Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Ledningsnett demontering.

  1. #1
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard Ledningsnett demontering.

    Hei.
    Skal lakkere motorrommet på min 240 1993. Og det er så og si ferdig "ribbet".
    Men lurer på om det går ann å fjerne ledningsnettet til lysene etc.. Det som kommer ut der som gasswiren sitter og deler seg i to. Til hver side liksom..

    Er det noen mulighet til å ta ut dette? Ser ut som det sitter fastmontert hele veien? Har fått ut motornettet og alt annet... men lurer litt på dette.

    Forslag?
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

  2. #2
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Kanskje en mulighet å dytte det INN gjennom hullet så lenge... ?? Tror det sitter fast videre inn i dashbordet og ikke kan tas ut/demonteres...

    eller tar jeg feil?
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    burde nesten vite dette, reiv ut alt av ledninger av min i går, men jeg klippa de da det blir hvertfall mye jobb. jeg er ganske sikker på at du kan løsne hele ledningsnettet fra lykter og sånn, men om du får det gjennom torpedoveggen aner jeg ikke. jeg regner med du skal lakkere? så i værste fall så kan du vel pakke det inn og legge det opp på frontruta?

    og ledningene til blinklys på siden vet jeg ikke helt hvor lett det er å få ned igjen etter at du har trukket de opp, så det er kansje lurt å knytte på ett tau eller noe som du drar opp slik at du kan bruke det til å trekke ned ledningen igjen.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    ledninger som går til lykter å pussermotor osv. er en del av bilens ledningsnett og er ikke noen kontakter eller delbart. det sitter fast i samme greian som går til baklykter og alt annet elektrisk i bilen. eneste er motornettet som kan deles ifra.
    har nettop tatt ut et ledningsnett av en 90mod som jeg skal ha i 242en min.

    jeg ville pakket det inn i en søppelsekk og lagt det i motorrommet på et vis

  5. #5
    ArM sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    264
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Det erbare å demontere en lite bit av den svarte platen (inni kupe) der hvor ledningene går igjennom torpedoveggen, så kan du dra hele ledningsnettet inn i kupeen
    XC 90 V8 -07 Bruksbilen....
    V 40 T2 -17 Konebilen
    242 -77 Prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...91#post1105291
    264 TE -82 Langtidsprosjekt
    Amazon 122S -70 Ferdig restaurert http://forum.vccn.no/showthread.php?...S-restaurering
    C 70 2,0T -01
    C 70 -05 CAB sommerbil

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArM Vis post
    Det erbare å demontere en lite bit av den svarte platen (inni kupe) der hvor ledningene går igjennom torpedoveggen, så kan du dra hele ledningsnettet inn i kupeen
    litt trollete å få di gjennom der, men det går akkurat om du tar di i rett rekkefølge :P

  7. #7
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Det er MEGET trangt å få det gjennom etter min mening.. Sist så demonterte jeg like gjerne hele "lokket" for å ta det med ut.. Napp and go
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. des. 2009
    Sted
    Narvik, Norway
    Innlegg
    674
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Det er MEGET trangt å få det gjennom etter min mening.. Sist så demonterte jeg like gjerne hele "lokket" for å ta det med ut.. Napp and go
    klarte det greit på delebilen min, men måtte trekke gjennom den kabelen som går til høyre først for den var minst ledninger og diameter på. og deretter den som går til venstre :P lykke til!

  9. #9
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Takker for alle svar folkens!
    Da får jeg se om jeg tar meg bryet å dytte det inn, men funker sikkert med en plastsekk rundt. Og "kaste" det litt frem og tilbake mens jeg lakkerer der. Er kun det nettet som er igjen der nå så...

    Kan sikkert spørre om en anna ting her i samma slengen.
    Returslangen til bensinen.. Den tynne hardplast slangen som skal kobles på fuelrailen.. Den sitter også igjen der.. Går den helt bak til tanken eller kan den taes av på noe vis litt under bilen?

    Og åssen er det å lakkere i et kaldt rom om vinteren? Er innendørs, i et stort verksted. Men står ikke på noe særlig varme der. Er ca 3-4 pluss der på vinteren.. må jeg varme opp hele sjappa til tørt og varmt. Eller kan jeg lakke i litt kald temp og MUULIGENS litt fuktig klima ?? Blir sprayboks metoden. Har ikke noen sprøyte eller noe sånt utstyr..
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

  10. #10
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    hadde bygget meg et lite "rom" med presenning eller lignende, også varmet opp inni "rommet" viktig og få det tett for minst mulig dritt inn i lakken, sprayboks kommer nok ikke til å bli bra på hele bilen, dumt å legge så mye arbeid i dette for ikke og få fin finish på slutten.
    før du lakker, så dusjer du gulvet med vann, slik at du unngår og trø opp med støv.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    ikke lakker med sprayboks da :(
    jeg lakkerte selv i garasjen på sommern. er en fordel at det er litt varme.
    hvertfall ikke minusgrader.
    lakkerte med biltema sprøyte til 270,- og en "normal" kompressor.
    kjøpte lakk av en kamerat som er lakkerer.
    mye mer holdbart med 2k billakk en 1k sprayboks + det blir penere. og ikke sååå mye dyrere.

    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  12. #12
    Registrerte brukere ^ingar^ sin avatar
    Medlem siden
    18. mars 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    75
    Antall takk

    Standard

    Takker for svar igjen.. se om det ikke blir en liten pressenning borg

    Er KUN motorrommet som skal lakkes opp igjen.. resten av bilen er strøken ellers. Kun mye lakkskader og slitasjer i motorrom. Pluss helt nedklint av grus og møkk.. Men om Dere anbefaler å kjøpe ei lita sprøyte så kanskje det blir noe penere ja... ser den...

    Meget fint resultat ROGERN!!
    Ser du også bare pakka inn det ledningsnettet der. Funka sikkert greit det..

    Skal først og fremst høyttrykkspyle hele motorrommet, med en litt heftig avfettings og såpe blanding.. Hva mer gjorde du/dere før selve lakkinga? Holder det med å slipe den gamle lakken litt "ru" eller bør jeg sandblåse alt?

    Mitt første lakkprosjekt så skal ha med svogern som har gjort det noen ganger før tror jeg ;D
    ØNSKES KJØPT TIL VOLVO 240: Midtarmlene med koppholdere, toppmontert trerader/rallypod...PM/SMS 95793271

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •