har en b230a motor helt orginal bare gått 67000 vet ikke om det har så mye å si da men :P
ønsker bare litt ekstra futt i den og har fått tilbud om en turbo sats til den :)
Printable View
har en b230a motor helt orginal bare gått 67000 vet ikke om det har så mye å si da men :P
ønsker bare litt ekstra futt i den og har fått tilbud om en turbo sats til den :)
Forutsetter at det er en passende turbosats, men uansett...
Hvis du ønsker en forgasserturbomotor uten datatenning som går godt og holder lenge så MÅ! du redusere kompresjonsforholdet. Dette gjøres ved å dreie en grop i originalstemplene og slipe ut av forbrenningskamrene i toppen.
Hvis du absolutt vil og skal kjøre høyt kompresjonsforhold så MÅ! du kjøpe datatenning og kjøre lavt ladetrykk.
ikkje mulig å bruke 2 toppakninger for lavere komp som enkelte gjør da ? :)
Hvis motoren din originalt har 9,3:1 i kompresjonsforhold så sier Volvo selv at du kan montere 2 toppakninger og kjøre 0,35 BAR ladetrykk.
Hvis motoren din har 10:1 eller 10,3:1 så er ikke dobble toppakninger tilstrekkelig for å redusere kompresjonsforholdet til ett nivå som gjør motoren driftsikker.
Vet du hvordan jeg kan finne ut om det er 9,3:1 da ? har veldig lyst til å gjør det på den aller enkleste måten :)
"Overseas", dvs de amerikanske utgavene har dette.
De Norske B230A motorene har vanligvis 10,3:1 og da er ikke dobble toppakninger nok.
Det må være mekanisk enkelt ja?
Det enkle er å kjøpe datatenning og så kan du kjøre dobble toppakninger likevel.
datatenning ? kunne du ha linka meg til en slik en da ? :P
Værsågod og javisst.
Har i årevis sagt at høykomp. krever høyt budsjett.
Jo lavere budsjettet er jo lavere kompresjonsforhold må man velge for at resultatet skal bli bra.
Har ikke sett mange slike tils. nei.
Oppkobling er relativt enkel og iallefall ikke 1000 vis av ledninger.
Flott, men det viktigste er uansett kompresjonsforholdet, en elektrisk bensinpumpe og en Malpassi FKT1 bensintrykksregulator.
Fant en side med en god del informasjon om At kittet. http://www.volvoturbo.net/AT.pdf
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg lurer på hvilket nummer det er som står på en originalt trykksatt forgasser. Hadde i det minste vært kjekt og få vite hva som kjennetegner en original gasser til At settet. :)
Det tydeligste tegnet er bensinrøret på forgasseren.
A-forgassere har ett glatt 6 mm rør.
AT-forgasserene har 8 mm rør med en liten flens for å hindre at slangen blåser av pga ladetrykket.
Bildene er ikke gode, men de hjelper iallefall litt.
AT-forgasser.
http://forum.vccn.no/
A-forgasser.
http://img407.imageshack.us/img407/7516/p10005570qk.jpg
holder da på og sette inn en b23ET i min volvo 245 1983 modell.
har satt på R sport forgassergkitt.
http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1729.JPG
har dreid en grop på 76x4.5mm i stemplene, slik at jeg får lav komp.
har en orginal 530topp med B kam.
turbomanifold fra 740, og turbo fra en D24tic
orginal intercooler fra 740
orginal r sport forgasser
2.5" eksos fra turboen
skal få montert bensinpumpe og malpassi BTR som jeg har liggende.
6 puck sinter clutch er montert med m46 girkasse.
har foreløpig montert en rotor med stiftetenning med stor vacumklokke, som har serienummer som slutter på 284.
er usikker på hva slags rotor jeg skal bruke? og hvilken kam.
har en v kam liggendes, men denne er vell ikke brukenes til turbo eller?
i starten skal jeg kjøre på ca 0.6 i ladetrykk da turboen lader dette orginalt, vet at forgasseren bare leverer nok bensin til maks 0.5 men tenker det går greit ;)
skal prøve å få godkjent bilen sånn, så videre stille opp turbotrykket, og få noen til å modifisere forgasseren. håper på å klare 200hk + er usikker på hvor mye turboen klarer å lade, men regner med å koste på en litt større turbo.
har da fått igang motoren, er veldig fornøyd.
kjører med 0.6 i ladetrykk, og Y - kam.
og stiftetenning med stor vacumklokke.
jeg tipper på ca 160hk.
kappkjørte med en kamerat som har 320D 2013 modell med 163hk og vi lå helt likt :) opp til cirka 140, da kom en rundkjøring.
men dumpventilen min blåser ut litt tidlig syntes jeg, har stilt den på det strammeste, men har koblet dumpventilen til der som veivhusventilasjonen skal stå, men det er vell greit?
dumpventilen er ikke helt lukka når bilen er på tomgang?
http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1803.JPG
http://www.raceinfo.no/temp/tn_IMG_1804.JPG
Monterte turbotrykksmåler idag, og det viser seg at turboen lader 0.8 bar. og etter det jeg veit så er forgasseren orginal, så har noen tips til åssen man kan få en turbo med vacum wastegate til å lade mindre?
evt noen små grep jeg kan gjøre med forgasseren for å gi den litt mer bensin?
har samme turboen i diesel bilen min, og der lada den 0.6 orginalt, men kanskje fordi jeg har brukt tynnere slanger til wastegaten?
kjører nå med y kam, er utrolig bunndrag, turboen starter å lade på 2 tusen, og drar til sånn ca 5 tusen eln, så er det bare å gire, for da går den ikke noe særlig bedre. kanskje en v kam kunne fiksa dette? men om jeg bytter til v kam fra en annen motor jeg har, må jeg shimse på nytt eller åssen skal jeg gjøre det? :)
Synes du lever farlig nå. Den orginale nålen i AT forgasseren er designet til 0,35 BAR uten intercooler og når du kjører 0,8 BAR med intercooler så går det farlig magert, ikke bare på topp, men gjennom hele registeret. Vær forsiktig.
Volvo hadde en "Turbo Cup" nål som var designet til 0,8 BAR med intercooler.
En bensinmotor har mye varmere eksos enn en dieselmotor og den økte energien i eksosen øker ladetrykket. Eneste muligheten er å bytte til en annen actuator. (En modifisert AT-forgasser og minst 1,1 BAR ladetrykk er den riktige løsningen.)
Hemmeligheten til suksess med en AT sats er en korrekt slipt nål.
Man sliper nålen tynnere og da får motoren mer bensin og lavere AFR. Hvis du sliper for mye på feil sted, da er nålen ødelagt.
Det krever erfaring å få dette riktig så du må beregne å ødelegge oppimot 10 nåler før du har kontroll.
Du bør ikke sette i værre kam før du har slipt nålen da mager blanding på turtall vil ødelegge motoren.
ok, tusen takk for svar. bruker ikke bilen til det daglige, tenkte å prøve å få godkjent bilen sånn som den er nå først, så deretter stille opp ladetrykket og få modifisert forgasseren. denne turbo cup nålen, kan denne skaffes på en netside evt en volvo forhandler?
og når tiden er inne for å stille opp ladetrykket tar jeg kontakt meg deg, om du har mulighet til å se på forgasseren, så tidligere i tråden at du kanskje kunne være behjelpelig med dette :)
og er det bare nålen som må slipes, eller må det byttes dyse ellernoe annet i forgasseren? :)
Værsågod.
Volvo Cup nålen er så langt jeg kjenner til gått ut av produksjon for lenge siden, men jeg tør påstå at mine nåler fungerer som erstatning.
Hvis du bare vil ha slipt nålen så er ikke det noe problem, men jeg foretrekker å få tilsendt hele forgasseren da jeg gjør visse modifiseringer, prøvekjører den og justerer den slik at det er 100% bolt on, start opp og tut og kjør for kunden.
Jeg kjenner til folk som bare solgte nåler før, men de gode resultatene uteble pga veldig mye forskjellig rart med de forgasserene som folk bruker.
Ikke en eneste av de kundeforgasserene jeg mottatt så langt ville gitt eierene ett tilfredsstillende resultat slik som de var pga tidligere eieres behandling av dem.
Jo høyere ladetrykk man vil kjøre jo flere modifiseringer må til.
Jeg kan skrive under på at batland modifisert forgasser er tipp topp :) Motorn min ble ihvertfall frisk (å jeg har kun 0,7 bar for øyeblikket)
Ingen tvil om at det er verdt det! :)
Batland: mulig å komme innom til deg med bil "for konsultasjon"?
Ikke forgasser det er snakk om i mitt tilfelle da men :)
Mye nyttig info her!
(Beklager om jeg stjeler tråden)
Det får vi nok til. :)
hei. har en b30a som eg vil trimme. Er det mulig med turbobygg med forgassere på denne ? noen som vet?
Ja det er fullt mulig. Synd at ikke flere vurderer dette. Potensialet i en B30 er helt utrolig hvis man gjør tingene riktig.
Jeg vil foreslå B19ET stempler evt. B19 stempler som du dreier en liten grop i. Disse er bedre enn B20 og B30 stempler.
Den orginale kammen er helt døv, så her er det B30 K-kam, B30 P-kam (marine) eller aller helst en KG10 fra pedersens-racing.no
Jeg tør ikke si hvor mye effekt du kommer til å få ut av det i fare for å bli ansett for å være en useriøs drømmer, men hvis forgasserene blir korrekt modifisert og du lader rundt 1,5 BAR så vil det i praksis være SVÆRT få som klare å holde følge med deg.
Dreiemomentkurven og lyden er det bare å misunne. :cool:
http://www.youtube.com/watch?v=18ge3FC6Nao
http://www.youtube.com/watch?v=Bhw3_WY6e-I
Henta meg en At motor igår og lurer på om disse stemplene er ferdig neddreid :) gropa er ca 66 mm i omkrets
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/667.jpg
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Det er stempler til B21ET.
Okey men hadde b21et stempler passet i ei b230 motorblokk ? Og om det viser seg og faktisk vær b21et stempler, hvor mye trykk kan jeg kjøre på da ? Og er det noe poeng i å frese ut noe av toppen ? Regner med at det isåfall vil holde og bruke en dremel med slipestein på :)
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
B21 motorene har 92 mm sylinderdiameter.
B23 og B230 motorene har 96 mm.
okey er iallefall b230 jeg har :) så da er det vel utelukket at det er b21et stempler da :) men kan vel også vær b23(0)et stempler ?
Ser ut som stempel fra en helt orginal a_motor..
Hmmm så kjedelig :/ noen som vet hva det kan koste og få de dreid ned til turbokomp ?
Ah. Det er 230 blokk ja. Da er det ikke B21 stempler :-) men det ser ikke ut som stempler til en A motor.
Kan være noen har bytta til B230ET stempler der.
Har flere forgassere her av ymse sort og kvalitet... har 3 stk. det står Stromberg 175 cd2 på. men ser at ingen av de er eksakt like. Det er en som har en avlang gul sak på ene siden også... er det noen typer som er bedre egnet en andre til trykkgasser?
Har også en pierburg 175 cd som ser ut til å være bra. Er disse brukbare til trykkgasser?
Tenkte å få tak på 2 stk. like gassere for så å få modifisert de å satt de på en b21et motor jeg har :)
Alt. 1.
Jeg vil helt klart anbefale deg å begynne med Volvo sin(e) AT forgasser(e). Disse fungerer godt og klarer rundt 0,5 BAR ladetrykk.
Alt. 2.
Strømberg forgasser fra ca. 1979 og nyere, men ikke så ny at de har dette "krimskramset" på fremsiden av forgasseren. (Fordi dette krever ekstra modifisering.)
Med 99% sikkerhet MÅ forgasseren modifiseres for å få den til å fungere med turbo. Dette er både krevende og utfordrende og dette er ett helt typisk resultat i praksis:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic...6nder&start=15
Alt. 3.
Når det gjelder Pierburg forgasserene så er disse enda mer krevende å turbokonvertere enn Strømbergforgasserene. Jeg har tilgode å se noen som har klart dette med tilfredsstillende resultat på en bruksbil fordi man eliminerer hele chocken og justerer CO til motoren starter når den er kald. Forbruket blir derfor helt hinsides høyt.
Dette problemet holder jeg på å jobbe med for å løse.
Trøsten er at det er lys i tunnellen. Alle disse forgasserene kan modifiseres slik at de blir velfungerende sammen med turbo og gir ett tilfredsstillende resultat dersom selve motoren også er riktig spec. :)
Når det er sagt så er en B21ET motor med 160/398/530 topp, A-kam og ett "B-innsug" en klar vinner. ;)