Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 46

Tråd: kvalitet Biltema bremseskiver...?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard kvalitet Biltema bremseskiver...?

    Hei. Er biltema`s bremseskiver huffameg? Jeg sikter til "Sportsbremseskivene" til 999,- for 2stk, og tenker at de kanskje kan kombineres med bremseklosser fra en mer "anerkjent" produsent. Skal ha skiver og klosser framme på en S60, har litt kast i skivene som sitter på nå. Noen erfaringer? Det hører til historien at bilen ikke skal benyttes i motorsport.

    Hvilke bremseklosser skal jeg kjøpe til?

    PS. Ble denne tråden lagt til feil sted? Kan en med rett kompetanse hjelpe meg med å flytte den til rette plassen?

  2. #2
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Står litt om erfaringene til folk her

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=1693
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  3. #3
    Registrerte brukere Espen Hveding Nordgård sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    Råholt, Akershus
    Innlegg
    1.504
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke spesielt god erfaring med biltema skiver, riktignok til en 740.
    Skivene var mer skakke en de gamle jeg hadde, og det var ikke snakk om å få bytta det ettersom jeg hadde kjørt med det i ei uke.

    Nestegang blir det orginale Volvo skiver
    - HvedingN

    - 09' V70 R-design, 2.4D P*
    - 95' Toyota 4Runner 1KZ-T
    - 89' 745GLT B234F
    - 81' 343GLS B234F

  4. #4
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Jeg har kjørt med mine en stund nå... fungerer helt greit i grunn... bremseklossene deres støver en DEL mer enn andre gjør.. Men skivene har i grunn fungert greit for min del..
    Nå snakker jeg om de "vanlige" skivene deres og ikke "sports"-sakene...

  5. #5
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte skiver på biltema for 20 år siden, og gjorde meg i grunnen ferdig med det da... De hadde ulik tykkelse rundt om så det vibrerte noe aldeles forferdelig når man bremset... Var rett og slett ubrukelige. Regner med at dette ikke er vanlig men tolket det som dårlig produksjonskontroll og valgte derfor å kjøpe skiver annet sted for all ettertid...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Ja, for 20 år siden. Det begynner å bli fælt lenge sia egentlig, men jeg kjørte også bil for 20 år siden............. Sånn, ferdig med å føle meg gammel. Husker at biltema-bremsene hadde dårlig rykte den gang da, men håpet de hadde blitt bedre med åra, akkurat som meg. Uansett, så er jo greia med slike "sportsbremser" at de er pene å se på inni felgen. Problemet er jo at "the real thing" er laga for motorsport, og koster deretter.
    Hva anbefales av prisgunstige bremseklosser? Trenger noen som gir god, varig virkning, men som ikke trenger 3 runder på Rudskogen før de er varme nok til å gi effekt.

    Var på volvo i dag og fikk vite at jeg har 16" bremser, er det 305mm?

    Takk for god respons på tråden.
    Mvh. Morten

  7. #7
    Registrerte brukere vazborris sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Vestfossen
    Innlegg
    426
    Antall takk

    Standard

    eneste problemet med biltema skiver jeg har hatt (har bruker stort sett bare de på verdagsbiler) er 1 gang hvor det så ut som de var kjørt på metalet også var de helt glasert og det var med nye klosser. har fått dreid de ned så de ble fine og helt strøkene nå kjørt på de i over 2 år men ikke testet sportsbremse skivene da de ikke har/hadde til 240
    242 turbo bil oppbygning.
    242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil


    Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte skiver der i går kveld, prøve å få montert i kveld...
    Tok med klosser også bare for å teste selv om jeg vet de skal suge, noen må prøve de litt hardt og se (jeg meldte meg frivillig).
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #9
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Kjøpte skiver der i går kveld, prøve å få montert i kveld...
    Tok med klosser også bare for å teste selv om jeg vet de skal suge, noen må prøve de litt hardt og se (jeg meldte meg frivillig).
    Prøvd de orginale klossene fra Tema litt hardt. Borte på under 3 uker.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.
    Ja, men jeg tenker å unngå biltema-klosser. Noen forslag i henhold til forespørselen min ovenfor, dvs. ikke racing, men rimelige og sportslige kvalitets-klosser til disse Biltema sportskivene? Er det 305mm Siver jeg skal ha? Volvo opererer med begrepene 15" eller 16" bremser, mens biltema opererer med 286mm VS. 305mm. Min S60 har i flg Volvo 16" (kan vel bare skru av hjulet og måle, men nå sitter jeg jo så godt her inne i varmen).
    Flott at du melder deg som forsøkskanin TurbOOle! Meld inn resultat. Hvilken av bilene dine tester du på?
    Mvh. Morten

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Har hatt biltema skiver på 240n, de funka fjell der. Fikk kjørt seg ganske bra.
    Er 945n det skal på nå, den brukes mere som vanlig bil med litt herjing i ny og ne.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #12
    Registrerte brukere Solbekk sin avatar
    Medlem siden
    12. juli 2010
    Sted
    Sannidal, Kragerø
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard

    Har hatt biltema klosser og skiver siden Mai og aldri vært noe problem. Fått stoppet hver gang, men de støver jo noe. Kanskje spandere på meg green- eller redstuff klosser neste gang. Men skivene har jeg ikke noe å kommentere på.

  13. #13
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    biltema skiver og originale klosser har jeg funnet ut er en sikker vinner.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    VCCN medlemsnummer
    1273
    Innlegg
    241
    Antall takk

    Standard

    Ja, tror jeg går for det samme som froskepersonen over. God idè. Har for øvrig 305mm skiver, så da er det avklart. Måtte bytte til vinterdekk i dag, og da var det bare å måle. Var innom noen nettbutikker og finner ikke forskjellige klosser for 286 kontra 305mm skiver. Skal jeg bruke de samme? Hva er i så tilfelle vitsen med ulik str. på skivene? Blir det ikke bare større felter med rust ytterst på skivene da, til ingen nytte?

    Mvh Morten

  15. #15
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    Er samme kalipper, bare annen brakett. Derav like klosser.
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  16. #16
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Kjører selv på Biltemaskiver (ventilerte) foran på 240'en, samt tema klosser foran. Min personlige mening er at klossene ikke støver så mye som det folk skal ha det til, men hvis man kjører som en tulling, kan man få alle klosser til å støve Selvfølgelig støver de litt mer enn de orginale, men det koster jo tross alt 159,- for begge sider foran Skivene vet jeg ikke hva koster, fordi jeg fikk de med delebilen, og fant ikke ut at det var Biltema før jeg hadde montert dem. Men hittil har de fungert bra! Ingen problemer med nedbremsing fra 90 km/t og liknende. Vet ikke hvor lenge klossene varer, men det får vi se

    Hører folk sier at Biltemaklossene skriker veldig, men jeg kjøpte skrikeplater på Mekonomen, og satte på før jeg satte inn klossene, samt litt kobberfett, og jeg har ikke hørt en skrikelyd siden jeg byttet klosser og skiver. Har slissa skiver bak og Ferrodo klosser, men merker ikke så stor forskjell til de foran
    Sist endret av Daniel V; 18/10/10 kl 12:28
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Orginalt er det vel maks en 360,- spenn

    Selv har jeg aldrig testa biltema da de gjene har noe med liten skrift på produktene.
    Ser f.eks luftfilter anbefales å bytte hver 10000 orginalt på volvo er det jo 60000 intervall.

    Altså en må da skifte luftfilter 6 ganger med biltema på 1 orginalt.

  18. #18
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Blåser litt liv i denne igjen.

    Forrige posten jeg skrev den 18.10.10, var dagen etter jeg hadde montert skiver fra Biltema. Nå har jeg en helt annen oppfatning. Uansett hvilke klosser jeg bruker sammen med disse skivene, så skriker de!

    Byttet klosser til Mintexklosser nå på tirsdag, og skrikingen er i full gang igjen!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    hvordan skriker? film
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Skriker det er det fordi det er vibrasjoner i i calipern / klossen.
    Skivene deres er det ikke noe galt med. ofte brembo produserte skiver. de bytter på litt.
    Klossene deres skal man holde seg unna. det er søppel og bør forbys...

    disse "skjeve" skivene som folk opplever i rattet er ikke skjeve skiver heller. Men feil bruk av bremsepedalen
    det skjer like lett med 400kr bremseskiver og 20.000kr bremseskiver.. er møkk som har "brent" seg inn i skiva og gjør at det ikke bremses gjevnt...derfor rattet blir med..
    skjeve bremseskiver merker man KUN i pedalen
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Skriker det er det fordi det er vibrasjoner i i calipern / klossen.
    Skivene deres er det ikke noe galt med. ofte brembo produserte skiver. de bytter på litt.
    Klossene deres skal man holde seg unna. det er søppel og bør forbys...

    disse "skjeve" skivene som folk opplever i rattet er ikke skjeve skiver heller. Men feil bruk av bremsepedalen
    det skjer like lett med 400kr bremseskiver og 20.000kr bremseskiver.. er møkk som har "brent" seg inn i skiva og gjør at det ikke bremses gjevnt...derfor rattet blir med..
    skjeve bremseskiver merker man KUN i pedalen
    merker detta i ratte å skal jeg si deg, på ene 940n jeg hadde merket jeg ikke noe i 90-120 som var marsjfart, men så hadde skivene blitt bløte når di var varme(viste jeg av på forhånd). driftsvarm. og merket fortsatt ingenting. men når jeg lå i 220 og skulle bremse litt forsiktig banka å slo det i rattet og var nr før det gikk i skauen som om det var ledd o.l som var gåend. byttet alt av løse deler i forstilling, foringer, ledd osv. og skulle ta en test tur. alt ok under bremsing i opp til 150, og la meg på nytt i 220-240 og bremsa forsiktig og da kom samme greiene. rattet banka å slo så jeg omtrent ikke klarte å holde det. og da tenkte jeg på bremser, og satte på nye skiver og da ble alt normalt. og var ikke noe fastbrent i dem som tbo sier. skivene var blitt skakk. og detta merket jeg ingenting i pedal, kun rattet. vært ut for skjeve skiver ofte som merkes i rattet. skiver er da blitt målt å vært skjeve! så jo det tydelig når man la di mot hverandre å. var ikke biltema skiver forresten. men biler har vært med abs, så sikkert ikke derfor merket i pedal.

    men jeg er godt enig med folk som sier detta merkes i ratt, for det er opplevd sjøl
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  22. #22
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    SKal legge ut film! Er jo nesten flaut å bremse inn mot kryss! Skrikingen kommer aldri med en gang, men når skivene og klossene er varme.

    EDIT: Jeg bruker selvfølgelig skrikeplater! De gamle skivene og klossene skrek jo ikke i det hele tatt! Brukte Biltema klosser på disse skivene i 1 mnd.
    Sist endret av Daniel V; 28/01/11 kl 18:29
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    merker detta i ratte å skal jeg si deg, på ene 940n jeg hadde merket jeg ikke noe i 90-120 som var marsjfart, men så hadde skivene blitt bløte når di var varme(viste jeg av på forhånd). driftsvarm. og merket fortsatt ingenting. men når jeg lå i 220 og skulle bremse litt forsiktig banka å slo det i rattet og var nr før det gikk i skauen som om det var ledd o.l som var gåend. byttet alt av løse deler i forstilling, foringer, ledd osv. og skulle ta en test tur. alt ok under bremsing i opp til 150, og la meg på nytt i 220-240 og bremsa forsiktig og da kom samme greiene. rattet banka å slo så jeg omtrent ikke klarte å holde det. og da tenkte jeg på bremser, og satte på nye skiver og da ble alt normalt. og var ikke noe fastbrent i dem som tbo sier. skivene var blitt skakk. og detta merket jeg ingenting i pedal, kun rattet. vært ut for skjeve skiver ofte som merkes i rattet. skiver er da blitt målt å vært skjeve! så jo det tydelig når man la di mot hverandre å. var ikke biltema skiver forresten. men biler har vært med abs, så sikkert ikke derfor merket i pedal.

    men jeg er godt enig med folk som sier detta merkes i ratt, for det er opplevd sjøl
    Når du lå i 220 og skulle bremse forsiktig ja Skjeve skiver villle du opplevd i 15kmt som i 220kmt. Men i slike hastigheter så må du huske at skiva blir jævlig
    fort varm. jeg vet akkurat hva du mener, for hvis du tar v70n til et eldre menneske å drar den opp i 220 og trykker inn bremser så må du holde deg fast..
    selv litt skjeve skiver river ikke i rattet. men det gir en VELDIG pumping i pedalen. Du sier at skivene også hadde blitt bløte.. da har du ihvertfall fått smørt mye rart inn i skivene så de blir fucka / "herda".. og da blir det på samme måte som om du har brent fast dritt. kjøp nye bremseskiver og legg en skive bak den ene hjulbolten når du monterer på skiva. prøv og brems da
    Rister det i rattet så har glidern rusta på caliperen...
    Jeg pusser over såååååååå mange skiver for folk og slisser de så de får rensa belegg etc.. selv om vi kan se litt skjevheter etc så rister det ikke i rattet fordet
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    vet nok mer sjøl hva som feilte skivene mine enn hva du vet om mitt. du kan ikke alltid ha rett om absolutt alt.nei du bedømmer litt for mye innpå her etter din tankegang... skjønner folk beg å bli dritt lei.
    leser i andre tråder å, er det mulig...

    kan ikke sitte der på andre sida av kloden å si hva som er feil å tru du har så rett. rusta glider på calipper, nei dem gle så fint atte. skiver var blitt bløt av vann ja, men ikke av noe anna unaturlig dritt. og merkes så gått i 15km som i 220, nei. merka ingenting, før i hastigheter godt over fartsgrenser. og var kast i dem, når jeg legger den skiva mot en ny en og man kan kjøre flatsida på tommestokk i mellom så er vel det kast? eller er det dritt som er fastbrent ellers på skiva som du mener?og detta forårsaket ratt risting!! ingen pulsering i pedal..
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Så du hadde skjeve skiver men ikke pulsering i pedalen? :P
    Ja / nei?
    One Ring to rule them all

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Erfaring bremseskiver fra BCB (EAN 20.105)
    By Daniel V in forum Produkterfaringer
    Svar: 0
    Siste post: 28/01/11, 11:31
  2. Nye bremseskiver på V70 - hvilke?
    By Nilsebu in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 2
    Siste post: 09/12/10, 22:33
  3. kvalitet på B30 motor
    By smugen in forum Motor og gir
    Svar: 1
    Siste post: 15/11/10, 21:03
  4. Hva slags bremseskiver har jeg?
    By boman in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/11/10, 19:23
  5. Eksosbandasje i god kvalitet?
    By ChrML in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 19
    Siste post: 11/02/10, 21:34

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •