Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 53 av 65 FørstFørst ... 3 43 51 52 53 54 55 63 ... SisteSiste
Viser resultater 1.301 til 1.325 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1301
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Nei, nå må vi begynne å bruke hue her Sier seg selv at 2 gamle sure SU forgassere ikke funker bra nok til å fore en 2.5l med så kvass kam som GT6, og sammen med porta 405 topp og større ventiler. Tross alt 312 grader durasjon på den kammen! Volvo anbefaler jo selv to dobble 45 solex med den kammen på 2.3 liter og med større volum vil jeg påstå minst 45 kanskje helst 48mm. Denne motoren får jo mer race karakteristikk me den kammen og vil dra unna bra med bensin så kanskje ikke noe høydare på en dagligdags bil. Da ville jeg heller gått for en H kam om Volvos orginalkammer ønskes brukt. Da kan jeg være enig at 2 SUer vil funke ok. Du må da riktig nok ikke bruke grenrør som har for store diametre da dette vil gi dårlig momentkurve. Den siste batchen med FAJS forgassere som har 5 progr hull funker bra. Den største kina-feilen med de er litt store hull i huset for spjeldaksel lagrene. loctite er tingen der
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  2. #1302
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    H-kam har jeg liggende, så kansje vurdere den da. Angående gassere, så burde jeg kansje vurdere disse FAJS gasserne, eller kansje tilogmed være på utkikk etter 48 gassere om jeg skal bruke gt6 kam da? Eller har du forslag til kam som takler dobble 45 gassere, men som ikke sluker bensin? Tenkte jeg skulle holde meg under 1.5 l på mila :-P

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #1303
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Nei, nå må vi begynne å bruke hue her Sier seg selv at 2 gamle sure SU forgassere ikke funker bra nok til å fore en 2.5l med så kvass kam som GT6, og sammen med porta 405 topp og større ventiler. Tross alt 312 grader durasjon på den kammen! Volvo anbefaler jo selv to dobble 45 solex med den kammen på 2.3 liter og med større volum vil jeg påstå minst 45 kanskje helst 48mm. Denne motoren får jo mer race karakteristikk me den kammen og vil dra unna bra med bensin så kanskje ikke noe høydare på en dagligdags bil. Da ville jeg heller gått for en H kam om Volvos orginalkammer ønskes brukt. Da kan jeg være enig at 2 SUer vil funke ok. Du må da riktig nok ikke bruke grenrør som har for store diametre da dette vil gi dårlig momentkurve. Den siste batchen med FAJS forgassere som har 5 progr hull funker bra. Den største kina-feilen med de er litt store hull i huset for spjeldaksel lagrene. loctite er tingen der
    Elsker "det sier seg selv" uttalelser.
    Hva er det som sier seg selv? Hva er det som er problemet, nøyaktig? 312 grader offseat seier ikke allverden. Husk at dette er en gammedalgs og lite aggresiv kam med lange ramper, 100% motsatt av SWR m.følge spesifiserer. Det selges faktisk også enda en trimkam til volvo som er enda mindre aggressiv. Jeg ser på den som ett mulig alternativ.
    Det er derfor ikke offseatdurasjonen som bestemmer hvor ille kammen er, det er løftet i ØD, og GT-6 kammen har ikke allverdens løft her, spesielt ikke i forhold til en 2,5L motor.
    Som du helt sikkert vet vil en strokermotorer med større volum gjøre at en gitt kam virker mildere ved at dreiemomentet blir høyere på lave turtall og turtallet for maks effekt reduseres. Jeg ville f.eks ikke satt en GT-6 i en B19.

    Av alle CV forgassere er faktisk SU best egnet fordi de leveres i 2" utgave. Hovedproblemet er at disse er sjeldne og derfor kostbare. 1 7/8 er stort sett like vrien å få tak i så alternativet i praksis er modifiserte 1 3/4". Da spiller det mindre rolle om de heter SU, Strømberg eller Pierburg slik jeg ser det.


    Jeg er enig i at dette ikke er ett godt bruksbilsoppsett, men min versjon av sannheten er at denne bilcrossmotoren, i flere versjoner, som er bygget på en B230K !!! motor, oppgradert med GT-6 kam og ventilfjærer samt 2 stk. Strømbergforgassere har fungert over alle forventninger. Testkjøring viser at den drar greit fra lave turtall og ikke ene eneste plugg ble ihjelsotet så lenge jeg var "aktivt" med der.
    Til og med E-85 konverteringen og 12,5:1 fungerte etter planen med 2 x Strømberg og GT-6.

    Lowtech her inn bygger B230 sugemotor med 2 x 45 Weber forgassere med mål om nærmere 200 hk, og har sagt at forgasserene skal mappes i Dynapack.
    Vi får se om det passer slik at vi kan sette på ett AQ140 innsug med to modifiserte Strømberg eller Pierburg forgassere og så se hvor mye, om noe, effekten reduseres.

    Man klarer ikke nærmere 200 hk i praksis med en H-kam uansett hvilket innsugsystem man setter på.

    I dag fikk jeg tatt de "nye" spanskproduserte Weber DCOE forgasserene i nærmere øyesyn. Dette var direkte skuffende.. Presisjonen var helt revva og natt og dag i forhold til de Italienske høypresisjons utgavene. Slik jeg ser det har man rett og slett ikke ett alternativ til MikuniHSR.
    Jaja, hvis man ikke er så heldig og får tak i noen gode gamle Webre da.
    Liten tvil om at vi lever i diarèens tidsalder. Det meste er blitt billig, men revva. :(
    Sist endret av Batland; 27/04/14 kl 22:03

  4. #1304
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    H-kam har jeg liggende, så kansje vurdere den da. Angående gassere, så burde jeg kansje vurdere disse FAJS gasserne, eller kansje tilogmed være på utkikk etter 48 gassere om jeg skal bruke gt6 kam da? Eller har du forslag til kam som takler dobble 45 gassere, men som ikke sluker bensin? Tenkte jeg skulle holde meg under 1.5 l på mila :-P
    H-kam og Fajs er nok enklest ja. En bolt-on deal.

  5. #1305
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Kan vel prøve gt6 kam, om jeg bruker 45 gassere, eller skal jeg se etter 48 gassere med en gang, så jeg slipper å kjøpe nye gassere når jeg vil ha mere hester?

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #1306
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Kan vel prøve gt6 kam, om jeg bruker 45 gassere, eller skal jeg se etter 48 gassere med en gang, så jeg slipper å kjøpe nye gassere når jeg vil ha mere hester?
    Hvis du går for 2 x 45 forgassere så er det ingen grunn til å velge den gamle GT6 kam. Kamteknologien har kommet langt siden GT6 kammen ble designet. Dette bør man gjøre seg nytte av når man har 2 x dobble forgassere som takler hva som helst av kammer.

  7. #1307
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    "Det sier seg selv" var jævla dårlig uttalse av meg. Jeg går jo da ut ifra at alle kan over gjennomsnittelig motorteori så skal slutte å bruke det uttrykket. En ting er jeg enig i og det er at ja du får nok luft ned i området med 2 stk SU og således funke bra der, ergo vil du få en motor som er bedre enn standard OM den konstrueres deretter, men nå var det snakk om hele oppsettet han har fra før her. Toppen er portet+større ventiler= mer luft ønskes velkommen inn, han bruker et rallygrenrør= gir best effekt opp i turtallsområdet, altså opp i turtall = mer luft som må inn i motoren, 2.5 slagvolum= mer luft som kreves for å fylle pr omdreining. Ja jeg vet at området for max turtall reduseres noe ved økt volum, men helt ærlig så tror jeg du også vet at det ikke gjør noen vesentlig forskjell fra 2316cc til 2460cc. GT6 kam, ja den er ikke den vasseste kammen men alikevel Volvo designet den tross alt til racing/rally og den har lobesep på 107 grader altså ikke akkurat noe hvermannsen satte i den gamle 240en og således ikke velegnet til bruksbil/moment med mest tanke på bensinøkonomi.
    Nei en H kam vil for mange bli et problem å nå 200hk, kanskje i beste fall 180hk på 2.5 liter, men bedre bruksbilegenskaper og bensinforbruk enn en GT6 kam. Og for å oppsummere mitt poeng her: jeg mener at en H kam er et bedre valg til 2stk SU 13/4 forgassere enn en GT6 kam. GT6 kammen mener jeg videre vil fungere best sammen med 2 dobble. Du må gjerne mene noe annet Batland, og jeg respekterer det, men inntil jeg skifter noen mening på det, så må jeg se fysiske bevis...
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  8. #1308
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Her ble mye oppklart for min del vertfall. Men, jeg har ikke kjøpt inn noe av delene enda, bortsett fra blokk og topp fra b23et, så jeg har 405 topp med h-kam men den er verken portet eller byttet ventiler ENDA. Grenrør har jeg ikke kjøpt meg enda heller, men ønsker greit bunndrag og vil vel derfor falle mot 4-2-1 grenrør med liten diameter på rørene, om jeg ikke er helt på jordet.. Kom gjerne med innspill på deleerfaringer og hvilke som går godt sammen med hva, da jeg ikke har spesielt med peiling.. Hehe.
    Hvordan fungerer et skjellettavinghjul sammen med vanlig turboclutch? Eller må jeg ha spesialclutchpakke for å bruke skjellettsvinghjul? Om jeg må det så dreier jeg heller ned svinghjulet jeg har..

