Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Motorvarmer eller kupevarmer?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2010
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Question Motorvarmer eller kupevarmer?

    Har en 850, 95-modell.

    Har motorvarmer på bilen, med egen kontakt som stikker ut ved grillen. Har prøvd å sette i kontakten, men jeg tror ikke motorvarmeren virker, bilen virket i allefall like frossen etter 1,5 time med påkoblet motorvarmer i 15 minus. Er det normalt at disse motorvarmerne ryker, og hva kan det isåfall være? Kostbart?

    I tillegg har jeg et originalt montert tidsur foran girspaken. Er denne for motorvarmeren, eller er den ment for en ekstern kupè-varmer? Det er iallefall en kontakt nede ved golvet på passasjersiden, og under hanskerommet er det skrudd fast et gammelt feste som sikkert har vært til en slik ekstern kupevarmer... Har prøvd å kjøre tidsur innkoblet samtidig som motorvarmeren står i, men uten resultat.

    I instruksjonsboka til tidsuret står det at man må huske på å sette "bilens varmereglage" på max varme. Så det betyr vel helst at tidsuret er ment for å varme kupèen, men det var vel ikke vanlig at slik oppvarming kunne gå på bilens egen varmevifte allerede i 1995?

    Noen som kan hjelpe meg å oppklare oppvarmingsmysteriet?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke defa eller calix varmesystem du har vel?

    Den uret som er integrert foran girspaken, jeg lurer på om morgis som er her i forumet har ettermontert en slik ur, hvis jeg husker riktig fra da jeg leste gjennom tråden hans.. så han vet sikkert mye om det
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke unormalt at et varmeelement ryker. Trolig sitter det en slangevarmer på din bil. Nyere biler har "utenpåblokkaliggendefastskrudde" elementer slik at man bl.a slipper dette vannsølet ved montering. Defa sier også at et vannelement kan forstyrre bilens elektronikk.
    idsuret ditt styrer en boks. Denne boksen er et slags rele som enten slutter eller bryter strømmen til varmeelement og kupevarmer. Så i stedet for å ha tidsur på husveggen, har du det i bilen - og motorvarmerledningen kan dermed være tilkoblet hele tiden. Eksakt hvordan Volvosystemet er koblet vet jeg ikke, men det er slik det fungerer på defa / calix sitt system. Søk litt i forumet, så finner du kanskje mere eksakt informasjon.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2010
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Så du mener at tidsuret er ment å styre både motorvarmer (tilkoblet strøm) og ekstern kupevarmer? Hm... Er en slangevarmer et vannelement? Så da kan det være at dette vannelementet er årsak til at elektronikken på varmesystemet ikke virker... Vet du ca pris på å få fikset nytt varmeelement? Det kan vel kanskje være releet også da, som ikke virker?

  5. #5
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Det tidsuret foran girstangen bruker og høre til bensinvarmer. Det er ett helt annet system enn det som bruker ekstern kupevarmer.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Siden det står i instruksjonsboka at du skal sette varmen i full-stilling, kan det jo tyde på at du har en bensinvarmer ombord. Men da skal du ikke trenge noen ledning i fronten... En slangevarmer er et varmeelement som sitter inne i en kjølevannslange. Videre får du blokkvarmer som sitter festet i hullet der det fra fabrikken sitter en frostplugg. Og i "nyere tid" utenpåliggende varmeelement.
    Tror ikke et defekt varmeelement kan skade tidsuret, men når det gjelder bil kan jo alt skje.. Jeg hadde kjørt innom enten Bilia eller et oppegående frittstående verksted som raskt kan finne ut av hva som er montert på din bil.

  7. #7
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Du sier du ikke merka noen forskjell etter 1,5 time. Kjente du da på kjøleslangene, eller så du bare på tempmåleren?
    Det er ikke alltid du faktisk merker veldig stor forskjell om du har hatt motorvarmeren kobla inn eller ikke. Hos meg så flytter tempmåleren seg omtrent en halv millimeter etter å ha det kobla inn et par timer.

    Og varmeapparatet trenger ikke å blåse merkbart varmere, selv om motorvarmeren har stått på.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har du en motorvarmer som varmer kjølevannet, vil du rett etter tilkobling faktisk høre en svak freselyd fra elementet hvis du befinner deg i stille omgivelser. Trekker omlag 500 watt. Følg ledningen til du finner det og kjenn rundt etter en stund. Du skal merke det varmer..

  9. #9
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Espen69 Vis post
    Har du en motorvarmer som varmer kjølevannet, vil du rett etter tilkobling faktisk høre en svak freselyd fra elementet hvis du befinner deg i stille omgivelser. Trekker omlag 500 watt. Følg ledningen til du finner det og kjenn rundt etter en stund. Du skal merke det varmer..
    Seriøst? Så bra jeg var sikker på at det var noe galt med min
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. des. 2010
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjente på kjøleslangen og andre steder nede i motorrommet etter at motorvarmer-ledningen hadde stått i 1,5 time, men kjente ingen varme. Ikke noe merkbart varmere på temp-føler eller vifte heller. Da jeg satte på ledningen lyttet jeg etter denne fresingen, men hørte ingen ting.
    Ang tidsuret så har tanken slått meg også at det kunne være en bensinvarmer i bilen, men på et verksted som har god peiling på volvo trodde de neppe at dette var montert i min bil...
    Virker rett og slett som om hverken motorvarmer eller ev. bensinvarmer virker! Skal sjekke hvor ledningen går hen fra tilkobling v grill...

Lignende tråder

  1. Motorvarmer på v70
    By HAS in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 05/12/10, 13:26
  2. Motorvarmer til vintern..
    By bomo1709 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 27/10/10, 23:30
  3. Motorvarmer v40 1,6 2001 mod
    By skareo in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 12/01/10, 09:43
  4. Motorvarmer
    By Mats in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 22/12/09, 21:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •