Super Polar er ennå bedre utstyrt som standard.
Printable View
bortsett fra skinn int elvindu, el speil og abs hva er ekstra da? detta har jo SEen min også altså minus skinn:rolleyes:
"Super Polar" (i likhet med Classic) er jo virkelig en betegnelse som skriker av (mer eller mindre) siste årsmodell og spesialversjon for å skape ekstra interesse/selge ut mest mulig av utstyrslageret... ;) Kan undres litt over hvilke markedsvurderinger som ligger til grunn for å bruke et slikt navn noen steder, og ikke andre.
I min verden så hører både SE, Classic, Polar og Super polar til under denne oversikten. Noen bilder og et par setninger om hva som er spesielt med disse så redigerer jeg dem inn i førsteposten. De bildene av Super polar var fine men er det noen som har info om hva denne kom med av utstyr, modeller, antall osv?
Air condition, skinntrekk rundt girstang, rollo, trur ikkje cruise control og skinnratt var standard, men det er levert på ein del av dei. Airbag var heller ikkje standard.
Dei aller fleste av desse har B200F, ser nokon har B230F, men det kan vere ombygd i etterkant. Alle har svart skinninteriør. Alle er stasjonsvogner (desseverre). SE har ikkje ABS som standard i 93, var berre 92 classic som har dette som standard.
Men desse polarbilane, er vel stort sett 92 modellar?
Ser det er oppgitt at det er kun 92modeller på Wiki. På de som jeg har sett bilder av har alle hatt sort dørhåndtak så det er i alle fall en indikasjon. Så Air condition, skinntrekk rundt girstang, svart skinninteriør, rollo, samt svarte lister, rails,B200F og at det kun var stv er kjennetegn for Polar og super Polar da? Vet du om de ble levert originalt med Scorpius? Noen som vet forskjellen mellom Polar og Super polar?
No snakkar eg om Super Polar, Polar er berre ei utgåve, utan spesielt mykje utstyr. Og ja, alle super polar, ser ut til å ha scorpius-felgar.
Vi får anta at denne er orignal:
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/587.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2009/12/619.jpg
BTW, når eg ser på denne over, så ser det ut som den har eksosstussen med sving på, det tydar på at det ikkje er B200F, men B230F i den.
Ser dere skriver rund girstang og rollo. Kan jeg få spørre hvordan girstanga ser ut, og hva rollo er? :p
Kommer 1987 jubileum under denne kategorien Karl? :P
Skinndamask rundt girstang
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/10/1876.jpg
rollo i 245 kan jeg legge ut bilde av når jeg kommerhjem :)
Nei, Rollo er ikkje rundt girstanga. At din er levert med det, betyr ikkje at modellen har det som standard. 93 SE har ikkje ABS som standard.
Dei forskjellige modellane varierar frå marknad til marknad, SE i andre land har f.eks. ikkje svarte lister, men chrome. Classic varierar frå land til land.
Hehe :P Var dumt at jeg ikke har bilder av min når den var original da :P
Men fant en sedan på garaget, kanskje du kan bruke noen bilder av den :)
http://www.garaget.org/?car=183225&image=1719529
Så det nå :P
Har sett en svenskregga sedan på rognan med B230F og m47, men min og to til norskregga jeg har sett er utstyrt med B230K og m45 og førøvrig det eneste ekstra på min er sentrallås og servo :P så det kan være som du sier at de norske var levert med K-motor
Noe "spesielle" er de vel uansett. Men det aner meg at det også må kunne trekkes et skille mellom en "ordinær" velutstyrt versjon og en med et langt navn som er spesielt begrenset på tid eller opplag evt marked/spesielle anledninger.
Jeg ser i hvert fall hvis jeg sjekker offisiell informasjon (vognkort/biltilsyn/mekonomen...), så vil en SE stå ført opp som 240SE, mens en norsk Classic (ca 1992) offisielt heter 240GL. Jeg vet ikke om dette stemmer i alle tilfeller og hvordan det stiller seg med en del av disse andre utgavene.
Selv har jeg to stk 240SE, en er 244 og en 245. Begge har automatgir (ettermontert på 245en har jeg funnet ut senere) og airbag, men ikke ABS, og heller ikke skinnseter. Ingen ting av dette skal være standard på en norsk SE 93 ifølge brosjyren, så har man noe av det, kan det nok regnes for ekstrautstyr.
245en har samme farge som den nederlandsk-registrerte Super Polar som er avbildet tidligere her, så den ligner veldig, bare at min har interiør i blått/plysj.
Angående jubileumsversjonen fra 1987: De norske har vel stort sett B230K og M45 fordi at det var standard på 240GL. Så vidt jeg vet dreier det seg egentlig bare om 240GL med litt spesiell dekor og kanskje litt mer utstyr. B230F hører så vidt jeg kan se stort sett sammen med katalysator, og i en overgangsfase var det kanskje litt mer vanlig i Sverige å kjøpe dette som tilvalg enn det var i Norge.
240 classic var gl med litt spesielt utstyr når den kom til norge, merka og stripa vart montert her.
Ja visst, akkurat. Så da kan en vel si at visse spesialversjoner først og fremst avhenger av forhandlere/importør, og er muligens blitt til på deres initiativ, eller hva...?
Mange av modellene er forhandleranpasset etter markedet ja, og noen forhandlere har nok også spesialbestilt helt egne spesialutgaver til sine marked.
Så i lys av dette kan en vel i det minste si at en SE er relativt "ordinær" - selv om det også argumenteres for at den er både spesiell og sjelden... ;)
Ja ærlig talt må jeg si både Classic og SE i mine øyne er nokså ordinært, det "vrimler" jo av dem, og en eller annen utgave måtte man nesten velge. Men i Volvo-sammenheng er sjeldent et litt annet begrep, siden det gjenstår såpass mange av så gamle biler i dag. Vi ser det vel litt i sammenheng med hvor mange fler som fins av basismodellene. Men dette er det sikkert mange som er uenige med meg om. Men fra et annet synspunkt; en sjelden bil i f.eks en Alfa-entusiasts øyne fins det kanskje 100 av på verdensbasis og sånt hehe... Her inne er det sjeldent om det er laget bare 10 000 av det...
GLT står i alle fall i brosjyren for 1990.
Angående diskusjonen litt lengre opp her;
Volvo 240 var ikke noen bestselger i sine siste produksjonsår så det er naturlig at de siste utgavene ikke ble solgt i større antall. Man ser forholdsvis ofte SE og Classic men det kan være pga at de er såpass "nye". Om folk vet at de er spesielle tar de kanskje ekstra godt vare på dem.
Det trenger ikke å være enorme ting som gjør bilene spesielle. Det kan være litt forskjellige dekaler, betegnelser osv. Egne forhandlerutgaver synes jeg er morsomme, slik som den Bjarne Wist-bilen som ble laget 50 utgaver av. At folk blir gjort oppmerksomme på disse utgavene gjør at flere er i stand til å kjenne dem igjen om de ser en og det er jo en glede i seg selv. Det kan også føre til at en bil som var tenkt kondemnert blir tatt vare på pga. at det er en litt uvanlig utgave og det er jo en bra ting med denne tråden.
Det blir jo litt som The Sven sier; er det produsert under 10 000 så er det uvanlige utgaver, det ble jo tross alt solgt nesten 2,7 millioner biler av 200-serien;) 262 bertone er produsert i nesten 6700 eks. men er jo uansett en sjelden bil å se. Samme med 242gt, ikke ofte man møter en slik etter veien enda det mest sannsynlig ble laget enda flere av denne.
Bitte liten presisering når det gjelder tall: Ca 2,7 mill gjelder for 240-serien - tar vi med 260 også er vi oppe i 2.874.000 eller noe sånt. ;) Antallet som fortsatt finnes er jo et tall som stadig synker, men det skal vel litt til for at de skal bli egentlig sjeldne. Sjeldenhetsgrad blir jo så absolutt et spørsmål om: I forhold til hva? At disse sett under ett kanskje "aldri" blir ordentlig sjeldne, er også et kvalitetsstempel... :)
Når det gjelder hvilke modellbetegnelser som fantes i de senere årgangene, så legg merke til at det ofte er litt forskjell på Sverige og Norge. I den grad det forekommer 240GLT eller GLE etter ca 1989 i Norge, kan en anta at de er spesialbestilt, på den annen side også så godt som "poengløse". For fra 1989 hadde de nesten alle 116 hk (hvis vi ser bort fra den senere B230FX med 136 hk, "politimotoren" og til Classic, som ellers ikke ble koblet til "regulære" dyrere, velutstyrte versjoner) - og fra 1990 hadde 240GL fem gir og servostyring som standard (i Norge).
Fortsetter litt på sidespranget om bokstavbetegnelsene: Fra og med 86-modellen heter standardutgaven, og enkelte år så godt som eneste utgave, 240GL - i Norge. Litt snodig, da, at 86- og 87-modeller i Sverige fortsatt heter 240DL. Og jeg vil tro at det som heter 240GLE i Norge blir nokså tilsvarende det som heter 240GL for de samme årsmodellene i Sverige. Vet ikke om det er noen forskjell som skulle rettferdiggjøre "dyrere" bokstaver i Norge enn i Sverige? Annet enn høyere avgifter...
Om ein syns 240 SE er ein sjeldan bil, så er denne veldig sjeldan:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/03/768.jpg
Nokon som har noko info om denne modellen, bilen er registrert ny i Norge. Virka ikkje som det var noko veldig spanande utstyr på den, og den har vanleg B230FD.
hvor ofte ser man egentlig en SE til salgs på nettet? stasjonsvogna er faktisk mer sjelden i SE enn sedanen det kan jeg si:p
var det ikke en 240 som het gtx? eller er det bare utstyrspakka på denne modellen?
fikk en servo til b20 i 1974-77 på hvilken modeller? og hva er delenummeret på pumpa eller det dobble reimhjulet?
GTX var en utstyrspakke man fikk kjøpt som tilbehør back in the day. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=3123
Snakker vi pluss 20 lapper for hvite blinklys her...?!