legger ved et par bilder som jeg tok av bilen din på treffet anders
legger ved et par bilder som jeg tok av bilen din på treffet anders
Det siste bilde er snasent
Nå er jeg i gang igjen.
Gikk helt tom for bremseklosser på høyresida bak forrige uka, det kom litt uventa da jeg ikke har merka at det har hengt på noe særlig i det hele tatt. Har lenge grua meg til å skru bremser på denne bilen da det ser ut som det aldri har vært løsna siden bilen forlot fabrikken, og er generelt drøyt løent og lurvete!
Høyrekalipperen reiv vi av og erstatta med en venstrekalipper som ble ufrivillig overhalt etter noen førstegangsflauser. Begynte å lufte uten klossene i...
Enden på visa er ihvertfall at det ikke funker noe særlig, pedalen er veldig vag og har gjevn motstand helt i bunn. Når jeg går av pedalen henger bakbremsene på noe jævlig, røyken vælva ut når jeg kom fram på jobb i dag! Ufint.
Kom til å tenke på at siden jeg har venstrekalipper på høyresida, vil jeg da få problemer med å lufte siden nippelen nå er under slangen, eller skal det gå greit?
Jeg lurer på om det er br.kraftforsterkeren, siden bremsene frier ut når bilen står litt. Så henger de på mer og mer jo mer jeg bremser...
Du må nok ha en høyre kalipper, kukete å få lufta systemet der om alt er som det skal og
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Selvølgelig. Ere mulig. Stikker på Biltema i morgen og bytter hovedpumpa mot en høyre kalipper. Men luft forklare at det henger på så jævlig? Jeg trodde luft bare gav vag pedal.
Det gir blaut, slapp pedal ja. Men det vil også føre til at stemplene ikke blir sugd tilbake, da luft kan kompimeres og settes under vakum uten problemer.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Okei, takk for fin forklaring. Greia er at pumpa har vært slått ut en sjelden gang nå og da siden jeg fikk bilen, pedalen har plutselig gått i bunn fire-fem ganger de siste to årene, senest når jeg tok den ut fra opppussinga i vinter. - så tenkte det var både kalipper og pumpe som måtte byttes. Men da prøver jeg å bytte kalipper i morgen, så får vi se.
Bytta høyre kalipper bak i dag, gikk lett som en fis siden alt var løsnet senest på tirsdag. Sliter nå med at den fortsatt henger på bremsene, pedalen er ganske kjip men går ikke i helt i bunn lenger.
Kjenner fort fra varmen at det henger på venstre bak og høyre foran. Det er vel to-krets-opplegg med at høyre bak og venstre foran henger sammen, og vica versa på 240? Da burde det jo holde med å lufte venstre bak for å få de begge til å slippe.
Det er triangel delt, begge forran og en bak. Om du har bunna pumpa kan du vel ikke avskrive den helt enda, men prøv å luft først.
-90 VOLVO 745
-84 TOYOTA Hilux
Har du svart interiør til 700/900 å selge? Trykk der! --> ØNSKES KJØPT!
Skjønte det jeg og, var én bremseslange og T-stykke på bakakselen. Men det var to slanger bakover til bakakselen på delebilen vår. Jaja...
Lufta alle fire bremser korrekt nå, kom akkurat inn fra testtur. Kjenner med hånda utenfor felgen at begge bakbremsene henger like mye på og blir like varme. Det henger mindre. - men fortsatt litt mer enn før. Støvet fra de nye klossene bak burde ha sluppet innen nå syns jeg... Monterte de på tirsdag.
No må du huske å nemne at du har abs, då har du tre kretsar.
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Er vel triangeldelt på 240 så lenge det ikke erABS? Hvis det erABSså er det nok venstre foran og høyre bak og vice versa.
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Ja, det stemmer nok bedre når du sier det ja
[O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo
Var det jeg også Trodde Sven, helt til jeg så det bare gikk én bremseslange bak til ett t-stykke. Kan det være noe galt med kretsen til bakhjulene tro? Har egentlig lite trua, da alt funka før jeg bytta klosser! Urgk.
Harru prøvd og kjøre til den henger på, så legge deg under og lufte? vis det løsner da er det mest sannsynelig hovedselynderen din eller bremseslangen.
Bremserøra bak er nye, slangen er gammel...
Skal prøve det, takk for tips. Det løsner ved pen kjøring, men hvis jeg må kline ordentlig på pedalen henger det litt på i etterkant. Pedalen går ihvertfall ikke i bunn lenger etter gårsdagens lufting, men følelsen i den er fortsatt rimelig svampete og kjip.
Nå er det ultradrittvær, så motivasjonen er ikke på topp!
Fikk tips om at det kanskje kunne være lasteventilen som går bakover. Har ikke kommet så langt i pensumet i min korte bilkarriere til å vite hvor den sitter, eller om det er en slik påABS-biler?
På tokrets biler er det den som slangen går inn i fra bakakselen.
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
Du har ein reduksjonsventil:
Bremsesystemet er veldig enkelt i forhold til vanlege bremser, meir info om delenummer kan du finne her:
http://www.volvopartswebstore.com/sh...ssembly=237537
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Takk for svar. Hvilke nr på tegningen er reduksjonsventilen?
Vi monterte ny bremseslange til høyre bak siden vi ikke fikk den gamle av den råtne gamle kalipperen, men vil ikke tro det har noe å si. Det blei ganske så bra.
Høres ut som om det er reduksjonsventilen som tuller ja. Den skal jo redusere trykket slik at bilen ikke bremser like hardt på bakhjulene som på framhjulene. Hvis denne tuller så kan du fort få mer bremsekraft bak enn hva du skal ha. Fikk det problemet på russebilen vår. Den låste bak istedet for foran stadig vekk til vi fikk ordnet det.
Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958
stemmer som daniel sier litt dumt å ha mer bremser bak da du skal ha noe 70% bremser forran. har det samme problemet je å, men ikke så alvorlig. eneste positive er om vinteren når du skal sladde, bremse hardt når du kaster den ut så blir sladden akk som med håndbrekk men anbefale sterkt å skifte denne!! dumt å brå bremse å få ræva ut å at du ikke har samma bremsekraft bak som forran.
1998 V70 Tdi bruksbil. http://forum.vccn.no/showthread.php?...558#post516558
1988 760 gle (turbo prosjekt) http://forum.vccn.no/showthread.php?...ighlight=kenar
1989 245 gle x
1989 760 Turbo delebil
synes han skriver at det er venstre bak og høyere foran som henger jeg. da er det jo ikke reduksjonsventilen til bakbremsene som er problemet.