Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard Lettere svinghjul 230 F,FT,FK (skjelett)

    Det dype svinghjulet (ikke DM) på 230 F,FK,FT har en vekt på ca. 13,6 kg! Dette gjør at motoren er veldig treig og har dårlig gassrespons. Svinghjulet har 60-2 trigger hull til en tenningsgiver som gjør at det ikke er mulig å lette svinghjulet noe særlig uten å dreie bort trigger hullene. Man kan dreie ned litt i begynnelsen av triggerhullene men dette utgjør fortsatt ikke nok. Litt hullborring er også en mulighet men det er ytterst på svinghjulet man vil ha bort mest mulig vekt.

    Løsningen blir da og anskaffe seg et skjelett svinghjul, eller dreie ned et plant svinghjul fra en B21 / B23. Alt ettersom hvor lett man vil ha det. For å fortsatt ha 60-2 trigger hull anskaffer man et svinghjul fra en bil med automat og LH2.4. Skjelett svinghjul kan kjøpes fra: http://folkraceshop.se/skelett-svang...category_id=95

    Deleliste:
    skjelett eller lettet plant svinghjul
    Automat svinghjul fra LH 2.4
    Nye svinghjulsbolter
    Clutch og trykkplate for plant svinghjul (det gamle passer ikke)
    Dypt svinghjul for å sikte mot (kan bruke det gamle)

    Når det gamle svinghjulet skal av er det lurt å turne motoren slik at syl.1 står i ØDP. Oppholdet på triggerhullene skal da stå 90 grader fra giveren. Dette blir mot starteren. Sett en latmann på reimhjulet med forlenger mot ramma foran på motoren slik at motoren ikke går rundt når man skal skru av boltene til svinghjulet.


    1. Begynn med kappe eller dreie av trigger ringen fra automat svinghjulet. Jeg kappet med vinkelsiperen, men det beste er å dreie det av.

    2. Legg skjelett svinghjulet over det gamle svinghjul og skru noen bolter igjennom dem så de ikke får rørt på seg.

    3. Legg trigger ringen oppå skjelett svinghjulet slik at oppholdet er helt likt med oppholdet på det gamle svinghjulet. VIKTIG å treffe her ellers er det ikke sikkert bilen vil starte igjen. Jeg brukte muttere for å sentrere triggerringen og målte opp med laser for å få oppholdet på trigger ringen så og si likt med det gamle svinghjulet. Sjekk også at høyden fra startkransen til triggerhullene er ca. det samme som det gamle svinghjulet.


    4. Sveis på trigger ringen. Vær forsiktig, her er det fort gjort å sveise startkransen så en må bruke unødvendig mye tid på å slipe opp tannhjulene igjen. Jeg sveiset på begge sider av trigger ringen.


    5. Sørg for å få blansert det nye svinghulet og trykkplata som skal brukes. Ihvertfall det nye svinghjulet. Mitt svinghjul ble tatt av 24g!!! Trykkplata bare 3g!!

    6. Monter det nye svinghjulet. Husk å treffe slik at oppholdet på triggerhullene blir stående akkuratt slik de sto før, ellers vil bilen aldri starte. Husk nye svinghjuls bolter med locktite og riktig moment. Slurves det her kan man bli beinløs!!!

    7. Før girkasse monteres kan det være lurt å sette på starteren og starte opp for å se om man har truffet riktig med oppholdet på triggerhullene.


    Svinhjulet mitt med trykk plate ble 9kg lettere enn det originale svinghjulet med trykk plate. Dette resulterte i en mye rappere motor med god dragvillighet. Girene tømmes utrolig MYE fortere og man slipper å vente på at turtallet skal synke når man girer. Ulempen er at motoren ikke alltid går på tomgang før den er skikkelig varm og det er noe lettere å kvele motoren.

    Motoren jeg gjorde dette på var en 234F med: klipt reim til balanse aksler, el. vifte, åpent luft filter og effekt anlegg. Svinghjulet kunne etter min mening vært lettet ennå 2kg.

  2. #2
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Interessant, er det samma svinghjul på alle b21 /b23 ? Har nemlig svinghjul fra b21 og svinghjul fra automat, så da er det vel sparsomt.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Ja, da har du det plane svinghjulet som veier ca. 9,7 kg.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    dette så ut som en veldig grei "how to" kan være kjekt hvis man er på jakt etter noen ekstra nm

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    dette så ut som en veldig grei "how to" kan være kjekt hvis man er på jakt etter noen ekstra nm
    Husk at man ikke henter noen "nm" eller "HK" som allerede er der. Men det kan virke som man får mere hest eller nm.. Men det kan virke som om man gjør det!! Ta feks. i oppover bakker med ikke alt for tung last viker det som om motoren drar veldig bra. Du har egentlig bare frigjort disse HK / NM. Bremser man motoren får man det samme resultatet. Dette her er snakk om å tilpasse sin motor sin egen kjørestil!!!

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    ok, tenkte først på nm siden den får jo bedere drag. men kan ikke si at jeg er helt altvitende på det hær så bra vi har en how to/tips & triks

  7. #7
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    husk!. får lett svinghjul tar du motoren. blir det får lett vil ikke motoren klare å gå rent å sjangsen får å få tilbake slag ved tenning på en sylinder kan fort skje. altso! at motoren stopper å dreie den veien den går å går andre veien.
    90. 740gl
    (En motor uten turbo suger)


  8. #8
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    det er piss! i motor GP kjører de helt uten svinghjul. dessuten er det så godt som umulig når du kjører. på tomgang derimot er det mulig, men da skal du ha enormt lavt tomgangs turtall. hvertfall på ei rødblokk der veiva og rådene veier så mye.

  9. #9
    Registrerte brukere depress sin avatar
    Medlem siden
    09. mars 2010
    Sted
    drammen
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    forskjell på løpsbil og gatebil. vil si man er ganske ofte nede i tomgang på en gatebil. så piss det er det ikke.!
    90. 740gl
    (En motor uten turbo suger)


  10. #10
    Registrerte brukere -Shark- sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2010
    Sted
    Ski, utafor Oslo
    Innlegg
    523
    Antall takk

    Standard

    bra guide kjettingroger
    Mercedes 123 og Bmw 3 serie stasjonvogn. Husqvarna Smr 511 og Yamaha xj900

    xx Volvo 760 turbo, 240 90mod,volvo -240 turbo 77mod, 244 2.1dl 77mod, 240 90mod
    xx -3 serie coupe, Bmw 316sedan, peugeot 406, peugeot 405,ford escort, Mercedes w124 300 4 matic, Mercedes w123 80mod

  11. #11
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Fint at noen tok seg tid til å skrive litt om dette.. Har tenkt tanken på å bytte ut det originale svinghjulet, men det har stoppet seg litt i dette med triggerringen..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Rogaland
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Er det nokon som har Sachs nr. på den nye clutchen som må brukast?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av depress Vis post
    husk!. får lett svinghjul tar du motoren. blir det får lett vil ikke motoren klare å gå rent å sjangsen får å få tilbake slag ved tenning på en sylinder kan fort skje. altso! at motoren stopper å dreie den veien den går å går andre veien.
    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    det er piss!
    Sitat Opprinnelig postet av depress Vis post
    forskjell på løpsbil og gatebil
    Ja det er forskjell. Men det du sa er fortsatt piss
    med svinghjul og clutch på størrelse med en cd skive (mindre også ) så får man ikke dette problemet en gang. Hvis man får tilbakeslag å kødd så har man gjort noe skikkelig feil... ikke svinghjulet sin feil
    Men når man legger på en løs krans som i guiden her så kan det være lurt å skru den fast isteden for å sveise den... ( Ihvertfall for de av oss som driver vedbods trimming. da kan man justere tenninga ved å flytte på trigger kransen)
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Men når man legger på en løs krans som i guiden her så kan det være lurt å skru den fast isteden for å sveise den... ( Ihvertfall for de av oss som driver vedbods trimming. da kan man justere tenninga ved å flytte på trigger kransen)
    Det er sant, men gjorde dette på bruksbilen og gidder ikke dra ned girkassa for å justere litt tenning.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Blues Vis post
    Er det nokon som har Sachs nr. på den nye clutchen som må brukast?

    Jeg brukte TP-654 trykkplate med organisk lamell. Dette skal tåle 388Nm og ser foreløpig ut til å holde.

  16. #16
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    Noen som veit hva som må gjøras for att TP-618 trykkplate passer på dette svinghjulet?

  17. #17
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Remi T Vis post
    Noen som veit hva som må gjøras for att TP-618 trykkplate passer på dette svinghjulet?
    Tror den passer på. Har sendt mail til Pedersen da jeg lurer på det samme, kan si ifra hva han sier

  18. #18
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    ''Hei!

    TP-618 er egentlig til BMW, så du må bore nye hull og dreie svinghjulet.

    Mvh Heine, Pedersens Racing''

  19. #19
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Synd at folkraceshop ikke selger svinghjulet uten et originalt i innbytte da.. :(

    Men timosmotor selger også et liknende, noen som vet om det går å gjøre det samme med det svinghjulet?

    Og hvor kan man sende svinghjulet til balansering og omstifting for bruk med TP-618?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  20. #20
    Registrerte brukere kapli sin avatar
    Medlem siden
    23. jan. 2010
    Sted
    Seljord
    Innlegg
    587
    Antall takk

    Standard

    1200kr på Sarpsborg Motorverksted

    http://www.motorverksted.no/balansering.html

  21. #21
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Ok, må vel ringe dem for å spørre om omstifting og boring av nye festehull sikkert?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kapli Vis post
    1200kr på Sarpsborg Motorverksted

    http://www.motorverksted.no/balansering.html
    Kan absolutt anbefale Sarpsborg Motorverksted. Ringte de 0700 en fredags morgen for å få avbalansert og stiftet en clutch. Fikk beskjed om å komme så fort jeg kunne og et par timer senere (lenge før vanlig lunch) var delene ferdig!!!

  23. #23
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Javel??

    Jeg tok kontakt med dem vedrørende tilpassing/omstifting av TP-618 i tillegg til balansering av pakken, og jeg fikk til svar at det kostet mellom 1000,- og 1350,- inkl. mva i tillegg til de 1200,-.

    Så rundt 2500,- + frakten begge veier da.. :/ Blir en kostbar affære tror jeg..

    Betalte du mye du Bjørseth Racing?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Innlegg
    163
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Betalte du mye du Bjørseth Racing?
    12 1300 spenn, men er litt lettere når man ikke bor så langt unna!!
    Men et hvem som helst motor / mek. verksted klarer dette, ingen grunn til å betale dyre dommer for å få sendt ting rundt...

  25. #25
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Greit å holde til i Verdens navle ja, verre for oss som bor i distriktene..

    Har vært i kontakt med et annet verksted, men de ville ikke gi noen fast pris på dette, da det varierte mye på typer svinghjul og trykkplater.. (DO'H) Og med en timespris på 800,- + mva kan dette bli en sykt dyr affære alt i alt..

    Fehn i sværte H... :(
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •