Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 25 av 25

Tråd: B230fb --> b230fb-t?

  1. #1
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard B230fb --> b230fb-t?

    Jeg har sett lignende spørsmål som dette tidligere på forumet, men jeg har et litt annet utgangspunkt, + noen ekstra spm.

    Har lenge tenkt på å få i en FK-motor til 940'en får vel en til 6-8k i Sverige.. Men ser at folk har påstått at det er samme innmat i motoren jeg har (minus stempel?), så da ser jeg ikke helt fordelene med å skaffe en FK. Motoren jeg har er i god stand, runder 200k i disse dager. I salgsverdi er den vel heller ikke verdt all verden, 3-4k kanskje. Fordelene jeg ser med å sette på turbo på denne, er 1): Jeg kan velge en turbo som passer til mine formål, uten å måtte begynne med 13c og eventuelt kjøpe en annen. 2): Jeg har 531 topp på motoren jeg har, FK har 530. Alt dette sett i sammenheng så vil det vel lønne seg å bygge om motoren jeg har?

    Så trenger jeg noen anbefalinger. Bilen skal være en bruksbil som det er litt krutt i, samtidig som den ikke sluker suppe av en annen verden. Hadde vært greit å rundet 200hk, regner med jeg merker forskjell da i motsetning til nåværende 131hk. Jeg ønsker en motor som drar hele veien, hvertfall fra 2500-3000 rpm og opp. Har sett flere ET'er med større turbo en originalt, som får fullt trykk på 4000-4500 rpm, og det er vel ingen som driver å kjører opp mot sperra for hver giring på en bruksbil.
    1: Hvilken turbo vil passe til mitt formål?
    2: Hvilken intercooler?
    3: Vil det lønne set å bytte kam? Har vx3.
    4: Chip?
    5: Dyser?
    6: Annet?

    Hadde vært greit å fått til et greit oppsett, noe som kan gi en pekepinn på om det vil lønne seg å gjøre det slik
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    grenrør fra 940 med en t3 turbo med stort eksoshus.
    turbo hjerner. turbodyser.
    IC fra 940 eller ettermarkeds IC.
    Olja tar du fra oljetryks brytern. lager retur i bunnpanna. 3" eller større eksos hele veien. overkant av 200hk.

    Hvis du har sett ET motor med fult turbotrykk ved 4500rpm så har eiern ikke klart å holde mer en 1/3 gass eller det har vært noe SKIKKELIG galt med motoren hans.
    "store" lastebil turboer som leverer effekt for 450-500hk spoler fint i gang før 2500rpm på turbomotorene.. 1bar ved 3000rpm etc.. spørs litt på oppsett av grenrør å sånt.
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Okay, takk for svar Så da skal jeg altså se etter en turbo som er på størrelse med en T3. Er vel mange "T3'er" som jeg har forstått (T03 osv). Når du nevner stort eksoshus: en T3/T4, det er en T3 kompressordel og T4 eksosdel?

    Den ene ET'en jeg prøvde, hadde T3/T4 turbo, så kunne vel være andre ting.. var en sliten motor i utgangspunktet.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ja, viktig å ikke la motoren puste tungt (ikke få ut eksosen) når du kjører med sugemotor oppsett
    sjekk Ebay etter turboer. får billige kina turboer. de holder noen år hvis du ikke kjører de tom for olje og kødder med eksossmell
    men viktig med stort eksoshus!
    Ellers kan du jo gå på blocket og kjøpe en eaton kompressor reim og litt trykkrør så "sugemotor" som orker hele veien
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Ja, viktig å ikke la motoren puste tungt (ikke få ut eksosen) når du kjører med sugemotor oppsett
    sjekk Ebay etter turboer. får billige kina turboer. de holder noen år hvis du ikke kjører de tom for olje og kødder med eksossmell
    men viktig med stort eksoshus!
    Ellers kan du jo gå på blocket og kjøpe en eaton kompressor reim og litt trykkrør så "sugemotor" som orker hele veien
    Blir vel turbo istedet for kompressor ja Virker jo ganske greit dette. Visste ikke at det var forskjellige hjerner på turbo og sug.. da har isåfall en kompis kjørt med turbohjerne i sin 240 med F-motor et års tid, for jeg byttet hjernen i den:P

    Fant forresten en artikkel på TurboBricks ang. ombyggingen
    http://www.turbobricks.com/mods.php?content=art0024

    Vil denne motoren da tåle ca. like mye trykk som en org. turbomotor (dvs opptil 1 bar?), eller litt mindre pga., høyere kompresjon?
    Sist endret av JørnM_940; 21/01/10 kl 20:47
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke kjøre på fullt så mye trøkk på en F motor, nei, men da er det heller ikke nødvendig fordi høyere kompresjon betyr at den har mer sugemotoreffekt og får mer krefter på mindre trykk.

    Med et grenrør + HX35 eller en stor KKK27 eller lignende snurre som får eksosen raskt unna så kan du få mye effekt!!

  7. #7
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Kan ikke kjøre på fullt så mye trøkk på en F motor, nei, men da er det heller ikke nødvendig fordi høyere kompresjon betyr at den har mer sugemotoreffekt og får mer krefter på mindre trykk.

    Med et grenrør + HX35 eller en stor KKK27 eller lignende snurre som får eksosen raskt unna så kan du få mye effekt!!
    Høres bra ut
    Hvordan er det med kammen? vx3'n liker seg fra 4000 og opp, ikke mye bunndrag dessverre.. Men hvis turboen blir med rimelig tidlig så kan det hende at det ikke blir så verst likevel med den da
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Begynner ikke å skje så stort på lavt turtall selv om turboen henger med tidlig før kammen begynner å nærme seg området den liker seg best i, nei. Kjører med 13c turbo nå på VX3 kam. Med 13c-en selv om turboen kan få fullt trykk på 2000 rpm hvis man drar den helt fra bånn av så begynner ikke bilen å dra skikkelig før nesten 3000 rpm. Så butter det dessverre rundt 5000 rpm for øyeblikket pga aaaalt for liten og kjedelig turbo!

    Men det er ikke så ille bånndrag på VX3-en egentlig. Er til å leve med ved vanlig kjøring, bare å kicke ned for å herje .

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Kan ikke kjøre på fullt så mye trøkk på en F motor, nei, men da er det heller ikke nødvendig fordi høyere kompresjon betyr at den har mer sugemotoreffekt og får mer krefter på mindre trykk.

    Med et grenrør + HX35 eller en stor KKK27 eller lignende snurre som får eksosen raskt unna så kan du få mye effekt!!
    Med en så stor turbo kan han kjøre på en bar. men da må han ha større dyser en orginalt (Det er FB motor jeg har vært borti hvor vi har det. men 531 toppen senker ikke kompen sååå mye at det har noe å si. men grunnen til at jeg ikke sa noe om så stor turbo er fordi han må på med ny trykkplate. lamel. girkasse (sikkert ikke m90?) og volvos bakaksler vet vi jo hvordan takkler store turboer :P
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Begynner ikke å skje så stort på lavt turtall selv om turboen henger med tidlig før kammen begynner å nærme seg området den liker seg best i, nei. Kjører med 13c turbo nå på VX3 kam. Med 13c-en selv om turboen kan få fullt trykk på 2000 rpm hvis man drar den helt fra bånn av så begynner ikke bilen å dra skikkelig før nesten 3000 rpm. Så butter det dessverre rundt 5000 rpm for øyeblikket pga aaaalt for liten og kjedelig turbo!

    Men det er ikke så ille bånndrag på VX3-en egentlig. Er til å leve med ved vanlig kjøring, bare å kicke ned for å herje .
    Hehe, dette tror jeg blir greit Synes godt bilen min kunne hadd litt bedre bånndrag, nesten så det er bedre bånndrag på 740'en vi har, og den har 530 og T-kam(tror jeg, F-motor). Blir vel ikke så mye herjing med min, tror jeg ikke M47'n tåler Men som bruksbil tror jeg dette blir bra, kan bli et fint lite prosjekt i sommer
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    M47 kassa tåler ikke at du overlader motoren i heletatt nesten . Tåler knapt effekten bilen har originalt, blir bare mer og mer spon på tappepluggen...

    740-en har nok bedre bånndrag, ja. T kam er jo bånndragskam som slutter å dra på 4000 rpm og er effektiv på 1500 rpm og oppover. 531 toppen senker vel også litt bånndrag pga lavere innsugshastighet (litt bedre innsugskanaler).

  12. #12
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Med en så stor turbo kan han kjøre på en bar. men da må han ha større dyser en orginalt (Det er FB motor jeg har vært borti hvor vi har det. men 531 toppen senker ikke kompen sååå mye at det har noe å si. men grunnen til at jeg ikke sa noe om så stor turbo er fordi han må på med ny trykkplate. lamel. girkasse (sikkert ikke m90?) og volvos bakaksler vet vi jo hvordan takkler store turboer :P
    Er dessverre en M47 ja.. Har en M46 fra 240 som kan brukes hvis det blir tull Men er vel ikke verdens beste kasse det heller...
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  13. #13
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    grenrør fra 940 med en t3 turbo med stort eksoshus.
    turbo hjerner. turbodyser.
    IC fra 940 eller ettermarkeds IC.
    Olja tar du fra oljetryks brytern. lager retur i bunnpanna. 3" eller større eksos hele veien. overkant av 200hk.

    Hvis du har sett ET motor med fult turbotrykk ved 4500rpm så har eiern ikke klart å holde mer en 1/3 gass eller det har vært noe SKIKKELIG galt med motoren hans.
    "store" lastebil turboer som leverer effekt for 450-500hk spoler fint i gang før 2500rpm på turbomotorene.. 1bar ved 3000rpm etc.. spørs litt på oppsett av grenrør å sånt.
    sant det du sier TBO var ikke mye gass han holdt hvis han hadde fult trykk på 4500
    jeg har 0.7 bar(lader lite grunnet noe feil med motor) allerede på 2000-2500 og den er bare chipa og har 3tom eksos
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  14. #14
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Det va som sagt ikke originalturbo på motoren. Tror det var T3/T4 kinaturbo. Men det er kanskje T3 originalt på ET?
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ja. men en kina turbo spoler ikke mye senere opp fordet. Ikke en gang en holset 55(STOR TURBO) bruker så lang tid
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Hmmm... skal hive opp et bilde av oppsettet/motorrommet av den over helga
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  17. #17
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Blåser litt liv i denne tråden igjen.. Har en kompis (mazda-freak) som har byttet motor i mx3'n sin. På nymotoren sin fikk han med en turbo fra v70r, det er vel en 19T antakelig? Denne skulle jeg få billig, men blir det for lite eksoshus til den opprinnelige sugemotoren jeg har? Eller tåler den å lade 0.6-0.7 bar? Det som er greit med denne er jo at den er bolt-on på 940 grenrør (som jeg har forstått), så er det vannkjøling på den.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  18. #18
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Er vel 16T det tror jeg..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    sant det du sier TBO var ikke mye gass han holdt hvis han hadde fult trykk på 4500
    jeg har 0.7 bar(lader lite grunnet noe feil med motor) allerede på 2000-2500 og den er bare chipa og har 3tom eksos
    Det var vel denne du tok ut 287 hjulhester med? med bare litt justering med chipen?
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  20. #20
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Er vel 16T det tror jeg..
    Kan være det, trodde det var 850R som hadde 16T og V70R 19T. Men du hadde vel et slikt oppsett med en 13c turbo som fungerte bra? Da burde det vel ikke være noe problem med en 16T evt 19T?
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  21. #21
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Bra og bra, den gikk jo..

    Men trenger vel strengt talt ikke bli så bra med enda større kompressorhus på en motor som allerede er allergisk mot slike små turbinhus..

    Det beste hadde vel vært om du fikk byttet bort den turboen du har på handa mot en T3 fra 740tic e.l.

    Evt. solgt den og kjøpt en kinaturbo fra ebay som det har vært mye snakk om i det siste.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  22. #22
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Bra og bra, den gikk jo..

    Men trenger vel strengt talt ikke bli så bra med enda større kompressorhus på en motor som allerede er allergisk mot slike små turbinhus..

    Det beste hadde vel vært om du fikk byttet bort den turboen du har på handa mot en T3 fra 740tic e.l.

    Evt. solgt den og kjøpt en kinaturbo fra ebay som det har vært mye snakk om i det siste.
    Har ikke kjøpt turboen enda, tenkte å gjøre det mtp at jeg får den billig + at jeg trodde at den hadde større eksoshus enn 13c.. Det er bare kompressorhuset som er større altså på den?

    Går med kinaturbo ja, hadde bare vært litt enklere hvis 16T'n hadde vært brukbar til dette formålet
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  23. #23
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Har ikke kjøpt turboen enda, tenkte å gjøre det mtp at jeg får den billig + at jeg trodde at den hadde større eksoshus enn 13c.. Det er bare kompressorhuset som er større altså på den?

    Går med kinaturbo ja, hadde bare vært litt enklere hvis 16T'n hadde vært brukbar til dette formålet
    Eksoshuset er kun marginalt større på 16T / 19T kontra 13c. Nesten ingen forskjell. Kun større kompressor.

  24. #24
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Eksoshuset er kun marginalt større på 16T / 19T kontra 13c. Nesten ingen forskjell. Kun større kompressor.
    Hmm.. blir vel som å feil vei da ja.. faen og
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  25. #25
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Ser det er et par år siden det har vært aktivitet her, men om man bygger om fra lh 2.4 sug til turbo, holder det med å bytte til turbohjerner? Eller er det noen trøkkfølere osv som har med innsprøytninga å gjøre?

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •