Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 65 av 65 FørstFørst ... 15 55 63 64 65
Viser resultater 1.601 til 1.606 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1601
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. aug. 2020
    VCCN medlemsnummer
    2507
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei Schoop!

    Takk for tipsene, jeg er helt enig at B19 er ett godt utgangspunkt for forgasser turbo og det er absoluttt den veien som var poenget hele tiden.
    Problemet er utålmodigheten min, men den må bearbeides til tider... :P

    mulig jeg har lest feil, men org komp er 8.5:1 på B19A,
    hvis dette skal følges til punkt og prikke så må topp og bunn splittes for å bearbeide stempler.
    har ett maskinverksted her i nærheten som sikkert kan hjelpe meg der, må bare finne ut hvordan jeg demonterer stempler... Jobber med Elektronikk, ikke mekanikk. Men veldig interrisert i å lære mer
    mekanikk framover.

    OK , SÅ LISTEN ER SOM FØLGER:
    * Stor vakumklokke /Fordeler, Hvilket merke /web shop har slikt for salg, eller om en org volvo del ifra annen modell fungerer tilstrekkelig til FT bygget.

    * Dreie stempler for lav komp bruk, hvor mange mm ifra senter , skal man helle legge inn slike seperate ventil lommer som jeg har sett på noen stempler?

    * 530 Toppen var godkjent altså, bra. Forrige eier var uheldig å knakk 2stk pinnebolter (M8), er Helicoil løsning noe å satse på og borre opp til M10? For å få dette eksakt rett ift senter burde den vel
    jigges opp før søyleborring. Kan spørre maskin verkstedet mitt her i nærheten om denne tjenesten.
    Men porting regner jeg med du mente her når du sa "utgraving".


    * Så den originale forgasseren kan bygges om, flott.
    Hva slags interne deler trenger man å bygge om for å få ett bra ønsket resultat ca200-220Hk. Hadde vært fint å fått det godkjent i vognkort også , så kan man jo alltid bygge om til 2 dobble ved senere utvikling.
    Er vel ikke noe CO krav på en -77mod uansett, eller?

    * 940 Turbo manifold, ok. Ifra B230FK? B230FT? Hvem av de typene er best, passer det rett på ettersom 940 ble vel ikke levert med B19 såvidt meg bekjent.

    *T3 50 Trim Turbo, Super60/bsrt325 er passende str. Ok, sist jeg hadde en slik motor (18-19 år) så satt det på en Turbonetics turbo , men hadde ikke økonomi til å holde den i gang. ble solgt 3-4mnd etter innkjøp. angrer maks den dag i dag ..

    * EFI bensinpumpe, erstatter denne den originale, eller supplerer . hvor i systemet monteres denne. Er det en fordel med Catch tank mtp oppgradering? Ikke nødvendig med såpass lav effekt kanskje?
    Malpassi BTR, har ikke Speeding slike til salg?

    Do88 Interccoler, er den modeltipasset er vel det beste å bruke .

    * Oppgradert Clutch: Saab 900 Turbo og ny org lamell.
    Hva med Utveksling og diff oppsett, mest interrisert i mer akselerasjon, men vil heller ikke ligge på 6000 ved 100km/T. Må være en middelvei ang slike oppsett.

    * Oppgradert nål i forgasser , kan høre med Batland om han tar på seg slik jobb. Hva slags verktøy bruker han for det evt?

    * Trykkboks hadde vært fint å brukt, men da må 2 dobble forgassere kjøpes inn, sist gang hadde jeg 2x 48mm Dellorto. Fungerte bra på B21A motoren som satt i.


    Mhv

  2. #1602
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Schoopp Vis post
    Hadde nok tatt meg en god tenk angående valg av oppsett. B19 er jo et riktig godt valg med tanke på forgasserturbo.

    De fleste har stor vakuumklokke og grei kurve i fordeler/ eventuelt videreutvikling av kurve
    Oppgradert tenningsanlegg
    Dreie stempler for lavere komp
    Bruke 530 topp som du har, grave ut litt i topp
    Bygge om forgasser som allerede står på motoren til type r-sport.
    Turbomanifold til 940 fåes billig da de fleste går over til ubrukelig kina manifold.
    T3 50trim turbo fra 740 opp til super60/bsrt325 er en passelig turbo til b19.
    Efi bensinpumpe og malpassi trykkregulator for forgasserturbo.
    d088 sin modelltilpasset intercooler(eller kl racing sin lavbudsjett versjon) da kan man bruke mye av originale trykkrør.
    Oppgradert clutch, saab 900 turbo trykkplate og en ny original lamell burde funke bra

    Nærmer ser sikkert 100 sugehest med den toppen du har og a-kam. ~200hk ved 1bar i ladetrykk
    Krever jo selvfølgelig modifisert nål, Dette fikser batland hvis han fremdeles sliper nåler modifisering av selve forgasser fikser man lett selv, men batland fikser nok dette også hvis en ikke er sikker.

    Så og si alt fra b19-230/250 passer om hverandre inkludert trykkboksen din
    Enig i det meste med to unntak.
    Når man er uerfaren og UTÅLMODIG, da må man först og fremst holde dette så enkelt som mulig og man MÅ bli ferdig så raskt som mulig.

    Selv Volvo mente at det ikke var NÖDVENDIG å åpne en B19 - B21A motor med 8,5:1 i kompresjonsforhold for turbokonvertering.
    Hvis man monterer DO88 intercooler og holder ladetrykket moderat så kan resultatet bli tilfredsstillende.

    KL Racing selger stort sett bare Kinadritt, inkl. intercooleren. Man får kjöpt rimelige og svärt gode DO88 universal intercoolere som vi har testet og avslört at de fungerer meget godt. Jeg anbefaler at disse vurderes.
    Sist endret av Batland; 06/09/20 kl 09:28

  3. Takk Schoopp takket for denne posten
  4. #1603
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2016
    Innlegg
    31
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig i det meste med to unntak.
    Når man er uerfaren og UTÅLMODIG, da må man först og fremst holde dette så enkelt som mulig og man MÅ bli ferdig så raskt som mulig.

    Selv Volvo mente at det ikke var NÖDVENDIG å åpne en B19 - B21A motor med 8,5:1 i kompresjonsforhold for turbokonvertering.
    Hvis man monterer DO88 intercooler og holder ladetrykket moderat så kan resultatet bli tilfredsstillende.

    KL Racing selger stort sett bare Kinadritt, inkl. intercooleren. Man får kjöpt rimelige og svärt gode DO88 universal intercoolere som vi har testet og avslört at de fungerer meget godt. Jeg anbefaler at disse vurderes.
    Takk for gode råd Har vurdert kl sin intercooler selv da den så tilsvarende lik ut som do88 sin og følte folk (svensker) hadde greie resultater. (Her har vel muligens kjøleeffekten fra e85 og de generelt større turboene som de fleste kjører skjult hvor dårlig intercooleren egentlig er.) Da vet jeg det er bedre å holde seg vekke fra KL og kjøpe kvalitet med engang. Raskt titt så er det jo faktisk kun 200kr i totalpris som skiller do88 sin intercooler med samme mål som biltema sin største intercooler

  5. #1604
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.

    Kinamannen kopierer det utvendige utseende og lurer på denne måte de fleste til å kjøpe drittprodukter.
    Vi har testet DO88 sin modelltilpassede 940 intercooler og en av de kr. "1500",- universale med glittrende resultater. Prisene gjør at det ikke finnes noen grunner til, eller unnskyldninger for, for å kjøpe noe annet enn DO88.

    https://bcb.no/catalogsearch/result/...&q=intercooler

    KL Racing var stor stas en stund, men over tid har mange kunder fått problemer med kvaliteten, holdbarheten, og resultatene.
    Sist endret av Batland; 07/03/23 kl 09:46

  6. Takk Schoopp takket for denne posten
  7. #1605
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Jeg drar frem denne tråden fra 2.5år dvale jeg
    Hvor langt rekker misab "penta" innsug med weber 38/38dgas? Og hvor stor kam kan man bruke med enkel forgasser? Snakker vi helst ikke stort værre enn alfabetkammer? Min erfaring med forgassermotorer er så snever at jeg har sikkert nok med 1 gasser som skal justeres..
    Jeg fikk brått lyst til å lage sugemotor med det jeg har liggende å slenge.. b230a med portet 530 med org ventiler, foreløbig ikke planet/høvlet, kg002, ukjent tenningsanlegg men har masse fordelere fra b19-b230 og høyeffektcoiler og msd tenningsforsterkere+, steg1 (44-44-60mm)grenrør og 2.5" eksos. Dreie flate stempel og plane blokka for trangere squish? Kompresjonsforhold rundt 10.5-11:1? B23e med flate stempler har vel 10.3:1så med en liten justering er vi vel enkelt på 11:1. Jeg har forstått det slik at kg002 gjerne vil ha litt høyere enn org komp. Har tilgang på 98oktan.
    Effektmål: 150hk holder fint


    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 07/03/23 kl 17:05

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  8. #1606
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


Side 65 av 65 FørstFørst ... 15 55 63 64 65

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •