Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

    (Tråden oppdateres når jeg får hentet inn litt andre bilder jeg har også. Var bare dette jeg hadde på laptopen. Legger ved en "howto" på hvordan lage billig og enkelt grenrør snart også (ved bruk av sugemotor manifold og noen bend.)

    Tenkte lage en "inspirasjon" tråd til forskjellige typer grenrør!
    Behøver ikke nødvendigvis være volvo! det er veldig mange flinke der ute som har laget mye vakkre grenrør! Kunst


    Edit: slenger inn link til litt grenrørsdeler
    http://shop.klracing.se/


    Edit: Håper vi får et "cad" arkiv her eller lignende etterhvert. men 16v flensen finner du her
    http://www.t3flange.com/cylinder.htm





































































































































    Slenger også ut noen bilder av verktøy jeg så noen har brukt.


    Sist endret av TeamBørnOut; 23/01/10 kl 10:59
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere Gneizten sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Rogaland, Bokn
    Innlegg
    230
    Antall takk

    Standard

    tenkte kanskje noen kunne lagt ut hvor en får kjøpt flenser, bend og rør til en fornuftig pris, når en skal bygge grenrør selv
    Volvo 244GL V8 Ocean blue edition
    Volvo 740SE
    www.bokngatebil.net

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Klracing.se har alt man trenger egentlig!
    One Ring to rule them all

  4. #4
    Registrerte brukere Gneizten sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Rogaland, Bokn
    Innlegg
    230
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Klracing.se har alt man trenger egentlig!
    takk =) er jo litt stive priser da. spørs om det ikke blir å bøye selv osv..
    Volvo 244GL V8 Ocean blue edition
    Volvo 740SE
    www.bokngatebil.net

  5. #5
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    tommy lehur sitt grenrør 1000Hk 16V rødblokk



    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  6. #6
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard



    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  7. #7
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Saab'en til Lundgren:

    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    røret som blir på 16v`n

  9. #9
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    røret som blir på 16v`n
    Det der så jo veldig genialt ut da! Plasseffektiv enkel 90 grader konstruksjon og lik lengde på røra. Samt ikke veldig krappe bøyer, selv om andre grenrør har slakere svinger, men tar mye mer plass.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    det er fint det. de første svinga ut fra toppen ser litt krappere ut en de egentlig er. det klarer iallefall 600hk på en 2,5l 16v

    løs kollektor og 321 stål. bruker ferdigbøyde rør for færrest mulig skjøter.

    Sist endret av rogern; 18/01/10 kl 17:53

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    det er fint det. de første svinga ut fra toppen ser litt krappere ut en de egentlig er. det klarer iallefall 600hk på en 2,5l 16v

    løs kollektor og 321 stål. bruker ferdigbøyde rør for færrest mulig skjøter.
    Er nok ingen tvil om at det holder til 600 hk . Igrunn heldig vi som har så god plass til grenrør i Volvoene våre. Få andre biler som har det og da blir det sjelden optimalt grenrør, men heller å gjøre det beste ut av den plassen man har.

  12. #12
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Syntes dette var litt porno jeg:


  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Syntes dette var litt porno jeg:
    Men dessverre litt ala originalgrenrør når det gjelder effekt :P. Når eksosen må svinge en hard 90 grader i et veikryss inn til turboen og mister mye av farta si som gir ordentlig spool .

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    haha! noen som har hentet innspirasjon fra bmw :P
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er dette grenrøret fra LGspeed?


  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Remi T Vis post
    Hvordan er dette grenrøret fra LGspeed?
    Veit ikke om det har noe å si, men bør ikke alle røra ha nogenlunde samme "kurvemotsand" og? To av røra er betydelig krappere i svingen enn de to andre og mer sving på.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    LG sine er bra de. men de er litt store? er det ikke 45mm eller 47?
    One Ring to rule them all

  18. #18
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    lurer litt på kva dimensjonar folk brukar når dei skal bygge?sjølv satser eg nok på 42mm utvendig og 38 innvendig etter råd fra tremenningen min som bygger drag race bil..han meiner det holder i massevis på ein 2,3 l motor som eg skal ta ut mellom 350 og 400 hk av..

    kva bruker deke?og kva har deke høyrt lest osv?

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det holder nok ja! for store var ikke noe bra merket vi! turbon slo inn sent. men slo inn VELDIG da! Likte best grenrøret med minst dia (38 -40 ellerno rundt der. husker ikke desverre)
    One Ring to rule them all

  20. #20
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    Korleis blir det med plass rundt motor til oljefilter og avstand til dempertårn?

  21. #21
    Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Innlegg
    3.111
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    røret som blir på 16v`n
    noe sånt jeg vurderer å sveise til 740en, men er det mulig å bygge et sånt grenrør sånn at det passer bedre til pulssplit/twin entry eller hva f det heter? mange som bygger grenrør men ikke bruker pulsen for hva den er verdt. blir den brukt riktig får man kortere spool up og fortere fult trykk.

    det jeg tenkte var da om man kunne samle 1 å 4 på samme side og 2 å 3 på andre siden. folk som har sett puls flens skjønner hva jeg mener
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

  22. #22
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Selvfølgelig er det mulig,hvorfor skulle det ikke vært det?

    Bruk heller en raceturbo istedenfor det lastebil-tjafset,så slipper man treg spoolup.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    en race turbo koster vell 50-100k og rundt der. færreste har råd til noe sånt..
    Så er det en del mer utvikling på gang på diselturboer på lastebil / store personbiler en noen firma bruker på å utvikle en race turbo
    Så er raceturboer beregnet på å gå med høyt turtall og somregel med noe antilagg system av noe slag...
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ok, litt overdrevent kanskje - mente jeg ikke turbo fra Formel-1 sirkuset.

    Men man får Turbonetics turboer, kulelagra og fine, som f.eks de bruker i Rallycross, til en 15-20 000 kr, det er vel AVANSERT TRIMMING vi er innpå nå, og ikke "Svensketrim AB" ?

    Og at en lastebilturbo KKK27 fra midten av 90 (eller når de er produsert) er grommere enn en hylleny Turbonetics, Garret, el lign, det skal du slite med å få meg til å tro.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tenkte innen RC og sånne ting jeg
    KKK 27n jeg hadde kan ikke sammenlignes mot eldre bmw audi turboer.. kun navnet som er likt
    Portet shrud (genialt på små motorer som ikke vil ha turbo som jobber max hele tia) og twinentry for raskere spool.
    Kommer på volvos små lastebiler (og lignende supereffektive diselmotorer) fra 2006 og opp raceturbor har ofte kulelagring også. noe som gir litt raskere spool men turbinen jobber også tyngre når den kommropp i trykk..
    Seffølgelig får man bedre turboer. men hvorfor koste på seg 20-40k i en turbo for å få en turbo som veier litt mindre og lader 300rpm tidligere? + at den trenger service ofte? :P
    KKK turboene() de bruker i rallycross har jo restriksjoner. så turboene er laget for å yte bra etter det..
    hadde jeg hatt 20-30k ville jeg nok kjøpt en ny bw turbo. men jeg har ikke noen restriksjoner som alle racingserier ofte har. og da kan man velge en billigere turbo som kanskje gir meg 30-40hk mindre på topp
    Men heldig vis lager tial kompressorhus til de fleste kjente "lastebil" turboer på markedet
    One Ring to rule them all

Side 1 av 13 1 2 3 11 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •