Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Kopling av Hella Comet 200 xenon til Volvo XC70

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard Kopling av Hella Comet 200 xenon til Volvo XC70

    Begynner å bli sånn passe smårar hær :-) he he
    Har akkurat vært å kjøpt meg Hella Comet 200 xenon til min 2007 Volvo XC70. Var også hos Volvo forhandleren og kjøpte monteringssett. Det er her jeg kjører meg fast. Hvordan kopler jeg disse sammen?
    Monteringssettet fra Volvo skal jo gå inn mot bryter men det skal jo også Koples sammen med kabelnettet som fulgte lyktene.

    Det er rele sammenkoplingen jeg stusser mest på.


    Bilde 1 fra lyktsettet
    Hvis jeg ser på kabelnettet fra Hella så er det bygd opp av:
    - 1 rele med 5 koblingspunkt 30,86.85,87 og 87 (30 til batteri + , 86 styrestrøm (nær/fjernlys), 85 jord (karosseri), 87 til ekstralyset en til hver)
    - 2 kabler som går direkte fra batteri med (-) Jord (på tegning A fra batt.)
    - 1 ledning til styrestrøm (D)
    - 1 ledning til jord (A under rele 85)
    - 2 kontakter til lykter


    Bilde 2 fra Volvo Monteringssett
    Hvis jeg ser på kabelnettet fra Volvo så er det bygd opp av:
    - 1 ledning til Jord (på tegning pkt 4)
    - 1 med kontakt som knyttes opp mot bryter og strøm (+)(på tegning pkt 2)
    - 2 par kabler der hvert par består av 1 svart (Jord) og 1 blå (+) ledning(på tegning pkt 1)
    - 1 stykk rele mot kontakt.(på tegning pkt 3)

    SÅ.....
    Blir det riktig hvis jeg trekker ut punkt 30 og 85 fra rele til ekstralysene og kobler istedet et av de to par kablene blå (+) inn på 30 og svart (-) inn på 85?? Eller er jeg helt på jordet nå?

    En annen ting jeg styusser på er at tykkelsen på kablene fra Hella er ganske mye kraftigere enn fra Volvo. Har dette noe å si?

    puh...håper dette var forståelig

  2. #2

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor ønsker du to releer? Hvis jeg forstår deg rett skal først releet fra Volvo legges inn når bryter i bilen blir trykket inn. Når dette releet ligger inne skal sende signal til releet som fulgte med lyktene som igjen skal tenne lyktene

    Sjekk ut her også.
    http://forum.vccn.no/showpost.php?p=130516&postcount=19


    Edit: Du kan la den pakka med ledninger som fulgte med lyktene ligge også tar du Blå+ fra volvo settet inn på + fra lampene og minus fra lampene mot svart(minus) fra volvo-nettet. Da kan du klare deg kun med volvo-nettet. Og ingen strømstjelere i el-nettet ditt.
    Sist endret av HansM; 01/12/10 kl 17:44
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    HEI
    Er visst av samme oppfatning som deg :-)
    Forstår det slik at jeg var nødt til å bruke original settet fra Volvo. med ref til bilde nr 2 punktet 2 er det kabelen som kobles rett i bilen og som har 1 ledning til bryter og 1 ledning til strøm. Ser ingen annen utvei, med tanke på å få koblet til bryteren, enn å bruke begge lednings-satsene. Ser for meg at denne ledningen sender et signal til rele som er med på å lukke og åpne kretsen.
    Var hos Mekonomen og spurte, og de mente at jeg skulle ta pluss (+) ledningene fra Volvo-sett-releet og koble mot inngang 30 på releet som fulgte med lyktene.

    Så da får jeg bare prøve og se :-)
    Schnakkes.....mvh Roger

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Jeg skjønner ikke problemet. (nå når jeg har montert selv )

    Du skal da vel kun bruke ledningsnettet fra Volvo !

    Jeg monterte nettopp ekstralys på min Volvo XC 70 2006 mod, Hella lykter og Volvo ledningsnett.
    Ledningsnettet fra Volvo inneholder bryter, rele og ledninger som skal kobles inn i lyktene.

    PLUG AND PLAY (så fremt du hiver Hella ledninger og rele rett på dynga )

    Det største problemet jeg hadde var at instruksjonene fra Volvo ikke hadde med at det var mutter på andre siden av skruen som skulle holde jordingen.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=11001
    Sist endret av mhane; 02/12/10 kl 01:30 Begrunnelse: La til link til tråden hvor jeg monterte ekstralys
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke se at det er noe problem, men har bare lyst til å forsikre meg før jeg gjør noe "domt".
    Trodde jeg var avhengig av å hente "styrestrøm" fra fjernlysene på bilen for å få slått på de nye xenon lysene.
    Men det jeg nå leser mellom linjene fra deg, Magne, er at hvis jeg bruker kittet fra Volvo så vil bryteren fungere slik den skal med tanke på å fysisk koble lysene ut ved behov, samt at fjernlysbryteren på rattet vil sørge for å synkronisere fjernlys og ekstralys??

    Nå gikk det kanskje opp et lys for meg :-), skjønner jo nå at det er PLUG AND PLAY :-)
    Schnakkes.....mvh Roger

  6. Takk HansM takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Stemmer det ja.

    Med meg virket det med en gang, men har lest på forumet her at det er noen som har måttet inn for å få en Software update før lysene har fungert.

    Lyset i bryteren lyser kun når ekstralysene er på, så du har ingen indikasjon på om ekstralysene er valgt "på" før du slår på fjærnlysene. Er ihvertfall slik med meg.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  8. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Stemmer det ja.

    Med meg virket det med en gang, men har lest på forumet her at det er noen som har måttet inn for å få en Software update før lysene har fungert.

    Lyset i bryteren lyser kun når ekstralysene er på, så du har ingen indikasjon på om ekstralysene er valgt "på" før du slår på fjærnlysene. Er ihvertfall slik med meg.
    Har og montert, trengde ikkje software til dette.

    Har du blått lys i brytaren din??

    Ellers så kom det vel greit fram til slutt at du kastar hellekablane Eg køyrer 3x55w zenon gjennom det orginale kabelopplegget uten nokon problemer verken med spenningsfall eller varmgang. Er snakk om korte kabla fra sikringsboksen og fram her
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    HEI
    Har fått montert det meste nå, men når jeg skal feste braketten mangler jeg boret for å bore hullene i støtfanger med.
    Noen av dere som har denne borren og kan si meg dimensjonen på borret? Det er den største dimmensjonen som er mest interessant, for den står ikke oppgitt noen plasser.
    Schnakkes.....mvh Roger

  10. #9
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du skal gjenge i stålet som er inni der en plass. Du treng i så fall en 6.8mm bor for å gjenge med M8..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Hmmm...
    Etter hva jeg forsto på instruksjonene så var det bare å bore hull (vha den spesielle boren som IKKE fulgte med (delenr 8633152)) og så skru bolten inn.
    Så da må d kanskje være et feste bak dær...vil æ tru...
    Schnakkes.....mvh Roger

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Det du gjør er å borre opp først med en 7 mm borr, deretter borrer du ut plasten med en 12 mm. Viktig å ikke borre inn i rammen med 12er borren da du skal borre med 7,3 mm inn i rammen slik at de selvgjengende skruene som følger med får nok gods å jobbe mot.

    12 mm er for å gi plass til distansehylsene.

    Målene i instruksjonsheftet stemte ikke helt med meg, men du skjønner fort når du treffer rammen. Bare ikke ligg med tyngde på borremaskinen hvis du har kvalitets borr og maskin for da spiser den seg fort innover
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  13. Takk Rogerfra takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. nov. 2010
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Da var lysene på plass og de funker som de skal.
    Takk for all hjelp, kjæmpebra!! :-)

    Bare for en liten oppsummering så måtte jeg bruke begge relèene ilag med begge bunter med kabler for at alt skulle funke. Koblet bare strøm og jord fra Volvo-relè og inn på Hella sitt relè.

    Hei å hå! :-)
    Schnakkes.....mvh Roger

Lignende tråder

  1. BIXENON hovedlys og Hella Comet 200 FF xenon
    By Rogerfra in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 25/11/10, 20:22
  2. Hella xenon bøttelykter, hvordan koble?
    By christoffera in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 25
    Siste post: 31/10/10, 16:52
  3. SELGES: 2004 Volvo XC70 2,5T
    By avastdh in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 04/10/10, 20:10
  4. 2006 Volvo XC70 D5 selges. *SOLGT*
    By Dan Bay-Johansen in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 9
    Siste post: 26/07/10, 01:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •