AKL's Volvo 242 Turbo U.S modell.
Har studert i Usa noen år, og nå som tiden begynner å bli moden for å komme seg hjem dukket det opp en idè om å ta med seg en bil herifra.
Jeg og en god venn hadde spøkt med tanken på å kjøre en bil tvers over Usa som en skikkelig guttetur sammen. Vi har tidligere hatt endel langturer sammen, både personbil og to-manns turer i lastebil på kontinentet.
Turen skal gå fra Portland, Oregon, til Miami, Florida.
Bilvalget var lett, det måtte bli en 2-dørs 240, aller helst turbo!
En bil som i orginal stand kommer til å stige med verdi i årene som kommer.
Å finne et eksemplar som jeg ønsket å bruke tid på og ta med hjem var ikke like lett.
Hadde kontinuerlig kontakt med Gaupe og Ola Moen, og fått mange gode innspill og annonse linker derifra.
De som dukket opp var dessverre stort sett modifisert i beste Turbobricks stil, eller rett og slett nedkjørt. Andre var for langt unna..
Kom over en annonse i fjor høst og reiste for å se på den.. Her bilder fra annonsen på Craigslist..
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1048.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1049.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1050.jpg
Litt flere bilder som jeg ble tilsendet på tlf.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1051.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1052.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1053.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1054.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1055.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1056.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1057.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1058.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1059.jpg
Bilder fra når jeg var å kikket på den.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1060.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1061.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1062.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1063.jpg
Bilen så helt ok urørt orginal stand ut, men vi ble ikke helt enige på pris dessverre!
Tiden gikk og jeg fulgte med på diverse annonser, men ikke noe intressant dukket opp.
Etter siste Ipd treffet her så ble nøden for stor dessverre.
Ringte til han som hadde den blå og lurte på om han fortsatt hadde bilen! Ett møte ble avtalt og etter ett halvt år med venting på å få solgt så aksepterte han budet mitt (Som forøvrig var noe høyere enn det første jeg gav han).
Slik så den ut dagen jeg hentet den!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1064.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1065.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1066.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1067.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/08/1068.jpg
Litt om bilen:
1983 modell.
Automat.
B21ft med K-jetronic.
3.91 utveksling
Aircondition konvertert med nyere kompressor til R134.
Vaccum styrt Cruise control.
Takluke.
Svart skinn interiør.
Det var alt for nå, stay tuned for å se hva som har blitt gjort med bilen den siste mnd!
Hva trenger man for å ettermontere intercooler i en 83 modell?
Orginalt så lader en B21ft 5 psi, rett rundt 0,34 bar.. Ikke noe mengder med ladetrykk i grunn.. Hadde egentlig bestemt meg for å holde den orginal på motor siden, men tanken på å kjøre rundt i 40 grader og hvor varm innsugslufta blir fikk meg til å ønske å ettermontere intercooler.
Eneste kriteriet var at det skulle brukes orginal deler så langt det lot seg gjøre.
Effekt er jo en hyggelig bivirkning, volvo satte opp trykket til 10 psi med ettermontert intercooler, så der legger jeg meg også.
Her er delene som trengs!
Ny vifte kåpe
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/123.jpg
Lengre holdere til å holde fast intercooler og radiator.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/2.png
Albue til innsug pluss brakett til tps.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/3.png
Trykkslanger. Valgte å kjøpe ett nytt sett fra do88. Trykkrør er også en fordel å ha!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/124.jpg
Topp til k-jet boksen, intercooler modellen har en forsterkning inni slange delen for å unngå at den skal kollapse rundt 10 psi.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/125.jpg
Sitter også en forsterkning her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/126.jpg
Sitter også en liten vaccum styrt sak på innsiden av torpedo veggen som skal øke mengden bensin ved ett visst ladetrykk, skal være en sikkerhetsfunksjon. Montert, men ikke noe bilde.
Intercooler,n i seg selv er en selvfølge.. Min er stemplet 1985.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/127.jpg
Kjøpte meste delene av en som bør være kjent for de fleste som er på Turbobricks, Patrick Dickman, aka "Tuff240".
Møtte han på RSI en av de siste dagene de var der for å fullføre denna bilen!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/128.jpg
Litt random bilder av deler. Lakkerte de, absolutt ikke noe pent resultat, men helt klart en forbedring!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/129.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/130.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/131.jpg
Ferdig resultat!
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/132.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/133.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/09/134.jpg