Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  23
Side 3 av 8 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 195

Tråd: "rusttråden" 100/200 serie

  1. #51
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Somregel har man vel grunning under sparkelen for at den ikke skal suge vann og ødelegge plåten?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Vestlandet
    Innlegg
    991
    Antall takk

    Standard

    Nå vet ikke jeg hva andre gjør, men jeg bruker iallefall å ha grunning på bart stål og så sparkel...
    1988 245 Turbo - " Lungnvagnen "
    1996 945 Turbo - " Brukis "
    68' VW " Bubblan " , 52' Ford Customline
    X Bilar :1985/90 Volvo 245 " Skrotvagnen " , 1995 Volvo 960 - " Lyxvagnen " - saknas*

  3. Takk Øygard takket for denne posten
  4. #53
    Registrerte brukere Austin Van Man sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Voss
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Eg og. Grunning og so sparkel
    '59 Austin A35 Van
    '57 Austin A35 Van
    '73 Volvo 144 Weber
    '91 Range Rover Classic
    '90 Lancia Thema 8.32

  5. Takk Øygard takket for denne posten
  6. #54
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    sånn vi gjør på verkstede vårt så sliper vi ned der bulken er til stålet, rette den ut, bruke minst muli sparkel. slik 245gl sa bruker det som utjevningsmasse, har blitt lært heller 4tynne lag en 2tykke. er noe med at det blir lettere å få det slett. og bruke sparkel som utfyllingsmasse er fy fy, noe jeg har erfart.

    Har aldri vært borti at vi har grunnet først, det blir jo "forseglet" når du grunner oppå sparklet så lenge det ikke er bart metall fra innersiden. men tviler vi noen gang blir og få en fasit på dette. er alt etter hvor og hvem du spør.

    Han jeg jobber for har litt over 20års erfaring innen karosseri og lakk, så jeg stoler på hva han sier.
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  7. #55
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Nettopp, selv om jeg ikke praktiserer på feltet selv, synes jeg det der høres rett ut: På utrettede bulker hvor man ikke er i stand til å få metallet 100% slett, brukes små mengder sparkel for å jevne ut overflaten.

    Hvis man da har behov for store mengder, tyder det på at en ikke har rettet ut bulken godt nok, evt gjort en stygg jobb med rustsveising.

    For noen år siden fikk jeg se noe som gjorde meg skeptisk: Visstnok et verksted hadde sveist i nye skjermbuer bak på en 164 og så etter hva vi kunne se lagt på bortimot 1 cm sparkel over sveiseskjøten og store deler av karosserisiden ellers...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  8. #56
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av larsverm Vis post
    Nettopp, selv om jeg ikke praktiserer på feltet selv, synes jeg det der høres rett ut: På utrettede bulker hvor man ikke er i stand til å få metallet 100% slett, brukes små mengder sparkel for å jevne ut overflaten.

    Hvis man da har behov for store mengder, tyder det på at en ikke har rettet ut bulken godt nok, evt gjort en stygg jobb med rustsveising.

    For noen år siden fikk jeg se noe som gjorde meg skeptisk: Visstnok et verksted hadde sveist i nye skjermbuer bak på en 164 og så etter hva vi kunne se lagt på bortimot 1 cm sparkel over sveiseskjøten og store deler av karosserisiden ellers...


    aj aj aj. da har de ikke slipt mye på sveisen. men er egentli mye rart rundt om når det kommer til det emne rundt om i norge desverre.
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  9. #57
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    på bilen min er det en bulk på stoplen til vinduet bak. vasket bilen på jobben og et stort flak med lakk og sparkel. denne kom til syne etter vask. før vask var det helt slett område.

  10. #58
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Akkurat i skjermbuene bak synes jeg det ser ut som alle bruker mye sparkel. Dette er vel fordi det er vanskelig å få det pent og buet der hvor punktsveisen er?
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  11. #59
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Akkurat i skjermbuene bak synes jeg det ser ut som alle bruker mye sparkel. Dette er vel fordi det er vanskelig å få det pent og buet der hvor punktsveisen er?
    jeg bruker aldri å sveise i buen eller i profilen, et tips (det jeg bruker og gjøre) er og false der den nye delen skal på dette får og få det sikkelig gjennomsveiset. ståle vil natulig nok slå seg men har du aperate sikkelig innstilt så slår det seg veldig lite. også slipe sveisen mest mulig gjevn med begge kantene da slipper du og bruke så mye sparkel. faktisk så bruker jeg sånn offtes da kun og sparkle der jeg har sveist evt der ståle har slått seg slipper da å sparkle på det nye stålet, bare pusser sparklet til jeg får en fin overgang.

    MEN det er mange hurtigløsninger på det, du kan legge kant mot kant da slår ståle seg garantert, du kan legge overlapp, da blir det ikke så gjevnt når du har slipt sveisen sikkelig, da risikerer og bruke unødvendig mye sparkel for å få det fint, og risikerer at det blir en annen profil en på andre siden.

    da når jeg sier at ståle slår seg så mener jeg at det blir på en måte veldig bulkete siden ståle .utvider? seg når det blir varmt vist det blir rette måten og forklare det på?
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  12. #60
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Trenger ikke slå seg.
    Men hvis du helsveiser alt i ett kjør så gjør det nok det ja

  13. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke bilder av slik rust, men jeg kan legge til om at 245'er ruster også: under takrenna (ikke den vanligste plassen kanskje, men jeg har sett flere biler med rusthull under den) og selvfølgelig rundt de bakerste sidevinduene.

  14. #62
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Rydda tråd, tråden blir fortløpande rydda for off-topic. La også tilbake rustreperasjon på 142, sidan dette er relevant for 240.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    verdal`n
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    hvorfor er det ingen her som lager en sånn enkel sjekkpunktliste. hvor en skal se etter rust eller forsøk på å gjemme rust. husker meg selv som nykomfirmant som ble rundlurt av en lur selger og betalte svinpris for et opprusta vrak.
    volvo 240-87 under oppbygging
    har hatt:
    opel vectra 1,7td -94. volvo 240
    golf 1. opel b ascona -77
    volvo 240 87 delebil. eid i lag me turbosteffe

  16. #64
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Vel, hey! Del om med dine erfaringer, så er vi på god vei.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    verdal`n
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Vel, hey! Del om med dine erfaringer, så er vi på god vei.
    1 fothus begge sider. løft mattene og se om du ser overflaterust. og om det er bløtt der. og om lokket som er i gulvet nestn helt innmed dørstokken er på plass eller om det er laust lokket og rustete rundt d.

    2. sjekk fothusene baki om di er våte og rustete i mitten.

    3.nedre kanten på dørstokkene.. se etter byller av rust og tegn på at det er litt brunt .

    4. sjermbuer bak. se om det er bynnt å ruste i nerkant bakerst ved skvettlappfeste og om selve buekanten har rust..

    5. legg ned seteryggen bak og se om skjøten til hjulhusene er brun eller bynner å bli porøs.. se også etter fukt eller vatn.

    6. reservehjulsbrønnene. sjekk etter rust og om innerskjermen har bynt å slippe..

    7. sjekk rundt bagasjeromslåsen. er en veldig utsatt plass.

    8. bakluka. rust i rundt ruta eller rustbyller.. samme gjelder rundt siderutene bak.

    9. nedre del på dørene.. om di bynner og blære seg i hjørnene. og om dørtrekkene viser tegn til fuktskader.
    nå har jeg fått med d viktigste trur jeg.

    kopierte og limte inn en guide jeg lagde for en som skulle se på en bil for meg
    volvo 240-87 under oppbygging
    har hatt:
    opel vectra 1,7td -94. volvo 240
    golf 1. opel b ascona -77
    volvo 240 87 delebil. eid i lag me turbosteffe

  18. #66
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av pinkvolvo240 Vis post
    1 fothus begge sider. løft mattene og se om du ser overflaterust. og om det er bløtt der. og om lokket som er i gulvet nestn helt innmed dørstokken er på plass eller om det er laust lokket og rustete rundt d.

    2. sjekk fothusene baki om di er våte og rustete i mitten.

    3.nedre kanten på dørstokkene.. se etter byller av rust og tegn på at det er litt brunt .

    4. sjermbuer bak. se om det er bynnt å ruste i nerkant bakerst ved skvettlappfeste og om selve buekanten har rust..

    5. legg ned seteryggen bak og se om skjøten til hjulhusene er brun eller bynner å bli porøs.. se også etter fukt eller vatn.

    6. reservehjulsbrønnene. sjekk etter rust og om innerskjermen har bynt å slippe..

    7. sjekk rundt bagasjeromslåsen. er en veldig utsatt plass.

    8. bakluka. rust i rundt ruta eller rustbyller.. samme gjelder rundt siderutene bak.

    9. nedre del på dørene.. om di bynner og blære seg i hjørnene. og om dørtrekkene viser tegn til fuktskader.
    nå har jeg fått med d viktigste trur jeg.

    kopierte og limte inn en guide jeg lagde for en som skulle se på en bil for meg
    Veldig fin liste du har laget som jeg er veldig enig i.

    Det eneste vi må huske på er at hvis du skal praktisere dette når du drar for å se på en bil, tror jeg fort det kan oppstå konflikt med selger. Jeg hadde i hvert fall blitt irritert hvis jeg skulle selge bilen min, og en som skulle se på kom og begynte å demontere bilen

    Men du nevner alle de riktige plassene!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #67
    Registrerte brukere The Sven sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    5.406
    Antall takk

    Standard

    På 240 er det jo enkleste sak i verden å sjekke under mattene, bare å dra av terskellistene og løfte på matta, det er det nesten så man bør tåle om man skal selge en 240
    [O] 1999 BMW M5 [O] 2006 Audi A8 3.0 TDI [O] 2004 Ford Connect 1,8 TD [X] 2008 Audi S8 V10[X] 1991 Audi S2 Coupe [X] 1997 Volvo V70 Turbo AWD [X] 1996 Volvo 944 Turbo [X] 1993 Volvo 945 Turbo [X] 1989 Volvo 745 Turbo [X] 1988 Volvo 760 Turbo [X] 1981 Volvo 245 Turbo

  20. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    verdal`n
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Veldig fin liste du har laget som jeg er veldig enig i.

    Det eneste vi må huske på er at hvis du skal praktisere dette når du drar for å se på en bil, tror jeg fort det kan oppstå konflikt med selger. Jeg hadde i hvert fall blitt irritert hvis jeg skulle selge bilen min, og en som skulle se på kom og begynte å demontere bilen

    Men du nevner alle de riktige plassene!
    bynnt og sett det meste av volvo og rust. og holder på for øyeblikket med akkurat det temaet. pusser opp en oppjukset og rustete 145. kaller ikke å gå over bilen sånn for noe alvorlig demontering.. du tar jo av bare noen lister og titter og ser. ambefaler også å ha med en liten hendig magnet å. fin å finne ut hvor mye spakla den "rustfrie" og "aldri" oppretta bilen du kjøper har.når en selger gammel bil så må en regne me litt kritiske kjøpere som meg . da må en tåle litt kudos.. vertfall når bilene bynner å få noen år på baken og vi lever i et saltbad av et land om vintern. (det er jo nesten så jævli at påkjørte grevlinger og sånt er like fine når våren kommer.. de er jo ferdig salta og fryst)..
    volvo 240-87 under oppbygging
    har hatt:
    opel vectra 1,7td -94. volvo 240
    golf 1. opel b ascona -77
    volvo 240 87 delebil. eid i lag me turbosteffe

  21. #69
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av The Sven Vis post
    På 240 er det jo enkleste sak i verden å sjekke under mattene, bare å dra av terskellistene og løfte på matta, det er det nesten så man bør tåle om man skal selge en 240
    Jaja, er enig med deg Sven. Tenker mest på den vanlige mannen i gata jeg Han på 40+ som ikke kan noe om bil i det hele tatt. Hvis jeg hadde vært en av dem som absolutt ikke hadde hatt snøring hadde jeg kanskje blitt litt redd/skremt om noen begynte å demontere f. eks baksetene i 240en min, og jeg ikke hadde hatt kompetanse til å få satt dem tilbake på plass igjen

    Sitat Opprinnelig postet av pinkvolvo240 Vis post
    bynnt og sett det meste av volvo og rust. og holder på for øyeblikket med akkurat det temaet. pusser opp en oppjukset og rustete 145. kaller ikke å gå over bilen sånn for noe alvorlig demontering.. du tar jo av bare noen lister og titter og ser. ambefaler også å ha med en liten hendig magnet å. fin å finne ut hvor mye spakla den "rustfrie" og "aldri" oppretta bilen du kjøper har.når en selger gammel bil så må en regne me litt kritiske kjøpere som meg . da må en tåle litt kudos.. vertfall når bilene bynner å få noen år på baken og vi lever i et saltbad av et land om vintern. (det er jo nesten så jævli at påkjørte grevlinger og sånt er like fine når våren kommer.. de er jo ferdig salta og fryst)..
    Jaja, er med på hva dere sier. Gjorde akkurat det samme selv når jeg kjøpte min, og selger ble "irritert" og trodde jeg hadde til hensikt å ødelegge bilen. Var kun derfor jeg nevnte det, da ikke alle er forberedt på at kjøper går så nøye til verks.

    Men uansett: Rust i gulvet er jo noe av det som forekommer hyppigst, så en god magnet er ikke dum å ha med seg!
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  22. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    verdal`n
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    fin indikator magnetn på hvor mye arbeid det er på en bil. gir en viss indikasjon ja.

    ot:magnet er også perfekt til og avsløre juksebiler og rusthauger.. er mange strøkne biler der ute som har dørstokker og rammevanger av hønsnetting og glassfiberspakkel. når folk jukser i sammen bilene så finnes det ikke grenser for oppfinsomhet.. så det er en fin ting å ha med ja
    volvo 240-87 under oppbygging
    har hatt:
    opel vectra 1,7td -94. volvo 240
    golf 1. opel b ascona -77
    volvo 240 87 delebil. eid i lag me turbosteffe

  23. #71
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Smile

    Sitat Opprinnelig postet av 142senja Vis post

    Har aldri vært borti at vi har grunnet først, det blir jo "forseglet" når du grunner oppå sparklet så lenge det ikke er bart metall fra innersiden. men tviler vi noen gang blir og få en fasit på dette. er alt etter hvor og hvem du spør.

    Han jeg jobber for har litt over 20års erfaring innen karosseri og lakk, så jeg stoler på hva han sier.
    Ut ifra det jeg vet, så praktiseres det litt forskjellig. alt etter hvilken type sparkel som blir brukt.

    Jeg bruker grunning fra Star Maling og lakk. (maling og lakkprodusent i Lier)
    2 komponent epoxygrunning. samme type som blir brukt i offshore. som f.eks på skipsskrog og oljerigger i nordsjøen. den inneholder mye sink, og er vanntett og slagfast. fyller godt også. litt jobb å "klosse" ned den grunninga, men det er verdt all jobben. under den grunninga ruster det aldri igjen

    MPS (Marine protective sealer) Grunning for plast og metall heter den.
    ca. 500,- for 3 liter base og herder.
    Sist endret av Ola Moen; 29/05/11 kl 04:18 Begrunnelse: Rettelse, ny feil følger;)
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  24. #72
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Synes det virker som 87 mod 240'er ruster mer enn andre, ser det når jeg tilfeldig surfer rundt på autodb og finn å ser på 240'er er det veldig ofte de ihjælrusta bilene er 87 modeller og jubileumsmodeller, kan være tilfeldig, men er liksom så mange ganger jeg har komt over det.

  25. #73
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Tja, vet ikke helt jeg. 240ene er jo gamle biler, så rust vil du finne på alle uansett. Den enesste som kan pårope seg en rustfri bil er vel Yengis og Texascom. Skjønner ikke at folk legger ut 240ene sine som rustfrie på finn og liknende, for rust er det uansett... Bare fordi man har galvanisert karosseri er ikke bilen rustfri. Den jeg solgte nå var fin den, men rust var det på den. Riktignok ikke mye, men det var fortsatt der.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  26. #74
    Registrerte brukere Vegardb92 sin avatar
    Medlem siden
    16. april 2010
    Sted
    Tomrefjord, Møre og Romsdal
    Innlegg
    713
    Antall takk

    Standard

    Ja, er noe overflaterust osv på min, men har aldri funnet noe "betydelig" rust, bare en liten flekk her og der

  27. #75
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Håper jeg selv har grunnlag for å skryte på meg at den ene av 240ene mine er rustfri. Men det finnes mange steder det kan gjemme seg, så det er nesten umulig å vite sikkert...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Side 3 av 8 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Få tak i ny nøkkel til 2 serie?
    By -Shark- in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 10/06/11, 02:16
  2. dana30 i 140 serie?
    By JonasS in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 19/11/10, 18:20
  3. felger til 9 serie
    By Haugen in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 18/05/10, 07:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •