Frigstad Racing 740'n - Utviklingen fra 2009 til dags dato
Sparco har sånn tilleggs kit med knapper som passer på alle Sparco ratt :) Gundersen motorsport
Sent from my iPhone using Tapatalk
Fått bestilt dekk til BBS hjula, Yokohama S Drive 215/35R18 foran og Minerva bak i samme dim. 35mm spacere foran (da kommer felg kanten helt lik som med Compomotive felgene som skal stå på ved banekjøring) bare de er litt mindre dim så da senker jeg den Max med BBS hjula så det akkurat går, så blir det litt ekstra plass når jeg kjører med comp uten å justere understellet noe. 50mm + 35mm spacere bak. Også lurer jeg på å fjerne refleksplata, og sote baklyktene litt. Alle lyktene foran skal sotes. Tror den blir seende mye mer "slem" ut enn den er nå.
Re: Frigstad Racing 740'n - Utviklingen fra 2009 til dags dato
Det er ikke noen fasit på hjulvinkler.
Her påvirker alt på bilen hvordan det må være og den eneste måten å få dette bra på er å prøve seg frem.
Magnus har ett poeng med castervinkelen, mere caster gjør at bilen retter seg fortere opp når du slipper rattet. Det vil også merkes når du holder i rattet at den helst vil rett frem.
Camber må legges på for å få størst mulig kontaktflate mellom dekk og underlag. Her påvirker grepet i dekka, bilens vekt, rollcenter, dim på stabstag, foringer osv hvor mye du trenger. Det ender ut i hvor mye bilen krenger. Hvis bilen ligger paddeflat trengs nesten ikke camber. På bløtt underlag eller snø må den reduseres siden grepet reduseres og du ikke greier å oppnå like mye roll som på tørt underlag med bedre feste.
Ekstrem camber vil også redusere bilens retningsstabilitet.
Spissinga påvirker også i stor grad bilens retningsstabilitet. TOE out vil gi deg ørlittegranne bedre feste i sving men bilen oppleves ofte som nervøs rett fram.
Se på nascar der de kjører negativ camber på den siden som går i yttersving og positiv på innsiden, det er ikke tilfeldig. Det er for å få størst mulig kontaktflate.
Som du skjønner er det ingen fasit. Som ett utgangspunkt ville jeg lagt på ett par grader ekstra caster, satt camber til ca 2 grader negativ og spissinga såvidt mot TOE in.
Sent from my MB526 using Tapatalk 2
I kveld ramla m90 kassa i gulvet. Clutchen var helt ferdig hvertfall.. Hehe!
Bilder kommer. Skru i morgen også