Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Motor ryker ved tomgang når motoren er varm?

  1. #1
    Registrerte brukere Turboplystring sin avatar
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Mehamn, Finnmark.
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard Motor ryker ved tomgang når motoren er varm?

    Har en b230ft motor som jeg nettopp har byttet turbo på. Den turboen jeg kjøpte hadde en liten sprekk inni når man ser inn der turboen er montert på manifolden. Men jeg satte den på allikevel.
    Nå har det skjedd noe rart, for når motoren har blitt god å varm og den går på tomgang, så begynner den og ryke noe jævlig etter en liten stund.
    Dette skjer kun når den går på tomgang, og kun når den er varm.
    Lukter svidd olje, har også prøvd og bremse den i andre gir ned en bakke, kommer ut en liten røyksky når jeg slipper ut klutsjen.
    Ellers så lukter det ikke noe spesielt med bensin når jeg tar av oljelokket når bilen går.
    Så, er turboen gått, eller er dette ventiltetninger?

    Edit: Det er ikke noe spesielt slakke i turboen på kompressorsiden iallefall.

  2. #2
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    åssen er fargen på eksosen da?

  3. #3
    Registrerte brukere Turboplystring sin avatar
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Mehamn, Finnmark.
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Gråblå, men prata med GIK i dag, å på tips fra de åpna jeg oljelokket når bilen begynte å ryke, å virker som at det blir skapt overtrykk i bunnpanna, for da slutter det og ryke etter en stund. får vel bare bytte veihusåndingen da og håpe på det beste
    Eier: Volvo 740 TIC

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Må bare melde meg inn her

    Er det dumt å fjerne veivhusåndinga? Altså tette det igjen?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere Turboplystring sin avatar
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Mehamn, Finnmark.
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Må bare melde meg inn her

    Er det dumt å fjerne veivhusåndinga? Altså tette det igjen?
    Det er nok ikke så lurt, da får du ikke kvittet deg med trykket i motoren, og den vil begynne å brenne olje, er det jeg nettopp sleit med. For lite ventilering = Mye røyk og oljen brennes
    Eier: Volvo 740 TIC

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Turboplystring Vis post
    Det er nok ikke så lurt, da får du ikke kvittet deg med trykket i motoren, og den vil begynne å brenne olje, er det jeg nettopp sleit med. For lite ventilering = Mye røyk og oljen brennes
    Okay. For hvis jeg setter på orginal røret inn på turbo igjen så bruker den motoren aldri så mye olje at det ligner ikke grisen!

    EDIT: Må prøve det! Har jo bytta toppakning etter at jeg tok den vekk xD
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #7
    Registrerte brukere Turboplystring sin avatar
    Medlem siden
    11. mai 2010
    Sted
    Mehamn, Finnmark.
    Innlegg
    94
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Okay. For hvis jeg setter på orginal røret inn på turbo igjen så bruker den motoren aldri så mye olje at det ligner ikke grisen!

    EDIT: Må prøve det! Har jo bytta toppakning etter at jeg tok den vekk xD
    Ja jeg har bare åndinga stående rett i friluft, funker helt fint men du bør nok ha ett filter der, for å unngå eventuelt oljesøl i motorrommet
    Eier: Volvo 740 TIC

  8. #8
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Turboplystring Vis post
    Ja jeg har bare åndinga stående rett i friluft, funker helt fint men du bør nok ha ett filter der, for å unngå eventuelt oljesøl i motorrommet
    Hjelper ikke :P Kommer så mye damp at det bare fosser over nesten! Kanskje ikke så ille, men det kommer olje ut i motorrommet uansett
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  9. #9
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Hjelper ikke :P Kommer så mye damp at det bare fosser over nesten! Kanskje ikke så ille, men det kommer olje ut i motorrommet uansett
    da spørs det om det er litt gjennomslag hos. jeg kjører med ny overhalt turboblokk, og åpen ånding som går i friluft rett ved innsug og kommer bare damp opp der, før overhaling kom det olje under mye hardkjøring.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •