Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 63 av 65 FørstFørst ... 13 53 61 62 63 64 65 SisteSiste
Viser resultater 1.551 til 1.575 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1551
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ok.

  2. #1552
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Men, det skal sies: Det endte med et enkelt oppsett. Men å komme dit var ikke snakk om å bare kaste det sammen, så haglet det hester ut. Vi måtte dille litt for å få innsugslengder og koning helt spot on. Og det var "make or break" på den motoren... innsuget alene sto for 20 hk der.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. #1553
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Men, det skal sies: Det endte med et enkelt oppsett. Men å komme dit var ikke snakk om å bare kaste det sammen, så haglet det hester ut. Vi måtte dille litt for å få innsugslengder og koning helt spot on. Og det var "make or break" på den motoren... innsuget alene sto for 20 hk der.
    Det tenker jeg nok. "cheva råder" (hva nå det skal bety) i en Pinto blokk er vel neppe helt "plug and play" det heller.

  4. #1554
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tenker jeg nok. "cheva råder" (hva nå det skal bety) i en Pinto blokk er vel neppe helt "plug and play" det heller.
    Nesten. Hvis du har en YB som har banka og du likevel må slipe veiva, så kan en putte inn ettermarkedsråder og lagre til Chevy 350 som koster 3-4000 kr for 8 stk... bare litt mer og ta av ved slipinga. Da får en helt ok råder uten å legge igjen 12 000 kr hos Arrow.. Er ikke ALT som må koste skjorta her heller, faktisk.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #1555
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Nesten. Hvis du har en YB som har banka og du likevel må slipe veiva, så kan en putte inn ettermarkedsråder og lagre til Chevy 350 som koster 3-4000 kr for 8 stk... bare litt mer og ta av ved slipinga. Da får en helt ok råder uten å legge igjen 12 000 kr hos Arrow.. Er ikke ALT som må koste skjorta her heller, faktisk.
    2136 ccm indikerer en liten stroking.

    Pintoblokken ble vel i utgangspunktet designet som 1,3 L motor og er veldig LAV i forhold til en rödmotor som er direkte höy.
    De originale Coswothrådene er rundt 128,5 mm lange om jeg husker rett. Chevy 350 rådene er ca. B21 lengde med 145 mm så dette krever iallefall rimelig korte custom stempler med i underkant av 1" CH.
    Sist endret av Batland; 07/08/17 kl 13:24

  6. #1556
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Hva er egentlig mulig å få ut av en 8v (B230) sugemotor med datasprut som går på vanlig pumpebensin?
    Volvo 242 '82

  7. #1557
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Med solid stroking og "værstingtopp" er de vel bremset i nabolaget 320-350

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. #1558
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas242 Vis post
    Hva er egentlig mulig å få ut av en 8v (B230) sugemotor med datasprut som går på vanlig pumpebensin?
    En ting er teoretisk og hva noen har fått ut i en benk ett sted, en gang i tiden, med skyhöyt budsjett.

    En kompis stilte seg dette spm. for noen år siden og ville teste dette selv med det som kan kalles ett realitisk budsjett.
    1. Motorblokk. B230F i god stand. Demontert, honet og montert med nye stempelringer, nye lagre og nye pakninger.
    2. 530 topp hövlet og portet av den lokale "Volvomotortrimmeren" med haugevis at portinger bak seg, isatt större ventiler, oppgraderte ventilfjärer og större ventiltrykkere.
    3. 2 x 45 mm Weber DCOE.
    4. KG8 kam med beskrivelse i nabolaget "beste valget for gatekjöring og rally."
    5. Seriöst grenrör og skikkelig eksosanlegg.
    6. Fordeler modifisert til önsket tenningskurve, MSD6 boks og Blaster SS coil.
    7. B21 svinghjul og forsterket clutch.
    8. Bilen ble kjört til den lokale mapperen og AFR, tenning og kamtiming ble justert til man oppnådde det beste resultatet man klarte.
    Man kan tippe på effekt.

    Dårlig video, men du ser poenget når han kjörer mot howdini sin 940. https://www.youtube.com/watch?v=HtB5...d81Sg&index=17
    Sist endret av Batland; 07/11/17 kl 20:09

  9. #1559
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En ting er teoretisk og hva noen har fått ut i en benk ett sted, en gang i tiden, med skyhöyt budsjett.

    En kompis stilte seg dette spm. for noen år siden og ville teste dette selv med det som kan kalles ett realitisk budsjett.
    1. Motorblokk. B230F i god stand. Demontert, honet og montert med nye stempelringer, nye lagre og nye pakninger.
    2. 530 topp hövlet og portet av den lokale "Volvomotortrimmeren" med haugevis at portinger bak seg, isatt större ventiler, oppgraderte ventilfjärer og större ventiltrykkere.
    3. 2 x 45 mm Weber DCOE.
    4. KG8 kam med beskrivelse i nabolaget "beste valget for gatekjöring og rally."
    5. Seriöst grenrör og skikkelig eksosanlegg.
    6. Fordeler modifisert til önsket tenningskurve, MSD6 boks og Blaster SS coil.
    7. B21 svinghjul og forsterket clutch.
    8. Bilen ble kjört til den lokale mapperen og AFR, tenning og kamtiming ble justert til man oppnådde det beste resultatet man klarte.
    Man kan tippe på effekt.

    Dårlig video, men du ser poenget når han kjörer mot howdini sin 940. https://www.youtube.com/watch?v=HtB5...d81Sg&index=17
    Ser jo effektivt ut det der.
    Volvo 242 '82

  10. #1560
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas242 Vis post
    Ser jo effektivt ut det der.
    Det er korrekt. Bilen funker godt den for den 940´en har kjører mot har både portet topp, Enem turbotrimkam, stor aluintercooler, bra eksosanlegg, datasprut, oppgraderte tenningsanlegg, 400 hk turbo osv osv. og har vunnet street klassen 4 eller 5 ganger.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...ghlight=krx400

    Det er bare å tippe hvilken effekt denne relativt enkle B230 sugemotoren klarte på Dynapack bremsepapiret.

  11. #1561
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    215 bhp

  12. Takk Thomas242 takket for denne posten
  13. #1562
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    215 bhp
    Det skulle man kunne tro, men neida, rett i underkant av 160 hk målt på NAV.

    Forøvrig; her er rotoren som du bør bruke med ditt oppgraderte tenningsanlegg:


  14. #1563
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Såpass ja. Hvilken fabrikat er den rotorn?

  15. #1564
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Såpass ja. Hvilken fabrikat er den rotorn?
    Jepp. En seriös og kraftig coil kan svi den motstanden som ligger inne i originale rotorer. Jeg bruker derfor å skjäre ut den motstanden og erstatte den med kobber eller messing.

    Det heter "Bosch style", så det er iallefall ikke Bosch. http://www.iemotorsport.com/bmw/item/m10Rrtr.html

  16. #1565
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas242 Vis post
    Hva er egentlig mulig å få ut av en 8v (B230) sugemotor med datasprut som går på vanlig pumpebensin?
    Tja, kommer egentlig helt an på bruken, og hva som er tillatt innen for klammen "B230" da... Hvis det ikke må være basert på en 530/531 topp, men feks. 2V EVO topp med en dersj epoxy er lov, og det ikke er fy-fy å f.eks. putte i ei 98mm Arrow-veiv i den, så snakker vi fint 270 ut på navene i dynapack, på bare litt over 7500rpm, uten at det er så ekstemt at man ikke kan bruke det til butikken. Og kanskje runde 300 med litt hvis det ellers bare er å tyne ut mest mulig som er målet...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #1566
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Njål Nilssen Vis post
    Tja, kommer egentlig helt an på bruken, og hva som er tillatt innen for klammen "B230" da... Hvis det ikke må være basert på en 530/531 topp, men feks. 2V EVO topp med en dersj epoxy er lov, og det ikke er fy-fy å f.eks. putte i ei 98mm Arrow-veiv i den, så snakker vi fint 270 ut på navene i dynapack, på bare litt over 7500rpm, uten at det er så ekstemt at man ikke kan bruke det til butikken. Og kanskje runde 300 med litt hvis det ellers bare er å tyne ut mest mulig som er målet...
    Var nok dårlig beskrevet. Det blir til gatebruk så må være kjørbart. EVO topp blir det ikke, men optimal 530 eller 531 med en optimal bånndel og datasprut.
    Volvo 242 '82

  18. #1567
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thomas242 Vis post
    Var nok dårlig beskrevet. Det blir til gatebruk så må være kjørbart. EVO topp blir det ikke, men optimal 530 eller 531 med en optimal bånndel og datasprut.
    Kult. Optimal bunndel betyr seriös stroker "hölkilsveiv" og aluråder og det er alltid noe å se frem til.

  19. #1568
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Kult. Optimal bunndel betyr seriös stroker "hölkilsveiv" og aluråder og det er alltid noe å se frem til.
    Håper det var ironi? Alu-råder og gatebruk hører ikke helt sammen, sånn med tanke på utmatting-egenskapene til aluminium og dermed hvor lang levetid de har.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #1569
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Vi får ser vente å hva Thomas242 sier og gjör.

  21. #1570
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi får ser vente å hva Thomas242 sier og gjör.

    Ja det tar nok litt tid så du får smøre deg med tålmodighet.

    Jeg har tidligere bygd en 242 med turbomotor, men angret alltid på at det ikke ble sugemotor. Turbo gir billigere effekt, men det er ingenting som slår responsen og lyden i en godt bygd sugemotor som tåler litt turtall. Om det blir 8v eller 16v har jeg ikke bestemt meg for enda.
    Volvo 242 '82

  22. Takk VolvoMan takket for denne posten
  23. #1571
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som at det døde ut etter at jeg skrev sist.

    For å spørre på en annen måte. Noen som har noe erfaring på hvordan jeg burde bygge sugemotor? Skal baseres på B230 og jeg tenker datasprut og throttle bodies fre jenvey eller lignende.

    Hvilken blokk er best? 530 eller 531?
    Hvilket slagvolum må jeg opp i?
    Grenrør fra hvem\hvor?

    Skal kunne brukes langs veien uten at jeg må ha 7000rpm for å ha det gøy. Effekt oppunder 250 hk + litt holdbarhet er å foretrekke.
    Volvo 242 '82

  24. #1572
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Som vanlig handler ALT om budsjettet.

    Det er SVÄRT vanskelig å oppnå 100 hk pr. liter slagvolum på pumpebensin fra en 2V sugemotor så for 250 + hk bör du satse på 2,8 - 3,0 L motorvolum. For at en slik motor ikke skal bli ren turbodiesel så må du minst ha en korrekt portet 531 topp med minst 48 mm innsugsventiler. Toppen bör også flyttes fremover på blokken.

    De som leverer toppen (Motordesign, Cox, Luhr) bör også anbefale kam og grenrör.

    For innsugssystem mener jeg at kun Keihin kan konkurere med Mikuni HSR forgassere pga de stadig "variable"halsring störrelsene under drift.

    Det helt optimale må väre Keihin raceforgassere som styres med Drive by wire og totalprisen skremmer fanden på flatmark. Om man så vil bruke DBW sprutet til å finjustere fuelkurven, så er det jo muligheter for det.

  25. Takk Thomas242 takket for denne posten
  26. #1573
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som vanlig handler ALT om budsjettet.

    Det er SVÄRT vanskelig å oppnå 100 hk pr. liter slagvolum på pumpebensin fra en 2V sugemotor så for 250 + hk bör du satse på 2,8 - 3,0 L motorvolum. For at en slik motor ikke skal bli ren turbodiesel så må du minst ha en korrekt portet 531 topp med minst 48 mm innsugsventiler. Toppen bör også flyttes fremover på blokken.

    De som leverer toppen (Motordesign, Cox, Luhr) bör også anbefale kam og grenrör.

    For innsugssystem mener jeg at kun Keihin kan konkurere med Mikuni HSR forgassere pga de stadig "variable"halsring störrelsene under drift.

    Det helt optimale må väre Keihin raceforgassere som styres med Drive by wire og totalprisen skremmer fanden på flatmark. Om man så vil bruke DBW sprutet til å finjustere fuelkurven, så er det jo muligheter for det.
    Ja det at budsjett bestemmer resultat gjelder for alt når det gjelder motorbygging. Jeg har vel sett for meg topp, kam og eksos fra samme sted. Datasprut med jenvey throttle bodies eller lignende. Forgassere er helt uaktuelt. 250 hk er vel kanskje mye å drømme om, men har ingen aning hva jeg kan forvente fra en sugis på pumpebensin....
    Volvo 242 '82

  27. #1574
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Når man leser i blader og på nett så er det fort gjort at optimismen blir helt urealistisk stor.
    Her ett sant og realistisk eksempel på hva som skjer i prakis.
    En lokal kar som lenge hadde drömt om å bygge seg en sugetrimmet B230 motor satt i gang.
    Blokken ble demontert, honet og fikk nye stempelringer m.v. og ble satt sammen igjen. Toppen ble hövlet en god del, maksportet av en lokal "portedude" og utstyrt med 46/38 ventiler, nye ventilfjörer, store ventiltrykkere og en rimelig hissig trimkam. 2x45 mm Weber forgasser ble montert på ett innsug som ble nöye portmatchet til toppen og til forgasseren. Ett godt grenrör og 3" eksos ble satt på for å väre sikker på at hele potensialet i motoren skulle kunne bli realisert. Jeg har värt med på å skifte bestykningsdeler som halsringer, dyser osv. i forhold til hva bredbandslamda har avslört og kammen er justert inn i forhold til hva effektkurvene i Dynapacken har vist. I fölge de fleste gir ett slikt oppsett i overkant av 200 hk, men i den lokale Dynapacken til RS Tuning Bergen ble resultatet, så vidt jeg husker i farten kun 155 hp og rundt 200 Nm målt på NAV.

    Det er helt nylig kjöpt noen rallycrossbiler som forhåpentligvis skal i dynapacken om ikke så alt for lenge. Jeg ser frem til å se hva de leverer i praksis når de blir effektmålt slik som det gjöres rundt her.
    Sist endret av Batland; 17/07/19 kl 21:33

  28. Takk Kjapp1, Thomas242 takket for denne posten
  29. #1575
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    306
    Antall takk

    Standard

    har samme erfaring som batland. skal det bli noe fres i suge motor så må toppen bygges av noen som virkelig vet hva de driver med. Jeg har kjørt en 3l 16v sug med 300whp her i benken min, DET var rått! (TS motorteknikk motor, dre-ecu)

  30. Takk HansOla takket for denne posten
Side 63 av 65 FørstFørst ... 13 53 61 62 63 64 65 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •