Signerer RMI her. For all del, å ta ut dashen er gjort kjapt om du har gjort det før, men det er en stor operasjon. Tipper det holder å fjerne trykkrøret i motor, og detaljene RMI nevner.
Printable View
Signerer RMI her. For all del, å ta ut dashen er gjort kjapt om du har gjort det før, men det er en stor operasjon. Tipper det holder å fjerne trykkrøret i motor, og detaljene RMI nevner.
Er litt uenig at det er en stor operasjon. Sitter jo kun med noen skruer fra motorrommet og inn, alle ledningene går jo inn i en stor kontakt du klikker av. Men nå husker jeg at jeg ikke hadde montert midtkonsollen da jeg måtte ut med dashbordet igjen, så kan ha vært derfor jeg gjorde det så enkelt. Tror jeg brukte 1 time på å skifte gjennomføringen i torpedo.
Mente stor operasjon, som i at det kan være uoversiktlig å gjøre alt det man skal gjøre for å plukke ut hele dashen om man ikke har gjort det før. De kontaktene over rattstammen kan være ugne å ha med å gjøre, utover det er det bare dashplata + evt airbag, de få innvendige skruene og de fire i torpedoveggen.
Hey folks! Takk for Gode bilder Daniel! Nå har jeg vært ute å skrudd av dashbord-toppen, og måtte dermed ut med hanskerommet og greier... Men på bildet ser det jo ut som at jeg kan klare det uten.... Det er jo dette dere har en knall hard diskusjon på her ser jeg :p
Jeg har bestilt delen for Frydenbø, så får den i morgen, så da får vi se hva jeg får til =)
Her har vi den ja....http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/388.jpg
This BASTARD!:mad:
Men ser ikke hvorfor jeg trengte å ta av hele sulamitten på dashbordet, jeg kommer vell noenlunde til her nede, ingenting der opp som e av interresse vell....? :P
Hvorfor gjøre det vanskelig om det kan gjøres enkelt og minst like bra.. Demontere minst mulig og bytte del uten å skade noe er trikset :)
Du får det nok til skal du se. Følger med tråden din.. Du må ta en tur når bilen er ferdigstilt og oppe å går skikkelig... Tror NESTEN jeg må vurdere noe spenstigere under panseret selv..
Er såpass glad i bilen at jeg heller vil beholde den og bruke litt penger enn å kjøpe "ny" etter hvert :)
Nå skal det sies at jeg drev med interiørbytte mens jeg holdt på med dette, så kostet meg lite å ta ut dashen. :)
Tok det heller ut for å flyttet varmeapparatet, og så være sikker på at jeg ikke skadet den nye delen. Man gjør det som gjør at man får sove godt om natten ;)
Kjekt du følger med her R-M-I, du er en av de trofaste som komenterer :)
Ja jeg kan ta meg en liten skryte-tur ut til deg en dag når alt er ferdig:o Kor bor du i Bergen da?
Det var totalt unødvendig å ta av dashbordet, hanskerommet, og alt det der... Måtte jo koble av Airbaggen, har plugget den på igjen nå, men nå lyser Airbaglyset :mad: Så det var vell interør-byttet ditt som trengte den demonteringen Daniel ;) hehe
Men nå er lekkasjen fikset, kjøleveske i fylt på. Tok av og på eksosgreien, for å sjekke om den var ordentlig skrudd på, så får se kor røyken kommer når jeg får kjørt bilen.
Så nå er absolutt ALT monteringsarbeid ferdig, kun dette med turboen som ikke funker helt. Det suser(lekker luft kansje??) der med gasspjeldet...Ingen slanger som e spekker i mener jeg, de ekke så gamle... så vet ikke ka som lekker evt. Men det virker som at det er noe som kvelder motoren, som gjør at den holder på å daue på tomgang, så rister hele greien og dør tilslutt om jeg ikke gir gass....
Mener jeg har plugger vakumsslangen rett... :-S
Tror du må komme ut en tur å hjelpe amatøren Øygard =) hehe
Ta av minuspolen på batteriet ei stund so forsvinne nok lyset viss du har kobla alt riktig :)
Ska prøva å få tatt ein tur i måro. Ein boks med startgass kan vera praktisk for å finna ut av sånt
Eg har ein sterk mistanke om at det er ein sammenheng mellom det at bremsebedalen er hard og at han ikkje går skikkeleg
Skal prøve "minuspole" trikset ditt =) Ka e poenget med startgass? =)
Ikke noe problem med start da.... :P
Har forresten prøvd å hele bensin rett i sylinderne på en båtmotor Evenrude 90 HK 88 mod, også starte.(fordi den måtte bryte startsperren) FYTTI det smalt bra =) haha
Startgass brukes ofte for å finne vakumlekkasjer. Så tipper det er planen til Øygard.
I nærheten av gasspjeldet ditt står jo vakumtreet (ved siden av fuelrail nedi der), så kan jo være der det er noe på gang.
Er noe vakumbend på venstre siden inn under kanten på innsuget også som "ofte" finner på å lekke på disse bilene.
Hard bremsepedal, dårleg tomgong og ein laus slangeende var problemet eg vart tilkalt for å prøva å finna ut av. Fant fort ut hen slangen skulle og då var problemet med både tomgongen og bremsa løyst. Då vart det prøvetur og bilen gjekk som ei kula:D
Det er ganske imponerande at ein tømrar har fått detta so bra til heilt åleina heima i garasjen. Det kjem litt bilde og ein liten filmsnutt etterpå :)
Hallais folkens! Med bestått fagprøve i dag, kom Øygard ut å fikset alle mine bilproblem! Ikke spør meg hva han gjorde, men det var en eller annen slange som ikke var på rett plass :p Han kan sikkert forklare når han logger på =)
Nå ble bremsen normal igjen, og motoren går fint på tomgang! Jeg har kjøpt "turbo" endestykke på biltema, så jeg får sånn fet suse-effekt når jeg masserer gasspedalen litt ekstra :rolleyes: :cool: hehe
Vi tok oss noen turer frem og tilbake på strekningen her på Milde, folk vinka til oss (som vi alle har erfart) og vinka med armene for at vi skulle senke farten. Men med en nyinnstallert T5 med 226 turbohester var ikke det lett å infri fotgjengernes krav :P Vi kjørte selfølgelig totalt trafikksikkert og innenfor rimelighetens grenser! =)
Andreas Øygard har en videosnutt han kan få lagt ut, som avsluttning på denne tråden så langt, helt til jeg finner ut at jeg skal gå igang med å lakkere bilen igjen! =) (Mulig til våren, om pengene strekker til...)
Nå gjenstår det kun å få dette godkjent hos Vegvesenet, skal ha kontroll der på mandag. Men de krever dokumentasjon som ikke finnes... helt mongo-teit! Mye jeg kunne sagt her, men siste nytt er at de vil at jeg skal grave frem en kjøpskontrakt mellom selgeren min, og forje selger. (noe som ikke fins og er totalt urellevant!!!!!!!!!!!!) Tror FBI har komt inn i bildet med etterforskning på hvor motoren kommer ifra, fordi de stoler ikke på Frydenbø som sier at den kommer ifra en Volvo 850...
Folk advarte meg for hvor firkantet Vegvesenet var, så jeg var forberedt til en viss grad, men nå tar det kaken! FYTTI for noen kvervunalter av noen problematiske trangsynte tullinger :p
Jaja, få se hva som skjer :P
Veldig fornøyd med motorbyttet så langt! =)
Så R-M-i, motorbyttet er et gøyt prosjekt, selv for en amatør som meg, men vær deg forberedt på at det blir endel dyrere enn du tenker, fordi man plutselig trenger noen nye deler som KUN Frydenbø har, og som koster flesk, og at Vegvesenet oppfører seg apete.. :)
Jeg skulle vært utom deg å vist en dag da, siden du spør så pent =) kor bor du? Evt når? =)
Se der fikk du(Andreas Øygard) postet før meg ja... snadder =) Takker for gode ord :cool: Ganske imponert selv egentlig :o
Litt bilde frå dagens prøvetur
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/526.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/527.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/528.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/529.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/530.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/03/531.jpg
Du har en fisk på bilen din.
Lol:rolleyes:
I går var jeg hos biltilsynet og fikk kontrollert motoren. Alt med motoren var greit, utenom om et motorfeste jeg må fikse. Skjønner ikke, for det beslaget som var på den gamle motoren passet ikke her. SKjønner ikke helt... skal ut å se på det etterpå...
Jeg var på biltilsynet i 3 timer, og 15 minutt av de undersøkte de motoren. På resten av tiden så de på ALT annet på bilen, og listet opp 11 "feil" jeg måtte rette opp i. Alle feilene ar av denne typen: " Bremserøret i motorromet mangler en klips" "Feil farge i parklys"... Er det mulig for noen tullinger :P De bare kødder med meg ass, jeg skulle sjekke motoren, og de sjekker ALT annet :P
Jeg forklarte jo tildigere å vår om når jeg tok hjulstillingskontroll.... så "tippet" mekanikkerne at jeg "måtte bytte begge hjullager" jeg byttet de, og kom tilbake, så da de at jeg "måtte bytte begge bærearmer". Men når jeg kom tilbake 3 gang så de av det var en mutter på demperen som måtte ettertightes... Så jeg byttet 4 svindyre komponenter uten vits.
Dette var 2 gang på 1,5 år jeg byttet hjullager.
Nå på mandag fikk jeg beskjed om å bytte hjullager igjen.... KA I HULESTE!!!? Disse folka bare tipper i hytt og dyne.. hjullager er liksom ikke det man bytter flere ganger for året, det kan de bare drite i ass :P lol
Men så motorbyttet er egentlig i orden nå, tross enormt mye papirdrit og tull de vil ha tak i.
Takk for hjelpen i dag R-M-I! =)
SRS-lyset er borte! Men ABS'en lyser veldig svakt ennå. hva kan det være tror du? =) Dårlig kontakt ville jo som du sa kansje fått lampen til å komme av og på, men den lyser konstant. Det eneste jeg gjorde under motorbytte var å plugge av og på på calippen. Før dette lyste ikke lampen....
Har fått frist på en uke til å fikse tingene...
Det første jeg ville gjort er å faktisk sjekke abs-sensorene.. Og se over abs-ringene samtidig(at de er hele og "rene").
Det KAN jo alltids være selve modulen som tuller seg også, men det trenger jo ikke være denne heller. Begynne med det letteste først og ta det derfra.
Da er jeg igang med å fikse litt småting til mandag, når jeg skal på etterkontroll. Som sagt påstod de at hjullageret mitt var gåent. Jeg har kjent på det selv, og det sitter kubb fast. Så hva de gutta der tuller med vet ikke jeg :P Tror de egentlig bare prøvde å finne flest mulig feil, siden de hadde lite å gjøre, og det kom en "råne" bil inpå bukken dies.. :p
Jeg tok av begge ABS-sensorene fremme i dag, blåste reint på pluggen og i kontakten med trykkluft, sprøytet på noe veske for å skjylde vekk drit, og satt på igjen. Men lyset er der fremdeles, og når du R-M-I prøve å få det vekk med programmet ditt, funka jo ikke det... men e jo kun pluggene jeg har rørt ved motorbytte, så utrolig tilfeldig om noe i modulen kødder seg nå da. hm... noen kjerring triks ? =)
Motorfestet under er 2 cm for kort. Så tenker å kjøre innom en blikkinslager i morgen å få de til å lage et tilsvarende som jeg har, bare lenger. Men har noen vært borti dette før? Alt annet er jo likt, bare ikke denne.... litt spest må jeg si.
Flytta over motorfestene fra den gamle motoren??