Heisan.
Det fins sikkert bilder av motorrom tidligere på denne siden.
Fargen er RAL 2002 enkelt og greit:).
Filtis
Printable View
Heisan.
Det fins sikkert bilder av motorrom tidligere på denne siden.
Fargen er RAL 2002 enkelt og greit:).
Filtis
Hei.
Bilen din er ett smykke !! Liker veldig godt måten den er vellbyggd og gjennomført på!
Noen spørsmål.
Regner med bremsepapirene mest er for "kuriositetens" del, og at du ikke kjører noe særlig på 2,5 kg.
Hva pleier du å ligge på av trykk/effekt, når du kjører?
Nå har du hatt bilen noen sesonger.
Kunne vært morro å høre noen tanker fra deg om hvordan du føler du ligger an med "utvikklingen" av bilen.
En ting er å bygge den opp, men så kommer jobben med å få bilen til å fungere opp i mot sitt potensiale. Få alt til å harmonere.
Hvordan føler du det ligger an? Føler du at du klarer å kjøre fort med bilen (høres kanskje ut som ett dumt spørsmål, men du skjønner kanskje hva jeg mener.... :) )
Det er justeringer på det aller meste under bilen - har du fått jobbet noe med innstillinger?
Har du noen rundetider på de Norske banene?
Litt smått av barnesykdommer har det vell vært, men inntrykk av at det ikke har vært så ille?
En tanke som slår meg, er om det enkelt og greit er FOR mye effekt.. (går det an det da....:)).
Da tenker jeg på det at bilen er tohjulstrekk, og har begrenset med dekkplass i de originale hjulkassene.
Uansett dekk type, blir det vell alltid ett grep problem. Hva kan da alle hestene brukes til?
Skjønner som du sier at det er ett kikk når det slipper i girene oppover i fart, samt røyklegge langsidene på banene, men de hjelper vell knappt med å kjøre noe raskere - f.eks rundt banene?
Hva tenker du om karakteren og "bruker/kjøre vennligheten" på motoren. Tenker ikke til gatebruk, men på banen.
Du pratet for noen år siden om bakkeløp/gt serie. Noe nytt der?
Noe spesielle målsettinger med bilen - f.eks. rundetider, eller deltagelse i noe form for løp?
Eller mest "morro kjøring"?
Igjen - nydelig bil.
Ps. Mulig det står ett sted, men var det slik at bilen har vært brukt i rally, eller var tiltenkt det ?? Eller surrer jeg der.
Mener å huske et sted at dette karosseriet har vært på taket to/tre ganger. :p Stod vel i Gatebil-artikkelen?!
Heisan.
Takker for det.
Jepp det stemmer nok det. Kjører idag på ca 1,6-1,8 bar. Det er ca 800hk.
Når det gjelder utviklingen av bilen er jeg som alle andre ikke fornøyd. Dukker stadig opp nye ting som man ønsker eller MÅ gjøre om.
Å få en slik bil til og harmonere er nesten klin umulig med mine midler av kr. Da må man legge utallige timer i test og kjøring på bane for og finne svakheter. Deretter og ha kapital til og utbedre dette.
Jeg tenker vel og få det nogenlunde og harmonere når jeg kjører effektivt men ikke med full gass, hvis du skjønner. Når det gjelder banebil er det vel absulutt ikke noe vits med mere enn 550-650hk. Dette er vel det volvon klarer og hantere.
Eller lettere sagt personen som kjører.
Men må jo si at det er litt av det som driver meg fram og ikke gjør at kjøringen blir "kjedelig". At bilen er ganske vilter selv på asfalt i både 3 og 4 gir gjør at det er en utfordring og holde reskapen på veien:)
Innstillinger er vel det jeg skulle begynt med for en stund siden. Dette er ikke gjort da tid og penger ikke har strekket til.
Men min oppgave er også familiefar for 2 små jenter og samboer, hus, jobb osv.
Det blir jo rett og slett en prioritering som jeg tenker er viktig. Bruker mye tid på bil men familielivet først.
Rundetider har det blitt lite av egentlig.
Gamle Rudskogen ca 1.06
Nye Rudskogen ca 1.3....?
Nurburgring 9.13, på 2 runden. (hadde jeg fått kjørt flere runder skulle jeg slått deg Euro 96:) ).
Hehe for mye effekt??? Eru mamman min eller??????????????????
Hehe neida forstår hva du mener. For effektiv rundetider eller fin effektkurve? JA da er det for mye effekt
Men hva er man ute etter i første omgang?
Jeg startet med utgangspunkt i gatebil. Kombinasjon med mye effekt og mulighet for og kjøre rundetider. Men når vi bremset motor tok det dessverre helt av for meg og byttet turbo (motoren bremset 725hk på 2-3draget).
Suget etter og bli den sterkeste Rødblokka for "gatebruk" ble jævli interesang. SHS hadde da 917hk i samme benk. Da havnet vi på 930hk og 1069 nm.
Var helt jævli og kjøre til og starte med. Litt av en utfordring og stille seg om fra 226 hk(motorn som Baron har nå) sugemotor som du kunne klemme gassen i bunn uten store "kast".
Overgangen til og dra på med 1/3 gass og kjenne hvor denne motoren bare eser ut hk uten og gi noe særlig gass.
Bakdelen med en sånn motor er jo registret. Motoren har ikke noe serlig kraft for 4-4500 og da bare smeller det.
Men jeg må si at iforhold til andre motorer som jeg har sett bremsepapirer på ca HALV parten av effekt så er det ikke store forskjellen på turbolag.
Så jeg må skryte av V:S motor som bygget denne motoren. For det er ikke tvil i mine øyne at skal man opp i effekt må turtall OPP. Dette er spesielt over 500++ hk.
Leser om den store diskusjon om LAV eller HØY komp og effekt mellom Batland og Tosk. Føler begge er flinke folk med sjel for motorer. Uten tvil:). Men man får ikke både nm på lavt turtall og mye hk på høyt turtall i samme motor.
For at en motor i denne caliber må det opp i turtall for at den skal holde rett og slett trur jeg.
Jeg mener man må betemme seg for hvilken type man ønsker og jobbe parallelt med motorbygger for at begge parter skal bli fornøyd.
Karakteren på motoren er etter min mening helt grei til mitt bruk. Kjører med dogkasse og 4.30 utv som gjør at det ved banebruk nesten ikke kjenner turbolag. Noe er det selvfølgelig
men ved effektiv bruk av turtall så passer det bra.
Bakkeløp/GT eller trackday løp hadde vært moro men da må alt stemme først.
Målsettning er:
Motor stabil med temp
El servo må bort
Sperre må byttes til strammere
Understell må tunes
Kjørte rally med en 242 i 4 år og vraket denne kraftig under Hedmark rally ca 2004-05? Bygget da denne opp og kjørte 4-5 løp uten hell kan man si. Var på taket og i grøfta de fleste ganger så det meste er byttet
hvertfall 1 gang:).
Håper dette var av interesse, og at du fikk svar på noen spm.
MVH Filtis
Kjekt att du tar deg tid til å svara så utfyllande:) og som sagt, rå bil;)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Høres ut som ganske standard den forklaringa der....
Har ingen erfaring selv med hinsides effekt, men har en bekjent som har en kadett coupe med volvo sekser som bremset 700 og noe hester hvis ikke jeg husker feil.
Som han sa; Blir jo frakjørt av biler med nesten halve effekten, for kadetten bare spinner uansett hvilket gir rundt rudskogen.
Der har nok filtis en liten fordel, tyngre bil...
heftig! :D bruker du denne til hværdags? eller er det kunn bane som er greian?
Hvorfor må el servo bort? Henger den ikke med, så i det tilfelle vil en org Volvo pumpe vært bedre?
jeg er ganske langt fra 1.3x enda. Det blir snitthastighet på 130km\h ca? vilt bra om du klarer det! :D
Sitter org volvo 440/460 pumpe på denne. Dette fungerer ikke tilfredstillende når du skal ratte rundt på bane.
Det er pumpe som sellholm bruker. Etter mange samtaler med folk som har erfaring fra disse er det bare og bli kvitt. Etter det jeg vet er det ingen som er helt fornøyd med dette.
Men har problemer med og montere org reim pumpe da tørrsumppumpe tar meste plassen på den siden av motor.
Rune
Har ikke dette bekrftet, men har tider med gatehjul på ca 1.40+. Går endel fortere med slicks. Målte 211-212 kmt på gps på langsletta og ned angsten på volvotreff i høst. Moro det når man tenker på at det er vel en lite forsinkelse på gps iforhold til virkeligheten.
Rune
Ok, skjønner.
Har lest at Toyota mr2 pumpe skal henge med? Bare et tips :-)
ja det var jaggu bra. merker stor forskjell på dekka ja. 70 km/t blei fort 90 km/t med gatehjul vs gateslick. baneslick er vesentlig bedre
Hei Rune.
Jeg kjører med sellholm kortstyring og el servopumpe fra en opel astra, Dette funkerer helt topper på min bil. Hurtig ratting er ingen problem, og så er faktisk servo pumpen fortsatt progresiv;)
Jeg har montert el pumpen i bagasjerommet og lagt slanger fram til servoen, husker ikke diamentere men tok litt størrelse på di for og få mye mengde og evakuere oljen fort tilbake til pumpen.
Mvh
Steffen.
Kjekt å høre at noen har giddet å lese litt og faktisk vurdert innholdet.
Sier du noe om hvilke Nm tall og hvilke turtall du mener her?
Det siste der er strålende råd. Legg planen FØRST og IKKE vik fra den. Da blir det vanligvis ubetinget og langvarig suksess. :D
Fikk ikke drat på messa i år :( hadde håpa å treffe på deg og mange andre, for og se om du var like lang i år som i fjor haha, er du over 2meter?
Mvh
Hehe jeg leste gjennom det meste par ganger ja. Dere ligger nokk mye foran meg med både erfaring og teknisk forståelse enn meg. Men har gnudd og kjørt mye div motorer i racing og rally i endel år så jeg vet godt hvor for det slår ut på kjørbarhet og effektivitet hvis motor ikke er samstemt med gir, utv,hjul,underlag osv. Ikke minst hva den skal i hovedsak brukes til.
Når det gjelder turtall vs nm så kommer dette veldig ann på hva vi snakker om. 2,3 l 8v eller 2,8 16v. For det er vel ikke noen som har klart begge deler???? Da hadde vel vedkommne vært GUD :).
Filtis
Var en duppa b230 med no foringsmuffens der vel. var innom og jatta ei stønn med finn. snakka om å lage doubble trouble med busser i depo neste år. Joine om det blir noe av? Skulle finne ut av det etterhvert som bilane blei ferdig ut mot vårparten
Takk, det var veldig interessant !
Ingen av oss vanlig dødelige, kan jo klare noe i nærheten av hva proffteam driver med.. Som ligger dagesvis i "treningsleir",
med ingeniører og kapital i følge.
Men bør det koste så mye og jobbe fram gode/bedere kjøre egenskaper på denne??
Primært tid med målrettet arbeid vil jeg tro, men naturligvis - bare x start avgifter, x liter drivstoff m.m. koster!
Men det gode utgangspunktet har du jo i det gromme understellet, med "1000" forskjellige justerings/kombinasjons muligheter.
Skulle det være nødvendig med noen mindre endringer/nyinnkjøp, blir det vell tross alt ikke de alt for store beløpene.
Men, egentlig oser det vell ikke gode rundetider av å kjøre med Norges sterkeste rødblokk :)
"Vilter" bil der en aldri riktig vet hva som skjer i neste sving - da er det jo ikke lett å kjøre stabile "ryddige" runder for å klare å justere inn bilen. Hjelper jo lite å gjøre korrigeringer i depoet i understellet, om alle runder utpå der i større eller mindre grad er Hawai og uforutsigbare :)
Nå når du har bevist at du har Norges sterkeste rødblokk - ikke noe tema å henge på mindre snurre igjen, og jekke ned effekten noe...?:cool:
Huff - har på følelsen at det ikke faller i god jord he,he. Glad jeg sitter her - hadde vell blitt banka opp om jeg stod i nærheten av deg..
Stor forskjell på 1.3xx tider på skogen.
Hadde vært utrolig gøy å se denne bilen som ett frimerke rundt banen, med tider godt ned på 1.30 tallet !!!
Gode prioriteringer bil / familie du har !! Kip åpp!
Ps. Fikk selv hjelp av VS for ett par år siden, til å bygge en rødmotor (men med helt annen karakter og kriterier).
Hadde en god dialog og samarbeide med ham på forhånd, og underveis. Jeg hadde spesifikke ønsker, og han forstod...
Og ferdigproduktet ble meget bra !
Så jeg er også meget godt fornøyd med ham.
Ikke gratis, men jeg ser også - på samme måte som du nevner - når en samenligner bremsepapirer fra andre motorer, at han har god peiling...
Ikke alt som blir byggd som er like vellykket og vell komponert.
Vi også. Vi kunne ikke tro det når vi stod og såg på at den lille 4 syl. motoren begynte å bygge så mye ladetrykk at bremsebenken rett og slett ikke maktet å holde turtallet stabilt.
Dette er V8 big block problematikk.
Dette er en spesial custom motorsportmotor bygget i utlandet. Det krever ekstrem kompetanse i form av medfødt talent, omfattende relevant erfaring, mange harde konkuranser med brutalt ærlige resultater / tilbakemeldinger + ett uvanlig høyt budsjett for å oppnå slike resultater.
Eneste ulempen jeg ser er totalprisen.
Når du har sagt a får du si b. Hva var detta for noe gøyalt?
Jasså?
Hvis man skulle bygget tilsvarende Volvomotor så måtte man gjort følgende.
1. B21 blokk med 92 mm borr.
2. Stålveiv med 84 - 86 mm slaglengde.
3. Autoverdi råder.
4. Custom smidde stempler.
5. Portet B204 topp.
6. Custom VELFUNGERENDE kamprofiler og kamtiming.
7. Custom turbo. Spesial spec. og bygget til denne motoren og selges ikke løst over disk.
8. Custom innsugsmanifold og inconell grenrør.
9. Uvanlig kapabelt datasprut, 8 dyser selvsagt, lynrask ladetrykksstyring (IKKE 19 - 30 Hz) og omfattende mapping.
Portet er et vidt begrep...og menes ofte med å gjøre høla større... Er det en proff race motor mener jeg modifisert er en riktig betegnelse, da å gjøre hølet større sjelden hjelper til annet en gå gi en motor som funker dårligere :) At kanalene er omformet er vel mere korrekt å si ;)
Hei se der ja. Nå ble jeg enda mer nysgjerrig.
Jeg er forferdelig dårlig på detta men lufter litt av mine tanker om detta?
Detta blir en ca 2,3liters gammal volvo firer med 16v topp.
Hvilke turbo trykk skal til for og gi 300hk på 3000 omdr? For etter det jeg har hørt om er det ikke ofte man hører om en turbo som bygger trykk allerede fra før 3000 og faktisk henger med til 7200 med over 700hk. Meget spesielt forstår jeg.
Hvorfor vil du bruke b21? Tykke syl vegg?
Hvorfor b204 topp og ikke b234?
Filtis:D
Mitt uproffe forslag... B204 har firkanta kammer, slik som på hvitmotorturbo og motstår banking bedre, samt tykkere mellom sylindrene i toppen... hva turboen angår KAN det fint være en singel også med variabele IGV, eller de har jukset med anti-lag, noe som gjør inconel-grenrør nødvendig da det blir VARMT, stakkars turbo i det tilfellet...
Den akutelle motoren er en Cosworth motor med 92 mm borring og veiv med 84 mm slaglende. Dette gir 2233 ccm = 2,2 L.
En rødblokk er mye høyere enn en Cosworthblokk og derfor behøver man ikke begrense seg til 84 mm slaglengde.
300 hk v/ 3000 o/min er hele 714 Nm. For å klare dette fra 2233 ccm så trenger man vanligvis 2,2 BAR, men så vidt jeg husker puster denne motoren så godt allerede her at man klarte seg med litt mindre.
B21 motoren har 92 mm borring som er det samme som denne Cosworthmotoren har. Med B230 blokk med større borring og veiv med større slaglengde ville resultatene vært enda bedre.
B204 toppen er, på samme måte som Cosworthtoppen, bedre tilpasset en 2,2L turbomotor enn det B234 toppen er.
Regna med det var en Cossie... men sånn uten å komme inn på lavkomp/høykomp diskusjonen (denne må nesten logisk nok være relativt lavkomp for den fyllingsgrad ved så lavt turtall, så lite vits å krangle). Det satt til side, så er jeg spent på hva eksostempen er, evt om det er antilag for å blåse liv i snurra, derfor det er inconel grenrør? Inconel er jo strengt talt ikke nødvendig med mindre man har pervers EGT (typ antilag), eller er manisk opptatt av vekt...
Tilfeldigvis ikke David Mountain (Mountune) som har bygget den?
Det VET jeg ikke nøyaktig, men de var forsvarlige, dvs maks 930 grader v/ maks effektuttak.
En motor med så enorm respons som denne trenger ikke antilag som forøvrig ikke fungerer når man har gasspådrag.
På samme måte som datasprut for vanlig folk, så er ikke antilag noe magisk som tilfører så veldig mye nyttig i praksis.
Inconell brukes fordi det er det eneste rette å bruke på en motor på dette nivået.
Nei, det er ikke Mountune.
Hmmm... ganske enkelt å gjette seg til oppsettet da... mindre forskudd på innsugskam enn hva man skulle tro er normalt, stor LSA og litt tidligere eksoskam. Toppen funker tydeligvis bra og da trenger ikke durasjonene være så lang, der av trenger man ikke så mye overlapp heller, samt god utnyttelse av pulser. Tipper turboen har stort turbinhjul (diametervis) er av titalalumid eller noe annet lett, men er ikke så stor A/R på :) Tar tidlig av uten juks og blir ikke noe tropp av betydning lengre opp i rigisteret heller, sammens med at den retarderte innsugskammen hjelper til med å få det til å funke litt på turtall også. 7000og noe er jo ikke så mye at det er til å få hetta av uansett...
liker at kjæra er ZE regga :D