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  9. #1309
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    GT6 kam, ja den er ikke den vasseste kammen men alikevel Volvo designet den tross alt til racing/rally og den har lobesep på 107 grader altså ikke akkurat noe hvermannsen satte i den gamle 240en og således ikke velegnet til bruksbil/moment med mest tanke på bensinøkonomi.

    Og for å oppsummere mitt poeng her: jeg mener at en H kam er et bedre valg til 2stk SU 1 3/4 forgassere enn en GT6 kam.
    GT6 kammen mener jeg videre vil fungere best sammen med 2 dobble.
    Du må gjerne mene noe annet Batland, og jeg respekterer det, men inntil jeg skifter noen mening på det, så må jeg se fysiske bevis...
    Nja, A-kammen er Volvos klart mest brukte kam og den har 108 grader LCA. Det er derfor denne er populær å slipe værre profiler på. R og S-kammene til B20 har 102 og 101 i LCA og da er man på ville veier.

    Jeg er faktisk helt enig her. H-kammen er mildere enn GT6 og derfor mer velegnet til en bruksbil og til 2 x 1 3/4 " forgassere enn det GT6 kammen er. Problemet er at man ikke når effektmålet sitt med ett slikt oppsett og da er vitsen vekk.

    Jeg er også enig i at 2 x dobble 45 mm Weber med GT6 kam er ett bedre oppsett, men hvis man ikke allerede har GT6 kammen så er det ingen grunn til kjøpe den hvis man skal ha 2 x dobble 45 mm forgassere heller.

    Når det gjelder trimkammer og LCA så kjenner ikke jeg til noen kam med 110 grader LCA som er villere enn KG002.
    De fleste velfungerende trimkammer har LCA fra 107 grader og nedover. KG8 har f.eks 105 grader.

  10. #1310
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Her ble mye oppklart for min del vertfall. Men, jeg har ikke kjøpt inn noe av delene enda, bortsett fra blokk og topp fra b23et, så jeg har 405 topp med h-kam men den er verken portet eller byttet ventiler ENDA. Grenrør har jeg ikke kjøpt meg enda heller, men ønsker greit bunndrag og vil vel derfor falle mot 4-2-1 grenrør med liten diameter på rørene, om jeg ikke er helt på jordet.. Kom gjerne med innspill på deleerfaringer og hvilke som går godt sammen med hva, da jeg ikke har spesielt med peiling.. Hehe.
    Hvordan fungerer et skjellettavinghjul sammen med vanlig turboclutch? Eller må jeg ha spesialclutchpakke for å bruke skjellettsvinghjul? Om jeg må det så dreier jeg heller ned svinghjulet jeg har..
    Alt handler om budsjett. Det hjelper ikke med en god spec.liste hvis budsjettet sprekker og resultatet blir en haug med støvsamlende deler - og sugetrimming er utrivelig mye dyrere enn det folk flest tror før de begynner.
    kr. 25 000,- forsvinner som dugg for solen.

    En hissig sugemotor fortjener en "liten" 215 mm clutch. Jeg mener at den gode gamle RAC clutchen til KG + ett skjelettsvinghjul er en god idé.

    Hvilket budsjett har du?
    Sist endret av Batland; 26/02/14 kl 16:36

  11. #1311
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Budsjettet er egentlig ikke fastsatt da prosjektet skal gå over lengere tid, og da koster det akkuratt så mye det vil, så lenge det ikke ender opp med 35k++++ for bare motor. Slik jeg ser det:
    Motor og topp, 2500
    Topplokkjobb, 6000
    Kam, 3000(?)
    Grenrør, 2000
    Innsug, 1500
    Gassere, 5000
    Eksosanlegg jar jeg
    Omsliping av veiv, 4500
    Fk råder har jeg skaffet, 400
    Tenningsanlegg,???
    Er jeg på villspor mon tro?

    Sent from my C6903 using Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 26/02/14 kl 16:40

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  12. #1312
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nja, A-kammen er Volvos klart mest brukte kam og den har 108 grader LCA. Det er derfor denne er populær å slipe værre profiler på. R og S-kammene til B20 har 102 og 101 i LCA og da er man på ville veier.

    Jeg er faktisk helt enig her. H-kammen er mildere enn GT6 og derfor mer velegnet til en bruksbil og til 2 x 1 3/4 " forgassere enn det GT6 kammen er. Problemet er at man ikke når effektmålet sitt med ett slikt oppsett og da er vitsen vekk.
    Du kan jo ikke sammenligne med A kammen. Det er jo den totale overlappen som er mest interessant og titter du på A vs GT6 så er den vesentlig forskjellig selv om LSA er relativ lik. Ang effekt så må man jo spørre seg; er målet 200hk eller vil jeg ha en velfungerende motor med bra valuta for penga?
    Er jo dette du prøver å si til oss i alle tråder som omhandler turbo og hvor jeg forstår at du har mye god kunnskap.
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  13. #1313
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Budsjettet er egentlig ikke fastsatt da prosjektet skal gå over lengere tid, og da koster det akkuratt så mye det vil, så lenge det ikke ender opp med 35k++++ for bare motor. Slik jeg ser det:
    Motor og topp, 2500
    Topplokkjobb, 6000
    Kam, 3000(?)
    Grenrør, 2000
    Innsug, 1500
    Gassere, 5000
    Eksosanlegg jar jeg
    Omsliping av veiv, 4500
    Fk råder har jeg skaffet, 400
    Tenningsanlegg,???
    Er jeg på villspor mon tro?

    Sent from my C6903 using Tapatalk
    Du må nesten først og fremst spørre deg selv hvordan du ønsker at motoren skal være. Hva skal du bruke den til, banekjøring? kosekjøring eller villmannskjøring på skauen og stripa? hver dag til jobben og butikken? 35 laken kan du bygge en bra sugemotor for
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  14. #1314
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Bilen blir egentlig en bil nr2 som blir "hverdagsbil" men ikke kjøre på butikken-bil, men mere villmannskjøring. Setter pris på bunndrag, men vil helst ha effekten i mellomregisteret, 3-5000rpm, da jeg liker å sladde og kaste den ut i rundkjøringer osv.Gjør ingenting om det blir "bare" 180hk om den blir mer kjørbar og vesentlig billigere å bygge. Er klar over at jeg kan få 350hk med turbo for samme prisen, men gasserlyden er uerstattelig <3

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #1315
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Du kan jo ikke sammenligne med A kammen. Det er jo den totale overlappen som er mest interessant og titter du på A vs GT6 så er den vesentlig forskjellig selv om LSA er relativ lik. Ang effekt så må man jo spørre seg; er målet 200hk eller vil jeg ha en velfungerende motor med bra valuta for penga?
    Er jo dette du prøver å si til oss i alle tråder som omhandler turbo og hvor jeg forstår at du har mye god kunnskap.
    Det var akkurat derfor jeg reagerte på denne:
    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    den har lobesep på 107 grader altså ikke akkurat noe hvermannsen satte i den gamle 240en
    Ett eksempel på ett velfungerende steg 1 oppsett som gir bra valuta for pengene er en B23E motor med 2 x 45 mm forgassere med gode trakter, K&N filtre, steg 3 grenrør og ett godt eksosanlegg.
    Steg 2 blir da strokerveiv, bearbeidet topp og en mild trimkam som f.eks KG002.

    Problemet er at dette ikke gir den effekten eller det turtallet som er nødvendig til den lette diffutvekslingen man trenger å kjøre for å få nok dreiemoment på drivhjulene til å "sladde og kaste den ut" på en måte som er underholdene.

    Siden dreiemomentet i en sugemotor alltid er bedrøvelig lavt sammenlignet med en trykkladet motor så MÅ man ha lettere diffutveksling. Dette krever at motoren er litt turtallsvillig.

  16. #1316
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg har 3:91 utveksling og m45. Skal også bruke dette. Kan bruke en mild kg kam da altså. Bruke lange trakter for bunndrag og korte for toppeffekt, eller?

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  17. #1317
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Jeg har 3:91 utveksling og m45. Skal også bruke dette. Kan bruke en mild kg kam da altså. Bruke lange trakter for bunndrag og korte for toppeffekt, eller?
    Ok, det fungerer.

    KG001, 003 og 004 er unødvendig milde så KG002 er det mildeste du bør vurdere. Neste på listen blir KG7.

    Det er korrekt. De fleste skuffelser kommer fra for kort totallengde fra innsugsventilen til traktens begynnelse.

  18. #1318
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville sett for meg 2x45 fra FAJS, noen mener FAJS er BAJS. Men det er vel mer med åssen de er innstilt, du må finne en kam som passer den karakteristikken du er ute etter. Jeg vil tro du også vil ha litt bunndrag så ikke velg det eksosanlegget med størst rør fordi størst er best.. Noen ventilfjører som tåler litt varv med din nye kam er også fint. Videre må du ha et tenningsanlegg som får fyr på all bensina du putter inn.

  19. #1319
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Jeg ville sett for meg 2x45 fra FAJS, noen mener FAJS er BAJS. Men det er vel mer med åssen de er innstilt, du må finne en kam som passer den karakteristikken du er ute etter. Jeg vil tro du også vil ha litt bunndrag så ikke velg det eksosanlegget med størst rør fordi størst er best.. Noen ventilfjører som tåler litt varv med din nye kam er også fint. Videre må du ha et tenningsanlegg som får fyr på all bensina du putter inn.
    Det har med presisjonsnivået å gjøre. Italienerene er flinke på høypresisjon som f.eks Dieseldyser som Bosio og forgassere. Dette sikrer god funksjon over tid.

    Kopigutta er flinke å lage billig dritt som SER lignende ut som orginalen. Kvaliteten er i praksis alltid dårlig sammenlignet med orginalvaren.
    Etterhvert som flere og flere får praktisk erfaring med kopivarene så kommer også sannheten frem.

    Personlig ville jeg myye heller investert i 2 stk. høykvalitet og høypresisjon Mikuni HSR45 mm forgassere på ett AQ140 innsug enn 2 stk. FAJS forgassere med nylimte gasspjeldakslinger.

    Info om Kina fajs her: http://www.weberperformance.com.au/i...php?info_id=14
    Sist endret av Batland; 26/02/14 kl 22:18

  20. #1320
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Det skal jeg være enig i. Men hvor mye koster en Mikuni HSR45 da? AQ innsuget ligger vel på 2000kr de få gangene det ligger et ute.

  21. #1321
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.320
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Det skal jeg være enig i. Men hvor mye koster en Mikuni HSR45 da? AQ innsuget ligger vel på 2000kr de få gangene det ligger et ute.
    "Dual Carb Kits:

    SU or Zenith Stromberg Replacement - $ 855. With K & N black top air filters -$ 945 . With chrome top filters - $ 955"

    http://www.v-performance.com/product...r_series_carbs

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ighlight=aq140

  22. #1322
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Da får man håpe det funker også da til den prisen, blir nok turbo i stede her i gården.

  23. #1323
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var akkurat derfor jeg reagerte på denne:
    Jo men vi diskuterte vel GT6 kammen og LSA på 107 grader var ment som en tilleggsopplysning til at den har mye durasjon og 12.5mm løft og da er den kammen etter min mening en ganske hvass kam, ikke at 107 grader alene gjør den til en hvass kam.
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  24. #1324
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ok, det fungerer.

    KG001, 003 og 004 er unødvendig milde så KG002 er det mildeste du bør vurdere. Neste på listen blir KG7.

    Det er korrekt. De fleste skuffelser kommer fra for kort totallengde fra innsugsventilen til traktens begynnelse.
    Får prøve meg på en kg7 da, siden kg002 var den mildeste jeg må vurdere. Hvor mye er det mulig å dreie ned et b21/23 svinghjul forresten?

    Sent from my C6903 using Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  25. #1325
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    AGAPs G-265-13 er en bedre kam etter min mening. 300 rated durasjon, 265 ved 1.27mm og 13mm løft. LSA er valgfritt. Sammen med en meget fint porta 530 (evt 531/405) med 46/38 ventiler og 2.5 liter så blir det en rapp og sterk motor. Helst med Mikuni, men blir fin med weber også
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

Side 53 av 65 FørstFørst ... 3 43 51 52 53 54 55 63 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •