Ikke enda...
Printable View
Stemmer det, ikke enda - men kommer til å gå på sprit når det blir flere sylindre inni bildet tenker jeg ;)
Kjører på flybensin av noe slag nå, 110oktan minst.
Kom til å tenke på noe her en dag, en grisegrom 854 i min style med RWD, grom motor og sekvensiell kasse hadde også vært litt kult! Men det er bare en tanke, ikke noe mer enn det heldigvis!
Tror ikke det hadde vert noe dom ide!
Får bruke motoren fra denne når den skal byttes ut ;)
Hiv motoren fra denne over i en 850 da, og så gå i gang med Judd-prosjektet! :D:D
Om jeg noen gang skal tre i veien med noe slikt, blir nok de fleste delene fra 240'n plantet i 850'n. Motormessig hadde det nok blitt en 5 syl med turbo på rundt 500hk og et fint register..
Og den skulle blitt klin strøken alle plasser!
Men dette er bare i hodet mitt, det skjer nok aldri ;)
Bare for å sette igang grillene i hodet :cool:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/663.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/664.jpg
Oh yes!
Om (eller aldri) så skulle "min" blitt helt clean i titangrå tipper jeg, med BTCC vinge helstøpt i carbonfiber.. Liker titangrå mot carbon med klarlakk ;)
ikke for å fyre oppunder, men 850 kom jo med AWD selv på sedan så det største problemet blir vell å sette motoren rette veien :p er jo forsåvidt enkelt å bygge spakstell når det er RWD i motsetning til FWD :p
det kommer nok til å skje en gang at du bygger en 850 som funker fint til å bruke opp hjul på rett aksel med show finnish ;)
Må vel prøve å svelge tanken og legge den vekk, men du verden å moro det hadde vært!
For en stk. JUDD V10 kan jeg jo bygge en hel 854 - minst!
Det hadde blitt en lisensbil med showfinish mye bedre enn den jeg har pr. dags dato sammen med hjuloppheng og motor som virkelig funker! Tror det kunne ha blitt tøft, men bort med den tanken!
Avgas 100 tilsvarer ala 130 "normal" oktanrating, men den damper igrunn for dårlig til at den egner seg så veldig til bilbruk, med mindre du kjører mest i 10-20000fots høyde da, da er "vapour point" straks bedre... Avgas er "tung" bensin, da normal bensin ville ha begynt å fosskoke i høyden... dumt å få motorstopp i et fly for at bensina har fordampa bort...
Ville heller ha satsa på ganske spritinnholdig 98 suppe (shell 98 V-power Nitro+ sånn nesten ala E10). Den har mye bedre fordampning/forstøving i normal "bilhøyde", samt spritholdig bensin tilsvarer i praksis (og ikke i et laboratorie) nesten 3 poeng mere enn den er oppgitt til... så 98 oktan spritinnholdig tilsvarer noe i duren 101 oktan ren petroleums bensin... Om ikke annet kan du kjøre til Tjeldbergodden og kjøpe deg noen fat industrimetanol ;)
for 500 hester trenger du ikke mere enn kompressor hvertfall ikke med E85... en Lysholm 1600AX fikser biffen... (den kan lade 1,2 bar) og er opp mot effektiviteten som en turbo... da får du nesten helt flat momentkurve, og i motsettning til vanlige eaton og andre skovvelkompressorer dabber ikke denne av heller med turtall...1,2bar på en 2,3 femmer (ritkig bygd vel å merke) holder til 500hk, og kanskje litt til...
At man får en fwd bil i awd gjør som regel ikke en rwd ombygging lettere. Et awd bakstell ville neppe tålt å bli brukt som rwd bakstell, motor må retstilles og det må lages plass til girkasse. Ny forstilling må også til, siden man plutselig ikke skal ha drivaksler der. Er ikke bare å fjerne dem heller, da ryker hjullagrene.
Ikke noe er fort gjort om det skal gjøres skikkelig!
Kassen min er jo "grei" å få plassert bak, så det hadde absolutt vært et alternativ det ja ;)
Mente ikke at det er gjort på en helg, men at det gjør visse ting litt lettere siden det fins en bakstilling med mulighet for trekk bak å da går det an å modifisere den litt for å tåle litt mere og som flyfaen sier så passer nesten 960 MK2 spindler på 850
Awd-bakstillinga til 850 er jo i stor grad lik 760/960, så ein får ein del starthjelp om ein ønskar det oppsettet. Dei fleste rallycrossbilar basert på fwd-volvoar, brukar 240-drivlinje.
virker nesten som de fleste på forumet prøver å sette griller i huet på deg nå anders, men ta den tia du trenger så kommer det nok en 850 RWD i garagen din også :p
Kommer nok i så fall til å bruke opp igjen en del fra 240'n over på denne i så fall! Motor osv blir nytt! Håper fortsatt på å glemme tanken, men det hadde jo vært litt moro!
Så, hva skjer med det gamle skallet?
Det hadde vært helt sykt rått! hvis det er noen som klarer og lage en syk 850RWD med en konge finish så er det værtfall deg :D
Kom igjenaaaaaaaaaaaa! :p