Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Defa VS orginal Volvo blokkvarmer (KIT)

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard Defa VS orginal Volvo blokkvarmer (KIT)

    Hei

    Har noen her inne montert orgianl Volvo blokkvarmer med tilhørende stikkontakt inne i kupe mm.

    Hadde i utgangspunktet tenkt å montere defa pakke, men etter "ekstralys historien min" undersøkte jeg klok av skade om dette var noe Volvo leverte orginalt.

    Det gjorde de, 1500 for blokkvarmer kit (med kontakter) og ytterligere noen hundrelapper for stikkontakt i kupe for vifte.

    Kontaktene på tegningen virket mistenkelig lik defa kontakter, er det noen som vet om dette er kompatibelt slik at jeg kan kjøpe vedlikeholdslader og fjernkontroll fra defa å koble inn, eller finnes dette også i Volvo systemet slik at det eventuelt kan kobles inn mot bilens dieselvarmer?

    Ble ikke noe særlig klokere av å snakke med Volvo på dette, da det hele tiden ble nevnt at dette var "utenomutstyr" (regner da med at de mente det var utenom bilens "hjerne") Det virket også vankelig å få opp tilhørende produkter som kupe vifte tilkobling mot dieselvarmer osv. Noen som sitter på info om dette?

    Er dette noe å satse på eller bør jeg bare gå for en defa pakke?

    All info om emnet mottas med stor takk!
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  2. #2
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Ikke forstår jeg hva du vil med defa når du har bränsledriven motor/kupevarmare...

    Det jeg vil anbefale deg er en orginal hjørnelist med 220v stikkontakt venste side i støtfangeren foran, derifra legger du opp til en CTEK batterilader.

    Det er det jeg har tenkt å gjøre på min bil
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Du er inne på problemet ja. Regner med at det blir mye kjøring av dieselvarmer og ikke bestandig så lange turer etterpå.

    Jeg tenkte dermed å bruke defa m/vedlikeholdslader i garasjen og dieselvarmeren "ute på tur". Har også hørt at man ikke bør bruke dieselvarmeren i lukket garasje.

    Har selv CTEK lader og har vært inne på tanken å montere den, men var ikke klar over at man kan få tak i orginal hjørnelist med 220 stikk. Skal vurdere det

    Den oprinnelige tanken var å lade batteriet samtidig som bilen ble varm og muligheten for å kunne koble seg på med fjernkontroll, men det høres jo en del billigere ut med din plan.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  4. #4
    Registrerte brukere Steen sin avatar
    Medlem siden
    29. jan. 2010
    Sted
    Stavanger
    VCCN medlemsnummer
    76
    Innlegg
    1.997
    Antall takk

    Standard

    Er vel en sånn slik her han tenker på
    http://vccs.volvocars.se/Accessories...ent/VCC-249439

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Høyrde at en grei regel var at en ikkje skulle bruke varmaren lenger om morningen enn ein køyrde til jobb.., varmaren min gjekk 60min to ganga om dagen forrige vinter når det var så kaldt (ca 15blå) og eg køyre 15min kvar veg... Det gjekk fint

    jo varmare motoren er når du starta jo mindre strøm drar startmotoren og glødinga så det er ikkje så ille totalt sett.

    Er også bra lading på desse bilane, målte 14.5v bak på batteriet og 14.8v framme på tomgang med ALT forbruk på!
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Steen Vis post
    Er vel en sånn slik her han tenker på
    http://vccs.volvocars.se/Accessories...ent/VCC-249439
    jepp, er den men har ikkje hatt tid til å bestille. Forespørsel til Volvo på mail ligge klar til å sendast når eg har fått med alt
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Linken henviser til "Varmer elektrisk", er det et komplett sett?
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mhane Vis post
    Linken henviser til "Varmer elektrisk", er det et komplett sett?
    Sånn jeg forstår det så trenger du:

    Komplett motorvärmarsats EU, 230 V
    30755 543-3 06-, Diesel

    9499 414-2 <-- Dette ser ut til å vere selve el.inntaket i fangeren. Kan se ut til at man bruker opp igjen den listen man har men bare sager et hull i den. Sikkert greiest å spørre forhandler De har nok montert slik før (Mener dette er orginalt ekstrautstyr du kan kjøpe når du kjøper bilen men det er ikke montert på fabrikken. Er såkalt forhandlermontert utstyr)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #9
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Ikke forstår jeg hva du vil med defa når du har bränsledriven motor/kupevarmare...

    Det jeg vil anbefale deg er en orginal hjørnelist med 220v stikkontakt venste side i støtfangeren foran, derifra legger du opp til en CTEK batterilader.

    Det er det jeg har tenkt å gjøre på min bil
    Flere fordeler med defa tross diesel varmer. Defa er mer behagelig i lukket garasje, og det tapper ikke batteriet.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal ha defa så sett inn med timer/fjernkontroll/appstyring. Koster ikke allverden når du første driver.

    Sent fra min BV7000 PRO via Tapatalk
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Min opplevelse med blokkvarmer, er ikke stor.. monterte blokkvarmer på 400w på motor, men selv i en lukket/isolert garasje så trenger den mange timer med drift for å oppnå noe effekt mtp varme. Ville heller montert slangevarmer med sirkulasjonspumpe som går på kjølevannet.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #12
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Min opplevelse med blokkvarmer, er ikke stor.. monterte blokkvarmer på 400w på motor, men selv i en lukket/isolert garasje så trenger den mange timer med drift for å oppnå noe effekt mtp varme. Ville heller montert slangevarmer med sirkulasjonspumpe som går på kjølevannet.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Min erfaring fra noen år i Østerdalen med temperaturer end mot -40 er at kontaktvarmere man setter i kontakt med bunnpanna er gode saker; ikke så effektive med tanke på komfort, men du verden hvor mye bedre det høres ut for motoren når olja flyter fremfor at den er som en klump med kvae når man foretar en kaldstart.

    Problemet med dieselvarmere når det blir så kaldt er at de er med å tappe batteriet før man starter.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. Takk gaupe takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Før i tida var eg overbevist om at diesel var tingen, men eg har alltid irritert meg over at motoroljen er iskald noko som fører til eit stort temperaturfall når motoren blir starta og den kalde motorolja begynne å sirkulere i motoren.

    Etter at eg no flytta, og får 3km til jobb i staden for 20km så har eg vurdert elektrisk oppvarming.

    + kan lade batteriet
    + sleppe å tappe batteriet for å forvarme kupeen
    + lenger levetid på ardic'en
    + lavare oppvarmingskostnad
    + mulighet for oppvarming av motoroljen

    - må hugse å koble til kabelen
    - må hugse å koble fra kabelen
    - stor engangskostnad (har dog eit par DEFA vifter, og ledningar)

    Eg har tenkt å kjøpe ein slik til oppvarming av motorolje: https://wolverineheater.com/products...c-fluid-heater (forvarming av motorolje er undervurdert for levetid)
    Til oppvarming av kupeen har eg eit par DEFA varmevifter som eg tenker å gjenbruke.
    Til oppvarming av kjølevatn har eg ikkje funne eit godt produkt, men eg kjem enten til å montere ein slangevarmar med pumpe eller ein slangevarmar og bruke pumpa til ardic'en for å oppnå sirkulasjon.

    Gitt eit visst varmetap til omgivelsane vil det vere gunstig meg høg effekt for å få kortare oppvarmingstid. Lågare effekt gjev lenger oppvarmingstid og dertil større varmetap til omgivelsane..
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #14
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en kjølevanns varmer med innebygd pumpe som jeg vil bli kvitt.
    Kjøpte to for noen år siden og den ene ble aldri montert. den har kun blitt funksjons tested.
    Det er med stikk og er 1kw effekt.
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  16. #15
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Har kjørt med Defa blokkvarmer og den enkleste comfort satsen med 1900w kupevifte på min R siden vinter 2012. Var selv litt usikker på varmeeffekten på motor, men etter å ha sjekket motortemp ved hjelp av CFEn så viste den 20grader etter 1-1/2t drift. Er enorm forskjell på -5 grader og +20grader på motor ved kaldstart. Jeg syntes dette var en grei og billig løsni g kontra å ettermontere bensinvarmer.

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Hadde aldri vurdert Defa kontra brenner. Brenner virker overalt(trenger ikke strøm).
    Varm motor og varm bil. Og da snakker vi ordentlig varm.
    Og i 20- får du knallvarme med brenner. Med Defa tar det vel litt tid før du får skikkelig varme under drift. Brenneren fortsetter å fyre til du har driftsvarme på motor.
    Med et oppegående batteri er strøm aldri et problem. Tapper du batteriet tomt med brenneren, ja da er det på høy tid å bytte batteri.
    Den dagen brenneren er utslitt, kjøper eg glatt ny for å beholde komforten. Ja det koster å bytte brenner/installere ny, men du verden så herlig.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  18. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Hadde aldri vurdert Defa kontra brenner. Brenner virker overalt(trenger ikke strøm).
    Varm motor og varm bil. Og da snakker vi ordentlig varm.
    Og i 20- får du knallvarme med brenner. Med Defa tar det vel litt tid før du får skikkelig varme under drift. Brenneren fortsetter å fyre til du har driftsvarme på motor.
    Med et oppegående batteri er strøm aldri et problem. Tapper du batteriet tomt med brenneren, ja da er det på høy tid å bytte batteri.
    Den dagen brenneren er utslitt, kjøper eg glatt ny for å beholde komforten. Ja det koster å bytte brenner/installere ny, men du verden så herlig.
    Eg har flytta, så pga. endring i køyremønster så vil det vere ein fordel for meg å montere ein vedlikeholdsladar, og sidan eg har det meste eg treng så kjem eg til å montere motor/kupevarmar på strøm i tillegg til dieselvarmaren. Så kan eg bruke strøm når eg er heime, og dieselvarmar andre plassar.

    Fordelen med strøm er at eg får forvarma oljen og, med eige varmeelement på bunnpanna :-)
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •