Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Intern vs ekstern wastegate

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Intern vs ekstern wastegate

    På Volvo sin rødblokk. Har det noen stor fordel å montere ekstern wastegate istedet for intern? Er det verdt de ekstra røra, arbeidet og kostnadene? Tjener man noen effekt på det? Regner med at boost-creep ikke er noen særlig problem på rødblokkene med fex en GT35.

    Hva med KKK27 og andre turboer, blir alle de levert med interne wastegater?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    intern wg er for små turboer og bestemødre...
    kkkn min hadde intern wg. men nytter ikke å bruke på bensin...
    Det er bedre med ekstern wg. slipper å herpe flødet ut av turboen også.
    lettere å justere til (syns jeg). så har du fler muligheter til å justere trykket vedhjelp av mottrykk og sånne ting. å når du en gang går lei gt turboen og skal over på noe større så må du ha ekstern wg. Mer kontroll på ladetrykket.. er bare fordeler.. plass har man nok av...
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hva for slags flens er det kurant å ha på en wastegate med 37 mm rør? Aner ikke hvilke wastegateflenser som blir brukt.

    Står jo ikke her eller:
    http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=WGT

    Regner med at 41mm wastegate er mer enn nok. Hvor stort eksosanlegg pleier man å legge ut fra wastegate? Holder vel med 2.5" pga tidligere rørdim?

  4. #4
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Tial 41mm flens må du ha til den.

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oki. Men ser at andre her på forumet har tatt 50mm wastegate og lignende. Er det virkelig nødvendig med en så stor wastegate eller har det bare blitt valgt ut noe overkill?

    Røra fram til wastegaten er jo ikke mer enn 38mm. Ser at noen 38mm wastegater har V- band, samt at 44mm har det.

    Noen innspill om wastegate størrelse?

  6. #6
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Holder vel med 2.5" pga tidligere rørdim?
    1.5"-1,75" er vel det som er mest brukt.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    slik jeg har forstått så skal 40mm wg holde til effekt rundt 400hk.
    men vil jo også tro det har noe med hvor stort eksos hus man har. En turbo som ikke spooler før 3500 rpm trenger man vel ikke så stor wg på.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  8. #8
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    slik jeg har forstått så skal 40mm wg holde til effekt rundt 400hk.
    men vil jo også tro det har noe med hvor stort eksos hus man har. En turbo som ikke spooler før 3500 rpm trenger man vel ikke så stor wg på.
    For meg så ser jeg ikke helt hvordan man kan bestemme wastegatestørrelse basert på HK nettopp pga det du sier om eksoshus og hvor stor motstand turboen gir på eksosen. Men si hvis en velger en GT35 som ikke har fullt ladetrykk før ca 3500 rpm så vil jeg jo ikke tro det blir så mye ekstra som skal ut ved 6000 rpm som fex hvis en hadde valgt GT30 og skulle kjørt samme ladetrykk.

    En annen ting er jo at røra fram til wastegaten er jo ikke mer enn 38mm, hva tjener man på større wastegate enn røra fram dit er? Men så blir det jo split-pulse wastegate da, så det blir jo faktisk to 38mm rør fram dit.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    wastegate er som damer og bh, du må bare finne noe som passer deg. jeg kjører 50 mm på holset hx35 og kjempe fornøyd med resultatet.

    nå har jeg 50mm rør til wgn også da.
    Volvo fantast?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    velg en wg på rundt 40-45mm da? er jo ikke akkurat store forskjellene på størrelsen på de. så de tar jo ikke mer eller mindre plass.
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    jeg kjører også hx35, bruker den interne nå, og kjører på 1,5bar da funker den greit. må visstnok portes en del den interne for og kjøre mindre trykk.
    når jeg nå med tiden får surret til meg et skikkelig grenrør så blir det 40mm ekstern, hks kopi da den er billig og skal funke rimelig greit
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #12
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    For meg så ser jeg ikke helt hvordan man kan bestemme wastegatestørrelse basert på HK nettopp pga det du sier om eksoshus og hvor stor motstand turboen gir på eksosen. Men si hvis en velger en GT35 som ikke har fullt ladetrykk før ca 3500 rpm så vil jeg jo ikke tro det blir så mye ekstra som skal ut ved 6000 rpm som fex hvis en hadde valgt GT30 og skulle kjørt samme ladetrykk.

    En annen ting er jo at røra fram til wastegaten er jo ikke mer enn 38mm, hva tjener man på større wastegate enn røra fram dit er? Men så blir det jo split-pulse wastegate da, så det blir jo faktisk to 38mm rør fram dit.
    Kjører man med høyt mottrykk trenger man ikke like stor WG, og hvis man kjører med høyt ladetrykk kan man også kjøre med mindre WG siden mindre eksos trenger å sluses igjennom.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    jeg kjører også hx35, bruker den interne nå, og kjører på 1,5bar da funker den greit. må visstnok portes en del den interne for og kjøre mindre trykk.
    når jeg nå med tiden får surret til meg et skikkelig grenrør så blir det 40mm ekstern, hks kopi da den er billig og skal funke rimelig greit
    da åpner nok WGn din tidlig også hvis du bruker den interne. du vil få opp ladetrykket fortere med en ekstern en
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    trenger egentlig ikke noe tiligere trykk synes jeg. sparer litt mer på girkasse da.
    men regner med jeg får en del tiligere trykk når jeg får tak i puls-split grenrør.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  15. #15
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hvor får man kjøpt HKS wastegate kopier? Hva er fordelen med en dyr en type Tial til 400$ kontra en billig en?

  16. #16
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvor får man kjøpt HKS wastegate kopier? Hva er fordelen med en dyr en type Tial til 400$ kontra en billig en?
    Kl-racing har 50mm "HKS" kopi. Skal være kurrante WG'er etter hva Jens G. har skrevet på Sävar. Jeg skal kjøre med en slik i kombinasjon med enten Kl-racing eller Ajden grenrør, og HX35 som jeg har liggende.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    hks kopien får hvertfall mye skryt rundt om, men den gamle versjonene skal visst være litt dårligere enn den nye.

    biltema hadde vel også disse inne.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  18. #18
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ah, den koster jo bare 1/4 av prisen . Da er det like greit å bestille 50mm av den så er den hvertfall stor nok. De andre var oppi 4000 kr for noe så stort.

  19. #19
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Hva vil Pulse split si? Hva er fordelene med twin entry?

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Hva vil Pulse split si? Hva er fordelene med twin entry?
    Fordelen med pulse-split som fikk jeg høre av Ajden er at man får tidligere ladetrykk. Det er vel at røra er like lange og at to og to rør ligger seperate fra hverandre til de når turboen.

  21. #21
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Saxnot Vis post
    Hva vil Pulse split si? Hva er fordelene med twin entry?
    Pulssplit på en 4 sylindret motor er at rørene fra 1 og 4 sylinder er samlet og fra 2 og 3. Også har man separate rør fra kollektoren ut til WG hvis man kjører ekstern wastegate. Twinentry er at flensen på turboen/grenrøret er delt, altså to hull istedenfor ett.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    poenget med pulssplit og twin entry er vel å prøve og få tidligere ladetrykk.
    når man deler opp eksosimpulsene som volvorsport sier så har man alltid en puls som dytter på turboen. 1 og 4 dytter mens 2 og 3 "hviler" og motsatt.
    de gjør jo dette selv om man ikke har twin entry også men muligens det funker bedre når impulsene deles opp.
    spurte om dette når jeg bremsa motoren.
    var ikke så stor forskjell hvis man hadde ett greit grenrør og en bra kollektor.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er merkbar forskjell. men man får bittelitt lavere toppefekt med pulssplitt.
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    poenget med pulssplit og twin entry er vel å prøve og få tidligere ladetrykk.
    når man deler opp eksosimpulsene som volvorsport sier så har man alltid en puls som dytter på turboen. 1 og 4 dytter mens 2 og 3 "hviler" og motsatt.
    de gjør jo dette selv om man ikke har twin entry også men muligens det funker bedre når impulsene deles opp.
    spurte om dette når jeg bremsa motoren.
    var ikke så stor forskjell hvis man hadde ett greit grenrør og en bra kollektor.
    Alt i alt så er vel sylinder 1 og 4 helt motsatt. Hvis alle røra er like lange så vil turboen oppleve alle fire dyttene med like lang tid mellom hver og fra annenhvert hull i twin-entryen.

    Hele poenget på hvertfall sugemotorer er at pulsene skal komme ut så forskjellig som mulig sånn at en utnytter kapasiteten på rørene maks og at den ene pulsen skal hjelpe til med å dra den andre ut.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •