Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: Girkasse problem????

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Exclamation Girkasse problem????

    Hei, har akkurat gått over fra volvo s40 til volvo 850glt med volvo v70motor...
    fikk den taua hjem til meg og lurer på hva som kan være problemet, girkassa er ny og overhalt for 3år siden, gamle eier visste ikke helt hva det var, men lurte på om det var en gir waier eller girspaken som var dårlig...

    Det som skjer: gira er faste og fine, og clutchen er ny, men da jeg setter den i gir og slipper clutchen får jeg ingen reaksjon...
    sånn er den i alle girene untatt 5. giret, der hører jeg en liten lyd da jeg slipper clutchen, og den legger seg på 40kmt på speedometeret og øker hvis jeg gir gass... er dette en bagatell man kan fikse med litt skruing, eller er det en alvorlig og dyr feil??

    gamle eier informerte om at han pleier å få den til å funke igjen i 2-3uker hvis han fikler litt med gir"staget" elelr hva det er nede til høyre for motoren..

    HJELP! står uten bil, og 0 fremkommelighet

  2. #2
    Registrerte brukere Turbokassa sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Buskerud, Ringerike
    Innlegg
    116
    Antall takk

    Standard

    da virker nok clutch, dersom den oppfører seg normalt på 5 giret.
    Giroverføringen kan være ett problem hvis det mangler eller sitter noe løst slik at ikke de "riktige" bevegelsene blir gjort på kassa.
    Om alt dette fungerer riktig så spørs det nok om den overhalingen ikke er heelt i orden.

  3. #3
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Ta ut luftfilterkasse slik at du kommer til for å se der giroverføringer går inn i kassa. Koble fra girkabler, prøv å gire "manuellt" ved å bruke handa til å fortsette bevegelsen på girarm på kassa. Dette for å utelukke feil med kabler/girstang.

    Før du kobler fra kabler må du sjekke med girstanga hvilke bevegelser som gir hvilket gir

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Den oppfører seg normalt på alle gir når jeg ser etter, ikke helt sikker på revers da, og er akkurat som om den ikke kommer helt dit den skal, og "gummiringen" rundt den ene armen er det en del slarke i...
    kan det være den ringen som må byttes og kansje en finjustering?

  5. #5
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    Hei, har akkurat gått over fra volvo s40 til volvo 850glt med volvo v70motor...
    fikk den taua hjem til meg og lurer på hva som kan være problemet, girkassa er ny og overhalt for 3år siden, gamle eier visste ikke helt hva det var, men lurte på om det var en gir waier eller girspaken som var dårlig...

    Det som skjer: gira er faste og fine, og clutchen er ny, men da jeg setter den i gir og slipper clutchen får jeg ingen reaksjon...
    sånn er den i alle girene untatt 5. giret, der hører jeg en liten lyd da jeg slipper clutchen, og den legger seg på 40kmt på speedometeret og øker hvis jeg gir gass... er dette en bagatell man kan fikse med litt skruing, eller er det en alvorlig og dyr feil??

    gamle eier informerte om at han pleier å få den til å funke igjen i 2-3uker hvis han fikler litt med gir"staget" elelr hva det er nede til høyre for motoren..

    HJELP! står uten bil, og 0 fremkommelighet
    Står du i ro og speedometeret går fra 40 og oppover?
    Da er det nok noe mer enn justering som må til vil jeg tro.
    Er drivakslingene skikkelig i inngrep i girkassen?
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  6. #6
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    hva skjedde idet girkassen sluttet å sammarbeie?
    Kan være robert er inne på noe her ja, med drivaksler..

    Bilen setter seg i gir i kun 5. gir? er det slik å forstå, eller?
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Bilen står i ro, og speedometeret beveger seg oppover på alle gir jo mere jeg gasser...
    er drivaksler dyrt ? og er det sikkert at dette er problemet?
    gamle eier har fått den til å funke i 3-4uker om gangen bare ved å vrikke litt og styre med systemet nedi der ( som er lett tilgjengelig under luftfilterboksen (som er fjernet og satt inn sportsluftfilter..

  8. #8
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Uten at jeg kjenner til hvor 850 tar signal fra speedometeret, så regner jeg med at det er fra diff huset.
    Sjekk om den ene eller begge drivakslingene er skikkelig i inngrep i girkassen.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    har fikla litt og driver å prøver meg fram, fikk den i revers nå for 3min siden, og funka 1 gang, så neste gang jeg skulle ha den i revers eller i ett annet gir er den samme som før..

  10. #10
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Er nok ikke noe med overføringer/kabler.
    Vedr. drivaksler. Hadde ut kasse og clutch for noen uker siden selv og jeg mener at det ikke er "dødgang" nok i splines på akslinger uten at de er i inngrep?
    Hva med defekte låseringer på tannhjul i girkassen? At de beveger seg "fritt" på akslinger og er i inngrep nå og da?

    Går speedometeret er det rotasjon på drev i girkassen.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Drivakslingene høres fornuftig ut siden jeg hører noen gang en svak "skrape"lyd ...hvordan er det å få sjekket dette? må vell begynne med å jekke opp foran ?

  12. #12
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    Drivakslingene høres fornuftig ut siden jeg hører noen gang en svak "skrape"lyd ...hvordan er det å få sjekket dette? må vell begynne med å jekke opp foran ?
    Sett bilen i gir, Jekk opp bilen, spinn hjula for hånd. Hører du skraping kan det lokaliseres der akslinger går inn i kassa, eller ute i navet

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    okei, skal prøve dette nå, og lurer også på om d et kan være en forskjell på drivaksling "slaglengde" i forholde v70 og 850 ?
    kan dette være noe som gir utslag for innfestningen av drivaksel inn i girkasse?

  14. #14
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    speedometersensoren på 850 tilogmed 95modeller sitter på differensialen i girkassen.
    Høres ut som den sviver rundt, men at en drivaksel har sklidd ut..
    Mest sannsynlig på førersiden, da den på passasjersiden holdes noe fast i lagerholderen ut fra motorblokken
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    skal jeg bare snurre hjulet rundt da? imens bilen står i gir, og hvis jeg ikke kjenner motstand så er det det som er problemet?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    Har gjort det nå, jekka opp, satt den i gir, og snurra på hjulene, 0 respons! ingen skrapelyder og ingen motstand bare den ene bremseklossen som skraper litt....
    er drivakslene problemet da? eller kan det være at den ikke kommer i gir i det heletatt?

  17. #17
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    skal jeg bare snurre hjulet rundt da? imens bilen står i gir, og hvis jeg ikke kjenner motstand så er det det som er problemet?
    En viss motstand er det, men roterer du hjulet begge veier skal det klikke i girkassa/diff.
    Har tro på at aksling har sklidd ut på venstre side, men da er låsringen inne i splines som skal holde akslingen i posisjon muligens borte. Dette må sjekkes for den kan da ligg løs inne i bunn av diffen.

  18. #18
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    Har gjort det nå, jekka opp, satt den i gir, og snurra på hjulene, 0 respons! ingen skrapelyder og ingen motstand bare den ene bremseklossen som skraper litt....
    er drivakslene problemet da? eller kan det være at den ikke kommer i gir i det heletatt?
    Har du rotert begge hjula? Mer motstand på høyre side? Spinner også det andre hjulet når du snurrer det ene?

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    hører kansje noen småååå små klikkelyder når jeg snurrer men er såvidt det høres, tror ikke det er diff sperre på denne bilen og er bare ett og ett hjul som snurrer om gangen...
    ?

  20. #20
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    hører kansje noen småååå små klikkelyder når jeg snurrer men er såvidt det høres, tror ikke det er diff sperre på denne bilen og er bare ett og ett hjul som snurrer om gangen...
    ?
    Så vidt jeg vet så skal det andre hjulet spinne motsatt retning uansett hvis det ikke er diff.sperre.Er det sperre så spinner de samme vei.

    Ta tak i drivaksling og trekk/skyv i lengderetning. du skal da ha en slaglengde på ca 1-3 mm
    Sist endret av brynna; 17/10/10 kl 18:31 Begrunnelse: rettelse

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    hei, tror jeg fannt ut av det, vrir på hjulet så ser jeg at drivakselen har sklidd ut på førerr sia, .. hva skal jeg gjøre med dette? bytte den? er det vanskelig å få den på plass igjen?
    kan det være avslitte "tannhjul" på hunn og han der drivakslingen skal være?
    kan det evt være årsaket pga. motorbytte fra volvo v70? at det er forskjellige drivaksler? og at de er for korte ller noe, så de har blitt "spist opp" bør jeg bytte girolje også da? hvis det er jernspon eller noe der inne???
    kan dette bli dyrt komplisert?
    mulighet for at jeg klarer å få fikset det i dag?

  22. #22
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    hei, tror jeg fannt ut av det, vrir på hjulet så ser jeg at drivakselen har sklidd ut på førerr sia, .. hva skal jeg gjøre med dette? bytte den? er det vanskelig å få den på plass igjen?
    kan det være avslitte "tannhjul" på hunn og han der drivakslingen skal være?
    kan det evt være årsaket pga. motorbytte fra volvo v70? at det er forskjellige drivaksler? og at de er for korte ller noe, så de har blitt "spist opp" bør jeg bytte girolje også da? hvis det er jernspon eller noe der inne???
    kan dette bli dyrt komplisert?
    mulighet for at jeg klarer å få fikset det i dag?
    Du må finne ut hvorfor dette har skjedd. Kan være at aksling ikke har låst til låsring i diffen ved montering. Uansett må det sjekkes at låsring er på plass inne i splines i diffen. hvis ikke kommer dette til å skje igjen. Mange måter å få dette på plass igjen, men jeg går for å ta opp nedre bærekule og styrekule for så å dra ut bremseskive mm. litt. Skal være plass nok da for å sette aksling på plass igjen. Pass på å ikke strekk bremseslange og
    ABS
    kabel

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    kan det være at fjære har hoppa av og blitt dytta inn i kassa?
    tror du/dere at det kan være "feil" drivaksel, fra 850 til v70?

  24. #24
    Registrerte brukere brynna sin avatar
    Medlem siden
    18. sep. 2010
    Sted
    Namdaling
    Innlegg
    597
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bwilliame Vis post
    kan det være at fjære har hoppa av og blitt dytta inn i kassa?
    tror du/dere at det kan være "feil" drivaksel, fra 850 til v70?
    Har ikke kompetanse til å svare deg på forskjell mellom 850 kontra V70 deler, men kan svare på at når du kikker inn i diff der aksling skal være, er det "umulig" å IKKE se låsring. Den sitter langt inn på splines.

    Tror jeg hadde sjekka med en stavmagnet inne i diffen for å sjekka om ringen ligger i bunn før montering skjer. Sannsynlighet for at den kommer i mellom drev er vel liten, men... Jeg hadde ikke tatt sjansen på at en løs del ligger der...

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2010
    Innlegg
    44
    Antall takk

    Standard

    ja den er grei, men når jeg nå skrur løs, vill dewt ikke være spenning på fjæringa? så når jeg skrur opp er jeg redd den vil slå ned? :S

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •