Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Diverse problemer med 95 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Diverse problemer med 95 960

    Hei, har akkurat kjøpt meg en 95 modell 960 sedan som har gått 260000 med noen problemer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

    1. Er at kjøleveska forsvinner, kan ikke se hvor det lekker, men motoren sviver helt som den skal og det er ikke vann i olja.

    2. I går når jeg kjørte hjem kom det noen "klunke" lyder i fra forstillinga, hørtes ut som det kom fra venstre side. vet at det er litt slark i "kyllingbeinet" men vet ikke om det kan lage disse lydene.

    3.Har kanskje en sammenheng med punkt 2, men denne lyden kom før "klunke" lyden. Problemet oppstår når jeg rygger og svinger mye da føles det som om fram hjulene sklir, som om du svinger med fullt ratt utslag og det er grus på asfalten, men det det skjer når det ikke er grus på asfalten og det trenger ikke å være fullt rattutslag.

    litt dårlig formulert, men takker for svar.

  2. #2
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Adrian Vis post
    Hei, har akkurat kjøpt meg en 95 modell 960 sedan som har gått 260000 med noen problemer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

    1. Er at kjøleveska forsvinner, kan ikke se hvor det lekker, men motoren sviver helt som den skal og det er ikke vann i olja.

    2. I går når jeg kjørte hjem kom det noen "klunke" lyder i fra forstillinga, hørtes ut som det kom fra venstre side. vet at det er litt slark i "kyllingbeinet" men vet ikke om det kan lage disse lydene.

    3.Har kanskje en sammenheng med punkt 2, men denne lyden kom før "klunke" lyden. Problemet oppstår når jeg rygger og svinger mye da føles det som om fram hjulene sklir, som om du svinger med fullt ratt utslag og det er grus på asfalten, men det det skjer når det ikke er grus på asfalten og det trenger ikke å være fullt rattutslag.

    litt dårlig formulert, men takker for svar.
    1. Er det vått inne i bilen på førersiden? Er en varmekran der som kan slå seg lekk, vanlig problem. Ellers kan du sjekke for lekkasjer mellom topp og blokk, kan være vanskelig å se dette. Kan være lurt å få lånt seg et sånt lite kamera som du kan smyge rundt i krinker og kroker.

    2. Høres ut som det kan være topplagringa i fjærbeinet ditt. Sitter et kulelager (skal gjøre hvertfall) i toppen av fjærbeinet, du må løsne og senke det litt ned for å få skiftet det. Evt kan det være opphengskula. Jekk opp så venstre framhjul henger fritt, så får du prøve å røske litt i det. Hvis du tar i på hver side (kl 9 og 3) og bender att og fram og merker slakke, er det ofte styringa. For å eliminere at det er hjullager kan du ta i opp og ned (kl 12 og 6) og bende ut og inn. Hvis du ikke merker noen slakker verken her eller på noen annen stag i forstillinga, er sjansen stor for at det er den topplagringa.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  3. #3
    ArM sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    264
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Hei..
    Jeg hadde samme problemet med at kjølevæsken forsvant på min 960.
    Jeg byttet toppakning, og det kom kjølevæske inn på sylinder nr 3 og 4. Tror det er bare å bytte toppakning....
    XC 90 V8 -07 Bruksbilen....
    V 40 T2 -17 Konebilen
    242 -77 Prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...91#post1105291
    264 TE -82 Langtidsprosjekt
    Amazon 122S -70 Ferdig restaurert http://forum.vccn.no/showthread.php?...S-restaurering
    C 70 2,0T -01
    C 70 -05 CAB sommerbil

  4. #4
    Registrerte brukere de_icer sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Arendal
    VCCN medlemsnummer
    380
    Innlegg
    541
    Antall takk

    Standard

    Vannproblematikken ville jeg kontrollert inni bilen først, hvis det er vått på tepper under matter og sånt, og lukter glykol er det gjerne registeret til varmeapparatet. De ryker på disse bilene dessverre. Har du vann i forbrenningen vil bilen ikke gå som den skal, og den vil ryke hvitt og lukte glykol.

    De såkalte kyllingbena lager voldsomt med leven når de slarker. Fordelen med de er at de er utrolig enkle å skifte, og koster lite. Ulempen er at de må byttes ofte. Jeg har nå skiftet på alle fire 960-ene jeg har/har hatt/må fikse.

    Ofte må gummien som stabilisatorstaget sitter i også skiftes. Symptomene er litt forskjellige, hvis det lager lyd nesten hele tiden, er det kyllingbena, kommer det bare av og til i humper er det ofte opphenget til stabilisatorstaget. Klunkingen fra stabstaget er dessuten noe dypere i lyden. De til stabstaget kan man ofte se det på, de skal ikke ha luft mellom seg og staget. Disse koster heller ingenting og er enkle å skifte.

    Fjørbeinslagre er også forbruksvare, hører du noen gang fjæra flytte seg?
    1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T

  5. #5
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    hvis han har ac/klima har han ingen varmeappkran inni bilen. den sitter da ved torpedo på varmeappslange der. liten vakuumklokke
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg har klimaanlegg, men kan ikke kjenne noe vann inne i bilen og det lukter ikke. Viss toppakninga er gåen, går det greit å kjøre fra tønsberg til kristiansand? Skal skjekke alt til helga viss jeg kommer hjem.

    tusen takk for svar

  7. #7
    Registrerte brukere de_icer sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Arendal
    VCCN medlemsnummer
    380
    Innlegg
    541
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Adrian Vis post
    Ja jeg har klimaanlegg, men kan ikke kjenne noe vann inne i bilen og det lukter ikke. Viss toppakninga er gåen, går det greit å kjøre fra tønsberg til kristiansand? Skal skjekke alt til helga viss jeg kommer hjem.

    tusen takk for svar
    Hvor fort forsvinner vannet da?
    1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Har vel fylt ca 2 liter på de 30 milene jeg har kjørt ca. Tenkte å ta med vann og holde et øye med tempen selvfølgelig.

  9. #9
    Registrerte brukere de_icer sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Arendal
    VCCN medlemsnummer
    380
    Innlegg
    541
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde nok tatt den sjansen ja, bare pass på at den har vann til en hver tid.

    Ryker det veldig av eksosen?
    1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Adrian Vis post
    Hei, har akkurat kjøpt meg en 95 modell 960 sedan som har gått 260000 med noen problemer som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

    1. Er at kjøleveska forsvinner, kan ikke se hvor det lekker, men motoren sviver helt som den skal og det er ikke vann i olja.

    2. I går når jeg kjørte hjem kom det noen "klunke" lyder i fra forstillinga, hørtes ut som det kom fra venstre side. vet at det er litt slark i "kyllingbeinet" men vet ikke om det kan lage disse lydene.

    3.Har kanskje en sammenheng med punkt 2, men denne lyden kom før "klunke" lyden. Problemet oppstår når jeg rygger og svinger mye da føles det som om fram hjulene sklir, som om du svinger med fullt ratt utslag og det er grus på asfalten, men det det skjer når det ikke er grus på asfalten og det trenger ikke å være fullt rattutslag.

    litt dårlig formulert, men takker for svar.
    Toppakkingen er helt vanlig at små lekker litt. ikke alltid det kommer vann i olja. røyk ikke hvit av min heller. men lakk på de bakerste cylinderne..

    Kyllingbeina som du har litt slark i er synderen til klunkinga. jeg bor langs en grusvei og bytter disse så ofte at jeg har begynt å kjøpe beina fra biltema (kjøper til 850 og kapper de litt ).

    Problemet når du rygger kan være slitne foringer. det merkes faktisk ikke så godt i disse bilene pga en "bedre" forstilling en 940serien.. Denne forstillingen tillater mer vibrasjoner etc uten at det merkes spesielt i rattet / oppførselen på bilen.
    Foringer finner du på ebay eller hos volvo enkle å bytte! bare husk hvilken vei de satt og sånt før du presser i nye
    (Det kan være lurt å sette av litt penger til å bytte alle foringene i bakstillinga di etterhvert også. skal love deg de er slitne )
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg undersøkt litt og det er mest sannsynlig toppakninga. Har fått noen prisoverslag fra forskjellige verksteder, men den laveste prisen var på 14000 tusen kroner. Lurer derfor på om noen vet om noen greie verksteder i Sverige som kan gjøre dette billigere eller kanskje noen her inne som kan gjøre det privat?

    Tusen takk for svar.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Vel... for å spare deg for noe utgifter så kan jeg tipse seg om at "kyllingbeina" (eller raklestagene som jeg har lært at de heter :-) ) er veldig billige (270,-) på KCL. Mener at du skal ha to stk FOR67066 (de står sikkert merket som V90, men det er samme type til oss som kjører 960).

    Eirik A

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •