helt konge!
    Kommer garantert til å bruke denne guiden når jeg skal bytte registerreim
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 87' x
    - 240 GL 90' x
    - 240 GL 86'

  4. #3
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Er det 90 000 som er intervall? Eller 5 år? Trodde det var 75 000 jeg
    Bra tråd forresten
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  5. #4
    Registrerte brukere Bjerkelund sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    Hurum
    Innlegg
    294
    Antall takk

    Standard

    Perfekt how to! : D kaaaaanskje jeg får liv i tralla nåå! =)
    Forrige brukernavn: TimB

  6. #5
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Skulle likt å hadd denne når jeg knota med dette som nybegynner selv :P Fin den!

  7. #6
    Registrerte brukere Joakimny91 sin avatar
    Medlem siden
    20. mai 2010
    Sted
    Nordkjosbotn
    Innlegg
    356
    Antall takk

    Standard

    Bra guide! (Y) Skal selv flytte fordeleren som sitter bak på en B230FK motor jeg kjøpte av Turbotrimming.no så denne guiden kommer til nytte ganske så snart
    Volvo 244DL '81 (Turbo prosjekt) http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20704
    Volvo S40 `96 (bruksbil)
    Volvo 345 '83 B230F (bilcross) http://www.facebook.com/media/set/?s...1391055&type=3

    Selges: KTM 450 SXS 2006 http://forum.vccn.no/showthread.php?34755

  8. #7
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Det regreimverktøyet er gått ut av sortemanget til IPD.
    Men du kan få kjøpt det hos Volvo, samme verktøyet men mye mer solid

  9. Takk Øygard takket for denne posten
  10. #8
    Registrerte brukere Joakimny91 sin avatar
    Medlem siden
    20. mai 2010
    Sted
    Nordkjosbotn
    Innlegg
    356
    Antall takk
    Volvo 244DL '81 (Turbo prosjekt) http://forum.vccn.no/showthread.php?t=20704
    Volvo S40 `96 (bruksbil)
    Volvo 345 '83 B230F (bilcross) http://www.facebook.com/media/set/?s...1391055&type=3

    Selges: KTM 450 SXS 2006 http://forum.vccn.no/showthread.php?34755

  11. #9
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Ny type det der ser det ut som, sett flere tråder om at sveisen knekker..
    Billigere å bare bestille rett fra volvo, mye kraftigere stål i den.

  12. #10
    Registrerte brukere vegarols1 sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2012
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    204
    Antall takk

    Standard

    Lurer på et par ting! ett par noob spørsmål da.. har byttet strammern, men er litt usikker på om jeg fikk strammeren rett?. Er ett hull i den pinnen som går gjennom fjærern, men halve hullet vises når jeg har strammet til strammern? skal det være sånn? mitt reimhjul på veiva har bare 2 hakk på den framste rillen og den i midten tror jeg det va, mens du har på alle? pluss ett merke, ser ut som noen har begynt å bore ett hull, men skal liksom være sånn. Og remhjulet blir helt motsatt om jeg skal sette på og time mot 0, strekene på hjulet går rett ned? virker så rart at motoren har gått, om ikke jeg har vært ekstremt uheldig når jeg skulle montere, men var bra forsiktig.
    Volvo 850 2,5 10v (Bruksbil)

    Volvo 940 2,3 (Påbegynt prosjekt)

    Jag rullar!

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2014
    VCCN medlemsnummer
    1347
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    skal til å flytte fordeler på en b230ft, men er det noen fordelere jeg bør bruke og noen jeg ikke bør bruke? kan jeg bruke fordeleren ifra min b230a?

Lignende tråder

  1. Kontakt på blokk under innsug ved fordeler? (FK 96)
    By Frigstad Racing in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 24/01/11, 18:01
  2. regreimbytte på d24. noen med råd/DIY??
    By stålull in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/10, 02:51
  3. Hvordan montere blokkmontert fordeler? (Haster)
    By sekse in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 25/04/10, 09:58
  4. blokk montert fordeler på B230et
    By visløff in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 6
    Siste post: 04/04/10, 17:20
  5. Svak ladelampe ved bruk av OD
    By Rockeren in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 22/12/09, 17:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •