Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Dieselvarmer "poffer" HJELP!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Sted
    Midsund
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer "poffer" HJELP!

    Hei. Jeg har en 2002 V70 2,4D. Har lest på alle innlegg om dieselvarmere, men...: Dieselvarmeren begynte å "poffe" å spy ut mer røyk enn normalt. Tok derfor dieselvarmeren ut, rengjorde grundig da den var meget sotete, og sjekka alt for feil og mangler. Ingen mangler/feil eller sprekker. Sette alt på plass igjen og starta direktevarmen. Begynte meget bra, men så begynner den å "poffe" igjen. Det brenner "rent" til og begynne med, men så begynner det altså å "poffe". Med gjevne mellomrom kommer det mye eksos. Når man hører lyden, så er det akkurat som at det ikke brenner rent. Høres nesten ut som at vifta blåser for mye luft og at det fører til at det ikke brenner gjevt. Er det en pumpe som forsyner brenneren med diesel? Kan det være den? Noen av dere som har hatt det samme problemet?

    På forhånd takk!
    Sist endret av rodfre; 08/12/10 kl 23:27

  2. #2
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    er en pumpe foran høyre bakhjul som mater disse. Sjeldent det er no gæernt med dem, men har vært borti at de har gitt for mye/lite. Vil tippe at det er dysa som begynner bli sliten. Byttet en komplett brennenhet igår med akkurat samme symtomene. Den ble bra etter rep.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Sted
    Midsund
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Hei, takk for svar. Er vel mulig å få kjøpt bare selve dysa vel? Kjipt å bytte hele enheten hvis det bare er dysa det står på. Brenneren ser bra ut innvendig og utvendig, den gir varme og fungerer men den går som sagt "urent". Er det mulig å lese av feilkoder og evt finne ut hvilke del som svikter, eller blir blir hele enheten tatt under ett? Prisen på en komplett enhet er vel ikke direkte billig?

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Sted
    Midsund
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Snakka med Volvo. De sa at det sannsynligvis var dysa ja De har "ny" komplett innmat for underkant av 3000kr. Er vel bare å slå til? Måtte muligens inn til volvo å låse opp styreenheten etter montering av den nye.

  5. #5
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om det fortsatt selges løse deler, men vil tro det.
    "For mange mislykkede startforsøk" er den vanligste feilmeldinga om det er noe gæernt med dyse, så får ikke feilmelding på selve dysa.
    Du har ikke mye trykk i beholderen til kjøevæske? Skjer ganske ofte nå om dagen at elementet rundt denne brenneren sprekker. Det vil da kunne komme inn vann i brenneren, slik at det brenner urent.
    Da blir det også veldig trykk i kjølevannet, så er enkelt å finne ut om det er sprekk.

  6. #6
    Registrerte brukere ASK Racing sin avatar
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    399
    Antall takk

    Standard

    mener du får løse deler, bestilte en glødeplugg her om dagen, å da så jeg på filmen at det vertfal var dele nr på de

    det som er med å "låse opp" er vel egentlig bare det at du må slette feilkodene, for dersom du har fler en 3 misslykkede startforsøk låser den seg, dette kan skje dersom den er tom for diesel (som kan skje når den tas ut) osv
    2011 V50 DrivE (Konebil)
    1998 Ford Puma 1.7 VCT

    when in doubt, just ask yourself what would Clarkson do?? MORE POWAAAAAAR YEAHHHH

  7. #7
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Kan slette feilene på varmeren ved å ta sikring 1 i motorromet en liten stund. Men ikke alle det fungerer på, hvertfall ikke de tidligste modellene (02-03)

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Sted
    Midsund
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Den fungerer som normalt, men den brenner "høyt og urent". Bilen står i garasje hele tiden med ca 2 varmegrader. Kommer en del røyk og det bråker litt mer en normalt. Har bestillt ny komplett innmat å håper det løser problemet. I følge Volvo så skal dette gjøre susen siden alle symptomene tyder på dysefeil.

  9. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    du skal ikkje bruke varmaren når bilen står i garasjen...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  10. #10
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    du skal ikkje bruke varmaren når bilen står i garasjen...
    Det er sikkert grunnen til problemene :P

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    du skal ikkje bruke varmaren når bilen står i garasjen...
    Hei,bruker selv å starte varmeren ( i garasje) i ca 10-15 min før jeg skal bruke bilen. Har ikke merket noe til dette, men om denne typen bruk ikke er tilrådelig, så må jeg vurdere å slutte med dette.
    Kan noen utdype hvorfor bruk i garasje gir problem med varmeren ?

  12. #12
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Gir ikke noe problem med varmeren forsåvidt, men eksosen er ikke bra for deg som sjåfør. Varmeren skal jo helst dra inn igjen frisk luft og, ikke luft forgiftet av eksos.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2010
    Sted
    Midsund
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    En liten misforståelse der. Jeg bruker IKKE varmeren når den står i garasje. Poenget er at den ALLTID står parkert i plussgrader, så bilen er ikke veldig kald når brenneren starter. (Starter under 5 grader når man skal ut å kjøre) Jeg har hatt bilen i 8 problemfrie år, så at brenneren sier takk for seg etter X-antall starter er vel ikke noe å klage på Har en vindusheis på førersiden som ikke fungerer så lenge bilen går, men men...

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. nov. 2010
    Sted
    Bjerkvik
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Om man har en luftig og godt ventilert garasje (som en garasje skal være), er det ingen problemer med å la brenneren gå mens bilen står i garasjen
    Kåre Ingebrigtsen
    2005 V70 D5 man

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2012
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard



    rodfre

    hvordan gikk det med denne jobben? Jeg har samme symptomene?

    Mvh
    Ulf Larsen

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vegårshei
    Innlegg
    105
    Antall takk

    Standard

    Hei!
    Jeg har noe av det samme problemet med varmeren på min XC90, demonterte den for noen dager siden og gjorde den rein. Var veldig mye sot i den.
    Gjorde brennerhuset reint med mr.muscle ovnsrens, ble veldig reint og fint.
    Vifte og spreder virka fast og fin, egentlig ingenting jeg kunne se med selve brenneren som virka galt.
    Monterte brenneren igjen og poffinga fortsatte, ikke fullt så ille som før.
    Sjekka på Volvo om dysa/trykkregulatoren kan kjøpes i løsvekt men fikk til svar at jeg da måtte kjøpe hele innmaten til ca 3000,-
    Gjør nå et lite forsøk med Omega sin dyserens, har ikke helt troa på det men det er verdt et forsøk....

    Hadde vært kjekt å vite om du har fått løst problemet med din brenner?

  17. #17
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Ville nok satsa på enten glødepluggen eller dysa her ja som andre sier. Det dannes også en del sot i brennkammeret som gjør at det blir dårligere forbrenning med tida. Om du nylig tok den ut og rengjorde den så vil jeg gå for enten dysa eller glødepluggen Det er standard på disse bilene.

    Ang. garasje så ville jeg ikke ha brukt varmeren i garasjen. Om den er godt ventilert så er det fremdeles eksos som slippes ut i et "lukket" rom...
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Lignende tråder

  1. 14" "multi-X" for 240 selges billig i nord-tr-lag.
    By mamolv in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 11
    Siste post: 19/12/10, 00:01
  2. 945/V90 Turbo 1995 20" felger "Nu med bilder"
    By bloodimir in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 06/09/10, 10:28
  3. Masse felger til salgs!! 18", 17", 15", volvo ! 5x108
    By Mo3 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 15/08/10, 13:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •