MOSFET transistorer blir brukt i MS, men til andre ting enn tenningsdrivere. Jeg er ikke så veldig inne på de forskjellige transistorgruppene, deres fordeler og egenskaper. Men jeg husker det var en diskusjon om egnede kanidater når det ble kjent at VB921 gikk ut av produksjon.
Den første fordelen er at pinout på BIP373 er den samme som VB921, og den er derfor dropin med unntak av at den trenger en isolator.
BIP373 er laget for å brukes i biler, og er brukt i mange Bosch sluttrinn og hjerner. Innebygd strømbegrensing og termosikring. Den takler rimelig mye strøm.
Ca 50-60 kr stk inkludert isolator og skrue synest jeg er ganske rimelig når man kjøper i lave kvantum. Billig nok til at jeg har hatt noen på lager de siste årene i tilfelle jeg skulle få brukt for til ett eller annet. Det var nok flere argumenter for BIP373, og også andre alternativer. Men argumentene falt tyngst på BIP373. Derfor selges nå de fleste MSer med BIP373 tenningsdrivere, og bare ett fåtall forhandlere har valgt en annen transistor.
Edit: Varmgang har vel noe med flyback å gjøre også?