Vi kan jo alltids gjøre et nytt forsøk om du føler for det :) Jeg har nå greiene med meg...
Printable View
Vi kan jo alltids gjøre et nytt forsøk om du føler for det :) Jeg har nå greiene med meg...
Motorfestet er ifra orginalmotoren, men fryndebø sa festene fra begge bilene var helt like... men jeg får prøve å løsne de andre og justere og strekke det jeg kan...
Ja. vi ka jo alttids prøve et nytt forsøk Remi, men jeg må jo finne feilen på en måte, ellers kommer den jo bare tilbake... :P
De skal være like, så jeg syns det er rart at de har sagt noe på det.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
Jepp.. Var det jeg tenkte :) men da får vi muligens opp hvilken sensor som skaper seg :)
Evt. kan du jo røske av tromlene/skivene dine bak og se over sensorene bak også. Det er jo relativt kjapt gjort å sjekke.
I aller verste fall, kan du jo alltids nappe ut pæren for å få bilen gjennom kontroll.
Selv om dette kun bør gjøres som en absolutt nødløsning.
Grunnen til at de komtenterte det var fordi motorfestet var der rett og slett ikke. Jeg har ikke fått montert det, fordi det tilsynelatende er 2cm for kort... det er her jeg må jusse på noe virker det som...
Nja, når man vrir svitsen på 2 tester den alle pærene, så om de sjekker det vil de jo se at pæren ikke fungerer i det hele tatt, såååå tror de buster med på det trikset... men kan jo prøve :p hehe
Om Volvo sier at alle motorfestene er like på tvers av modeller, noe jeg og Svirre er enig i, har du montert det feil, no offence. Prøv igjen, enten har du montert det feil, eller så er festet skadet. Hvilket feste er det, spesifikt?
Jaja, feilmontering er jo eneste forklaring på dette.. Skal ut i garasjen, jekke opp bilen, stroppe opp motoren løfte den litte grann, løsne de andre motorfestene, og se om jeg får justert noe, og dratt den fremover. må bare passe på å ikke strekke/klemstre ledninger når jeg flytter på motoren... burde jeg løsnet akslingene så de ikke kommer i press eller får en feil bevegelse, eller noe sånt?
Det er dette festet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1051.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1052.jpg
Det er meg bekjent identisk på alle P80.
Riktig som vår rettskrivningssjef her påpeker. Disse momentstagene får man ikke montert feil. Hvis det har blitt gjort så er jeg skeptisk på hvordan i hulsete det skulle ha gått an.
Det er vel ikkje nødvendig å løfta motoren so mykje at du må ta ut drivakslingane. Må sikkert berre dra litt i motoren og prøva å få det til å treffa
Jeg hadde hvertfall ikke kjørt en centimeter uten det festet. Det, og det øvre motorfestet, er de to tingene som hindrer motoren i å riste seg løs fra bilen under egen rotasjon. Pluss, uten momentfestene i god stand er du nesten garantert å rive høl i manifold, downpipe eller flexledd.
Hehe, jeg har vist laget huskestue av slurv ifra min side Den saken nede på bildet hadde jeg ikke tatt av den gamle motoren, jeg monterte den, og festet satt dønn på, uten å jekke opp noen ting.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/1085.jpg
Så beklager at jeg laget bråk for ingenting! =)
Så da er alt i orden =) Nappet ut pæren til ABS'en, så håper jeg de er fornøyd på biltilsynet i morgen :P Men de finner vell noe mere feil tenker jeg...
Godt at du fant ut av det, men det å nappe ut pæra vil nok kanskje ikke være et sjakktrekk siden den ikke lyser ved oppstart da.
Ja jeg vet.... gambler på at de ikke ser det. :rolleyes: jeg fikk en uke på meg til å rette opp feilene, og har ikke funnet ut av abs'en til nå, og kontrollen er i morgen. Så det er bare siste mulighet.. så kan jeg prøve å rette opp i selve feilen senere. Ser de at den ikke lyser ved oppstart får jeg vell en ny frist til å fixe, om de ikke lar meg gå igjennom.
Da er det nok bedre å lodde litt bakpå instrumentpanelet. Koble abs-lampa til batteri-lampa f.eks.
Fin tråd! Ikke finlest hele, men blei skikkelig gira på å lakke 740en! Fint arbied med sprøyta!
Lykke til på kontroll :)
Antar det blir oppdatering her like etter den er gjennomført?
Krysser fingrene for at de ikke skaper seg der oppe nå :)
Takk takk! Selvtilliten stiger ved å få sånne komentarer =) Ja det gjør seg skikkelig bra med en hellakkering! Man får et fresht og en nyere look på ellers gamle biler. Det legger man merke til :o
Jeg ringte inn og sa bilen var klar for kontroll, men de hadde ikke time før onsdag kl 1300. Da sa jeg de bare kunne glemme å gi meg tilleggsgebyr fordi jeg var klar for fristen! hehe, og det var i orden sa de :p
Men e jo gira på å fixe Abs-lampen uansett, så lodding blir det ikkje "Torbunoob" :P Jeg får ta en bråbrems i morgen til jobb å sjekke om den faktisk funker. Ellers vet jeg ikke helt fremgangsmåten om noe er galt... så da hører dere fra meg =)
En annen ting: Når jeg får litt turtall, glipper motoren/gassen, akuratt som om man clucher utrolig dårlig... Øygard mente motoren kansje ikke fikk nok bensin iforhold til forbruket, og da glipper den. Så aksen detter litt i dass, da dette skjer hele tiden.. :-/
Dvs instprøytnings-måleren må justeres, og gjøres ikke dette via computer, apropo det greiene du har R-M-I, kan det programmet fixe slike ting?
Noen som evt vet ka software som trengs for dette? =) Noen som har?
Funker nok dårlig med justering med det utstyret jeg har her akkurat nå..
Men ting SKAL resette seg selv når man hiver av minuspolen på batteriet i noen timer. For så å starte bilen igjen UTEN å røre f.eks gasspedalen...bare la den gå på tomgang til kjøleviften slår inn.. Da kan du stoppe bilen. Starte igjen og ta en tur og se hvordan ting oppfører seg.
Hey folks! Med glede jeg kan meddele at jeg besto etterkontrollen i dag, tross min store mistro til at det ville skje...!!! =) Fordi, jeg bytta ikke hjullager eller fjørbeinslager, som de sa jeg måtte. Jeg argumenterte ganske heftig for hvorfor hjullageret ikke var gåent, og da så de litt nermere på det, og det var selve bærekulene på begge hjulene som var slark i. De byttet jeg samtidig som lakkeringen, kjøpte på biltema... med andre ord: Dritt kvalitet. Har ikke kvitering på de heller, så har ingenting å reklamere på... og ser ut som de er 20 år gamle etter 8 mnd... Det værste av alt var jo at det var HELT unødvendig å bytte i utgangspungtet...! Så for å si det sånn...: Veldig glad for at jeg ikke stolte på dies "tipping" igjen.. Stod i fare for å ha byttet hjullager for 3 gang totalt unødvendig haha..
Det knaker i brå sving av noe i fjørene forra, mest sansynlig litt feil montering av fjørene.... Jeg har slengt ut mye negativt om vegvesenet, men denne gangen kommer det litt skryt! Han kontrolløren som tok meg i dag(samme som forje gang) var egentlig veldig hyggelig og saklig. Jeg spurte om jeg fikk med meg ny mangellapp på disse to tingene, men da bare sa han: "Tror vi setter strek her.." Så det var en meget god opplevelse, da min instilling ved fremmøte der var ekstremt negativ.. :P Så litt skryt fortjener de også =)
Jeg bytte tilbake til det org.speedometeret, og da slukket ABS-lyset... Så da er det konstantert at det kun er det nye speedometeret som kødder seg... så pæren forblir ute :P
Så da er det påan igjen å montere alt det ulovlige stasjet :P hahaha fikk streng beskjed om å ikke sette på de vinterdekkene mine igjen(for stor dim)... They wish :P
Da er offisilet motorbyttet i box, og ting som blir lagt ut heretter er litt diverse snacks og ting videre. Kommer vell en lakkering snart kansje :D
Tviler på at instrumentet er årsaken til varsellampa, det er i tilfelle veldig sjeldent. Jeg har selv en feil i ABS-systemet som kommer og går, så jeg hadde ikke stolt på at feilen er borte.
Har du testa om du har fungerende ABS selv om varsellampa er tent? Om feilen virkelig er i instrumentet burde ikke det påvirke funksjonen.
Lest ut feilkoder?
R-M-I prøvde å slette feilkoden, men den forsvant ikke i det hele tatt... Lampen har aldri lyst før, før jeg bytte speedometer. Når jeg bytta tilbake sluttet den med en gang. Selv når lampa lyste fungerte ABS-fungsjonen ved bråbrems i 60km/t.
Så tilsynelatende er det noe bugs i panelet da... :-/ Det er litt dårlig kontakt på instrumentene i tillegg, så ting tyder på at det er litt ustabilt..
I tillegg lyste det abs-lyset VELDIG svakt. (type halv-spenning) eller noe, så at det er dårlig jord, evt. dårlige loddepunkter et sted kan være sannsynlig også.
Hei gutta! Motoren er jo heelt fantastisk!!! Var ute å kjørte den ganske hardt i dag, med 4 stk i bilen, så det ble tungt for motoren. Den kuttingen var veldig mye tilstedet nå, enn når man kjører alene.
Under siste akslerasjon kom det en tydelig tikking, som vedvarte. Den følger turtallet, og kommer ifra selve motorblokken. Høres ut som et stempelet som slår anig toppen eller noe. Også ser det ut som det er luftlekkasje ifra toppakningen.
Dette kom jo veldig tidlig må jeg si, forje eier sa toppen var byttet for 150 000 km siden. Det kan jo være dårlig arbeid, og at jeg må ta den om igjen...søren og!
Men hva tror dere? tikking og luftlekkasje. Hørt noen som legger på en eller to ekstra toppakninger for at stempelet ikke skal slå oppi... e det en god løsning?
Kan luftlekkasjen sammenheng med kuttingen som var tildigere, at den har komt formye lyft inn?
Jeg er på ferie i Molde og skal kjøre hjem til Bergen på søndag. Kan jeg det med dette greiene her? :P