Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: Batterilader

  1. #1
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard Batterilader

    Tenkte å kjøpe en batterilader nå til vinteren, da bilen kommer til å brukes til en del korte turer, i en del kuldegrader...
    Blir vel i hovedsak brukt som vedlikeholdslader, og da funker vel en slik en greit? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...ikeholdslader/

    Koster jo ikke stort, men det kan vel være en ok investering å kjøpe en kombinert lader/vedlikeholdslader? F.eks denne? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...elebatterier1/

    Og denne bør vel ikke brukes som vedlikeholdslader?
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...rilader-512-A/

    Noen andre ladere fra andre enn Biltema kanskje?

    Takker for svar
    Sist endret av Ollimo; 22/11/10 kl 17:28 Begrunnelse: la til litt ekstra

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Ctek batteriladere er bra!
    Her er ein modell http://www.gylling.no/multi_xs_3600.htm
    Fann berre ei tilfeldig side.
    Clas Olson har Ctek ladere.

  3. #3
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Pris?

  4. #4
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Såg den låg på ca 5-600 kr... Litt for dyrt

  5. #5
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Har både Ctek 3600 og 7000 sjøl. Fekk 7000 for 1000kr på eiksenteret og det er vel anvendte pengar! Du har ingenting å tenke på, og du har den for resten av livet ditt! Utklassar alt anna og er mykje bedre for batteria dine.
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  6. Takk locked takket for denne posten
  7. #6
    Registrerte brukere angerman sin avatar
    Medlem siden
    01. mai 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    489
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Agrostar Vis post
    Har både Ctek 3600 og 7000 sjøl. Fekk 7000 for 1000kr på eiksenteret og det er vel anvendte pengar! Du har ingenting å tenke på, og du har den for resten av livet ditt! Utklassar alt anna og er mykje bedre for batteria dine.
    jepp. er ikke noe og tenke på engang. vel verdt hver eneste krone de ctek laderne.
    2012 V60 R-design

    Volvomekaniker,Bilia Hamar.


  8. Takk locked takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2010
    Sted
    Akershus/ Ullensaker
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av angerman Vis post
    jepp. er ikke noe og tenke på engang. vel verdt hver eneste krone de ctek laderne.
    Nå har jo Ctek ladern hvert på markede en stund å exid sønnak har nå kommet med en lader som er en fornyet versjon av disse.

    Denne blant annet:http://sonnak.com.loopiadns.com/prod...dare/exide-127

    Ctek ladern skal vist egentlig være utviklet av exid Sønnak, Og exid har mast på Ctek som produsere disse med den nye programvaren som di nå har utviklet, Men det var ikke Ctek intresert i. Så derfor startet exid produksjon di nye ladere med eget navn....

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    CTek kan anbefales.

    Ikke kjøp XS7000 da disse ofte går i stykker uten grunn (designfeil).
    XS3600 er en grei lader, men XS4003 kan anbefales.

  11. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Har selv en C-tek og er kjempe fornøyd. Bruker den ofte om vintern da jeg ikke gidder og være ute for flatt batteri om morran. Kjempe greit med mc programmet slik at jeg bruker den på atv også
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #10
    Registrerte brukere Ollimo sin avatar
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Noen som har erfaringer med den nr 2 fra biltema eller? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...elebatterier1/

    Tror jeg går for noe billigere enn Ctek, vertfall nå i førsteomgang. Batteriet er sikkert 5-6 år gammelt, så trenger ikke noe så dyrt føler jeg

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ollimo Vis post
    Noen som har erfaringer med den nr 2 fra biltema eller? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...elebatterier1/

    Tror jeg går for noe billigere enn Ctek, vertfall nå i førsteomgang. Batteriet er sikkert 5-6 år gammelt, så trenger ikke noe så dyrt føler jeg
    Sikkert kurant til vedlikeholdslading.

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg går også god for ctek ladere... Den er verdt hver eneste krone.
    Har selv XS7000, og far min har xs3600.
    Ikke vært noe problem med den 7000 laderen min enda.

    De får liv i de mest håpløse tilfellene av batterier.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  15. #13
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte denne til bestefaren min : http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=156106698

    Har brukt den selv et par ganger og jeg er veldig fornøyd, rask å fulllade og går over til vedlikeholdslading etterpå.
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  16. #14
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    hvordan kan det ha seg at exide laderene er dyrere? de ser da ut til å ha færre funksjoner
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Gir seg selv det Morgis.
    De har navnet "exide".

    Nåvel, spøk til side. Merkenavn er ofte et fordyrende ledd, dessverre.
    Teoriene vedrørende C-tek og Exide/sønnak lengre oppe her går jeg ikke direkte god for, da C-tek, som svensk selskap laget ladere lenge før Exide kom inn i bildet.
    At Exide nå har brandet en lader selv ser jeg ikke som noe tegn på at Exide har startet egen produksjon av ladere. De kjøper nok sine ladere der ute i den store vide verden de som nær alle leverandører av forskjellig teknisk utstyr gjør i dag.

    Jeg har i mange år hatt gleden av å være i tett kontakt med produsenter av "smarte" løsninger for å øke levetiden på blybatterier, og har selv bygget flere varianter av puls-enheter, med den hensikt å få "snudd" sulfateringsprosessen i blybatterier. Det er slik teknologi som ligger til grunn for disse pulsladerne som er i vinden i dag.
    Veldig kort fortalt så er dette enheter som sørger for å belaste batteriet med noe nær maksimal strøm i et ørlite øyeblikk, slik at danningen av blysulfat i batteriet blir hindret (og delvis reversert) Blysulfat dannes ved utilstrekkelig ladning og ved langsom utadning av batteriene.
    Når vi ser på ladere av forskjellige typer som er kommet, så vil det være direkte feil å betegne enkelte av de som "greie til vedlikeholdsladning" basert på merkenavn/leverandør så lenge de beviselig inneholder tilstrekkelig "intelligens" til å både ta seg av ladeprosessen innenfor gitte grenser for maksimal strøm og spenning, samt til å gå over til vedlikeholdslading/tricklelading ved fullført ladeprosess. Hva som er viktigere enn merkenavn i slike tilfeller, er om laderen faktisk egner seg til aktuell batteristørrelse eller ikke. Altså maksimal ladestrøm opp mot ønsket ladetid og hvilke prosesser som ønskes utført på batteriet. (desulfatering og slikt)

    MEN en ting vil ofte være greia med de billigste laderne: Man kan i grunnen aldri vite om den lave prisen skyldes at den er produsert på et sted der det er ekstremt billig å produsere, eller om det lages utrolig mange av den bestemte enheten, eller om det er at den er laget ved bruk av "marginalt gode nok komponenter".
    Den siste vil direkte påvirke den faktiske kvaliteten på produktet, uten at ønsket funksjon påvirkes på annen måte enn at apparatet rett og slett svikter innen uventet kort tid.
    De, to foran vil være vanskeligere å "avsløre" på annet enn.......prisen.

  18. #16
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Takk
    Tenker kanskje jeg går for Ctek 7A laderen til 1000lappen hos clas ohlson. Virker som en bedre lader enn NAF sin Ctek 5A til 700kr.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  19. #17
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Ser det er noen år gamle modeller her ... tiden flyr

    Noen som har oppdatert 'best buy' tips på en god ladermodell nå i 2015 - er det Ctek som gjelder ennå ?

    Kunne jo godt tenkt meg en for noenlunde fast montering under panser - om noen har tips om noe slikt i tillegg. Sett eller enkle monteringstips.

    Volvo original-lader har jo det, men det skal iflg oppgave koste hele 6000,- riktignok inkl. montering også med utvendig støpsel i støtfanger.

    /mvh
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  20. #18
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Jeg monterte CTEK permanent ladekabel på min V70II fra batteriet og opp ved vindusviskeren på førersiden.
    Enkel å plugge inn CTek når man ønsker det.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  21. Takk kospaang takket for denne posten
  22. #19
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    Jeg monterte CTEK permanent ladekabel på min V70II fra batteriet og opp ved vindusviskeren på førersiden.
    Enkel å plugge inn CTek når man ønsker det.
    Sånt ja, - så du har selve laderen liggende ute i friluft da...

    Noen peil på hvilken Ctek som er 'mest for pengene' nå for tiden ?

    /mvh
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  23. #20
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte nylig en Defa lader som går under navnet Smartcharge. Denne dår du også kjøpt ledningsmatte for fast montering på bil.




    http://www.defa.com/no/automotive/po...e/smartcharge/
    Sist endret av Øyvind G; 19/02/15 kl 00:23

  24. Takk kospaang takket for denne posten
  25. #21
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    ja, dem tåler vann, så lar den bare ligge i frontruta når den lader.
    Gummihette på ladepluggen når den ikke brukes.

    5ampers laderen er vel den mest solgte.
    Selv bruker jeg 7ampers og 10ampers.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  26. Takk kospaang takket for denne posten
  27. #22
    Registrerte brukere Jimmen sin avatar
    Medlem siden
    07. jan. 2013
    Sted
    Rørvik , Trøndelag
    Innlegg
    1.095
    Antall takk

    Standard

    Ctek 3.8 og 5.0 Polar finner dere i nettbutikken vår
    VCCN medlemmer har rabatt

    Ctek 3.8 selger vi ivertfall mye i butikken, ikke fått noe klager på de ivertfall!
    Knallgode ladere.. min bror glemte av sin ute i hele fjor vinter, ble begravet i snø og dukket opp når det ble tørt ute.. funket gjorde den og
    09mod Ford S-Max 2.2TDCI Tit-S Individual Familiebil
    10mod Audi A6 Allroad 3.0TDIQ Konebil
    95mod Volvo 940 Turbo Banebil

  28. Takk kospaang takket for denne posten
  29. #23
    kospaang sin avatar
    Medlem siden
    28. mai 2012
    Sted
    Haugesund
    VCCN medlemsnummer
    2374
    Innlegg
    251
    Antall takk

    Standard

    Gikk for en Ctek MXS 7.0 etter veileding herfra http://www.ctek.com/no/no/chargers
    Så får vi se - den er på jobb nå... - og det blir vel hver fredag...

    Bruker dieselvarmeren store deler av året for å gjøre motorens vilkår så bra som mulig...daglig til/fra arbeid... Men med kun 8-9min hjem/jobb og i snitt 20min Webastotid hver vei så sier det seg selv at en har problemer med å oppfylle tommelregel om å 'kjøre like lenge som Webastotid'.
    XC70 II D3 Polestar #1487 AWD SUMMUM AUT.
    XC70 '12 <-- V70 '98 <-- 245 GL '87 <-- 245 L '76 <-- 144 GL Aut. '73

  30. #24
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kospaang Vis post
    tommelregel om å 'kjøre like lenge som Webastotid'.
    Det der er berre tull. Når du har så ny bil (gjeld og ex. V70 2005->) så er det en "intelligent" generator som ladar kraftig viss du har behov for det. Eg er en meeeget ivrig bruker av parkeringsvarmar og den går gjerne både 2 og 3 ganga så lenge som eg køyre til jobb(køyre 18min), aldri hatt strømproblemer anna enn er forsterker som stod på 24/7 en gang...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  31. #25
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    har heller ingen problemer med min. Parkvarmer-webasto hver morgen. 5minutters kjøretur til jobb. der står bilen parkert gjennom arbeidsdagenæ

    men vedlikeholdslading ei gang i måneden får den med Cteken
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  32. Takk Terje Ek takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •