Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Langlys virker ikke. og klarer ikke skifte blåseretning på cupevifte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Langlys virker ikke. og klarer ikke skifte blåseretning på cupevifte

    Hei. Langlysene mine på min volvo 940 turbo 1997 mod virker ikke. sikringene er heile, og releet slår. noen som vet noe om dette?

    Og så får jeg ikke til å skifte blåseretning på cupevifta. Virker som sppjeldet kanskje har hengt seg opp, for jeg skiftet panelet i dag, og det virket fortsatt ikke. noen som vet noe om dette?

    takk for svar

  2. #2
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Hei og velkommen til forumet!
    Lyser den blå varsellampa i speedometeret når du skrur på fjernlys?

    Hva slags varmeapparat har du? AC eller "vanlig"?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takk for det
    Nei den lyser ikke. Og nærlysene kobles ut når jeg switcher til lang.

    Jeg har AC, men AC'en er tatt ut (har vert politibil, så de tok den vekk)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takk for det
    Nei den lyser ikke. Og nærlysene kobles ut når jeg switcher til lang.

    Jeg har AC, men AC'en er tatt ut (har vert politibil, så de tok den vekk)

  5. #5
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Funker lyshorn? Sier det "klikk" i lysbryteren når du prøver å sette på fjernlys?

    Hm, rart å fjerne ac da gitt.
    Men ihvertfall kan det da være at det er en vaier som har hoppa av inne i dashbordet et sted, men er ikke sikker om du da har vaier eller om det går via vakuumpumper.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Lyshorn? mener du lydhorn? den virker heller ikke.
    Det klikker i bryteren og i releet når jeg prøver å sette på fjernlys ja.

    Ja syns det jeg og, men det var noen som sa det var på grunn av effekttap.
    Jeg tror det går via vakuum, siden jeg var ute med panelet i sta, og da var det kun kabler som var bak der. skiftet forresten til et panel fra en 940 som bare hadde gått 70 000 km (hugget)

  7. #7
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Nei, lyshorn. Altså når du bare blinker Lydhornet/tutene er veldig vanlig at slutter å funke på disse bilene. De sitter utrolig dumt plassert, rett foran venstre forhjul, så får mye drit på seg.

    Taper ikke så mye effekt med ac, taper så vidt jeg vet omtrent ingen ting hvis det ikke er aktivert ihvertfall, men men.
    Men da er det ikke en vire nei. Hvis du har tenninga på, vifte av og er helt stille. Hører du en svak "suge/blåse" lyd hvis du hører nede ved beina/rundt om kring midtkonsollen?
    Vet ikke om den lyden er høy nok til å høre hvis en slange har hoppa av, men vet at den er mer en hørbar på cruisekontroll om det hopper av en slange der (er også vakuumslanger på det).
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Okey, nei de virker heller ikke. ikke noe med langlysene virker. Hehe, ja jeg såg plasseringa på fløyta i går. Den såg ganske medtatt ut.

    Nei jeg trodde heller ikke det, men men. Ja jeg hørte en svak suse lyd i sta, men jeg startet og stoppet motoren da. Så det kan være en av vakuum slangene som har hoppet av?

  9. #9
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Da ville jeg sjekka releet, selv om det tikker kan det være brent inni, selv om jeg igrunn tviler. Men rele sokkelen kan du se på. Se etter brente ledninger/smelta plastikk. Både under relesokkelen og på toppen (Releene sitter bak askebegeret, men du kommer enda lettere til hvis du skrur ut hylla over askebegeret).

    Har ikke veldig mye peil på ac-varme-styringa, men ja, vil tro det. Demonter litt interiør (platene ved siden av midtkonsollen feks) så ser du nok noe
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal prøve, takk for hjelpen

    Vet du forresten om noen som har mellom-aksel? det er automatgir, fremste delen er 60 cm lang.

  11. #11
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    For feilen må da nesten ligge i kablene etter/ut av releet (eller i releet) siden det tikker og du sier sikringene er hele.

    Nei, det vet jeg dessverre ikke, men legg inn en annonse på ønskes kjøpt forumet så får du sikkert tak i en.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  12. #12
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Hva ventilasjonanlegg gjelder så er det to typer, det er et automatisk og et manuelt styrt. Har du det helautomatiske eller det manuelle anlegget? (Det helautomatiske har temperatur valg istedet for varmeinstilling)

    Vacuum problem er ikke helt ukjent, jeg har også vært borti at overføring fra vacuumbelg til spjeld har tatt kvelden. Vacuum kommer fra innsuget, via en tilbakeslagsventil (denne har en tendens til å ta kvelden på enkelte modeller), Denne står ved torpedoplaten på en tynn plastslange som går igjennom rett ved vannslangene. Videre går den til en forgrening hvor den ene lederen fortsetter til fordelingen, mens den andre går til en vacuumtank.

    Fordeleren er hele forskjellen på valg av luftretning på
    ECC
    (electronisk climacontroll) og
    MCC
    (manuel climacontroll). Har vært borti to ganger at det har vært lekkasje på koblingen til vacuum fordeleren. Om du har manuell står denne bak på panelet (bred kobling med mange slanger). på automatisk sitter den montert på selve ventilasjons enheten.


    Når du skriver at du ikke får skiftet blåseretning, er det ingen av valgene som fungerer? Det er flere spjeld for valg av retning, virker jo litt rart om alle skulle hengt seg opp. Dersom ingen retningsvalg virker, er det sannsynligvis på tilførselside at problemet ditt ligger.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Hei Magnus! takk for ett godt svar! Jeg har sikkert det manuelle anlegget, siden det ikke står noe temperatur på det, der er varmeinnstilling.

    Det som er, er at nesten all luften blåses ned til dørken, og en liten menge blåser opp på frontruta. men det er så lite at ruta dugger. Jeg vet ikke når denne feilen kom, ettersom den var der når jeg kjøpte bilen for ca 1 mnd siden. Jeg såg denne brede koblingen med mange slanger når jeg byttet panel, men jeg studerte den ikke.

    Kjell Ragnar Risbakk
    1997 Volvo 944 Turbo ex politibil.

  14. #14
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    Bytta panel... Mener du da selve reguleringspanelet?

    Har opplevd at folk har satt den feil på før, så derfor spør jeg like godt igjen. Sikker på at du fikk den på samme vei som den sto. Dersom denne står feil vei, så funker stortsett bare en blåseretning. Kan hende den har stått feil før og. I slangesystemet er hvit slange for tilførsel av vacuum og går ut i motor-rommet og til vacuumreservoaret. Jeg husker desverre ikke hvilke spjeld de forskjellige andre fargene går til, bortsett fra oransje er til resirkspjeldet.

    På bildet er den monterte styringen
    ECC
    /elektronisk styrt den som ligger over er den manuelle.
    Sist endret av Magnus Hagtvedt; 08/11/10 kl 20:40 Begrunnelse: La ved bilde
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  15. #15

    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    asker
    Innlegg
    207
    Antall takk

    Standard

    Når jeg ikke hadde langlys var det det runde "lysvakten" som står på relë brettet som var gåen.

    Det er ofte brente kontakter på disse, spessielt hvis man bruker pærer som er litt kraftigere en standard.

  16. #16
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Jeg mener at Fjernlyset ikke går innom glødetrådsvakta i min bil. Helt sikker på at den gjorde det i din?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  17. #17
    Registrerte brukere Magnus Hagtvedt sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Sandefjord
    Innlegg
    370
    Antall takk

    Standard

    I følge de skjemaer jeg har, så er det kun nærlys som er tilkoblet glødetrådsvakt. Både på 1991, 1994 og 1995 skjemaene jeg har sett i.
    Mvh
    Magnus Hagtvedt
    Nåværende biler: Volvo V70 AWD, 2001 - Volvo 940GL Turbo, 1992
    Tidligere biler: Volvo 960 2.5L, 1995 - Volvo 740GL, 1988 - Volvo 740GL Turbo, 1986 - Volvo 240GL, 1983.
    http://www.magnus-hagtvedt.com

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. nov. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Magnus Hagtvedt Vis post
    Bytta panel... Mener du da selve reguleringspanelet?

    Har opplevd at folk har satt den feil på før, så derfor spør jeg like godt igjen. Sikker på at du fikk den på samme vei som den sto. Dersom denne står feil vei, så funker stortsett bare en blåseretning. Kan hende den har stått feil før og. I slangesystemet er hvit slange for tilførsel av vacuum og går ut i motor-rommet og til vacuumreservoaret. Jeg husker desverre ikke hvilke spjeld de forskjellige andre fargene går til, bortsett fra oransje er til resirkspjeldet.

    På bildet er den monterte styringen
    ECC
    /elektronisk styrt den som ligger over er den manuelle.


    Jepp, det var det samme panelet som du har lagt ut bilde av som jeg har skiftet. Det eneste som ikke ligner på noen av de som er på bilde er temperatur.indikasjonen. På mitt er kaldt merket med blått, og varmt merket med rødt. Regner med ledningene ble satt på samme vei ja, siden de har sånne spor så det ikke er mulig å sette de på feil. Tror jeg vertfall. men jeg skal prøve å demontere litt og feilsøke litt når jeg får bilen på øya der jeg bor. Går skole i byen så er litt trasig å skru midt på gata.. Og de lysene. Hva mener du med "lysvakten"? og er det rele-panele foran askebegeret du mener?

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •