Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Fersk Volvo 850-eier med noen spørsmål

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard Fersk Volvo 850-eier med noen spørsmål

    Har kjørt mye BMW før, men når ny bruksbil skulle handles inn i med lavbudsjett så ble det en Volvo da jeg har hatt meget kostbare erfaringer hittill med BMW`er i denne prisklassen.
    Etter litt leting, dukket denne opp i dag:

    http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=26049545

    Og det ble handel. Hadde jo egentlig bestemt meg for 2.5 144hk eller helst 170hk, men de bilene jeg fant var enten i noe dårlig stand med høy pris eller befant seg på andre siden av landet. Så da ble det en 2.0 denne gangen. Fikk bilen billig og den virker til å være i god stand både teknisk og i karosseriet (fri for rust) og godt fulgt opp med dokumentasjon hele veien.

    Synes heller ikke motoren er så lat som jeg fryktet. Den drar godt på litt turtall og føles ikke spesielt latere enn min forrige 1998 BMW 520i Touring (150hk).
    Er hittil veldig imponert over bilen. Fantastisk god å kjøre med en vibrasjonsfri og silkemyk Volvo 5`er Føler at jeg har fått mye bil for pengene her.

    Noe småplukk er det dog på denne, og har i den forbindelse noen spørsmål:

    Spørsmål 1:
    Det er mørkt i klokke/temp.displayet under speedometeret. Regner med dette løser seg med å bytte pære(r)? I tillegg er det ingen varsellys for langlys som kommer på, regner med at dette også er ei pære som har vandret hen..
    Spørsmålet da er om det er en grei jobb å ta ut instrumentpanelet og bytte disse? Må rattet fjernes? En kjapp instruksjon på dette hadde vært fint :-)

    Spørsmål 2:
    ABS
    -lampen kommer på og holder seg på under kjøring ca. annenhver gang jeg starter den. Forrige eier har byttet sensorer på begge bakhjulene for ikke lenge siden. Kan det være feilmonterte sensorer, evt. is fra da den nylig ble vasket som ligger og lurer sensorene? Eller kan det være defekt sensor på ett av forhjulene, evt. noe annet som forårsaker dette?

    Spørsmål 3:
    Etter bytte av bærebro/opphengskule foran ble rattet litt skjevt (peker litt mot høyre ved kjøring rett frem. Ingen feil med spissing.
    Er det grei skuring å ta av rattet og flytte det litt mot venstre? Fremgangsmåte ifh. airbag osv?

    Håper noen kan hjelpe en fersk og uvitende Volvo-eier med dette :-)
    På forhånd takk for svar!

  2. #2
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av psyfoon Vis post

    Spørsmål 1:
    Det er mørkt i klokke/temp.displayet under speedometeret. Regner med dette løser seg med å bytte pære(r)? I tillegg er det ingen varsellys for langlys som kommer på, regner med at dette også er ei pære som har vandret hen..
    Spørsmålet da er om det er en grei jobb å ta ut instrumentpanelet og bytte disse? Må rattet fjernes? En kjapp instruksjon på dette hadde vært fint :-)Å ta ut instrumentet er gjort på 5 minutter, hvis du er noenlunde nevenyttig. Du må av med dashbordet, her begynner du med å skru ut 2 eller 3 skruer som sitter bak et trekantet plastdeksel på venstre side av dashen, her må du åpne førerdøra. Deretter sitter det en skrue inne i det øverste, venstre luftutblåset, til venstre for rattet. over instrumenthuset sitter det 2 skruer, det samme gjør det inne i de to midterste luftutblåsene. Det fremgår ikke helt av bildene i annonsen, men jeg regner med du har airbag på passasjersiden. Her må du ut med hanskerommet, som sitter festet med et 3-4 skruer rundt kanten, skru ut disse og trekk hanskerommet ut. Deretter sitter det 4 messingfargede bolter rett opp i airbagenheten, disse er 10mm sekskantbolter, mener jeg å huske. En skrue i høyre luftutblås, og 2-3 skruer bak et lignende trekantet deksel i høyre fremdør. Lønner seg og å vippe ut høytalere av dashbordet, så du får dashbordet ut.

    For å få ut dashbordet, må du koble fra airbagen på passasjersiden, denne sitter med et rødt støpsel på venstre side under airbagen. FØR du gjør dette, MÅ batteriets minuspol kobles fra. Dette forhindrer at airbagen løser ut, og kan fort forhindre feilkoder og. Skruene langs dashbordet er torx20, så vidt jeg husker.

    Instrumentet sitter festet med 2 messingklips på toppen, i tillegg til grønne støpsler. Ta ut begge, og dra instrumentet rett opp. Spesialpærer sitter i intrumentet, men etter litt leting finner du det på biltema. Monter i motsatt rekkefølge, og sett på minuspol på batteriet når airbag er koblet til igjen, uten at noen er inne i kupeen. Følsomme saker dette


    Spørsmål 2:
    ABS
    -lampen kommer på og holder seg på under kjøring ca. annenhver gang jeg starter den. Forrige eier har byttet sensorer på begge bakhjulene for ikke lenge siden. Kan det være feilmonterte sensorer, evt. is fra da den nylig ble vasket som ligger og lurer sensorene? Eller kan det være defekt sensor på ett av forhjulene, evt. noe annet som forårsaker dette?Kan være defekt
    ABS
    modul.

    Vedlikehold ABSmodul
    Jeg skal ikke si for sikkert at det er denne, her lønner det seg å vente litt på flere svar.


    Spørsmål 3:
    Etter bytte av bærebro/opphengskule foran ble rattet litt skjevt (peker litt mot høyre ved kjøring rett frem. Ingen feil med spissing.
    Er det grei skuring å ta av rattet og flytte det litt mot venstre? Fremgangsmåte ifh. airbag osv?
    Fremgangsmåte er samme som med airbag passasjer, koble vekk minuspol på batteriet. Bak rattet, altså inn mot instrumentet, sitter det to skruer trekt inn i rattet, disse er torx27. Skru ut disse, og du kan løfte vekk ABSenheten. Stump røyken Hvordan selve justering av rattet fåregår, vet jeg ikke, men når har du hvertfall et utgangspunkt til å prøve.

    Håper noen kan hjelpe en fersk og uvitende Volvo-eier med dette :-)
    På forhånd takk for svar!
    Gratulerer med fin bil! Med mindre du skal sette rundetider, er 2.0 10v en fin motor, krefter nok til det meste av daglige oppgaver. Er vel ikke den motoren med mest kjøreglede, men det kommer anpå hva du gjør det til. Jeg har 2.5 10v, og jeg hadde ikke hatt noe imot at bensinforbruket mitt gikk under en liter på mila, økonomisk tror jeg denne bilen er ganske rå.

    Velkommen til VCCN, om du gjør mer på bilen enn å henge opp wunderbaum, kreves det at du oppretter en worklog. Ingenting vi her på forumet liker mer enn massevis av høyoppløselige bilder
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Sted
    Algarheim
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    ABS
    spørsmål
    Har selv en 1998 V70, som også hadde problemer med
    ABS
    'en. Lampa begynte å lyse av og til, for så å lyse konstant.
    ABS
    funksjon sluttet også å virke. Volvo verksted avleste feilkoder under service til
    ABS
    pumpa. Delen kostet 14.200 + arbeid, så her måtte jeg sjekke mer. Mer og mer antydet
    ABS
    kontroller boksen (svart boks under
    ABS
    pumpen). Kan tyde på at dette er en svakhet.
    Linken i svar fra mrstfu "Vedlikehold
    ABS
    modul" gir grei info om åpning av
    ABS
    modul og hint om hva du skal lete etter. Feilen min lå på power-kontakten. PS....er ikke lett å se, så bruk lupe eller lignende. Rengjør der du skal lodde FØR du lodder....
    Her er også litt info om fjerning av
    ABS
    modul:
    http://home.earthlink.net/~vicrocha/...BS_removal.htm
    Torx pipe kjøper du på Biltema, de har et kit med nr. 10-387 med denne lille pipa. Den korte skralla 10-501 er også perfekt til jobben.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar hittil. Jeg får observere videre angående abs-lampa før jeg gjør noe drastisk. I morges så slukket den med en gang og forble slukket hele veien til jobb.

    Når det gjelder å ta av dashbordet for å få ut instrumentpanelet, så må man vel ha gjort dette et titalls ganger før man klarer det på 5 min vil jeg tro :-) Synes det hørtes ganske komplisert ut jeg, som ikke er så veldig vant med å skru. Er heller ikke så glad i tanken på å fikle med bilens airbager.. :-S Gjør mest småjobber selv. Så jeg tror jeg hører med Volvo-verkstedet hva de skal ha for jobben, hvis det stemmer at det tar kun 5min å demontere så kan det jo ikke bli mange kronene. Vil tro en Volvo-mekaniker har gjort dette før.
    Kan jo samtidig høre med verkstedet om å få sentrert rattet også med det samme.

    Hvis det ikke er noen andre her på forumet som bor i trondheimsområdet og kan ta på seg disse jobbene mot betaling da?

    Bilder skal bli lagt ut ja! Er ganske glad i å polere og stelle, samt at jeg har brukbart kamerautstyr så det kommer maaaange bilder. Men må vente til været blir litt mildere så jeg får stelt bilen litt først :-)

  5. #5
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    med mindre du har skammelig mye penger, må jeg gi deg forbud mot å dra på volvo ang instrumentlyset. det høres kanskje avansert ut, men det er det virkelig ikke. første gangen jeg gjorde det, brukte jeg et kvarter, og jeg kan ikke si jeg blei født med skralle i hånda

    å dra på volvo for den jobben, vil garantert bli dyrt. de fleste tar seg vel betalt i hele timer, pluss materialer osv. dette er gjort på en halvtime, om du skal nedover mot oslo, gjør jeg det gratis for deg
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    med mindre du har skammelig mye penger, må jeg gi deg forbud mot å dra på volvo ang instrumentlyset. det høres kanskje avansert ut, men det er det virkelig ikke. første gangen jeg gjorde det, brukte jeg et kvarter, og jeg kan ikke si jeg blei født med skralle i hånda

    å dra på volvo for den jobben, vil garantert bli dyrt. de fleste tar seg vel betalt i hele timer, pluss materialer osv. dette er gjort på en halvtime, om du skal nedover mot oslo, gjør jeg det gratis for deg
    Takk for tilbudet :-) Hadde det ikke vært airbager i bilen så hadde jeg gått løs på dette tvert. Men jeg har hatt dårlige erfaringer med airbager før og da tenker jeg som så at HVIS en eller begge utløses, så blir kostnadene mye større enn hvis verkstedet hadde tatt jobben i første omgang. Vel, jeg får iallefall sjekke pris på verksted før jeg vurderer videre.

    Forrestn lurer jeg også på hvilke rabattavtaler vccn har, og om det finnes online søkbare delekataloger og TIS. En av fordelene med BMW er iallefall at dette ligger fritt tilgjengelig på nett. Veldig kjekt å ha når man skrur.
    97 Volvo 850 2.0 St.vogn (familiebil)
    99 Toyota Avensis 2.0 Touring (arb.bil)
    72 BMW 1602 (hobbybil)
    84 Mazda 626 2.0 Coupé (lagring)

  7. #7
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av psyfoon Vis post
    Takk for tilbudet :-) Hadde det ikke vært airbager i bilen så hadde jeg gått løs på dette tvert. Men jeg har hatt dårlige erfaringer med airbager før og da tenker jeg som så at HVIS en eller begge utløses, så blir kostnadene mye større enn hvis verkstedet hadde tatt jobben i første omgang. Vel, jeg får iallefall sjekke pris på verksted før jeg vurderer videre.

    Forrestn lurer jeg også på hvilke rabattavtaler vccn har, og om det finnes online søkbare delekataloger og TIS. En av fordelene med BMW er iallefall at dette ligger fritt tilgjengelig på nett. Veldig kjekt å ha når man skrur.
    De vil IKKE utløses har selv demontere dash 4-5 ganger nå på flere biler ta av batteriets minus-pol. Vent en stund, så er det bare å sette igang å skru.. Veldig enkelt. Er flere detaljerte guider rundtom bla. Med skjema fra vadis(samme som Volvo-verkstedene har tilgjengelig).

    Er VELDIG lett å gjøre dette selv. Bare ta den tiden du trenger. Og ta dine forhåndsregler/vêr forsiktig, så går alt veldig bra

    Har selv byttet alt av pærer i instrumenteringen + alle brytere og lys i kupé'en. + montert kjørecomputer osv. Første gangen tar naturligvis litt tid.. Andre gangen var jeg ferdig å motere kjørecomputer og alt på mindre enn 30 min inkl. demontering og montering.
    Har diagnoseutstyr for:
    1996-1999 Volvo
    1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
    1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
    Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. juni 2010
    Sted
    Klæbu
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    Du har nok rett i det :-) En gang må jo være den første. Virker som volvo er en grei bil å skru på, men det hjelper ikke så mye når man har null erfaring med å skru på de.

    Noen som med sikkerhet kan si hvilke lyspærer jeg trenger, så kan jeg kjøpe de inn på forhånd? Det gjelder altså belysningen på displayet for klokke og utetemp. nederst i instrumentpanelet (Er det 1 elr 2 pærer??) samt varselslyset for langlys.

    Hvordan er det forrestn å bytte pærene når inst.panelet først er ute? Ligger de bare i plastsokler på baksiden så det er bare å vri og trekke rett ut, eller må inst.panelet åpnes?
    97 Volvo 850 2.0 St.vogn (familiebil)
    99 Toyota Avensis 2.0 Touring (arb.bil)
    72 BMW 1602 (hobbybil)
    84 Mazda 626 2.0 Coupé (lagring)

  9. #9
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Her finner du mye nyttig, selv om det er for V70.
    Skruer og prinsipp er ganske likt
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=12833
    Volvo XC 70
    Volvo 850 GLT (Er beklageligvis solgt) :(
    VW Caravelle 2,5 TDI Har originalt 151 gamper +++ som hjelper til å ¨dra Hobby`n"
    VW Transporter 2,5 TDI Syncro (stillashengersliteren)
    Har egentlig alt for mye av det staten skal ha avgift på... men må ha det

  10. #10
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Om du bare har klokke/temp-viser så er det èn pære i den enheten. Sokkelen og pæren sitter fas i hverandre, så hele sokkel/pære-saken må byttes. Selv byttet jeg til LED-pærer i stedet, noe som har funket ganske greit til nå

    Pærene i klokke/temp er samme pærer som varsel-lysene bakpå instrumenteringen

    Mener disse pærene skal hete B8,5d. Evt fåes originale pærer hos Volvo
    Har diagnoseutstyr for:
    1996-1999 Volvo
    1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
    1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
    Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!

  11. #11
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av psyfoon Vis post
    Du har nok rett i det :-) En gang må jo være den første. Virker som volvo er en grei bil å skru på, men det hjelper ikke så mye når man har null erfaring med å skru på de.
    når jeg kjøpte bilen min, strakk bilkunnskapene mine seg helt til å fylle bensin, ikke en centimeter lenger. og som du sier, en gang må være den første.

    for all del, hvis du har råd til det, dra på volvo. MEN! hvis du vet foran og bak på en skrutrekker, klarer du dette, uten å svette engang. synes det blir forjævelig å sende en slik jobb til volvo, kan guide deg på telefon om nødvendig
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. aug. 2010
    Innlegg
    66
    Antall takk

    Standard

    Biltema hat boka fra Haynes, din er ikke så verst.
    Det å ta ut toppen av dashbordet er ikke så ille som det kan høres ut til.
    En del skruer og deksler men tar du tiden til hjelp og er litt forsiktig med plastikken går det gerit. Byttet pærer selv i sommer mener det var 2 typer (husker ikke på klokke/temp), byttet mange.

    For
    ABS
    er det mange tråder på forumet som går i detalj.
    Selv ente jeg opp med å skifte styremodulen for
    ABS
    , etter å ha skjekket sensorne/"tannkrans". Jeg fant en hos hoggeren, ser det er nye på nettet.

    Hadde et ratt som sto litt vridd etter forrige eier, tok to tørn på styrekulene før den var på kontroll, kan være dette er et litt feil forslag.

Lignende tråder

  1. noen på forumet som eier 945 HS69118
    By R.G in forum Etterlyst
    Svar: 8
    Siste post: 22/11/10, 14:39
  2. Tips til nybakt Volvo-eier?
    By Christine in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 17/11/10, 21:15
  3. holder på med 300 hk oppsett på 940, har noen spørsmål.
    By john magne in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 12/10/10, 19:24
  4. Fersk Volvo eier -88 760GLE
    By psyfoon in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 10/06/10, 00:37

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •