Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 62 av 65 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 ... SisteSiste
Viser resultater 1.526 til 1.550 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1526
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Beste er å måle den for sikkerhets skyld. kan gjøres så simpelt som med et vanlig måleur og ett par V-blokker. begynn midt på bunnen av loben på basesirkelen og roter kammen sakte og se på måleuret. rampen er somregel en økning fra 0 til feks. 0.5mm (eller lavere alt etter som) som går veldig linjært og rolig ift til hvor mange grader du har rotert kammen. Etter rampen vil du se at løftet øker rimelig fort, så da kan du finne ut hvor lang rampene er og hvor høy de er. Når du finner det løftet hvor rampen slutter, si det er 0.5mm løft bare for å ta et lett eksempel, så kan du kanskje legge klaringa på 0.43mm på varm motor så du har noe margin å gå på for tempsvingninger osv. Med mindre man har stålkontroll på toppens og ventilenes ekspansjon under driftsforhold og kan legge kalring slik at det er så lite "offseat" durasjon som driftsmessig mulig...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. Takk HansOla takket for denne posten
  3. #1527
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Beste er å måle den for sikkerhets skyld. kan gjøres så simpelt som med et vanlig måleur og ett par V-blokker. begynn midt på bunnen av loben på basesirkelen og roter kammen sakte og se på måleuret.
    Er du sikker på at du avslörer den aktuelle kammens interessante tall på denne måten?

  4. #1528
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Rampa kan en måle med normalt måleur, ja. Derimot de "interessante tallene" krever enten konverteringssoftware som håndterer endring fra målespiss eller rett og slett en fot til måleurets spiss som er like flat som en shims og innehar minimum løfters bredde... ellers får en ikke korrekt kurve, siden en kam med noe fart i aldri står og trykker kun loddrett ned under kammen. Loben sveiper jo.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #1529
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Er du sikker på at du avslörer den aktuelle kammens interessante tall på denne måten?
    For å finne ut hvor høye rampene er, ja... relevante durasjoner accel osv nei...

    Men det har man sånnt her til... Det er ikke en KG 002 (ganske tydelig), men hvis noen er villige å sende en opp til meg, så skal det la seg gjøres å finne ut av det i detalj, ned til ca. 1/1000 mm løft og 1/7 grad. Kammen på graf og data-ark under er ei probing på en slitt (feil olje brukt) innsugs-kam fra B6304FS (Hydrauliske løftere), den snillere typen "204hk" kam som kom etter '94 (slappe greier)... Alt i metrisk og ratinger på 1mm løft selv om det noen plasser det står .050" i teksten



    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #1530
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg kunne tenkt meg å prøve to fajs 45mm dcoe spjeldhus, men jeg er usikker på hvor langt de rekker før man burde vurdere 48mm? Man taper vel mer på å velge for store spjeldhus mot å ikke velge 'store nok'? Hadde vært gøy å prøvd på b234. Ikke bestemt noe effekt da dette bare er tanker som svever i hode

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 10/05/17 kl 14:35

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  7. #1531
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Kommer jo helt ann på oppsettet ellers men med B234 så ville jeg nok muligens gått for 48er.

  8. #1532
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Kommer jo helt ann på oppsettet ellers men med B234 så ville jeg nok muligens gått for 48er.
    Har fabla litt med spjeldhus på e-motoren, men der har jeg dyser i toppen som jeg ikke vil gå bort fra. Så den får beholde k-jet enn så lenge og heller få elektrisk sprut når den tid kommer. Tvilsomt den får 16v turbo uansett.. Satse på sugemotor der når jeg alt har begynt med det

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  9. #1533
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg kunne tenkt meg å prøve to fajs 45mm dcoe spjeldhus, men jeg er usikker på hvor langt de rekker før man burde vurdere 48mm? Man taper vel mer på å velge for store spjeldhus mot å ikke velge 'store nok'? Hadde vært gøy å prøvd på b234. Ikke bestemt noe effekt da dette bare er tanker som svever i hode

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    kommer litt an på hvor nært de er toppen... porten i toppen (urørt) tilsvarer ca. Ø40mm og du vil ha en jamn reduksjon i diameter fra traktkanten og ned til minstearealet i porten. Kommer også an på om toppen er urørt eller om den har 2x 40mm innsugsventiler med en portutforming til å støtte opp og et fløde på 360+ cfm...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #1534
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    kommer litt an på hvor nært de er toppen... porten i toppen (urørt) tilsvarer ca. Ø40mm og du vil ha en jamn reduksjon i diameter fra traktkanten og ned til minstearealet i porten. Kommer også an på om toppen er urørt eller om den har 2x 40mm innsugsventiler med en portutforming til å støtte opp og et fløde på 360+ cfm...
    Om den skal på 262 toppen, blir den mest sansynlig org ja. Om den skal på 8v, så er toppen 530 med 46mm innsugsventil, 40.5mm under sete og 33-34mm diameter minsteareal(enkel porting med 35mm eksosventil i kanalen og D fasong på kanalen) Innsug blir så langt jeg har plass til i 7serie, men frykter det blir 85mm for å få plass til trakter og filter.

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 10/05/17 kl 18:48

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. #1535
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Om den skal på 262 toppen, blir den mest sansynlig org ja. Om den skal på 8v, så er toppen 530 med 46mm innsugsventil, 40.5mm under sete og 33-34mm diameter minsteareal(enkel porting med 35mm eksosventil i kanalen og D fasong på kanalen) Innsug blir så langt jeg har plass til i 7serie, men frykter det blir 85mm for å få plass til trakter og filter.

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    Innsuga på 530 er vel Ø40? hvis jeg ikke huker feil, da skulle 45mm funke helt knall i alle fall, selv om spjeldakselen spiser noe areal. Kommer an på hvilken kam du har hvor lange runnerne helst bør være.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. Takk HansOla takket for denne posten
  13. #1536
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Innsuga på 530 er vel Ø40? hvis jeg ikke huker feil, da skulle 45mm funke helt knall i alle fall, selv om spjeldakselen spiser noe areal. Kommer an på hvilken kam du har hvor lange runnerne helst bør være.
    Knall, da har jeg det i bakhode om jeg skulle gå bananas på nett igjen og rive på meg throttlebodies

    Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 11/05/17 kl 07:15

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  14. #1537
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard Sugemotortråden!

    Er det nødvendig med olje og filter skifte etter innkjøring av en VX kam ? Og er det nødvendig med noe mere innkjøring etter "brake in" med intervaller på 5 min på ulike turtall

    Fikk høre i dag at det ikke var nødvendig se

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1990 Volvo 240

  15. #1538
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Er det nødvendig med olje og filter skifte etter innkjøring av en VX kam ? Og er det nødvendig med noe mere innkjøring etter "brake in" med intervaller på 5 min på ulike turtall

    Fikk høre i dag at det ikke var nødvendig se

    Sent from my iPhone using Tapatalk
    hvis det er lenge siden sist så kan det være lurt... har forsåvidt ikke sett forkjeller på kammer som er "kjørt inn" og de som er putta inn og tut og kjør... kammen har sådan minst belastning rett før flyt... aldri opplevd at kammer har produsert spon heller, med mindre det er noe gravalvorlig med løftere, kamen osv osv (manglende herding feks)...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #1539
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    hvis det er lenge siden sist så kan det være lurt... har forsåvidt ikke sett forkjeller på kammer som er "kjørt inn" og de som er putta inn og tut og kjør... kammen har sådan minst belastning rett før flyt... aldri opplevd at kammer har produsert spon heller, med mindre det er noe gravalvorlig med løftere, kamen osv osv (manglende herding feks)...
    Ok, ja det stemmer ganske godt med hva jeg ble fortalt De nevnte også at noen ikke kjørte inn kammen på ulike turtall en gang, som du sier. Var vist ikke så nøye med alfabet kammene

    Bytta olje for under 50 km siden så den burde være grei


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1990 Volvo 240

  17. #1540
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Ok, ja det stemmer ganske godt med hva jeg ble fortalt De nevnte også at noen ikke kjørte inn kammen på ulike turtall en gang, som du sier. Var vist ikke så nøye med alfabet kammene

    Bytta olje for under 50 km siden så den burde være grei


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Spiller ingen rolle om det er alfabetkammer eller ei... er herdinga slik den SKAL være blir det ikke spon og den "kjøres/slites" ikke inn heller... etter ala 200k km er det kanskje forsvunnet noen 1/100 mm fra toppen av kammen hvis den kjerringkjøres mye og god olje har vært brukt, dårlig herdekvalitet og dårlig olje kan fort spise av 1/10 eller i ille tilfeller mm'eren av toppen...
    Kammen har mest slitasje på lavt turtall faktisk, og det har i hovedsak to grunner
    1: Da fysisk kamloben blir utsatt for fult fjærtrykk... ved høyere turtall avtar krafta loben møter som følger av at de-aksellerasjonen ventilen tar når kammen runder toppen "bremser" mot ventilfjæra, ved ventilflyt er fjærtrykket mot loben over topp NULL.
    2: ved lavere hastighet rekker meste parten av olja å bli skvisa ut mellom toppen på kammen og løfteren pga bla.a høyt fjærtrykk og lav overflatehastighet og man får i praksis metall-mot-metall kontakt. Kammen og løfteren pleier å være "hard som en gravstein" i overflaten, så, så lenge overflatene er polerte varer det fortsatt veldig lenge... Ved høyere hastigheter og da også lavere fjærtrykk over toppen er det faktisk en sjanse for at oljefilmen faktisk klare å holde seg.
    Skal man hindre slitasjen uten at man sparer så nevne verdig på friksjonsfronten hjelper det med sink-holdig olje, den funker som EP-smøring der oljefilmen kollapser.
    Skal det vare "evig" og man samtidig skal spare inn ei grei klype i friksjonstap og dermed en god slump moment/effekt eller så finnes min favoritt... ta-C fase DLC (Diamond-Like Carbon). Hardere enn naturlig diamant, og så glatt (forutsatt at isotropisk polering er utført først) at "silikonspray på teflon" virker som sandpapir i forhold...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. Takk Benjamin takket for denne posten
  19. #1541
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    62 sider er mye å les igjennom. Hva er mulig å få ut av en B230 2,5L med 16v og datasprut? Lett å kommes seg over 300 hk uten å bruke flere hundre tusen kr?
    Volvo 242 '82

  20. #1542
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Hva som er mulig? En 2.5 med litt kostnad, primært i toppen og noen gode råder leverer fint 350 hk hvis den er gjort riktig. 300 burde de fleste få ut..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #1543
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hva som er mulig? En 2.5 med litt kostnad, primært i toppen og noen gode råder leverer fint 350 hk hvis den er gjort riktig. 300 burde de fleste få ut..
    Fått info via kompis om at det står en Rallycrossbil med 2,3-2,5L 16V rödmotor i den lokale bremsebanken. Flere kokker har bidratt og det er Customkammer (sikkert super duper saker) med 13 mm löft. Innsuget er Unik racing sitt med 4 gasspjeld, toppen er portet av proffe og spurtet er dyrt, godt og velkjent. Drivstoffet er 98 blyfri pumpebensin. Önsket, håpet og målet var 270 hk. Etter 2 dager i benken er de fremdels LANGT fra 300 hk. Merkelig at dette er så enkelt for deg. Har du ett PRAKTISK resultat å vise til?
    Sist endret av Batland; 05/08/17 kl 18:10

  22. #1544

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Fått info via kompis om at det står en Rallycrossbil med 2,3-2,5L 16V rödmotor i den lokale bremsebanken. Flere kokker har bidratt og det er Customkammer (sikkert super duper saker) med 13 mm löft. Innsuget er Unik racing sitt med 4 gasspjeld, toppen er portet av proffe og spurtet er dyrt, godt og velkjent. Drivstoffet er 98 blyfri pumpebensin. Önsket, håpet og målet var 270 hk. Etter 2 dager i benken er de fremdels LANGT fra 300 hk. Merkelig at dette er så enkelt for deg. Har du ett PRAKTISK resultat å vise til?
    Hvor høyt turtall drar de den til?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  23. #1545
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg spurte om akkurat det samme, men han kompisen min visste ikke. Som alle andre var han kun opptatt av at de var så langt fra önsket og målet.

  24. #1546

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Jeg spurte om akkurat det samme, men han kompisen min visste ikke. Som alle andre var han kun opptatt av at de var så langt fra önsket og målet.
    Ok

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  25. #1547

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Fikk du vite noe om moment eventuelt a Batland ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  26. #1548
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Fikk du vite noe om moment eventuelt a Batland ?
    Til meg ble det sagt i området 240 Nm målt på NAV i Dynapack.

  27. #1549

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Til meg ble det sagt i området 240 Nm målt på NAV i Dynapack.
    Ok. Da mangler det en god del hvis han drar den til "bare" 7000 rpm men er nok ikke så langt unna hvis han drar 8000rpm. Men vil han ha 300hk målt på NAV så har dem en liten utfordring, da mangler de i beste fall 30nm hvis kalkulatoren fungerer her

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  28. #1550
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Fått info via kompis om at det står en Rallycrossbil med 2,3-2,5L 16V rödmotor i den lokale bremsebanken. Flere kokker har bidratt og det er Customkammer (sikkert super duper saker) med 13 mm löft. Innsuget er Unik racing sitt med 4 gasspjeld, toppen er portet av proffe og spurtet er dyrt, godt og velkjent. Drivstoffet er 98 blyfri pumpebensin. Önsket, håpet og målet var 270 hk. Etter 2 dager i benken er de fremdels LANGT fra 300 hk. Merkelig at dette er så enkelt for deg. Har du ett PRAKTISK resultat å vise til?
    2,136 liters YB Cosworth uten pustehjelp. Superenkelt og ditto relativt rimelig oppsett; stempler, cheva råder, fjører, kammer og alt for store ventiler... Knøttsmå porter, 2 x 26.5mm Ø og fløder ikke all verden heller. Ihvertfall ikke som "CNC fra Junaiten!". 98 oktan. 13,5mm løft inn. 11.2 ut. Komp på 11.5:1. 274 hk ved 7400 rpm, 263 Nm ved 6300 et sted. 185nm ved 3500 rpm.

    De har 360-ish cc mer i en større motor med topp med enormt potensiale sett i forhold til YB'en... med samme grad av trim som YB'en over skulle de ha hatt 320 hk på det alene.

    Dess flere kokker, jo mere søl...



    Proffer ja... jeg har en proffportet Nissan topp her til testing, de ville bare se hva de fikk ut siden det nå var umulig å forbedre. Brukte 45 minutter på å hente 17 cfm til, et av de eldste triksa i boka var ikke brukt... så jeg brukte det.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  29. Takk Skårholen takket for denne posten
Side 62 av 65 FørstFørst ... 12 52 60 61 62 63 64 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •