Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Lufting av bremser - problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard Lufting av bremser - problemer

    Hei,

    Har bytta calipere, klosser, skiver og yttre bremserør foran på 91mod 240 min. Etter dette trengte det lufting av systemet.

    Fikk lånt en sånn man skrur på bremseveskebeholderen og kobler til nippelen på et hjul så det er trykk i sytemet hele tiden. Gikk så runden som det står beskrevet i Haynes boka, men bremsepedalen blir ikke hard. Har lang vandring.

    Noen som har noen tips å komme med??

  2. #2
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Sjå etter lekkasje nokon plass..

    Bør uansett gå over med manuel lufting etter å ha brukt bremselufter på trykkluft

    Da skal du sjå at det skjer noko, visst ikkje er det vel mest sannsynlig en lekkasje en plass..

  3. #3
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    å kaliptera sitter på riktig side au? nippler opp å ikke ned? det har je driti meg ut på bak engang
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Er ikke noe lekkasje noe sted. Bilen har stått 1 uke uten at det har synket noe på bremsevæske beholdere.

    Er første gang jeg lufter bremser, så lurer på hvordan det skal gjøres manuelt?

    Har sjekka at kalipra sitter på riktig side hehe.

  5. #5
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Står det ikkje i haynes boka korleis du skal lufte med vanleg pumping på pedal? Må vere 2 personar til å gjer det da

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    hamar
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    de går fint an å vara en person for å lufte bremser, bruk ei tombrusflaske og fyl den halvful me bremseveske og en slange fra luftenipeln å neri flaska, spylerveskeslangen paser perfekt, så ere bere å pumpe ei stund så blir lufta borte skru så igjen nipelnfør du tar vek slangen, de funker som bare de,

  7. #7
    Registrerte brukere Ove B sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    hordaland
    Innlegg
    447
    Antall takk

    Standard

    gjekk bilen opp bak og luft den mens den går. men ikkje trykk pedalen heilt i bunn når du lufter. dette funka på min i allefall
    -75 242 på vent...
    -77 244 bruk/vinter bil
    -93 245 skrense bil
    -08 XC70 kåne bil

  8. #8
    Registrerte brukere mcnugget sin avatar
    Medlem siden
    23. feb. 2010
    Sted
    Førde
    Innlegg
    675
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo531 Vis post
    de går fint an å vara en person for å lufte bremser, bruk ei tombrusflaske og fyl den halvful me bremseveske og en slange fra luftenipeln å neri flaska, spylerveskeslangen paser perfekt, så ere bere å pumpe ei stund så blir lufta borte skru så igjen nipelnfør du tar vek slangen, de funker som bare de,
    Synst det er en trygghet å sjå at det ikkje kommer luft inn igjen når ein slepp pedalen... Men går sikkert å gjer det aleine ja, visst du har samvittighet til å kjøre med det etterpå.. Er ikkje store luftbobla som skal til før det blir farlig i en nødsituasjon..

  9. #9
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    VCCN medlemsnummer
    1985
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    2 personer er et must spørr du meg. trykke pedalen rolig helt ner å sleppe rolig opp. blir det sånn stress mekk så har je vøri borti at veska bare skummer! ( lufte mye hyd kløtsj på saab bilcross ) ..

    pump pedalen en 4-5 ganger. hold den i bunn mens andremann åpner en nippel å slipper ut evt luft. venter til han har skrudd igjenn nippel for å så slippe pedal å begynne på nytt igjen til det blir bra. så begynne på andre siden

    Ikke noa stress jobb, bremser er viktig får du ikke stoppa å trer nasan i ræva på 940rn min så skal du få lære deg mange nye ikkepene ord iaf haha

    Lykke til
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    kjøp haynes boka.. der står riktig rekkefølge. Ikke lett å gjette seg fram med 8 nipler :P
    Volvo is not a car, its a passion

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Takker for mange gode tips

    Har Haynes boka og fulgte rekkefølgen der. Skal prøve det du sier saabfaen..

  12. #12
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Som nevnt over her, sjekk at du har montert de på riktig side/vei.

    Jeg har også brent meg på det

  13. #13
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    370
    Innlegg
    828
    Antall takk

    Standard

    Et greit verktøy når man må lufte alene har Biltema:
    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Ve.../Bremselufter/
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  14. #14
    ArM sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    264
    Innlegg
    218
    Antall takk

    Standard

    Her er riktig rekkefølge på lufting av bremser på Volvo 240 uten
    ABS
    :

    1. høyre bak
    2. nedre indre høyre foran
    3. nedre yttre høyre foran
    4. øvre indre venstre foran
    5. venstre bak
    6. nedre indre venstre foran
    7. nedre yttre venstre foran
    8. øvre indre høyre foran

    Hvis du lufter i denne rekkefølgen skal det bli bra.

    /Arne
    XC 90 V8 -07 Bruksbilen....
    V 40 T2 -17 Konebilen
    242 -77 Prosjekt http://forum.vccn.no/showthread.php?...91#post1105291
    264 TE -82 Langtidsprosjekt
    Amazon 122S -70 Ferdig restaurert http://forum.vccn.no/showthread.php?...S-restaurering
    C 70 2,0T -01
    C 70 -05 CAB sommerbil

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mai 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArM Vis post
    Her er riktig rekkefølge på lufting av bremser på Volvo 240 uten
    ABS
    :

    1. høyre bak
    2. nedre indre høyre foran
    3. nedre yttre høyre foran
    4. øvre indre venstre foran
    5. venstre bak
    6. nedre indre venstre foran
    7. nedre yttre venstre foran
    8. øvre indre høyre foran

    Hvis du lufter i denne rekkefølgen skal det bli bra.

    /Arne

    Men i Haynes boka mi, på svensk rett nok står følgende rekkefølge:

    Venstre bak
    Øvre Indre venstre fremme
    Øvre Indre høyre fremme
    Høyre bak
    Yttre høyre fremme
    Nedre indre høyre fremme
    yttre venstre fremme
    nedre indre venstre fremme

    Det står også at yttre og indre fremme skal luftes parvis atlså åpne og stenge begge nipplene på en side samtidig.


    Måtte bytte høyre kalipper fremme på grunn av knekt luftenippel jeg ikke fikk ut.
    Har tømt hele systemet for gammel bremseveske og fyllt på ny og luftet i rekkefølga som står i haynes boka, bortsett fra at jeg ikke har åpent og lukket de to nedre nipplene fremme samtidig.

    Bremsene er forsåvidt blitt bra, men med motoren i gang bunner jeg pedalen. Dette klarer jeg ikke med motoren stoppet.
    Når jeg skriver bunner pedalen mener jeg at det føles som at den når et punkt der det høres ut som at den stopper mot noe, et markant dunk, og så blir motstanden markant større. Jeg klarer ikke helt å si om jeg klarer å trakke pedalen lenger inn etter dette eller om den definitivt har stoppet mot noe for motstanden er begynt å bli ganske stor.
    Pedalen når aldri gulvet, så spørsmålet er egentlig om pedalen vil gå helt i gulvet når der ikke er trykk i systemet eller vil den bunne ut i master cylinderen slik at det er dette som skjer hos meg, at den bunner i master sylinderen på grunn av en eller annen feil eller fortsatt luft i systemet? Jeg tråkker jo aldri så hardt på bremsene under normale forhold så jeg er ikke sikker på om den har gjort dette før..


    Rekkefølgen som står i haynes manualen avviker kraftig fra rekkefølgen som nevnes over, hva er faktisk riktig??
    Går utifra at jeg blir nødt å lufte på nytt og denne gangen også åpne og lukke begge nipplene nede på kalipperne fremme for å få dette til. Dette har jeg ikke måttet gjøre tidligere på denne bilen..
    I og med hele systemet ble tømt med sugepumpe på hver enkelt nippel så ble vel også master cylindern tømt, da må vel kanskje den også luftes før man begynner normal lufteprosedyre?
    Hvordan gjøre dette enklest mulig i så fall?

    Bilen er en 1984 240 dl stasjonsvogn.
    Sist endret av TheEdge; 16/10/22 kl 14:57

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    161
    Antall takk

    Standard

    Ta av den nye caliperen og bremseklossene i den og fyll bremsevæske i caliperen ved å bruke pedalen. Trykk sakte og ikke for mye, stempelet skal ikke falle ut. Deretter åpner du luftenippelen og skyver stempelet sakte tilbake mens caliperen holdes med luftenippelen øverst. Ikke trykk luft inn i caliperen igjen.
    Sist endret av vict0r; 18/10/22 kl 22:07

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. mai 2021
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    Ta av den nye caliperen og bremseklossene i den og fyll bremsevæske i caliperen ved å bruke pedalen. Trykk sakte og ikke for mye, stempelet skal ikke falle ut. Deretter åpner du luftenippelen og skyver stempelet sakte tilbake mens caliperen holdes med luftenippelen øverst. Ikke trykk luft inn i caliperen igjen.
    Ja, dette hadde nok vært en god ide, for det kom masse luft ved lufting av den kalipperen, før det endelig ble en boblefri strøm. Fikk aldri pedalen helt god nok men bilen ble i det minste godkjent, så da slipper jeg ha fristen hengende over meg og har tid til å fikse det litt senere (bilen kjøres ikke til vanlig så det spiller ingen rolle). Det kan tenkes at man ved lufting med pedalen har trakket pedalen for langt og skadet tetningene i hovedsylinderen så tenker at jeg vil overhale denne før jeg lufter noe mere.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •