Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Funderinger rundt B230ET trim og automat

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Kongsberg området
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard Funderinger rundt B230ET trim og automat

    Har en 740 "isbil/herjebil" med automat og B230ET som jeg har montert åpent filter,viking chip (motronic),kina grenrør (xsturbo) og 3"strakrør på,lader 0.9kg.
    hvor mange hk leverer sprutet bensin til??
    Synes ikke bilen går bra nok,å funderer på å hva som er neste trinn??
    (bytte råder og gearkasse blir ikke noe)

    Forslag:
    Har en kina T03/04E :
    -Compressor Wheel: .57 Trim
    -A/R Compressor: .50 A/R
    -A/R Turbine: .63 A/R
    Turbine wheel:
    -Exducer: 2.48"
    -Mayor: 2.89"
    Compressor wheel:
    -Exducer: 2.07"
    -Mayor: 2.36"
    vil denne gi noe særlig mere effekt ved samme ladetrykk,eller vil jeg bare få senere spool??

    kam:vilken kam sitter i? har en k-kam med fordeler spor,men det blir kanskje litt ketchup,noe som passer dårlig med automat....

  2. #2
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    å bytte til den turboen der vill hjelpe godt om du køyrer på orginal nå:P

    må barre spørre hvorfor ikke bytte kasse egentlig? mye jobb(for det er ikkje så mye)?

    du får jo krafta dit den skal da ihvertfall med manuel girkasse:P
    trur og automaten stjeler endel:P

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Kongsberg området
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    bytte turbo er sikkert lurt,da får man vel effekten litt lengre opp i registeret også,for det er vel høye sylinder trykk på lave turtall som vraker de berømte ET rådene..... bare litt engstelig for att effekten kommer alt for høyt opp i registeret,så bilen blir u-kjørbar med automat.
    noen som har prøvd t3/4 på chippa 230ET?når får man ladetrykk?

    grunnen til att jeg ikke skifter kasse er att jeg har kjørt istykker et flertall
    m46 på chippa volvo før,å att det fort koster litt med en ny clutch, og div saker det drar med seg å bygge om.dette er jo tross alt ett lav-lav budsjett prosjekt som kun skal brukes til iskjøring.

  4. #4
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Unnskyld at jeg sier det, men har du for lite gamp i en oppjustert ET på glattholka ? Kjørte i fjor med 125 hest på glatte veier og syntes det var helt umulig å få feste der jeg helst ønsket å få det..

    Kom til å tenke på at du kansje kjører med ispigg, og da er helt klart situasjonen en annen..

    Har en T3\T4 turbo på min banebil og synes ikke den er alt for mye ketchupeffekt av, endte opp med at bilen brukte mindre bensin ved normal kjøring og gikk mye bedre ved hærjing.. Tipper jeg har fullt ladetrykk ved 3000-3500 rpm om jeg legger bilen i fjerde og mater på..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Kongsberg området
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Unnskyld at jeg sier det, men har du for lite gamp i en oppjustert ET på glattholka ? Kjørte i fjor med 125 hest på glatte veier og syntes det var helt umulig å få feste der jeg helst ønsket å få det..

    Kom til å tenke på at du kansje kjører med ispigg, og da er helt klart situasjonen en annen..

    Har en T3\T4 turbo på min banebil og synes ikke den er alt for mye ketchupeffekt av, endte opp med at bilen brukte mindre bensin ved normal kjøring og gikk mye bedre ved hærjing.. Tipper jeg har fullt ladetrykk ved 3000-3500 rpm om jeg legger bilen i fjerde og mater på..
    Skal bruke ispigg på bilen,så da trenger man all den effekten man kan få
    Tenkte jeg skulle prøve en runde med bredbåndslambdaen i kveld å se hvor landet ligger,før jeg bytter turboen

  6. #6
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Ikke dumt det nei ! Kjører med datasprut på min, måtte legge til mye bensin når jeg bytta fra den gamle garretten til kinasnurra! En slik en progressiv bensintrykksregulator med 1:1.2 eller 1:1,4 hadde sikkert gjort seg med ET nettet og T3\T4!

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Kongsberg området
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    har kjørt med BB lambda og zeitronics logg nå,å mye tyder på att 0,9kg er smerte grensa,da har jeg 0,85-86 i Lambda og ca 940c i eksos temp på fult øs...

    Hvordan fungerer en progressiv btr?kan man selv avgjøre fra vilket ladetrykk man øker bensin trykket? som i mitt tilfelle sette den til å øke bensintrykket fra 0,85kg ladertykk og oppover??
    Sist endret av runardini; 19/09/10 kl 12:48

  8. #8
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Den funker slik at når den får 0.1 bar overtrykk gir den 0.1 bar x 1.2 (120%) trykkøkning på bensinsiden.. Altså ved 0.1 bar turbotrykk gir den 0.12 bar ekstra bensintrykk der den originale ville ha gitt 0.1.. På 1 bar ladetrykk vil den da gi 1.2 bar bensintrykk når den originale ville ha gitt 1 bar bensintrykk..

    Du skjønner poenget !

    Kan ikke gi mere bensintrykk fra bare 0.85 bar og oppover, men du gir mere bensin hele veien!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2010
    Sted
    Kongsberg området
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Den funker slik at når den får 0.1 bar overtrykk gir den 0.1 bar x 1.2 (120%) trykkøkning på bensinsiden.. Altså ved 0.1 bar turbotrykk gir den 0.12 bar ekstra bensintrykk der den originale ville ha gitt 0.1.. På 1 bar ladetrykk vil den da gi 1.2 bar bensintrykk når den originale ville ha gitt 1 bar bensintrykk..

    Du skjønner poenget !

    Kan ikke gi mere bensintrykk fra bare 0.85 bar og oppover, men du gir mere bensin hele veien!
    Aha,jeg skjønner,takk for forklaringen
    Innbiler meg att den ville gått veldig feit i nedre register med en slik regulator,da jeg allerede er nede i 0.65 i lambda i midt registeret....
    Mye tyder på att bilen blir som den er nå,den fungere jo tross alt veldig greit med tanke på tid og penge forbruk

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •