Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 53

Tråd: Volvo 01 og nyere med DIM feil

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2011
    Sted
    Sørbøvåg, Sogn Og Fjordane, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    663
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av FroBe Vis post
    Jeg har lite erfaring om 2004
    DIM
    passer på 2002, men det jeg vet er at det ikke er mulig å omprogrammere kilometertelleren fra miles til kilometer. Har sjekket både hos Volvo og andre med negativt resultat.
    Det er kun kjørekomputeren som kan omprogrammeres med
    DICE
    /
    VIDA
    slik at man slipper å se gallon, miles, Fahrenheit og AM/PM i sidedisplayene.
    Ved tilkobling av
    DICE
    /
    VIDA
    kan man lese av kilometerstand i både kilometer og miles samtidig, men det vil kun være miles i displayet.

    Speedometerskiven er gradert med begge typer, men det er enklere å lese av europeisk.
    (Jeg skal bytte skive på min når jeg får europeisk skive fra Aarnes i posten...)
    hmm ok, takker, kommer til å har vell fått høre det i fra div hold i dag at instrumente til ein R, ikkje passer siden det er bensin og ikkje diesel, kansje lettare å få tak i skivene og ringene i istrumente og montere i det eg allerede har...

  2. #27
    Registrerte brukere boris2k sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Sted
    Hamarøy
    Innlegg
    220
    Antall takk
    Sist endret av boris2k; 24/03/12 kl 01:39

  3. Takk Lord_Hatlem takket for denne posten
  4. #28
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Hovedregelen er at elektroniske komponentar frå 2004 modell KUN passar i 2004 modell bil.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  5. Takk Lord_Hatlem takket for denne posten
  6. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2012
    Sted
    Jessheim
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Finnes det noen DIY på å montere ut/inn panelet eller er det no-brainer?

  7. #30
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Larsemann82 Vis post
    Finnes det noen DIY på å montere ut/inn panelet eller er det no-brainer?
    Prøv denne, selv om første steg/bilde kan hoppes over da det ikke er nødvendig.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  8. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2012
    Sted
    Jessheim
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Thanx!

  9. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. aug. 2012
    Sted
    Jessheim
    Innlegg
    70
    Antall takk

    Standard

    Da har mitt instrumentpanel vært på spa hos Tunheim Auto. Anbefales! Rep av instr, skifte av alle pærer (fikk han til å montere blå LED) kostet meg 2850,- inkl mva og frakt.

  10. #33
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Har de siste dagene opplevd at informasjonen nede i venstre hjørne på
    DIM
    "blar" i funksjoner selv uten at jeg roterer på hjulet på binklysspaken. F.eks ønsker jeg å ha momentanforbruk oppe i displayet og plutselig vil bilen heller vise gjennomsnittshastighet, eller at jeg ikke ønsker å vise noen ting og vips så vil bilen vise noe like vel...

    Problemet har ikke vært veldig fremtredende, men jeg har lagt merke til noen slike byttinger de siste dagene når bilen er kald (ute-temperatur -13...-15). Etter litt kjøring blir alt normalt.

    Har tenkt tankten på at det kan være kontaktene i rotasjonsbryteren som returnerer treigt og kan gi så liten åpning at den "trigger" rotasjonsfunksjon av vibrasjoner eller lignende, men det kan kanskje være en start på
    DIM
    problematikk også?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  11. #34
    Registrerte brukere andreas sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    DIM
    -feil på bilar nyare enn 2003 er veldig uvanlig.... Ta heller ein kikk på spaken først. Du må demontere han likavel når du skal byggje om til facelift-spak :-)
    -06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
    -02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.

    x -03 Volvo XC90 D5 AWD

  12. #35
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andreas Vis post
    DIM
    -feil på bilar nyare enn 2003 er veldig uvanlig.... Ta heller ein kikk på spaken først. Du må demontere han likavel når du skal byggje om til facelift-spak :-)
    Jeg konkluderte i går også med spaken, siden problemet først kommer når jeg har brukt dreiehjulet på spaken i kulde. Når det blir varmt forsvinner problemet, og det dukker ikke opp igjen før det er kaldt OG jeg peller på hjulet, etterhvert som det blir varmere i bilen forsvinner det igjen :-) ("Problem"= blar to og tre step i stede for ett og kan iblant bla litt selv etter at jeg har bladd...)

    Ombygging av spaker: Tok du plastdeler fra nyere spake og satte på den gamle, eller er nye spaker "plug and play"? Spakene kommuniserer vel over Canbus og må kanskje kodes inn, eller har de fast canbus_id?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. #36
    Registrerte brukere andreas sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    414
    Antall takk

    Standard

    Ja, trur nesten det må vera spaken din som lagar trøbbel... Ombygging = ombygging, ikkje bytte. Dessverre :-) Men det er absolutt overkommeleg, ta ein kikk på denne: http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=13386
    -06 VW Phaeton 3.0 TDI 4Motion
    -02 Jaguar X-Type 2.5 V6 AWD Aut.

    x -03 Volvo XC90 D5 AWD

  14. #37
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ser dette gjelder 01- og nyere, men kan dette være feil på S80 99- også? Vurderer å kjøpe en slik en, og selger sier at instrumentet ikke viser bla. Km stand om bilen har stått en periode. Eller er det bare å bytte hele instrumentet?
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  15. #38
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. Takk Shaiko takket for denne posten
  17. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2013
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    Min kjørecomputer oppfører seg merkelig. Rekkefølgen på info er helt random når jeg ruller på hjulet. Vil oppdatering av software fikse dette eller er løsningen å sende hele dashen avgårde dit trådstarter snakker om? Enn så lange fungerer den, men overrasker meg ikke om den dør imorgen for å si det sånn. Den bløffer uansett på forbruk så den er ikke så viktig sånn sett

  18. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vefsn
    VCCN medlemsnummer
    996
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Spørsmål rundt dette:
    Instrumentpanelet mitt gikk nylig helt i svart etter lengre tid med klassiske
    DIM
    -feil. En sjekk på Volvo sa at det "ikke var noe de kunne gjøre, og jeg måtte bytte alt til en verdi av 15-20.000,-. Fair and square, jeg ringte Tunheim Auto, og fikk sendt panelet dit samme dag(Det kommer forhåpentligvis tilbake til meg før julaften...)
    I samme slengen som at panelet gikk i svart, sluttet baklysene, ryggelysene og tåkelys bak å fungere, samt at telefon og firhjulstrekk sluttet å fungere, blant annet.

    Da jeg hadde bilen inne hos Volvo, presterte de selvfølgelig å hoste opp en feilmeldingsliste som var lengre enn julegavelista mi fra jeg var 10 år.

    Spørsmålet er om disse andre feilene er relaterte til
    DIM
    -feilen, eller om det er et ekstremt tilfelle av tilfeldighet, og at jeg likevel må ut med 10-20K i rep?
    Volvo 240 87-mod, B230FK - SOLGT/Spiker
    Volvo 850 96-mod - Spiker
    Volvo 850 94-mod - SOLGT
    Volvo XC70 03-mod - Motorløs - dritbil

  19. #41
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rabagast Vis post
    Spørsmål rundt dette:
    Instrumentpanelet mitt gikk nylig helt i svart etter lengre tid med klassiske
    DIM
    -feil. En sjekk på Volvo sa at det "ikke var noe de kunne gjøre, og jeg måtte bytte alt til en verdi av 15-20.000,-. Fair and square, jeg ringte Tunheim Auto, og fikk sendt panelet dit samme dag(Det kommer forhåpentligvis tilbake til meg før julaften...)
    I samme slengen som at panelet gikk i svart, sluttet baklysene, ryggelysene og tåkelys bak å fungere, samt at telefon og firhjulstrekk sluttet å fungere, blant annet.

    Da jeg hadde bilen inne hos Volvo, presterte de selvfølgelig å hoste opp en feilmeldingsliste som var lengre enn julegavelista mi fra jeg var 10 år.

    Spørsmålet er om disse andre feilene er relaterte til
    DIM
    -feilen, eller om det er et ekstremt tilfelle av tilfeldighet, og at jeg likevel må ut med 10-20K i rep?
    Alt dette lukter
    CEM
    feil eller jordingsfeil.
    Mye rart kan skje med bilen når
    DIM
    ikke er koblet til vel å merke, du skriver ikke noe om dette var etter at du koblet ut
    DIM
    eller ei.

    Om
    CEM
    er defekt, så koster vel det rundt 10k å få byttet, jeg er nysgjerrig på hvordan Volvo har kommet frem til den prisen.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  20. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vefsn
    VCCN medlemsnummer
    996
    Innlegg
    99
    Antall takk

    Standard

    Alt dette har skjedd etter at instrumentpanelet ble svart, så regner med at det har tilknytning til det. I følge Tunheim var svart instrumentpanel noe han kunne fikse med bare panelet.

    Vel, Volvo snakket om 12K bare på nytt instrumentpanel, så snakket de om arbeid, og at dette fort kunne bli 15-20K. Jeg gadd ikke spørre om de var seriøse, jeg bare tok nøklene og gikk.
    Volvo 240 87-mod, B230FK - SOLGT/Spiker
    Volvo 850 96-mod - Spiker
    Volvo 850 94-mod - SOLGT
    Volvo XC70 03-mod - Motorløs - dritbil

  21. #43
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Får satse på at problemene løser seg når det kommer tilbake fra Leif!
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  22. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. juli 2014
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hei! Har ein 2004/05 V70. Displayet har begynnt å oppføre seg rart, noen ganger virker det heilt fint, andre ganger kommer det ingen tekst opp, kun bakgrunnsbelysning, eventuellt masse pixler. Er dette ein feil tunheim auto kan fikse eller har noen erfaring med at det kan være andre ting som forårsaker at displayet oppfører seg slik?

  23. Takk sonnis takket for denne posten
  24. #45
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.041
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr_DooDee Vis post
    Hei! Har ein 2004/05 V70. Displayet har begynnt å oppføre seg rart, noen ganger virker det heilt fint, andre ganger kommer det ingen tekst opp, kun bakgrunnsbelysning, eventuellt masse pixler. Er dette ein feil tunheim auto kan fikse eller har noen erfaring med at det kan være andre ting som forårsaker at displayet oppfører seg slik?
    Kontakt Tunheim Auto, det høres ut som en standard jobb for dem.
    Mail: info@tunheimauto.no
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  25. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også fått dette problemet nå. Men jeg lurer på hva det er fysisk so gjør att det blir borte og så kommer helt tilbake igjenn?

    Min blir helt blank (med svakt bakrundslys) og jeg kan rulle til det blir helt svart slik att den er i "avslått". Jeg kan også slukke de orange lysene som klager på service erfordres osv. så det ser ut som allting virker bak der.

    Slik kan den vare i mange dager for å så helt plutsligt vare helt fin igjenn en dag og så tillbake til å ikke virke.

    Normalt sett burde det vel virke mere ofte hvis det var glapp? Og det burde aldrig virke i det hele tatt hvis noe var gåent?

    Hva er det han duden i tunheim egentlig gjør for å fikse dette? Vasking av PBC og re-lodding?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  26. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2017
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg hvet ikke hva tunheim gjøre, men jeg kan skrive hva jeg gjøre med den

    Det er to problemer med den. Første er blå gele som Volvo bruker for å beskytte loddepunkter rund chipseter. Jobbe tempereatur er mellom -30 til +50 grader. Gel vokser og kryper avhengig av temperaturen. Etter litt år den løfter ett eller flere bener og da kommer problem.


    Andre problem er loddemateriale som alle produsenter må bruke fra 2006 (de brukte den før også). SnAg3,5 (221 °C) det er uten bly loddemateriale med sølv som er mye mer utsatt for sprekker.

    Riktig metode for å fikse instrument er: fjerne gele, fjerne chipset med Varmluft, fjerne gammel lodding. Bruke f.ex. Sn63Pb37 (183 °C) for å lodde chipseten.



    Mvh
    Sist endret av KrisO; 18/08/17 kl 11:43

  27. Takk FroBe, VOSSINGEN takket for denne posten
  28. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juli 2014
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Er dette noe du kan gjøre litt nermere Oslo hvis man er veldig avhengig av sin bil?
    Jeg er Griffin med stort "G". Ikke att forveksle med griffin med litet "g".

  29. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2017
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Kan man bruke instrument med samme delenr som står stemplet i plasten under volvo logoen eller må numrene på det hvite klistremerket og være lik?

  30. #50
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    VCCN medlemsnummer
    1567
    Innlegg
    388
    Antall takk

    Standard

    Har hatt problemer med
    DIM
    i bilen min det siste drøye året og dette begynte jeg å bli lei. Valgte å sende det til Tunheim Auto og det angret jeg ikke på. Leif fikk instrumentet på en onsdags ettermiddag og jeg fikk melding av han neste dag kl 0845 at han var ferdig.

    Jeg kan, med den erfaringen jeg fikk, trygt anbefale Tunheim Auto til reparasjon av instrument.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •