Stasjonsvognen finnes som 85-modell, det bør regnes for hevet over tvil. :p Men den prototypen på museet, det skulle vel ikke dreie seg om VCC, eller hva den nå heter, fra 1980...?
Printable View
Stasjonsvognen finnes som 85-modell, det bør regnes for hevet over tvil. :p Men den prototypen på museet, det skulle vel ikke dreie seg om VCC, eller hva den nå heter, fra 1980...?
Mener flere av de siste 740ene (årsmod. '91 & '92, kanskje noen '90 og) med regina benidx ble produsert i Belgia (For å avlaste de svenske fabrikkene pga. 940 kom i produksjon?), disse hadde andre dørpinner/låsepinner enn tidligere, en annen nyanse (gulere) på beige paneler. Fadern hadde en tidlig 1991 740GL som var sånn. Mao. en "DAF 740".
Snakk om crome håndtak på GLE modellene, Min 740 GLE Stv. er en 88' modell, og denne har crome detaljer. (som uheldigvis er lakkert sort av en tidligere eier...)
Det vet jeg ikke, men det kan godt hende. 740 ble produsert i flere land (Gikk nok på hvilket marked de skulle leveres til), men informasjon om når de ble produsert ved de forskjellige produksjons-fasilitetene finnes ikke tror jeg.
Kanskje det var en import-bil han kameraten din hadde?
Gått et stykke den der :p
Sent from my GT-I9070 using Tapatalk 2
Når det gjelder produksjon i Belgia, er ikke det det samme som Nederland. I Nederland var det DAF-etterfølgerne fra midten av 70-tallet og ca 30 år utover, altså 300, 400 og S/V40. I Belgia tror jeg Volvo startet en stund tidligere, og det var i prinsippet mye de samme modellene som ble produsert i Sverige. Poenget var vel der å avlaste Göteborg osv og komme nærmere markedene i Europa. Kanskje en viss mulighet for at en belgiskprodusert Volvo er bruktimportert, men ser ikke bort fra at det også kan ha vært litt tilfeldig variasjon...?
Står det ikkje Belgia på alle då? 760 skal alle vere svenske.
Bilen som fadern hadde var levert ny i Norge, produsert i Belgia.
Her kan man se overgangen fra 740 til 940.
Link: http://img812.imageshack.us/img812/3...ksjonstall.png
(Produksjonstall hentet fra volvoforum.)
Kan vel få til en slags opptelling her på forumet over hvor medlemmenes 740er er produsert?
Det er nok 0 for Kalmar på mange 760er (muligens fast fra et visst punkt).
Min 760 er produsert i Torslanda ifølge chassinr. (YV1704687D1021267)
Min 745 orginal Turbo er produsert i Kalmar ifølge chassinr. (YV1745862H0078728)
Har det for meg å ha lest at produksjonen i Kalmar skulle være innrettet på ekstra høy kvalitet, eller noe slikt. Eller kanskje litt eksklusive versjoner, mindre serier? Dette var nok ikke iverksatt så tidlig som på 760 83-modell. Når det først kom noen år senere, kan det sikkert også ha vært aktuelt for 740Turbo. Og ellers kan det likevel godt hende at det finnes tilfeldige variasjoner...
Men jeg mener å huske en 0 på en 83-modell (240) GLE som jeg sjekket en gang.
min 85 740 tic er produsert i 1= torslanda. :)
hmm må sjekke mine 3 760 å jeg da hvor dem kommer fra. en 90 modell og 2 88. 9 modellen blir litt vanskelig å sjekke da den står hos mine foreldre 20mil unna.
edit:
1990: YV1765697L0033102
1988: YV1765687J0021074
1988: YV1764687J0049275
0 på mine 3 biler. kalmar det da?
740 og 940 jeg ha er tall nr 11 i chassi 1.
745-en jeg hadde:
YV1745872K1188778 -> Torslanda.
Står det ikke i tillegg made in belgium eller sweden på chassiplata i motorrommet eller noe?
Har lett i en bok og funnet:
"Nyheterna hösten 1987 (1988 års modeller) fanns nästan enbart hos 700-serien. Den lyxiga 760-modellen skulle i fortsättningen enbart tillverkas vid Kalmar-fabriken. Ett av skälen til detta var att man ytterligare ville satsa på leveranskontrollen och övertyga sig om att kvalitetsnivån var fullt jämförbar med t ex de dyrare vagnarna från Mercedes-Benz och BMW, dvs modeller man nu konkurrerade med på olika marknader."
Stemmer at alle 760 fra 88 modeller ble bygd kun i Kalmar fabrikken. I stedet for monteringssbånd stod alle bilene på datastyrte vogner, eller autocarrier
Skal ta en titt på 745'en neste gang jeg er på værste.. Se om jeg finner no. :)
Kom over dette bildet på nettet. Noen som vet når baklyktene ble endret på 740/940?
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphoto...06830455_n.jpg
Jøss, kan nå det der være riktig...?
ang lykta. forskjellen er?
mattheta på øvre glasset? sjuke det.
eller er det noe anna jeg ikke ser, eller størrelse om bilde ikke juger?
At den til høyre rett og slett er lengre enn den til venstre.. Hvis ikke den ligger lengre opp mot kamera selvsagt
tror nok bilde juger gitt
Jeg har allerede lagt denne linken i filmseksjonen, men jeg synes den er så vesentlig for 700-seriens historikk at den bør finnes her også:
http://www.youtube.com/watch?v=H2Njvne12so
24 minutter med gammelt materiale om utviklingen av 760 fra ca 1975-76 til 1981-82.
Ang. det med baklykter så er det vel også sånn at 740 har refleks nederst men ikke 940?
kan legge til at i 1988 fikk 740 karosseriet hull til infestning av multilink mk1
Et par spørsmål fra meg:
Har en 92' 745 se, som jeg tror har slyngdiff, men ingen plate som det står noe om det på. Merker det godt på glatta da den sjeldent spinner før jeg kommer over 20-30 km/t.
Og, er det regina på den? Er strengt talt en 940 har jeg fått inntrykk av..
Regina skal det være originalt på 740 91-92, ja. Det skal visst nok ha vært et poeng å gjøre 740 litt billigere på slutten.
Ny link til filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=pqcpAxrsOj4
Ny link til filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=pqcpAxrsOj4
Hei!
Når du skriver dørpanel, gjelder det da kledning på innsiden? er dørene ellers like/passer over ens uten at noen ser forskjel?